Перш ніж починати аналіз даних їх слід відредагувати і провести ретельний добір. При цьому перевіряють їх повноту, ясність записів, виключають або виправляють помилки. Консультант повинен, також переконатися, що при зборі даних використані однакові критерії.
Систематизація
Систематизація даних починається ще до того, як вони з'явилися, шляхом встановлення критеріїв їх організації. Подальша систематизація і корегування її критеріїв здійснюється в процесі виявлення фактів (наприклад, консультант вирішує використати більш детальну розбивку даних, чим планувалося спочатку) і після його завершення. Якщо спосіб реєстрації фактичної інформації дозволяє проводити множинну систематизацію (наприклад, за допомогою ЕОМ), консультант може спробувати кілька можливих варіантів систематизації, перш ніж вирішить, який з них буде найбільше відповідати цілям завдання.
Аналіз систематизованих даних
Підготовлені і систематизовані дані аналізують для виявлення взаємозв'язків, співвідношень і тенденцій. В залежності від характеру проблеми і мети консультативного завдання дані можна аналізувати по-різному. Часто використовуються статистичні методи (середні величини, дисперсія, щільність розподілу, кореляція і регресія), а також різні інші методики, включаючи використання математичного моделювання або графічної побудови.
Статистичні й інші методи кількісного аналізу мають сенс тільки в тому випадку, якщо можуть бути виявлені якісні зв'язки. Наприклад, зв'язок між двома змінними може бути визначений за допомогою кореляції, однак кореляція не пояснює характеру і причин цього зв'язку. Основна задача — встановити наявність специфічного взаємозв'язку між різними факторами і подіями, описаними даними і, якщо вона існує, вивчити її характер.
При можливості взаємозв'язок визначають кількісно як функцію, де одна або кілька залежних змінних знаходяться в специфічній залежності від однієї або декількох незалежних змінних.