Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Пантеїзм як специфічна риса натурфілософії Відродження

 

У епоху Відродження філософія знову звертається до вивчення природи. Інтерес до натурфілософії особливо посилюється до кінця XV-XVI віку по мірі того, як переглядається середньовічне відношення до природи як початку несамостійного. На перший погляд відбувається повернення до космоцентризму античного мислення. Однак в розумінні природи, так само як і в трактуванні людини, філософія Відродження має свою специфіку. Ця специфіка, передусім, позначається в тому, що природа трактується пантеїстично. У перекладі з грецького “пантеїзм” означає “всебожіє”. Християнський бог тут втрачає свій трансцендентний, позаприродний характер; він як би зливається з природою, а остання тим самим обожнюється і набирає рис, які їй в такій мірі не були властиві античності. Натурфілософи Відродження, наприклад знаменитий німецький лікар, алхімік і астролог Парацельс (1493-1541), бачать в природі деяке живе ціле, пронизане магічними силами, які знаходять свій вияв не тільки в будові і функціях живих істот – рослин, тваринних, людини, ангелів і демонів, але і в неживих стихіях. Парацельс встановлює особливу систему аналогій між різними органами людини і тварин, з одного боку, і частинами рослин, будовою мінералів і рухами небесних світил, з іншого. Вся природа, по Парацельсу, повинна бути зрозуміла, виходячи з трьох алхімічний елементів – ртуті, сірки і солей; ртуть відповідає духу, сірка – душі, а сіль – тілу. Подібно тому як в людині всіма відправленнями тіла “завідує” душа, точно так само в кожній частині природи знаходиться деякий одушевлений початок – архей, а тому для оволодіння силами природи необхідно знайти цей архей увійти з ним в свого роду магічний контакт і навчитися ним управляти.

Таке магіко-алхімічне розуміння природи характерне саме для XV-XVI віків, хоч воно і має точки зіткнення з античним уявленням про природу як цілісний і навіть одушевлений космос, але істотно відрізняється від античного своїм активістським духом, прагненням управляти природою за допомогою таємних, окультних сил. Не випадково натурфілософи Відродження критикували античну науку, і передусім фізику Арістотеля, яка представлялася ним дуже раціоналістичною і приземленною, оскільки була майже повністю позбавлена магічного елементу і проводила суворі відмінність між одушевленими істотами і неживими стихіями – вогнем, повітрям, водою і землею. Набагато ближче до способу мислення епохи Відродження був неоплатонізм, тим більше що він ще з XIII-XIV віків сприймався як антитеза арістотелізму пізньої схоластики. У неоплатоніків натурфілософія запозичала поняття світової душі, яке було знехтуване в середні віки як язичницьке, а тепер, навпаки, все частіше ставилося на місце трансцендентного християнського бога. За допомогою цього поняття натурфілософи прагнули усунути ідею витвору: світова душа з’являлася як імманентна самій природі життєва сила, завдяки якій природа знаходить самостійність і не має потреб більше в потойбічному початку.


Читайте також:

  1. I. Епоха Відродження
  2. Боротьба Директорії за відродження УНР. Занепад Української державності.
  3. В епоху Відродження
  4. Відродження національної системи виховання і педагогіки в період становлення незалежності України
  5. Відродження православ'я
  6. ВІДРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ
  7. ГОСТРА І ХРОНІЧНА СПЕЦИФІЧНА ІНФЕКЦІЯ
  8. Гуманізм епохи Відродження і проблема унікальної індивідуальності. Людина як творець самої себе
  9. Ґенеза та періодизація національно-культурного відродження в Україні.
  10. Дворянський період національно-культурного відродження та його особливості
  11. Дворянський період національно-культурного відродження та його особливості.
  12. Директорія. Відродження УНР




Переглядів: 1318

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Гуманізм епохи Відродження і проблема унікальної індивідуальності. Людина як творець самої себе | М. Кузанський. М. Коперник. Д. Бруно. Г. Галілей

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.