МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Правові основи захисту банківської таємниціПлан Місце :Навчальна аудиторія. Час: 80 хв. ТЕМА: Правові основи захисту банківської таємниці. ЛЕКЦІЯ 6. Навчальна мета:розкрити правові основи захисту банківської таємниці. Метод:Лекція. Навчальні питання: 1. 70 хв. 2. Заключна частина - 10 хв. (підсумок лекції, відповіді на запитання студентів). Матеріально – технічне забезпечення: нормативні документи. Джерела та література:1, 2, 3, 34, 35, 37, 40. Принцип дотримання банківської таємниці слід реалізовувати через діяльність окремих кредитно-фінансових інститутів, у першу чергу комерційних банків. Водночас саме центральний банк може сприяти шляхом проведення виваженої політики створенню дієвого режиму дотримання банківської таємниці. У широкому розумінні цей принцип означає: • закріплення в чинних законодавчих актах переліку відомостей, що складають банківську таємницю; • право клієнта фінансово-кредитної організації або центрального банку на збереження в таємниці та нерозголошення зазначених відомостей; • обов’язок фінансово-кредитної установи та центрального банку повною мірою забезпечити дотримання відомостей, що складають банківську таємницю, а також відповідальність за їх розголошення. Науковці вважають, що банківська таємниця — це комплексний інститут, а сам термін припускає дві інтерпретації. У вузькому розумінні банківська таємниця — це обов'язок банку зберігати в таємниці операції клієнтів від сторонніх осіб, насамперед конкурентів того чи іншого клієнта банку, операції, рахунки та вкладах (депозитах) своїх клієнтів і кореспондентів. У широкому розумінні це різновид службової таємниці, тобто конфіденційна інформація щодо клієнта, яка стала відома службовцю банку. Російське законодавство визначає, що саме належить до банківської таємниці: відомості про клієнта та кореспондента, про укладені договори банківського рахунку та банківського вкладу, відомості про операції на рахунку. Французькі юристи так визначають режим банківської таємниці: «банкір зобов'язаний а ргіогі тримати в секреті всю приватну інформацію, довірену йому клієнтами або навіть третіми особами, а також отриману ним під час здійснення професійної діяльності». В Україні правове регулювання відносин у сфері отримання інформації, що складає банківську таємницю, здійснюють Закон «Про банки і банківську діяльність», нормативні актами НБУ та органів державної влади. Під банківською таємницею законодавство розуміє інформацію про діяльність та фінансовий стан клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним чи третіми особами при наданні послуг банку і розголошення якої може завдати матеріальної чи моральної шкоди клієнту. До банківської таємниці слід віднести відомості про: • стан рахунків клієнтів, у тому числі стан кореспондентських рахунків банків у НБУ; • операції, які були проведені на користь чи за дорученням клієнта, здійснені ним угоди; • фінансово-економічний стан клієнтів; • системи охорони банку та клієнтів; • організаційно-правову структуру юридичної особи-клієнта, її керівників, напрями діяльності; • комерційну діяльність клієнтів чи комерційну таємницю, будь-який проект, винахід, зразок продукції та іншу комерційну інформацію; • звітність окремому банку, за винятком тієї, що підлягає опублікуванню; • коди, які банки використовують для захисту інформації (ст. 60). Отже, інформація про банки чи клієнтів, яку збирають під час проведення банківського нагляду, становить банківську таємницю. Водночас режим банківської таємниці не поширюється на узагальнену інформацію, яка підлягає опублікуванню згідно з встановленим НБУ переліком. Оскільки закон визначає перелік інформації, що становить банківську таємницю, він містить і зобов'язання щодо її збереження. Длядотримання встановленого правового режиму банки зобов'язані забезпечити збереження банківської таємниці шляхом: обмеження кола осіб, які мають доступ до інформації, що становить банківську таємницю; організації спеціального діловодства з документами, що містять банківську таємницю; застосування технічних засобів для запобігання несанкціонованому доступу до електронних та інших носіїв інформації; застосування застережень щодо збереження банківської таємниці та відповідальності за її розголошення у договорах і угодах між банком і клієнтом. Службовці банку при вступі на посаду підписують зобов'язання щодо збереження банківської таємниці. Керівники та службовці банків зобов'язані не розголошувати та не використовувати з вигодою для себе чи для третіх осіб конфіденційну інформацію, яка стала відома їм при виконанні ними службових обов'язків. У свою чергу, приватні особи та організації, які при виконанні своїх функцій або наданні послуг банку безпосередньо чи опосередковано отримали конфіденційну інформацію, зобов'язані не розголошувати і не використовувати її на свою користь чи на користь третіх осіб. Законодавство передбачає, що в разі заподіяння банку чи його клієнту збитків шляхом витоку інформації про банки та їхніх клієнтів з органів, які уповноважені здійснювати банківський нагляд, збитки відшкодовують винні органи. У той же час закріплення поняття банківської таємниці абсолютно не означає, що органи держави або треті особи не мають доступу до неї на встановлених законом підставах. Порядок розкриття банківської таємниці визначає ст. 62 Закону «Про банки і банківську діяльність». Відповідно до неї інформація про юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, розкривається банками: • на письмовий запит або з письмового дозволу власника такої інформації; • на письмову вимогу суду або за рішенням суду; • органам прокуратури України, Службі безпеки України, Міністерству внутрішніх справ України, Антимонопольному комітету України — на їхню письмову вимогу, яка стосується операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи — суб'єкта підприємницької діяльності за конкретний проміжок часу; • органам Державної податкової служби України на їхню письмову вимогу, яка стосується питань оподаткування або валютного контролю над операціями за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи — суб'єкта підприємницької діяльності за конкретний проміжок часу; • спеціально уповноваженому органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу на його письмову вимогу, яка стосується здійснення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу згідно із законодавством про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом; • органам державної виконавчої служби на їхню письмову вимогу, яка стосується питань виконання рішень судів щодо стану рахунків конкретної юридичної особи або фізичної особи — суб'єкта підприємницької діяльності. Вимога відповідного державного органу, пов'язана з отриманням інформації, яка містить банківську таємницю, має: бути викладена на бланку державного органу встановленої форми; бути підписана керівником державного органу (чи його заступником); бути скріплена гербовою печаткою; містити передбачені Законом «Про банки і банківську діяльність» підстави для отримання цієї інформації; містити посилання на норми закону, відповідно до яких державний орган має право на отримання такої інформації. Крім того, довідки за рахунками (вкладами) у разі смерті їхніх власників банк надає особам, зазначеним власником рахунку (вкладу) в заповідальному розпорядженні банку, державним нотаріальним конторам або приватним нотаріусам, іноземним консульським установам у справах спадщини за рахунками (вкладами) померлих власників рахунків (вкладів). При організації міжбанківських відносин слід зважати на те, що банку забороняється надавати інформацію про клієнтів іншого банку, навіть якщо їхні імена зазначені в документах, угодах та операціях клієнта. Водночас банк має право надавати загальну інформацію, що становить банківську таємницю, іншим банкам в обсягах, необхідних для надання кредитів, банківських гарантій. Положення законодавства про доступ до банківської таємниці не поширюються на випадки повідомлення банками відповідно до законодавства про операції, що мають сумнівний характер, та на інші передбачені законом випадки повідомлень про банківські операції спеціально уповноваженому органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу. Особи, винні в порушенні порядку розкриття та використання банківської таємниці, несуть відповідальність згідно із законами України. Читайте також:
|
||||||||
|