Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Насильство над дітьми і його види

Діти, будучи найнезахищенішою, найуразливішою со­ціальною групою, часто стають жертвами фізичного, сек­суального чи емоційного насильства. За даними ООН, від сваволі батьків щорічно страждає до 2 млн дітей віком до 14 років. Кожна десята із таких дітей помирає, а 2 тис. за­кінчують життя самогубством.

Фізичне насильство проявляється у нанесенні пошко­дження дитині (удари, ляпаси, стусани, ізоляція у замкне­ному приміщенні, заподіяння каліцтв тощо); ситуаціях, коли її навмисно ставлять у фізично і психічно вразливе становище; у примусовому залученні дитини до вживання наркотиків, алкоголю, отруйних речовин або медичних препаратів, що викликають одурманення (не прописаних лікарем снодійних).

Про те що дитина стала жертвою фізичного насильства, свідчать такі пошкодження: синці; шрами, сліди від зв'я­зування, притискування пальців; сліди від ударів предме­тами (ременем, ціпком, мотузкою); сліди від укусів на шкірі; ділянки шкіри на голові без волосся; непояснені причини опіків, переломів, вивихів, ран; пошкодження внутрішніх органів (розрив печінки, забиті місця нирок, сечового міхура); незвичайний стан дитини після вимуше­ного прийому алкоголю або ліків; смерть дитини з ознака­ми насильства (убивство). Про повторюване фізичне на­сильство свідчать сліди на тілі дитини різної давнини.

На факт фізичного насильства вказують й особливості поведінки дитини-жертви: страх при наближенні до неї ін­шої особи; пасивність, замкнутість, підвищена агресив­ність; уникання фізичного контакту; застиглий, переляка­ний погляд; непояснені зміни у поведінці (життєрадісна ди­тина стала сумною, задуманою, замкнутою); страх перед виходом зі школи (дитячого садка) додому або, навпаки, пе­ред тим, як іти до школи (дитячого садка), якщо насильство застосовується у школі або на вулиці; випадки заподіяння собі шкоди — саморуйнувальна поведінка (уживання алко­голю, наркотиків, паління); втеча з дому; носіння одягу, що не відповідає погодним умовам (наприклад, улітку вовня­ний светр із високим коміром, щоб сховати синці на тілі); благальні прохання дитини не повідомляти батькам про її невдачі (двійки, прогули, погану поведінку) у школі.

Застосування фізичного насильства щодо дитини в сім'ї можна діагностувати на підставі достовірної інформа­ції, що дітей або конкретну дитину і раніше піддавали фі­зичному насильству; презирливого, зневажливого ста­влення у сім'ї до дитини, використання ними жорстоких прийомів для її дисциплінування; відсутності звертань батьків до лікаря, якщо дитина отримала фізичну травму; постійних погроз на її адресу; розбіжностей в описі батька­ми подій, що спричинили травму в дитини.

Сексуальне насильство проявляється у використанні дорослим або іншою дитиною дитини для задоволення сек­суальних потреб чи одержання вигоди. Сексуальне насиль­ство включає статеві стосунки (в т. ч. інцест), взаємну ма­стурбацію, інші тілесні контакти зі статевими органами, залучення дитини до проституції, порнобізнесу, оголення перед нею статевих органів і сідниць, підглядання за дити­ною, коли вона про це не знає. Такі дії наносять їй особли­во тяжкі психологічні травми.

Психологічне насильство є постійною або періодичною словесною образою дитини, погрозами з боку батьків, опі­кунів, учителів, вихователів, приниженням її людської гі­дності, звинуваченням у тому, в чому дитина не винна, де­монстрацією нелюбові, ворожості до неї, обман, пред'яв­лення вимог, що не відповідають її віковим можливостям. Усе це гальмує інтелектуальний розвиток дитини (адекват­ний розвиток пізнавальних процесів), приглушує адапта­ційні здатності, знижує її самоповагу, провокує в ній ро­звиток соціальної безпорадності. Така дитина часто потра­пляє у конфліктні ситуації, нехтується ровесниками.

Англійський психолог Аліса Міллер у книзі «Для тво­го власного блага» (1980) охарактеризувала психологічне насильство, як «отруйну педагогіку» — виховні впливи, які спричинюють розвиток травмованої особистості. Це відбувається тоді, коли батьки діють як хазяї залежної від них дитини, самочинно визначають, що добре, а що пога­но, в усіх проблемах завжди звинувачують її. Автократич­ний батько вважає дитяче самоствердження загрозою своє­му авторитетові. Батьки, будучи переконаними, що роблять усе для блага дитини, калічать її. Дитячої слухняності вони домагаються, використовуючи психологічні пастки, об­ман, нещирість, маніпуляції, залякування, позбавлення любові, ізоляцію, недовіру, приниження, протиставлення, навіть катування і знецінення всього, що робить дитина у сім'ї («У тебе руки не з того місця ростуть — краще нічого не займай!»; «Однаково нічого доброго з тебе не вийде!»).

«Отруйна педагогіка» формує у дітей такі деструктивні установки, переживання й міфи: любов до батьків, інших людей — це обов'язок; батьки заслуговують на повагу і визнання тому, що вони — батьки; діти не заслуговують поваги тому, що вони — діти; висока самооцінка є шкідли­вою, ніжність (сильна любов) — теж; задовольняти дитячі бажання — неправильно, суворість є гарною школою під­готовки до життя; краще вдати вдячність, ніж. відкрито виражати невдячність; те, як ти поводишся, — важливі­ше, ніж те, ким людина є насправді; батьки не пережи­вуть, якщо їх скривдити; батьки завжди мають рацію, вони не можуть помилятися. Такий клімат у сім'ї формує залежну особистість із низькою соціальною толерантні­стю, з «убитою душею», яка, виростаючи, сама стає «ду­шогубом».

Мотивами такої поведінки, за словами А. Міллер, є не­свідома потреба перенести на іншого приниження, якому батьки самі колись піддавалися; потреба дати вихід приг­ніченим почуттям; прагнення мати живий об'єкт для мані­пулювання, розпоряджатися ним; самозахист, у т. ч. по­треба ідеалізувати власне дитинство і власних батьків із допомогою догматичного перенесення батьківських педа­гогічних принципів на свою дитину; страх проявів індиві­дуальності дитини, які колись у них були придушені, тощо.

Основні принципи ненасильницької комунікації: пова­га дорослих, терпимість до дитячих почуттів, природність педагогічних впливів, що ґрунтуються на гуманістичних педагогічних принципах.

Окремою формою насильства є емоційне насильство: депривація, нехтування, невизнання. Цей вид насильства присутній у будь-якій його формі, у т. ч. й сексуального. Він є особливо підступним, оскільки заподіює значну шко­ду розвитку особистості й формуванню механізмів само­владання.

Емоційне насильство над дитиною — будь-яка дія, що викликає в дитини стан емоційної напруги, зумовлює не­безпеку нормального розвитку її емоційного життя. Зазви­чай на успіх дитини батьки реагують похвалою, почуттям гордості й радістю, але за емоційного насильства їхня реакція протилежна: байдужість і роздратування. Спочатку це викликає в дитини суперечливі переживання. Неаде­кватна реакція батьків на її позитивну поведінку швидко призводить до втрати мотивації на досягнення та почуття гордості, що супроводжує успіх. Вона робить висновок, що проявляти радість із приводу досягнень небезпечно й не­правильно.

До емоційного насильства належать такі дії щодо дити­ни: ізоляція, відчуження дитини від нормального соціаль­ного спілкування; похмурість батьків, відмова від обгово­рення проблем дитини; «торгівля заборонами» (напри­клад, якщо дитина не виконала уроки, їй на певний час забороняють дивитися телевізор чи гуляти); образа; теро­ризування (кількаразова образа словами, формування ста­більного почуття страху); підтримка постійної напруги, залякування, погрози; лайка, глузування; залякування покаранням («Ще одна двійка або чергова витівка у школі, то я візьмуся за ремінь»); моральне розбещення, залучен­ня, примус до дій, які суперечать суспільним нормам і зав­дають шкоди дитині (примус до здійснення крадіжок, уживання алкоголю або наркотиків).

Емоційним насильством щодо дитини є також постійне пред'явлення завищених вимог, що формує низьку само­оцінку і призводить до фрустрації; використання надмірно суворих покарань; надзвичайна критичність, постійне за­лякування.

Свідченням того, що дитина стала об'єктом емоційного насильства, є: її емоційні несприйнятливість, байдужість; депресивність; ссання пальців, монотонне розгойдування; замкненість, задуманість або агресивність; «прихиляння» до будь-кого з дорослих у пошуках уваги і тепла; нічні при­ступи страху, поганий сон; небажання гратися. Фізіоло­гічними реакціями дитини-жертви емоційного насильства можуть бути нічний і денний енурез (нетримання сечі); психосоматичні скарги (біль голови, у ділянці серця, пога­не самопочуття тощо); уповільнений фізичний і загальний розвиток.

Дитина-жертва, як правило, страждає одночасно від кількох форм насильства. Наприклад, у жертв інцесту часто руйнуються сімейні стосунки, знижується довіра до сім'ї. Діти-жертви зґвалтування часто переживають фі­зичне (побиття) та емоційне (погрози вбити або покалічи­ти) насильство.

Насильство зумовлене структурою сім'ї і моделлю спіл­кування у ній (сім'я батька-одинака, багатодітні сім'ї; вітчим у сім'ї або прийомні діти; конфліктні або насильницькі стосунки у сім'ї; проблемні стосунки між батьками і сек­суальна незадоволеність, дефіцит емоційної підтримки, рев­нощі тощо). Батьки, які були об'єктами насильства або ба­чили його в дитинстві, схильні до нього у ставленні до своїх дітей. Із раннього віку батьки-жертви засвоїли комплекс аг­ресивної поведінки щодо інших людей і членів сім'ї.

Насильство над дітьми зумовлене домінуванням таких особистісних якостей батьків:

1)ригідність, тривожність, дратівливість, низька само­оцінка, депресивність, імпульсивність, залежність, низь­кий рівень емпатії, відкритості, толерантності до стресу, емоційна лабільність, агресивність, замкнутість, підозрі­лість, проблеми самоідентифікації;

2)негативне ставлення батьків до інших людей, неаде­кватні соціальні очікування щодо дитини;

3)низький рівень соціальних навичок, невміння вести діалог, розв'язувати конфлікти і проблеми, долати стрес, приймати допомогу інших;

4)психічне нездоров'я, що виражається у психопатоло­гічних відхиленнях, невротичності, депресивності, схильності до суїциду;

5)алкоголізм і наркоманія, наслідком яких можуть стати агресивність, гіперсексуальність, дратівливість, по­рушення координації та самокритичності, ослаблений контроль за своєю поведінкою;

6)проблеми із фізичним здоров'ям, зокрема патологіч­на вагітність, важкі пологи, що впливає на нервову систе­му і робить жінку менш стійкою до стресора;

7)емоційна нерозвиненість і розумова відсталість, які виявляються у тому, що батьки не завжди розуміють стан дитини, особливо хворої, можуть залишити її без необхід­ної допомоги;

8)нерозвиненість батьківських навичок і почуттів.

Високий ризик стати жертвами насильства мають не­бажані діти, а також народжені після втрати батьками по­передньої дитини; недоношені діти, народжені з низькою вагою; діти, які живуть у багатодітній сім'ї, народжені че­рез невеликий період (рік); діти із вродженими або набути­ми каліцтвами, низьким інтелектом, порушеннями здо­ров'я (спадковий синдром, хронічні захворювання, у т. ч. психічні); діти із розладами, нетиповою поведінкою (дра­тівливість, гнівливість, імпульсивність, гіперактивність, непередбачуваність поведінки, порушення сну, енурез), а також із певними властивостями особистості (вимогливість, замкнутість, апатичність, байдужість, залежність), зі звичками, що негативно діють на нерви батькам; з недо­розвиненими соціальними навичками, із неприйнятними для батьків особливостями (наприклад, «не тієї» статі, «заячою губою»); діти, яких матері виношували і наро­джували важко, які часто хворіли, були розлучені з ма­тір'ю протягом першого року життя.

У школі насильство полягає у застосуванні сили дітей до дітей, вчителями до учнів або учнями до вчителів. Шкільне насильство буває емоційним і фізичним.

Проявами емоційного насильства є глузування, при­своєння прізвиськ, нескінченні зауваження, необ'єктивні оцінки, висміювання, приниження у присутності інших людей, ігнорування, ізоляція, відмова від спілкування (гратися, займатися, сидіти за однією партою тощо). Воно викликає у людини травмуюче переживання, емоційну на­пругу, принижує її, деформує самооцінку.

Фізичне насильство здійснюється через застосування фізичної сили учнів до однокласника, нанесення фізичної травми (побиття, удари, ляпаси, псування й відбирання речей, грошей, мобільного телефоне тощо).

Зазвичай, фізичне та емоційне насильство супроводжу­ють одне одне. Жертвою може стати будь-яка дитина, та найчастіше для цього обирають слабшу, що не здатна захи­щати себе або тих, хто відрізняється фізичними вадами (носять окуляри, недочувають, мають рухові порушення); особливостями поведінки (замкнутість, імпульсивність) та зовнішності (руде волосся, ластовиння, «заяча губа», від­стовбурчені вуха, криві ноги, особлива форма голови, носа, надмірно велика або мала вага тіла); нерозвиненими соціальними навичками; демонструють страх; не мають досвіду життя в колективі; мають виражені хвороби, низь­кий інтелект, труднощі у навчанні та ін.

Діти, виховані в умовах материнської депривації (не отримали в грудному віці достатньої любові, турботи, із несформованою прихильністю батьків, діти із притулку, соціальні сироти), частіше зазнають насильства, ніж діти, які виховуються у нормальних сім'ях.

Шкільному насильству сприяють анонімність поведін­ки учнів, особливо у великих школах, і відсутність широ­кого вибору освітніх установ; нездоровий мікроклімат у вчительському колективі; байдуже ставлення вчителів до учнів і проявів насильства.

Шкільне насильство деструктивно впливає на дітей. Наприклад, тривалі глузування негативно позначаються на формуванні Я-концепції дитини, знижують її самооцін­ку, через що вона почуває себе зацькованою, намагається уникати стосунків із людьми. Інші діти уникають дружби із жертвами насильства, оскільки бояться, що самі можуть стати ними. Аутсайдерство у школі нерідко поширюється і на інші сфери соціальних стосунків: дитина і надалі може жити за «програмою невдахи». Роль жертви є причиною низького статусу у групі, проблем у навчанні і поведінці. У такої дитини вищий ризик розвитку нервово-психічних і поведінкових розладів, депресій, порушень сну, апетиту, формування післятравматичного синдрому.

У підлітків шкільне насильство порушує розвиток ідентичності, тривалий стрес формує почуття безнадійно­сті і безвихідності, підштовхує до думок про суїцид.

Порушення, що виникають внаслідок насильства, приз­водять до стійких особистісних змін, які перешкоджають реалізації особистості у майбутньому. Наслідки пережито­го в дитинстві часто впливають на формування специфіч­них сімейних стосунків, особливих життєвих сценаріїв: на­приклад, люди, які вдаються до насильства над дітьми, як правило, пережили його у своєму дитинстві.

Безпосередніми наслідками жорстокого ставлення, не­уважності до дітей є фізичні травми, ушкодження, блюво­та, головні болі, втрата свідомості, крововиливи в очні яблука, гострі психічні порушення, прагнення кудись біг­ти, сховатися, глибока загальмованість, зовнішня байду­жість. У дітей старшого віку можливий розвиток важкої депресії із почуттям власної неповноцінності.

Віддаленими наслідками бувають порушення фізично­го і психічного розвитку дитини, соматичні захворювання, особистісні та емоційні порушення, соціальні деструкції.

Виховання дитини в умовах емоційного і фізичного на­сильств деформує її особистість, Я-концепцію, спонукальну сферу, зумовлює низьку самооцінку. Маленька дитина, яка є об'єктом нехтування, покарань, погроз, фізичного насиль­ства, почуває себе небажаною, нелюбимою, ставиться до себе вороже, відчуває провину, сором за своє існування. Ба­гато таких дітей не чинять спротиву насильству над собою, виростають із переконаннями, що вони погані, неспромож­ні в усьому. Пізніше відтворюють засвоєні правила поведін­ки у власному житті, у спілкуванні зі своїми дітьми.

Діти — жертви жорстокої поведінки часто відстають у фізичному рості, вазі від однолітків, пізніше починають хо­дити, говорити, рідше сміються, гірше встигають у школі, ссуть пальці, кусають нігті, займаються онанізмом. У них припухлі, заспані очі, бліде обличчя, скуйовджене волосся, неохайний одяг. Вони гігієнічно занедбані (педикульоз, ви­сипки, поганий запах від одягу й тіла). Внаслідок насиль­ства часто виникають захворювання. Діти, які пережили насильство, можуть на тривалий час забувати про свій травматичний досвід і згадати про нього в дорослому віці.

Діти-жертви, як правило, виявляють такі емоційні ре­акції:

1)переживання відповідальності за насильство («Якби я був гарним, мої батьки не робили б один одному і мені бо­ляче...»);

2)почуття провини за постійне насильство, жорсто­кість;

3)постійне порушення поведінки (навіть у спокійній об­становці від дитини можна чекати спалаху агресивності);

4)переживання втрати (діти, відділені від батька, який застосовує насильство, постійно переживають втрату. Вони можуть шкодувати за звичним життєвим укладом, з приводу втрати позитивного образу батьків, які вдавалися до насильства);

5)суперечливість (діти не усвідомлюють, що можна не знати про почуття іншої людини або мати одночасно два протилежні почуття);

6)страх бути покинутим (діти, відділені від одного з батьків через скоєне ним насильство, можуть боятися, що другий із батьків також може їх покинути або померти, тому часто відмовляються розставатися із ним);

7)потреба у надмірній увазі дорослих (для цього діти іноді відтворюють насильство, свідками якого були);

8)страх тілесних ушкоджень (багато дітей, які були свідками насильства або відчули його на собі, пережива­ють, що батьки можуть відмовитися від них або заподіяти їм шкоду чи зганятимуть зло на них у майбутньому);

9)сором, переживання за майбутнє.

Найпоширенішими реакціями на насильство є низька самооцінка, переживання почуття провини і сорому, пере­конаність у власній неповноцінності, проблеми у спілку­ванні з однолітками. Ознаками низької самооцінки є:

а)захисна поведінка (вереск; ниття; прагнення перемогти, самоствердитися за будь-яку ціну; обман у грі; намагання бути досконалим; хвастощі і самохвальство; роздача своїх грошей, іграшок або цукерок (підкуп); звинувачення у всьому інших; бажання мати багато речей; використання різних прийомів привернення до себе уваги);

б)антисоціальна поведінка (злодійство, брехня, бійки, псування речей; надмірна самокритика; замкнутість; сором'язливість; вибачення із кожного приводу; лякливість стосовно нових стимулів; нездатність приймати рішення; надмірні спроби завжди й усім подобатися).

Жертви фізичного і сексуального насильства часто страждають депресією, оскільки переживають тугу, сму­ток, нездатність відчувати радість, насолоду; аутоагресивною поведінкою, наносячи собі травми, здійснюючи суїцид, висловлюючи суїцидальні думки. Чим важча травма, тим вищий ризик суїциду і більш глибоко виражена депре­сія. Таким людям притаманні поганий самоконтроль, по­рушення поведінки, які є спробою захистити себе від хви­лювання (тривоги), почуття безпорадності. У них мало друзів, тому що ровесників лякає їхня вибухова, імпуль­сивна поведінка.

Діти, які пережили насильство, мають труднощі в со­ціалізації: у них порушені зв'язки із дорослими; несфор-мовані навички спілкування з однолітками; їм бракує знань та ерудиції для здобуття авторитету у школі. Вирі­шення своїх проблем діти — жертви насильства часто зна­ходять у кримінальному, асоціальному оточенні, нерідко переймаючи норми його життя.

 


Читайте також:

  1. Арт-терапія в роботі з дітьми, які перенесли сексуальне насильство
  2. Види соціальної допомоги сім'ям з дітьми.
  3. ВИЗНАЧЕННЯ РОЛІ І МІСЦЯ ДОГЛЯДУ ЗА ДІТЬМИ В ЛІКУВАЛЬНО-ДІАГНОСТИЧНОМУ ПРОЦЕСІ. ОСНОВИ ЕТИКИ ТА ДЕОНТОЛОГІЇ В ПЕДІАТРІЇ.
  4. ВИХОВНА РОБОТА З ПВДАГОПЧНО ЗАНЕДБАНИМИ ДІТЬМИ
  5. Державна допомога сім'ям з дітьми
  6. Догляд за дітьми з патологією органів сечовидільної системи
  7. Допомога сім'ям з дітьми
  8. Етика соціальної роботи з дітьми, які залишилися без батьківського піклування
  9. З відстаючими у навчанні дітьми
  10. З НАСИЛЬСТВОМ НА МОРІ
  11. Завдання корекційно-педагогічної роботи з дітьми на різних рівнях розвитку.
  12. Лекція 4. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОГОВОРІВ, ЩО УКЛАДАЮТЬСЯ МІЖ БАТЬКАМИ ТА ДІТЬМИ (2 год.)




Переглядів: 1152

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Насильство та інші ситуації, пов'язані із загрозою життю дитини | Суїциди серед дітей і підлітків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.