МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Економічна сутність, функції та класифікація податків.Податки – економічні відносини, що виникають між державою та юридичними і фізичними особами стосовно примусового відчуження нею частини новоствореної вартості в грошовій формі, її вилучення і перерозподілу для фінансування державних видатків. Таким чином, сутність податку полягає у стягненні державою на користь суспільства певної частки вартості ВВП у вигляді обов'язкового внеску. Джерелом податків є нова вартість національного доходу. Для вивчення природи податку важлива роль відводиться дослідженню конкретних функцій цієї категорії, без визначення яких неможливе розкриття суспільного призначення податків. Функції податку — вияв сутності податку в дії, спосіб вираження його властивостей. Отже, за своє сутністю податки виконують дві функції: фіскальну і розподільно-регулюючу. За допомогою фіскальної функції податків формулюються фінансові ресурси держави. Податки виступають основним джерелом доходів бюджетів різних рівнів. Розподільно-регулююча функція полягає в тому, що за допомогою податків відбувається перерозподіл вартості національного доходу між державою та її суб’єктами, і через елементи податку держава може регулювати вартісні пропорції такого розподілу. До основних елементів податку належать: суб'єкт податку — учасник процесу справляння податку (платник, держава, державні органи); об'єкт оподаткування — явище, предмет чи процес, внаслідок наявності яких сплачується податок; предмет оподаткування — різновид предметів матеріального світу, з якими законодавство позв'язує виникнення податкового обов'язку; ставка податку — законодавчо встановлений розмір податку або збору, виходячи з об'єкта або одиниці оподаткування. Іншими елементами податку, які конкретизують зміст основних елементів або мають самостійне значення, є: джерело сплати — фонд, явище чи предмет, з якого сплачується податок; база оподаткування — законодавчо закріплена частина доходів чи майна платника податків (за вирахуванням пільг), яка враховується під час розрахунку суми податку. Податкова база — кількісний вимір об'єкта оподаткування; одиниця оподаткування — частина об'єкта оподаткування, стосовно якої відбувається встановлення нормативів і ставок обкладення, тобто та одиниця, яка покладається в основу виміру об'єкта оподаткування. Вона залежить від об'єкта оподаткування, виражається в грошовій або натуральній формі і має переважно розрахунковий характер; податкові пільги — законодавчо встановлені винятки з загальних правил оподаткування, які надають платникові можливість зменшити суму податку (збору), що підлягає сплаті, або звільняють його від виконання окремих обов'язків та правил, пов'язаних з оподаткуванням; порядок сплати податку — методи, строки та засоби сплати податку в державі, які залежать від принципів побудови податкової системи; податковий звіт — документ, що подається до податкової інспекції зі звітними даними про розрахунки з бюджетом; податковий період — строк, протягом якого завершується процес формування податкової бази, остаточно визначається розмір податкового зобов'язання; звітний період — строк складання та надання органу Державної податкової служби податкової звітності. Таким чином, в елементах податку конкретно виражаються вимоги, що лежать в основі побудови податкової системи держави. Досконале відображення специфічних особливостей окремих груп податків знайшло своє місце у класифікації податків. За певними ознаками податки можна класифікувати наступним чином (рис.5.1). За економічним змістом об'єкта оподаткування виділяють: податки на доходи та прибутки; податки на споживання; майнові податки; ресурсні платежі або платежі рентного характеру. За формою оподаткування: прямі та непрямі податки. За рівнем державних структур, що впроваджують податки вирізняють загальнодержавні податки; місцеві податки та збори. За способом встановлення податкових зобов'язань розрізняють: розкладні (розкладкові) та окладні (квотарні, пайові, кількісні) податки. За повнотою прав використання податкових надходжень: закріплні та регулюючі податки. Отже, податки — дуже складна фінансова категорія, яка здійснює вплив на всі економічні явища та процеси. Це обов'язковий елемент економічної системи будь-якої держави незалежно від моделі економічного розвитку та політичних сил при владі. Відсутність податків паралізує фінансову систему держави в цілому, робить її недієздатною і, в кінцевому підсумку, позбавленою будь-якого сенсу.
Рис. 5.1. Класифікація податків Читайте також:
|
||||||||
|