ОСОБЛИВОСТІ МАРКЕТИНГУ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ ТОВАРУ
Таблиця
Рис. Концепція життєвого циклу товару
І — дослідження та розроблення товару;
ІІ — запровадження товару на ринок;
ІІІ — розширення ринку збуту;
IV — використання переваг;
V — зрілість товару;
VI — насичення ринку;
VII — витіснення товару з ринку.
Головною ідеєю концепції життєвого циклу продукції є підтвердження тимчасового характеру ринкового життя товару. Навіть товари зі стрімким зростанням обсягів продажу і прибутку колись проходитимуть етапи зрілості, насичення і витіснення з ринку. У зв’язку з цим кожне підприємство мусить своєчасно потурбуватись про заміну своїх товарів новими.
Відповідно до зміни обсягів збуту і прибутку модифікується і маркетингова програма. Основна мета такого модифікування — продовження часу існування товару на ринку, збільшення віддачі від нього для підприємства.
Особливості етапів
Етапи життєвого циклу та спрямованість маркетингових заходів
Дослідження, розроблення й упровадження
Розширення ринку збуту й використання переваг
Зрілість і насичення ринку
Витіснення з ринку
Рівень продажу
Низький
Швидке зростання
Повільне зростання
Падіння
Прибуток
Збитки
Швидке зростання прибутку
Спад прибутку
Можливі збитки
Споживачі
Суперноватори і новатори
Певний сегмент ринку
Масовий ринок
Аутсайдери
Конкуренція
Немає
Незначна, але зростає
Значна
Спадна
Стратегія
Проникнення
Розширення ринку
Збереження частки ринку
Збільшення віддачі
Товарна політика
Планування
Модифікування
Обслуговування
Еліміну- вання
Цінова політика
Низькі (високі) ціни
Підвищення (зниження) цін
Зниження цін
Найнижчі ціни
Реклама
Інформувальна
Переконувальна
Нагадувальна
Мінімальна
Розподіл
Обмежений
Інтенсивний
Максимально інтенсивний
Обмежений
Витрати на маркетинг
Високі
Відносне підвищення
Зниження
Низькі
Рис. Життєвий цикл товару з повторним циклом (через заходи із стимулювання збуту)
Рис. «Гребінчаста» крива життєвого циклу товару (нові характеристики, нові способи його використання)
Рис. Життєвий цикл товару типу «тривалий бум» (товари-довгожителі)
Рис. Життєвий цикл товару, що зберігає тривалий попит у кількох сегментах
Рис. Життєвий цикл товару типу «модна новинка»
Рис. Життєвий цикл товару типу «фетиш»
Рис. Життєвий цикл сезонних товарів
Рис. Життєвий цикл товарів, які так і не зазнали комерційного успіху