МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ВИХОВНА РОБОТА З ПВДАГОПЧНО ЗАНЕДБАНИМИ ДІТЬМИПоняття "педагогічно занедбані діти". Соціально-педагогічні причини появи важковиховуваних дітей. Принципи, шляхи і засоби перевиховання. Література. Завдання для самостійної роботи. Завдання для самоконтролю. Виховання — найбільш відповідальна й водночас найбільш складна сфера діяльності людини. Кожна людина так чи інакше займається цією важкою працею, навіть не маючи належної професійної підготовки. А оскільки особистість дитини є надто складною психо-фізіологічною системою, а її вихованням в багатьох випадках займаються непідготовлені люди, то не дивно, що на цьому складному шляху так багато помилок, соціального браку і навіть трагедій. Результатом цього є поява "важких", педагогічно занедбаних, важковиховуваних дітей. 3.11.1. Поняття "педагогічно занедбані діти" У педагогічному обігу є різні підходи до визначення наслідків педагогічного браку у процесі виховання: "важкі" діти, "педагогічно занедбані" вихованці, "важковиховувані" учні. Та це не змінює сутності явища. Будемо вважати, що це синонімічні поняття. Важковиховуваниминазивають дітей, які систематично порушують встановлені норми і правила поведінки, з відразою ставляться до навчання, виявляють негативізм до соціального оточення. Для важковиховуваних дітей характерні такі особливості поведінки: — неправильно сформовані потреби: матеріальні потреби переважають над моральними; більшість матеріальних потреб мають аморальний характер: для їх задоволення використовують засоби, які не завжди відповідають нормам моралі (паління, вживання алкоголю, наркотиків, крадіжки), що призводить до деградації особистості; — у частини цих дітей не розвинені соціально-політичні потреби; — "важкі діти" прагнуть до спілкування з подібними до себе, перебувають поза зв'язками з постійними учнівськими колективами; — недостатньо розвинута потреба у пізнанні навколишнього світу; погано вчаться, не володіють методами пізнавальної діяльності; — перекручені естетичні потреби; — не розвинута, засмічена вульгаризмами, жаргонною лексикою мова; — спостерігається непослідовність, суперечливість у поглядах і переконаннях; — відсутні чіткі уявлення про норми поведінки, обмежені почуття відповідальності за вчинки; — вкрай обмежені інтелектуальні інтереси; перевага утилітарних інтересів над духовними позбавляє цих учнів перспективи розвитку, інтелектуального і морального вдосконалення; — приховують свою діяльність від батьків, учителів та однокласників. За ступенем педагогічної занедбаності "важких" підлітків і юнаків можна поділити на чотири групи. 1. Важковиховувані діти, які байдуже ставляться до навчання, періодично порушують правила поведінки і дисципліну. Для них характерні негативні моральні якості: грубощі, брехливість, нечесність та ін. 2. Педагогічно занедбані підлітки, які негативно ставляться до навчання й суспільно корисної діяльності. Вони систематично порушують дисципліну й норми моральної поведінки, у них постійно проявліяються негативні моральні риси особистості. 3. Підлітки-правопорушники, які перебувають на обліку в інспекціях у справах неповнолітніх або направлені до спецшкіл і спеціальних професійно-технічних училищ. 4. Неповнолітні злочинці — педагогічно занедбані підлітки і юнаки, які вчинили кримінальні злочини, порушили правові норми й направлені судом до виправно-трудових колоній. 3.11.2. Соціально-педагогічні причини появи важковиховуваних дітей Проблеми появи і перевиховання педагогічно занедбаних дітей турбували людей впродовж всієї історії суспільства. Адже завжди були діти з відхиленнями у поведінці, знедолені, сироти, діти-правопорушники. Впродовж XX ст. на терені колишнього Радянського Союзу спостерігалося кілька "спалахів" появи педагогічно занедбаних дітей, що було зумовлено соціально-історичними й економічними причинами. 1. Період Першої світової війни (1914—1918 pp.): військова розруха, сирітство дітей у зв'язку з загибеллю батьків на війні, окупація територій чужоземними військами. 2. Громадянська війна (1918—1922 pp.): руйнування народного господарства, великі переміщення певних прошарків населення в країні і за її межами, безробіття, хвороби, голод та ін. 3. Тридцяті роки: штучний голодомор, масові репресії до частини населення країни призвели до соціально-педагогічної занедбаності значної частини дітей. 4. Друга світова війна (1939—1945 pp.): загибель батьків, окупація, голод, сирітство, значні економічні труднощі. 5. Останні десятиріччя XX ст. характеризується збільшенням соціально занедбаних дітей з причини зниження відповідальності певної частини батьків за виховання дітей, ослаблення національних коренів, що живили процес виховання, необмежений вплив масової культури, яка веде певним чином до "зомбування" частини молоді. Таким чином, проблеми важковиховуваних дітей породжувались і породжуються передусім соціальними факторами. Ще англійський соціаліст-утопіст Р. Оуен (1771—1858) писав: "Помилково було б думати, що неможливо попередити шкідливі і злочинні дії або що не можна сформувати в широких розмірах розумні звички у підростаючого покоління. Провина за злочинний характер лежить не на індивіді, а на системі, серед якої він виховується. Знищіть обставини, які сприяють створенню злочинних характерів, — і злочинів більше не буде; замініть їх обставинами, які розраховані на створення звичок до порядку, регулярності, стриманості, праці, — і людина буде володіти цими якостями"1. Для педагогічно занедбаних підлітків і юнаків характерні, як і для чималої частини нашого суспільства, такі негативні риси, як жорстокість, моральне огрубіння, схильність до насильства. На це явище мали вплив глибинні процеси соціальних діянь, що існували в житті країни впродовж довгих десятиліть знецінення особистості як найбільшої цінності в результаті двох страшних воєн XX ст., голодомори, численні репресії, насильства над людиною авторитарної державної машини та ін. З одного боку, це призводило до руйнування гуманістичних начал в людині, а з другого — людина на насильство відповідала внутрішнім протестом, чинила нові насильства, виявляючи жорстокість. Тому проблема роботи з педагогічно занедбаними дітьми є досить складною як в соціальному, так і в педагогічному плані. На появу важковиховуваних дітей можуть впливати різні негативні фактори, породжені діяльністю сім'ї, дитячих виховних закладів. 1. Діяльність неблагополучно! сім'ї (неповна сім'я, батьки-п'яниці, наркомани, ведуть аморальний спосіб життя), для якої можуть бути характерні прояви таких негативних факторів: соціальна безвідповідальність за виховання дітей; психолого-педагогічна неграмотність; негативні приклади моральної поведінки для соціального успадкування; відсутність доброти, сімейного затишку, любові до дітей; прояви насильства, жорстокості; відсутність системи вимог; брак істинного батьківського авторитету; матеріальні нестатки. 2. Діяльність "благополучної" сім'ї (є батько й мати, які працюють, освічені, інтелектуально розвинені, належний матеріальний достаток) також певною мірою може негативно впливати на особистість дитини, сприяти появі значних помилок у її життєдіяльності. І в такій сім'ї можна спостерігати негативні фактори: низька психолого-педагогічна культура; створення для дітей "парникових" умов для розвитку, що веде до ослаблення особистості; матеріальне перенасичення; вседозволеність, відсутність системи вимог і контролю; прояви елементів фальшивого авторитету. 1 Оуен Р. Педагогические идеи. — М.: Учпедгиз, 1940. — С. 110, 161. 3. Діяльність загальноосвітніх навчально-виховних закладів не завжди створює оптимальні умови для розвитку особистості. І тут можуть бути негативні фактори впливу на вихованців, які ускладнюють взаємини дитини з батьками, товаришами, інколи разом з іншими чинниками (негативний вплив сім'ї, засобів масової інформації, стихійної вулиці) руйнують особистість. Це перевантаженість змістом навчального матеріалу, яким учень у зв'язку з обмеженими розумовими можливостями не може оволодіти, що породжує негативізм, опір, "втечу" від навчальної діяльності, почуття власної неповноцінності, меншовартості порівняно з іншими учнями; відсутність належних умов для задоволення своїх інтересів (спортивна діяльність, конструювання, моделювання та ін.); прояви з боку вчителів-вихователів негативізму до учнів з моральними вадами; недостатній рівень педагогічної культури вихователів (нетактовність, грубощі, авторитаризм та ін.); ізоляція, усунення учнів з певними недоліками в морально-інтелектуальному розвитку від цікавих колективних справ та ін. 3.11.3. Принципи, шляхи і засоби перевиховання До педагогічно занедбаних вихованців має бути особлива увага з боку професійних педагогів, батьків та всіх, хто постійно спілкується з такими дітьми. "Перевиховання, — як наголошує дослідник М.М. Фіцула, — це спеціальний вид педагогічної діяльності педагогів і учнів, спрямований на подолання недоліків їх особистості, розвиток наявних у неї позитивних якостей і формування на цій основі нових, суспільно значимих корисних рис і властивостей"1. Вихователеві доводиться мати справу з підлітками, у яких проявляються лише окремі риси, що суперечать нормам моралі. В таких випадках може йти мова не про перевиховання, а лише виправлення. Перевиховання — процес досить складний, тривалий, багатогранний. Воно має виконувати певні функції: відновлюючу, компенсаційну, виправну, стимулюючу. 1 Фіцула М.М. Педагогічні проблеми перевиховання учнів. — Тернопіль, 1993. — С 19, 111. Перевиховання ґрунтується на загальних принципах виховання. Але в роботі з педагогічно занедбаними дітьми варто акцентувати увагу на тих, які випливають із соціально-психологічних особливостей цих дітей. Це такі принципи. 1. Зв'язок перевиховання з цікавою продуктивною працею. 2. Організація дитячого колективу, який здійснював би позитивний вплив на вихованця. 3. Опора на позитивні якості й позитивний соціальний досвід важковиховуваних дітей. 4. Органічне поєднання поваги до вихованців з прийнятою системою вимог. 5. Єдність і систематичність педагогічних впливів на вихованців. 6. Індивідуальний підхід до вихованця. 7. Гуманне ставлення до важковиховуваних у процесі перевиховання, виходячи з педагогічного постулату: ці діти "важкі", бо їм важко подолати ті чи інші соціальні труднощі; з другого боку, значні відхилення важковиховуваних від моральних норм поведінки — своєрідне моральне захворювання, а тому й ставлення до таких дітей має бути адекватне. 8. Об'єктивне ставлення до важковиховуваних. 9. Педагогічний вплив на важковиховуваних дітей здійснюється у неафективному стані педагога. 10. Випереджаюче виховання позитивних якостей у важковиховуваних дітей. У системі виховання підростаючого покоління важливе місце мають посідати попереджуючі заходи, які запобігали б масовій появі важковиховуваних дітей. Варто акцентувати увагу на соціальних передумовах попередження появи "важких" дітей. Вони носять глобальний характер. 1. Організація здорового суспільства в соціальному і психічному плані. 2. Забезпечення достатньої психолого-педагогічної культури батьків. Закладаються ці основи ще в шкільному віці, виходячи з соціальної об'єктивності, що кожна молода людина має бути відповідальним батьком чи матір'ю в першу чергу, а потім фахівцем певної галузі. 3. Створення соціально-педагогічних умов для реалізації і задоволення кожною особистістю своїх інтересів і потреб. 4. Подолання у суспільстві рецидивів насильства, жорстокості, обмеження розповсюдження "масової культури". 5. Забезпечення високого соціального статусу учителя в суспільстві. У процесі подолання моральної хвороби важковиховуваності окремих дітей з погляду його складності, багатоаспектності виділяють кілька етапів. Перший етап — діагностичний: вивчаються й аналізуються позитивні та негативні властивості виховання, умови, що сприяли появі і формуванню негативних властивостей; визначаються шляхи і засоби нейтралізації негативних проявів і актуалізація позитивних. Вихователь складає детальну характеристику педагогічно занедбаного вихованця. Другий етап — планування та визначення напрямків роботи. Класний керівник спільно з усіма вихователями, які спілкуються з "важким" учнем, розробляє детальний план перевиховання, визначає місце і роль кожного вихователя. Третій етап — цілеспрямована педагогічна діяльність: реалізуються визначені плани перевиховання конкретної особистості із залученням всіх, хто може позитивно впливати на дитину (батьків, родичів, однокласників, учителів-вихователів та ін.). Координує цю роботу передусім класний керівник. Здійснюється аналіз соціально-психологічних змін у поведінці вихованця, визначаються нові перспективні лінії. У роботі з педагогічно занедбаними дітьми нерідко доводиться зустрічатися з досить складними випадками своєрідного "морального захворювання". У такому разі доводиться вдаватися до педагогічного консиліуму, який передбачає всебічний аналіз причин, що призвели до труднощів у життєдіяльності вихованців, аналіз особливостей поведінки і визначення шляхів та засобів перевиховання. У процесі перевиховання педагогічно занедбаних дітей застосовують загальнопедагогічні методи виховання. Незважаючи на складність і довготривалість перевиховання, педагоги мають вірити в силу виховного впливу на особистість, намагатися будь-що допомогти педагогічно занедбаній дитині стати повноцінною людиною. Як зазначає М.М. Фіцула1, школа і сім'я можуть справитися з таким важким завданням за умови, що результативність процесу перевиховання залежить від 1 Фіцула МЛІ. Педагогічні проблеми перевиховання учнів. — Тернопіль, 1993. — С 139. вразливості, пластичності і сили біологічних задатків, від тривалості негативного досвіду особистості і її готовності до виправлення. Процес перевиховання не однаково впливає на важ-ковиховуваних учнів — найбільший вплив має на податливих. Слабка дія виховного впливу має місце за умови протидій йому або нездатності позитивно сприймати його. Наслідки впливу виховного середовища залежать від уміння педагога спиратися на наявний позитивний фонд особистості, уміння залучати її до активної співпраці у своєму виправленні. Успіх виховного впливу на важковиховуваних учнів залежить від залучення їх до корисної діяльності, забезпечення високого темпу їх життя. Зміст виховної роботи з важковиховуваними учнями має відповідати їх індивідуальним і віковим особливостям, мати високу емоційну насиченість. Процес перевиховання вимагає налагодження доброзичливих стосунків важковиховуваних з батьками, вчителями і ровесниками, озброєння педагогів, батьків, представників громадськості методами і прийомами перевиховання, вміння користуватися ними в конкретній життєвій ситуації. Основні положення теми подані на рис. 3.39. Читайте також:
|
||||||||
|