МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Проблеми гносеології: Полеміка реалізму і номіналізму
Багато які характерні особливості середньовічної філософії виявилися в боротьбі реалізму і номіналізму що відбувалася протягом декількох віків. “Реалізм” в його середньовічному розумінні немає нічого загального з сучасним значенням цього терміну. Під реалізмом малося на увазі вчення, згідно з яким справжньою реальністю володіють тільки загальні поняття, або універсалії, а не одиничні предмети, існуючі в емпіричному світі. Неважко бачити, що середньовічний реалізм зближується з платонізмом, для якого також реальним буттям володіють вічні і самоідентичні ідеї, а не скороминущі і мінливі почуттєві речі. Згідно з середньовічними реалістами, універсалії існують до речей, являючи собою думки, ідеї в божественному розумі. І тільки завдяки цьому людський розум спроможний пізнавати суть речей, бо ця суть і є не що інше, як загальне поняття. Ясно, що для реалістів, наприклад для Ансельма Кентерберійського (1033-1109), пізнання можливе лише за допомогою розуму, бо лише розум здатний осягати загальне. Протилежний напрям був пов’язаний з підкресленням пріоритету волі над розумом і носив назву номіналізму. Термін “номіналізм” походить від латинського слова “nomen”, що означає “ім’я”. Згідно з номіналістами, загальні поняття – тільки імена; вони не володіють ніяким самостійним існуванням поза і крім одиничних речей і утворюються нашим розумом шляхом абстрагування ознак, загальних для цілого ряду емпіричних речей і явищ. Так, наприклад, ми отримуємо поняття “чоловік”, коли відволікаємося від індивідуальних особливостей окремих людей і залишаємо тільки те, що є загальним для них всіх. А оскільки всі люди суть живі і одушевлені істоти, що володіють розумом, то, отже, в поняття людини входять саме ці ознаки: людина є жива істота, наділена розумом. Таким чином, згідно з вченням номіналістів, універсаліі існують не до, а після речей. Крайні номіналісти, до яких належав, наприклад, Росцелін (XI-XII вік), навіть доводили, що загальні поняття суть не більш ніж звуки людського голосу; реальне лише одиничне, а загальне – тільки ілюзія, не існуюча навіть в людській думці. Суперечка номіналістів і реалістів виникла в зв’язку з проблемою одиничного і загального, як вона ставилася ще у Арістотеля, що розрізняв первинні і вторинні сутності. Читайте також:
|
||||||||
|