МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Реорганізація та ліквідація банківських установЯк і будь-яке інше підприємство, банк може прийняти рішення про реорганізацію або ліквідацію. Реорганізація банку здійснюється в загальноприйнятих правових формах шляхом злиття, приєднання, виділення, поділу банку, перетворення його організаційно-правової форми, наслідком яких є передача та прийняття його майна, коштів, прав та обов'язків правонаступниками. Підставою для реорганізації може бути як власне рішення банку (з наступним погодженням із НБУ), так і рішення НБУ про примусову реорганізацію. Слід зазначити, що кожна із правових форм реорганізації має свої особливості. Але всі вони мають спільні риси, що дозволяє об'єднати їх в одному правовому інституті. До спільних ознак можна віднести вирішення питання про отримання нових ліцензій на здійснення банківської діяльності новостворюваними юридичними особами; повідомлювально-реєстраційний характер процедури реорганізації; внесення відповідних записів про зміни до Державного реєстру банків; обов'язковість оплати за проведення процедури реорганізації, гласність останньої. Злиття означає припинення діяльності двох або кількох банків як юридичних осіб та передачу належних їм майна, коштів, прав та обов'язків банку-правонаступнику, який створюється в результаті злиття. Приєднання тягне за собою припинення діяльності одного банку як юридичної особи та передачу належних йому майна, коштів, прав та обов'язків іншому банку. Поділ — це припинення діяльності банку як юридичної особи та передача відповідних часток належних йому майна, коштів, прав та обов'язків банкам, які створюються внаслідок реорганізації цього банку шляхом його поділу. Виділення означає перетворення банку як юридичної особи та передачу певної частини належного йому майна, коштів, прав та обов'язків банку, який створюється внаслідок реорганізації. Перетворення передбачає зміну організаційно-правової форми товариства. Порядок здійснення реорганізації банку, склад документів, що їх подають до НБУ, визначають Закон «Про банки і банківську діяльність» та нормативно-правові акти НБУ. Якщо банк бажає провести реорганізацію, він має обов'язково представити до НБУ заяву з доданням необхідного обґрунтування та розрахунків, які засвідчували б настання позитивних наслідків для вкладників та інших кредиторів банку. Оскільки реорганізація банку може вплинути на майновий стан його клієнтів (вкладників), центральний банк наділений правом не дозволяти реорганізацію банку, якщо є достатні підстави вважати, що реорганізація загрожує інтересам вкладників та інших кредиторів і банк, створений внаслідок реорганізації, не відповідатиме економічним нормативам його діяльності, порядку реєстрації банків і ліцензування їхньої діяльності. Термін надання НБУ дозволу або відмови у проведенні реорганізації складає один місять із моменту отримання заяви банку про реорганізацію. Згідно зі ст. 28 Закону «Про банки і банківську діяльність» рішення про реорганізацію банку крім перетворення має містити інформацію про: • угоду про реорганізацію в разі злиття або приєднання; • призначення персонального складу комісії для проведення реорганізації; • призначення персонального складу ревізійної комісії для проведення інвентаризації та ревізії матеріальних цінностей, що перебувають на обліку банку (банків); • призначення незалежного аудитора, який має сертифікат НБУ; • строки проведення реорганізації; • склад правління (ради директорів) після реорганізації. Реорганізація розпочинається після затвердження НБУ плану реорганізації, який крім інших необхідних заходів має передбачати подання відповідних документів, необхідних для державної реєстрації нового банку або для реєстрації змін і доповнень до установчих документів існуючого банку. Банк вважають реорганізованим із моменту внесення НБУ змін до Державного реєстру банків. Примусова реорганізація здійснюється в разі очевидної загрози платоспроможності банку. Загальні умови реорганізації визначаються постановою правління НБУ і є обов'язковими для виконання усіма сторонами. Ліквідація банку — процедура припинення функціонування банку як юридичної особи з урахуванням положень Закону «Про банки і банківську діяльність». Закон містить правові підстави для проведення ліквідації банків, у тому числі: • з ініціативи власників банку; • з ініціативи НБУ (у тому числі за заявою кредиторів). Ліквідація банку з ініціативи власників здійснюється в порядку, передбаченому законодавством України про господарські товариства, з урахуванням особливостей, передбачених законом та за згодою НБУ. Ліквідація банку з ініціативи НБУ здійснюється відповідно до закону та нормативно-правових актів НБУ. При цьому НБУ зобов'язаний протягом двох днів після прийняття рішення про ліквідацію банку повідомити про це Фонд гарантування вкладів фізичних осіб. У разі оскарження в судовому порядку рішення НБУ про ліквідацію банку НБУ повідомляє про це Фонд гарантування вкладів фізичних осіб. Законодавство закріплює особливості ліквідації банку в разі його неплатоспроможності. Виключне право звернення до суду із заявою про визнання банку неплатоспроможним та його ліквідацію мають лише кредитори банку або НБУ. При цьому кредитори банку спочатку мають направити до НБУ заяву про ліквідацію банку при настанні ознак неплатоспроможності банку з додаванням документально підтверджених доказів наявності невиконаних грошових зобов'язань банку перед ними. Якщо протягом одного місяця з дня направлення заяви зазначені особи не отримають відповідь НБУ, вони мають право звернутися до суду із заявою про визнання банку неплатоспроможним. Законодавство України про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом при розгляді судом справи про визнання банку неплатоспроможним застосовується в частині, що не суперечить нормам Закону «Про банки і банківську діяльність». При підготовці справи до розгляду суддя отримує обґрунтований висновок НБУ щодо доцільності ліквідації банку або рішення НБУ про відкликання банківської ліцензії та призначення ліквідатора, які надають протягом місяця з дня отримання запиту суду. Водночас негативний висновок НБУ щодо доцільності відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку є підставою для залишення заяви без розгляду. Якщо банк-боржник неспроможний виконати свої зобов'язання відповідно дорішення суду про примусове стягнення протягом шести місяців і за цей час не досягнуто домовленостей про реструктуризацію визначеного боргу, НБУ зобов'язаний відкликати ліцензію та ініціювати процедуру ліквідації банку. Справа про визнання банку неплатоспроможним за заявою кредиторів може бути порушена лише після відкликання банківської ліцензії. Після відкликання останньої не допускається і санація банку. Орган, який ініціював рішення про ліквідацію, призначає ліквідатора. Ліквідатор приступає до виконання обов'язків негайно після відкликання ліцензії. Протягом одного місяця з дня прийняття справи до розгляду суд має визначитися щодо позову про ліквідацію банку. Єдиним документом, що його приймає до розгляду суд у справі про ліквідацію банку, є висновок НБУ про доцільність ліквідації банку та відповідність застосування процедури ліквідації закону. Розгляд справи про ліквідацію банку в суді не зупиняє діяльність ліквідатора, призначеного НБУ. Процедура ліквідації банку має бути завершена не пізніше трьох років із дня відкликання ліцензії. Вимоги до ліквідатора та процедуру його призначення регулює банківське законодавство. Призначений ліквідатор у загальноприйнятому порядку відповідно до наданих йому повноважень публікує відомості про початок ліквідаційної процедури та приймає протягом місяця з дня опублікування оголошення заяви від кредиторів про їхні вимоги до банку. Згідно із законодавством з дня прийняття рішення про відкликання ліцензії та призначення ліквідатора: • припиняються повноваження загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) банку та тимчасового адміністратора, який негайно передає ліквідатору всі справи; • банківська діяльність банку завершується закінченням технологічного циклу конкретних операцій, якщо це сприятиме збереженню або збільшенню ліквідаційної маси; • строк виконання всіх грошових зобов'язань банку та зобов'язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) вважається таким, що настав; • припиняється нарахування процентів, неустойки (штрафу, пені) та інших економічних санкцій за всіма видами заборгованості банку; • відомості про фінансове становище банку перестають бути конфіденційними чи становити банківську таємницю; • укладення угод, пов'язаних із відчуженням майна банку чи його передачею третім особам, допускається в порядку, передбаченому законом; • скасовуються арешт, накладений на майно банку (у тому числі на власні кошти банку на його рахунках) та інші обмеження щодо розпорядження його майном. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається; • вимоги за зобов'язаннями банку, що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред'являтися тільки в межах ліквідаційної процедури. З дня призначення ліквідатора до нього переходять права керівника (органів управління) банку, він наділяється встановленими банківським законодавством повноваженнями. Протягом трьох днів із дня призначення ліквідатора керівники банку забезпечують передачу бухгалтерської та іншої документації банку, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей банку ліквідатору. У разі ухилення від виконання зазначених обов'язків винні особи несуть відповідальність відповідно до вимог чинного законодавства України. Ліквідатор протягом трьох місяців із дня опублікування оголошення про початок ліквідаційної процедури здійснює такі заходи для задоволення вимог кредиторів: 1) визначає суму заборгованості кожному кредитору та відносить вимоги до певної черги погашення; 2) відхиляє вимоги в разі їх непідтвердження; 3) відповідно до вимог нормативно-правових актів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб надає Фонду протягом 20 робочих днів із дня настання недоступності вкладів повний перелік вкладників, які мають право на компенсацію коштів за вкладами, із визначенням їхньої розрахункової суми, що підлягає відшкодуванню; 4) складає перелік акцептованих ним вимог для затвердження НБУ; 5) сповіщає кредиторів про акцептування вимог; 6) щотижня протягом трьох тижнів публікує оголошення про день і місце, де можна ознайомитися з переліком вимог, та про дату подання цього переліку НБУ. Кредитори мають право надіслати ліквідатору свої заперечення щодо визнаних ним вимог протягом одного місяця з дня отримання повідомлення. Майно, на яке звертається стягнення під час ліквідаційної процедури, оцінюється ліквідатором у порядку, встановленому законодавством України. Для майна, яке продається з аукціону, оціночна вартість є початковою. Дляздійснення оцінки майна ліквідатор має право залучати на підставі договору спеціалістів, оплата послуг яких здійснюється за рахунок ліквідаційної маси, якщо інше не встановлено НБУ. Після проведення інвентаризації та оцінки майна банку ліквідатор розпочинає продаж майна на відкритих торгах, якщо НБУ не встановлює інший порядок його продажу. Порядок продажу майна банку, склад, умови та строки придбання майна погоджують із НБУ та повідомляють через засоби масової інформації. Кошти, одержані в результаті ліквідаційної процедури, спрямовують на задоволення вимог кредиторів. У першу чергу задовольняють: • вимоги, забезпечені заставою; • вимоги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що виникли у випадках, визначених законодавством про гарантування вкладів фізичних осіб; • виплату вихідної допомоги звільненим працівникам банку, у тому числі відшкодування кредиту, отриманого з цією метою; • витрати, пов'язані з роботою ліквідатора, у тому числі: на оплату державного мита; на публікацію оголошення про ліквідацію банку; на публікацію в органах масової інформації відомостей про порядок продажу майна банку; витрати ліквідатора, пов'язані з утриманням і збереженням активів банку; витрати на проведення аудиту; на оплату праці працівників, залучених для здійснення ліквідації; • зобов'язання, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров'ю громадян. Перелічені витрати відшкодовують після реалізації ліквідатором частини ліквідаційної маси, якщо інше не передбачено законом. У другу чергу задовольняють вимоги вкладників—фізичних осіб у частині перевищення суми, передбаченої системою гарантування вкладів фізичних осіб, вимоги, що виникли із зобов'язань банку перед працівниками. У третю чергу задовольняють інші вимоги. Згідно із загальною процедурою вимоги кожної наступної черги задовольняють у міру того, як надходять на рахунок кошти від продажу майна банку після повного задоволення вимог попередньої черги. У разі недостатності коштів, одержаних від продажу майна банкрута, для повного задоволення всіх вимог однієї черги вимоги задовольняють пропорційно сумі вимог, що належить кожному кредиторові однієї черги. У разі відмови кредитора від задоволення визнаної в установленому порядку вимоги ліквідатор не враховує суму грошових вимог цього кредитора. Вимоги, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, не розглядаються і вважаються погашеними. Вимоги, не задоволені за нестатком майна, вважаються погашеними. Майно, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, передається власникам, а майно державних банків — відповідному органу приватизації для наступного продажу. Кошти, одержані від продажу цього майна, спрямовують До Державного бюджету України. Майно кооперативних банків, що залишилося після задоволення потреб кредиторів, підлягає використанню відповідно до законодавства України про кооперацію. З моменту внесення відповідного запису до Державного реєстру банків після ухвалення звіту ліквідатора ліквідація банку вважається завершеною, а банк ліквідованим.
Читайте також:
|
||||||||
|