Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Учення фізіократів про капітал

Однією з важливих заслуг фізіократів є запровадження в економічну літературу категорії “капітал”, яка до цього мала незрозумілий зміст. Під капіталом розумілися гро­шові кошти, що їх віддавали в позику, нерухомість, яку здавали в оренду (Рим), гроші, що авансувались у торго­вельні операції. Як бачимо, це капітал, який функціонує у сфері обігу. Фізіократи закріплюють за ним виробницт­во. Обробіток землі — Божа справа, Бог — творець. Тут джерело багатства. Торгівля в каноністів може бути ви­знана Божою справою тільки в обмеженому варіанті — зовнішня торгівля, яка в них — “необхідне зло”.

Фізіократи вважають корисним тільки такий обмін, ко­ли виробники передають продукт безпосередньо спожива­чеві [обмін між фермерами і безплідним класом (ремісни­ки)]. “Одна лише потреба є матір’ю промисловості”. Ремісники — найманці землеробського класу. Їхній дохід, як і дохід торгівця — плата за працю з урахуванням становості. Погляди каноністів зберігають фізіократи. Отже, катего­рією “капітал” оперують тільки в сільському господарстві. Земля — дар Божий — має бути приведена в культурний стан, що досягаєть­ся способом “землеробських авансів”. Це — витрати на осушення, огородження, меліорацію та інші заходи підвищення природної ро­дючості грунтів. Та потрібні й початкові аванси: будівлі, худоба, знаряддя праці. Це також різновид основного капіталу.

Фермер робить “щорічні аванси”. Це — насіння, заробітна плата сільськогосподарським робітникам та інші витрати, що по­вторюються з року в рік. Це — оборотний капітал.

У таблиці Кене фермери 2/5 виробленої продукції використо­вують як оборотний капітал, 1/5 продають безплідному класу, бо він потрібний для заміни початкового основного капіталу.

В аналізі відтворення в економічній таблиці Кене використову­ється поняття “капіталізація”. “Земля виробляє щороку на людську користь 2 543 322 000 ліврів, з яких 1 050 000 000 ліврів становить чистий продукт. Якщо капіталізувати цей продукт з 30 %, то він є, з цього погляду, багатством у 33 455 000 000 ліврів, до якого ще слід додати 4 333 340 009 первісних витрат. Загальна сума, включаючи ще 2 210 500 ліврів рі­чного продукту, має дорівнювати 36 788 340 ліврам”.

“Отже, згідно з порядком, який розглядається, обіг і розподіл річних доходів, за вирахуванням податку, десятини і процентів на річні та первісні витрати землероба, щороку відтворюються земельним майном”.

У даному уривку Кене також використовує категорію “про­цент на річні та первісні витрати”. Як бачимо, він близько підхо­дить до категорії “капітал” як цінності, що приносить нову цін­ність — чистий продукт. Його джерело — земля, праця — не може створювати жодної фізичної субстанції, тобто чистого про­дукту в його натуральній формі.

У проценті Кене вбачав не чистий дохід капіталіста — ферме­ра, а відшкодування витрат, резервний фонд, з якого відшкодову­ється амортизація.

Жак Тюрго обіймав важливі державні посади в уряді Людовіка XVI. Він мав можливість запровадити в економічну політику засади вчення фізіократів, але це здійснила революція 1789 р. Але Тюрго — не тільки державний діяч, а й видатний учений, ав­тор однієї з перших теорій прогресу. Він протиставляє історію людського роду природі: “Всесвітня історія розгляду послідов­них успіхів людського роду та докладне вивчення причин, що їх викликали”. Історія людського роду знає епохи піднесення й па­діння, але людський розум прогресує. Перші кроки — це збиран­ня, одночасно виникає полювання, потім — одомашнення тва­рин, відтак — нагромадження коштів, багатства; з’являється дух власності, полонені стають рабами. Особливе місце має перехід від скотарства до рільництва. З’являється власність на землю. Власність недоторканна. Поява власності призводить до нерівно­сті, але нерівність — шлях до прогресу. Вона вивільняє певну кі­лькість людей від важкої фізичної праці, створює умови для роз­витку мистецтва, науки. Цим обумовлюється суспільний прогрес.

На думку фізіократів, необхідно перейти від дрібної культури феодального землекористування до фермерської оренди. (Це вони бачили в Англії.) Ідею фізіократів щодо податків на чистий про­дукт втілила французька революція. Пропозиції Ж. Тюрго були схвалені Установчими зборами. Карл Маркс називає Тюрго “од­ним з батьків французької революції”. Тюрго вловив суперечність між феодальною видимістю та змістом учення фізіократів. “Ви прихильники промисловості та торгівлі, а маєте незручність як їхні вороги”.


Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. IV. Оцінка вигідності залучення короткотермінових кредитів
  3. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  4. Акціонерний капітал і акціонерне товариство.
  5. Акціонерний капітал і акціонерні товариства
  6. Акціонерні товариства випускають облігації на суму не більше 25 % від розміру статутного капіталу і лише після повної оплати всіх випущених акцій.
  7. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  8. Альтернативні теорії капіталу
  9. Аналіз вартості капіталу
  10. Аналіз використання капіталу.
  11. Аналіз для прийняття рішень стосовно залучення інвестицій
  12. Аналіз достатності банківського капіталу




Переглядів: 418

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Учення про природний порядок | Економічна думка в Україні у XVІІ–XVІІІ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.