Розподіл і перерозподіл ВВП може здійснюватися за річними моделями фінансових відносин у суспільстві. В основі побудови фінансової моделі суспільства лежать роль і місце в ній держави.
За послідовністю розподілу ВВП розрізняють
Сутність ринкової моделі фінансових відносин полягає в тому, що
Пропорції первинного розподілу ВВП між підприємцями і робітниками та службовцями за ринковою моделлю фінансових відносин у суспільстві регулюються ринковими відносинами у законодавчому порядку.
Законодавче регулювання фінансових відносин за моделлю ринкової економіки полягає в установленні мінімального рівня оплати праці й обмежені максимального рівня рентабельності на основі застосування економічних інструментів (наприклад, податку на прибуток).
Сутність адміністративної моделі фінансових відносин полягає в тому, що
Платежі
Держава за адміністративної моделі фінансових відносин спрямовує в бюджети та цільові фонди централізований чистий дохід – податок з обороту і частку децентралізованого чистого доходу – прибутку підприємств (через систему платежів з прибутку). Частина прибутку (до 40%) залишається на підприємстві, інша частина ВВП виплачується робітникам і службовцям у вигляді заробітної плати, яка підлягає прибутковому оподаткуванню.
Пропорції первинного розподілу ВВП за адміністративної моделі фінансових відносин регулюються державою за допомогою адміністративних методів. Рівень заробітної плати регулюється через встановлення тарифних розрядів і посадових окладів. На основі планового ціноутворення фіксується централізований чистий дохід держави (податок з обороту) і встановлюється рівень прибутку підприємств.
За рівнем державної централізації ВВП у межах фінансової моделі ринкової економіки умовно виділяють три моделі: американську, західноєвропейську та скандинавську.