Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Повноваження і права профспілок у здійсненні контролю за додержанням законодавства про охорону праці.

Законом України про охорону праці на профспілки покладено багато повноважень:

- брати участь в розробці галузевих, державних, регіональних програм з ОП

- брати участь у опрацюванні нормативно-правових актів з питань ОП

- в опрацюванні роботодавцем комплексних заходів для досягнення встановлених нормативів з ОП

- у розслідуванні нещасних випадків

- в розробленні пропозицій до включення питань з ОП в колдоговір

- в організації соціального страхування від нещасних випадків та професійних захворювань у порядку і на умовах, передбачених законодавством і колдоговором

- у визначенні Кабінетом Міністрів порядку перегляду тарифів на соцстрахування від нещасних випадків на виробництві

- брати участь у роботі комісій з питань охорони праці на підприємстві, атестації посадових осіб, прийманні об’єктів у виробництво, в роботі комісій з атестації робочих місць.

Повноваження і права профспілок і уповноваженого з питань охорони праці часто є подібними, але профспілки наділені більшими правами. Так, профспілковий комітет має право (відповідно до ст 45 Закону про ОП) домагатися розірвання трудового договору з керівником, який підписав колективний договір і порушує трудове законодавство та законодавство з охорони праці

 

  1. Види контролю за станом охорони праці.

Дійове управління охороною праці можна здійснювати лише при умові достатньої , повної та своєчасної інформації про стан охорони праці на обєкті. Виявити порушення, відхилення, дати приписи чи рекомендації з ОП можливо лише на підставі регулярного контролю Тому контроль стану охорони праці є найбільш відповідальною ланкою управління.

Підприємство підлягає постійному державному нагляду за охороною праці з боку Держгірпромнагляду через його територіальні управління та інспекторів.

 

Разом з тим, здійснюється також зовнішній та внутрішній контроль за станом охорони праці на виробництві

Зовнішній контроль за станом охорони праці на виробництві поділяється на:

Відомчий, який здійснюють посадові особи, повноважні представники

- міністерств і відомств даної галузі,

- головних управлінь, асоціацій, концернів

- власників виробництв і т.д.

Регіональний, який здійснюють посадові особи, повноважні представники місцевих органів виконавчої влади

Страховий, який здійснюється страховими експертами з охорони праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань

Громадський, який здійснюється виборними органами профспілок та інших громадських організацій

 

Внутрішній контроль за станом охорони праці на виробництві здійснюють:

Повсякденний (оперативний) контроль забезпечують керівники підрозділів та робіт, інші посадові особи на своїх робочих місцях відповідно до посадових обов’язків

Громадський внутрішній контроль на підприємстві здійснюють громадські інспектори з ОП або уповноважені представники трудового колективу

Триступеневий адміністративно-громадський контроль за охороною праці на виробництві здійснюється за такою схемою:

1 ступінь - протягом робочої зміни або робочого дня контролюється хоча б один раз кожне робоче місце. Контроль здійснює майстер, бригадир, начальник зміни, черговий інженер та громадський інспектор по охороні праці, обраний зборами трудового колективу цеху, дільниці тощо. Всі виявлені порушення усуваються, а ті, що неможливо виправити силами контролюючих, занотовуються в журнал 1 ступеня контролю і доповідаються вищому керівництву.

2 ступінь - здійснюється контроль не рідше одного разу на тиждень кожного структурного підрозділу начальником цього структурного підрозділу (цеху, відділу, дільниці) і громадським інспектором трудового колективу або профспілки підприємства чи структурного підрозділу. Недоліки або порушення вимог охорони праці, виявлені при 1 ступені контролю та 2 ступені контролю, ліквідуються, а за неможливості записуються в журнал 2 ступеня контролю і доповідаються вищому керівництву підприємства.

3 ступінь - здійснюється один раз на місяць (або в інший термін, визначений колективним договором) в обсягу кожного робочого місця всього підприємства керівництвом підприємства (роботодавцем, головним інженером, заступником головного інженера з охорони праці) і відділом охорони праці підприємства. До контролю залучаються громадські інспектори (контролери) з охорони праці підприємства або структурних підрозділів (уповноважені колективом найманих працівників підприємства або профспілкою). Контролюючі знайомляться з записами журналів 1 і 2 ступенів контролю по стану охорони праці, приймають рішення по усуненню недоліків і порушень, а випадки виявлених порушень, які неможливо оперативно усунути, заносять до журналу 3 ступеня контролю. Виявлені порушення обговорюються на технічних радах підприємства, де розробляються заходи по їх усуненню, що передбачають оперативні дії, або вносяться до поточних чи довгострокових планів розвитку та реконструкції підприємства або записуються до колективного договору.

Служба охорони праці підприємства забезпечує постійний нагляд і контроль виконання вимог з охорони праці у всіх структурах підприємства, забезпечує виконання цих вимог керівництвом.

 

  1. Служба охорони праці підприємства, організації

Зрозуміло, що один роботодавець не може справитися самостійно з обов’язками з забезпечення прав працюючих у сфері охорони праці. Тому відповідно до Закону України про ОП власник або уповноважений ним орган створює на підприємствах, фірмах, установах незалежно від форми власності та виду їх діяльності СЛУЖБУ ОХОРОНИ ПРАЦІ для організації виконання правових, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних, соціально-економічних та лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на запобігання нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві.

Служба ОП створюється на підприємствах з кількістю працюючих 50 і більше осіб.

На підприємствах виробничої сфери з числом працюючих до 50 чол (у невиробничих – до 100 чол та навчальних закладах) функціі служби ОП можуть виконувати на договірних засадах сторонні спеціалісти, що мають відповідну підготовку і пройшли перевірку знань з ОП

На підприємствах (виробничих чи науково-виробничих) при чисельності працівників від 51 до 500 включно (у невиробничій сфері від 101 до 500 чол) службу ОП представляє 1 спеціаліст з охорони праці з інженерно-технічною освітою та стажем роботи за профілем не менше 3 років. На підприємствах, де виробляють сильнодіючі отруйні або вибухові речовини, таких спеціалістів має бути не менше 2.

При кількості працюючих більше 500 створюється самостійний структурний підрозділ служби з ОП. В цьому випадку кількість працівників служби ОП розраховується за формулою

М = 2 + (Рсер * Кв)/Ф

Де Рсер – середньоспискова чисельність працюючих

Кв – коефіцієнт, що враховує шкідливість та небезпечність виробництва і залежить від кількості працюючих зі шкідливими речовинами Ра та на роботах з підвищеною небезпекою Рв за формулою Кв = 1 + а + Рв)/ Рсер

Ф – ефективний річний фонд робочого часу спеціаліста з ОП, 1820 годин на рік

Перевірка знань працівників служби ОП проводиться при прийомі на роботу і періодично раз у 3 р.

 

  1. Основні повноваження служби охорони праці на підприємстві

Служба охорони праці підприємства підпорядковується безпосередньо роботодавцю. За своїми посадами і заробітною платою керівники служби ОП прирівнюються до керівників основних виробничо-технічних служб підприємства.

Служба ОП підприємства вирішує завдання забезпечення:

- фахової підтримки рішень роботодавця в галузі охорони праці

- безпеки виробничих процесів, устаткування, будівель, споруд

- працівників засобами індивідуального та колективного захисту

- професійної підготовки і підвищення кваліфікації працівників з питань ОП, пропаганда безпечних методів праці

- вибору оптимального режиму праці і відпочинку працівників

- інформування і надання пояснень керівникам і працівникам підприємства з питань охорони праці

З огляду на завдання служба ОП виконує такі функції:

- опрацьовує систему управління охороною праці

- проводить оперативно-методичне керівництво охороною праці на підприємстві

- складає разом із підрозділами комплексні заходи з досягнення нормативів безпеки, гігієни праці, а також розділ «Охорона праці» у колективному договорі

- проводить вступний інструктаж з працівниками при поступленні на роботу

- готує проекти розпоряджень і наказів з питань ОП, подає їх роботодавцю чи керівнику

- забезпечує належне оформлення та збереження документації з ОП

- організовує забезпечення працюючих з правилами, інструкціями, стандартами,

- організовує паспортизацію робочих місць, облік, аналіз нещасних випадків, аварій та захворюваності, шкоди від цих подій, підготовку звітів, розробку планів роботи з ОП, допомогу комісії з питань ОП, підвищення кваліфікації та перевірку знань працівників з ОП

- бере участь: в розслідуванні нещасних випадків і аварій, проведенні внутрішнього контролю і аудиту, роботі комісій з питань ОП, з питань прийняття виробництва і обладнання в експлуатацію, комісії з питань атестації робочих місць, розробці положень та інструкцій.

- Контролює: дотримання законодавства з ОП, вимог нормативно-правових актів, приписів посадових осіб державного нагляду, виконання заходів відповідно до колективного договору, стан запобіжних, захисних пристроїв, вентсистем. Наглядає за своєчасним навчанням, інструктажем, перевіркою знань, атестацією працюючих, дотриманням правил безпеки при виконанні небезпечних робіт

- Контролює забезпечення працюючих засобами захисту і спецодягом, лікувально-профілактичним харчуванням, мийними засобами, санітарно-побутовими умовами, проведення періодичних медоглядів, виконання розпоряджень з питань ОП.

- Здійснює планування та контроль витрат коштів на охорону праці

В зв’язку з виконуваними функціями працівники служби ОП мають право:

- Безперешкодного доступу в будь-який підрозділ, дільницю, робоче місце

- Зупиняти роботу підрозділів, дільниць, виконання робіт в разі порушень, які загрожують життю чи здоров’ю працівника

- Одержувати від посадових осіб необхідну інформацію і документи з питань ОП

- Перевіряти стан безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в підрозділах, видавати керівникам підрозділів приписи з усунення недоліків, обов’язкові для виконання

- Вимагати від посадових осіб відсторонення працівників, що не пройшли медогляду, навчання, інструктажу, перевірки знань з питань охорони праці, не мають допуску до виду робіт, не виконують нормативних актів з охорони праці

- Надсилати роботодавцю подання на притягнення до відповідальності працівників, що порушують вимоги охорони праці

- Порушувати клопотання про матеріальне заохочення працівників, що беруть активну участь у покращення безпеки та умов праці

Рішення чи приписи працівників служби охорони праці на підприємстві (в т.ч. і про призупинення роботи) має право скасувати лише роботодавець. Працівники служби ОП не можуть бути залучені до виконання невластивих їм функцій і користуються в своїй роботі Законом України «Про охорону праці» та Типовим положенням про службу охорони праці. Ліквідація служби ОП допускається лише в разі ліквідації самого підприємства.

  1. Комісія з питань охорони праці на підприємстві

Комісія з питань ОП може створюватись на підприємствах з кількістю працюючих 50 і більше осіб незалежно від форми власності. Ця комісія є постійно діючим консультативним і дорадчим органом трудового колективу і роботодавця.

Рішення про створення комісії та її склад приймають загальні збори трудового колективу за поданням роботодавця, органу трудового колективу, комітету профспілки.

До складу комісії з питань ОП включаються:

- спеціалісти з питань безпеки і гігієни праці

- представники виробничих служб підприємства

- представники юридичної служби

- представники трудового колективу – бажано від усіх професій, які є на підприємстві

- представники профспілки

 

Комісія з питань ОП керується законодавством про працю, нормативно-правовими актами з ОП та положенням про комісію.

Основні завдання комісії:

- захист законних прав та інтересів працівників у сфері охорони праці

- підготовка рекомендацій роботодавцю і працівникам щодо профілактики виробничого травматизму і профзахворювань, реалізації державної політики у сфері ОП

- узгодження шляхом консультацій позицій сторін у практичних питаннях ОП для забезпеченння поєднання інтересів роботодавця, колективу і держави, кожного працівника

- вироблення позицій щодо включення в колективний договір окремих питань з охорони праці та використання коштів, призначених на заходи з ОП.

 

Комісія має право:

- звертатися до роботодавця, органу самоврядування трудового колективу, комутету профспілки з пропозиціями щодо врегулювання відносин у сфері охорони праці

- створювати робочі групи з числа членів комісії з залученням експертів і фахівців для вирішення питань з ОП

- одержувати інформацію від працівників, служб підприємства, комітету профспілки

- здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері ОП

- вільного доступу на всі дільниці підприємства для обговорення питань у сфері ОП

 

Члени комісії, як правило, виконують обов’язки на громадських засадах, однак при проведенні перевірок чи навчання з питань ОП вони можуть звільнятися від основних обов’язків зі збереженням середнього заробітку.

Комісія діє відповідно до затверджених планів. Її рішення оформляються протоколами і мають рекомендаційний характер, впроваджуються наказами роботодавця. При незгоді роботодавець повинен дати комісії аргументовану відповідь.

Комісія не рідше 1 разу в рік звітує про роботу загальним зборам трудового колективу.

 

  1. Загальні гарантії прав працівників з охорони праці

Права громадян на охорону праці при укладанні трудового договору та під час роботи;

При поступленні на роботу працівник укладає з роботодавцем трудовий договір. Він укладається на невизначений або на визначений термін чи час виконання певної роботи.

Умови цього договору не можуть містити положень, що суперечать законам та іншим нормативно-правовим актам з охорони праці.

Згідно з КЗпП при укладанні трудового договору роботодавець повинен проінформувати працівника під розписку про умови праці та наявність на робочому місці шкідливих та небезпечних факторів., можливі наслідки для здоров’я, права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах.

Роботодавець повинен також:

-ознайомити працівника з правилами внутрішнього розпорядку

- визначити працівникові робоче місце і забезпечити його необхідними засобами

- Проінструктувати працівника з питань охорони праці

- створити умови для росту продуктивності праці при дотриманні норм охорони праці

 

Працівнику не може пропонуватися робота, протипоказана за станом здоров’я

Працівник може відмовитись від виконання роботи, якщо створилася ситуація, небезпечна для здоров’я чи життя людей, загроза для робочого середовища і довкілля. Право це йому гарантує Закон про охорону праці


Читайте також:

  1. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  2. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  3. IV. Питання самоконтролю.
  4. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  5. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  6. Автоматизація контролю та діагностування вузлів РЕА
  7. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  8. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  9. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  10. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адміністративна відповідальність за порушення аграрного законодавства




Переглядів: 3698

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Громадський контроль за дотриманням законодавства про охорону праці. | Медичні огляди при прийнятті на роботу та в період роботи.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.