Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 2. Організація роботи аналітичної служби.

Сучасний стан науково-аналітичної діяльності показує, що вона є важливою ланкою інформаційної роботи. Але аналітичні служби, які функціонують в Україні, досить розпорошені. Всі досліджувані аналітичні підрозділи працюють автономно, за конкретними оперативними чи постійно діючими запитами абонентів. Однак, між ними відсутня координація, зокрема для спільного формування й використання джерельної бази. Специфіка проблеми науково-аналітичної діяльності в Україні полягає в тому, що робота всіх досліджуваних інституцій спрямована на задоволення інформаційних потреб вищих державних, урядових, законодавчих гілок влади. Проте, наукова аналітика потрібна для прийняття управлінських рішень у регіональних і місцевих органах влади, а також під час обґрунтування значних наукових і господарських проектів. На це потрібно звернути особливу увагу.

Ø Важливе

Особливо гостро у нашій країні стоїть проблема забезпечення якісними аналітичними продуктами органи державної влади на регіональному рівні. Забезпеченням та аналізом інформації для органів державної влади на рівні регіону займається управління з питань внутрішньої політики облдержадміністрації:

Управління складається з відділів:

- відділ суспільно-політичного моніторингу та взаємодії з політичними партіями і громадськими організаціями;

- інформаційно-аналітичний відділ.

Основні завдання управління:

- аналіз і прогнозування суспільно-політичних процесів в області, сприяння органам виконавчої влади у розвитку їх зв'язків з політичними партіями, громадськими організаціями, інформаційно-аналітичне забезпечення здійснення внутрішньої політики держави в області.

Управління, відповідно до покладених на нього завдань:

- забезпечує щоденне інформування Президента України і Прем'єр-Міністра України про головні події соціально-економічного та суспільно-політичного життя області;

- забезпечує щомісячне інформування Секретаріату Президента України і Кабінету Міністрів України про стан і розвиток суспільно-політичних процесів в області;

- аналізує і прогнозує розвиток суспільно-політичних процесів в області;

- проводить моніторинг громадсько-політичних настроїв населення та оцінку суспільно-політичної ситуації в регіоні;

- узагальнює громадську думку та реагування різних верств населення на актуальні питання суспільного життя;

- здійснює оцінку можливих наслідків прийнятих соціальних і політичних рішень;

- аналізує діяльність політичних партій і громадських організацій в області;

- розробляє пропозиції щодо заходів, спрямованих на взаємодію обласної державної адміністрації з політичними партіями і громадськими організаціями у здійсненні соціально-економічних реформ, розбудови демократичної, соціальної, правової держави, розвитку громадянського суспільства.

Відділи та сектори з питань внутрішньої політики райдержадміністрацій, міськвиконкомів.

Основні завдання відділів: аналіз і прогнозування суспільно-політичних процесів в районі (місті), сприяння органам виконавчої влади у розвитку їх зв'язків з політичними партіями, громадськими організаціями, інформаційно-аналітичне забезпечення здійснення внутрішньої політики держави в районі (місті).

Як бачимо до аналітики цей підрозділ має безпосереднє відношення. Але на нашу ефективність діяльності даного підрозділу залежить від підготовки та здатності фахівців займатись аналітичною діяльністю. Крім того без відповідного науково-методичного забезпечення якісна аналітична діяльність взагалі є сумнівною, але на жаль фахівців для відповідних служб не готує жодний навчальний заклад в Україні, розробкою науково-методичних матеріалів для забезпечення діяльності відповідної служби так само не займається сьогодні в країні жодна наукова установа.

Проблема підготовки інформації для керівників сьогодні тісно замикається з концепцією інформаційного управління, що являє собою новий тип управління організаційною системою на основі комплексного використання всіх видів інформації. Цю проблему вирішують спеціалізовані служби аналітико-інформаційного забезпечення керівників з використанням автоматизованих інформаційних систем та баз даних.

Ø Важливе

Систему інформаційного–аналітичного забезпечення управління можна визначити як взаємозалежну та відповідним чином сформовану сукупність організаційних, організаційно-правових, інформаційних, методичних, програмно-технологічних компонентів, що забезпечує необхідну якість прийнятих управлінських рішень за рахунок раціонального використання інформаційних ресурсів та інформаційних технологій. З поєднанням принципів проблемної орієнтації та програмно-цільової установки як відносно тематики інформаційного забезпечення, так і відносно вибірковості підготовки інформації та доведення її до керівників відповідно до їх місця в системі управління та основних функціональних обов'язків.

Управлінські структури як суб'єкти системи інформаційного забезпечення постійно взаємодіють із інформаційним середовищем, регулюють рух інформації, аналізують тенденції й на цій основі розробляють рекомендації для прийняття управлінських рішень, удосконалювання оптимального управлінського впливу для досягнення цілей керування.

Система інформаційного забезпечення повинна враховувати неоднорідність процесу прийняття управлінських рішень і специфіку діяльності посадових осіб управлінських структур всіх категорій на різних етапах процесу прийняття рішень.

Інформаційно-аналітична підтримка необхідна при виконанні наступних завдань:

- моніторингу стану об'єкта управління;

- контроль за виконанням рішень і ефективності виконавчих механізмів;

- аналізі зовнішніх і внутрішніх проблемних ситуацій і прогнозування їхнього розвитку;

- процесі підготовки змістовної частини управлінських рішень і їхнього документального оформлення (проекти нормативних документів);

- аналізі обґрунтованості і юридичної правомірності прийнятих рішень;

- в організація експертизи пропонованих рішень та проблем;

- функцій управління діяльністю самого органа управління.

Функції такої автоматизованої системи інформаційного забезпечення визначаються існуючими можливостями інформаційних технологій і засобів комп'ютерної техніки, основними з яких є:

- надійне зберігання й оперативний виборчий доступ до більших обсягів документальної й довідкової інформації;

- автоматизована підтримка складних процедур обробки інформації: ретроспективний аналіз, моделювання, прогнозування, експертна оцінка й т.п.;

- засоби оргтехніки для підтримки індивідуальної й колективної роботи з інформацією.

В умовах управління м’якою системою можливі не прогнозовані зміни і як наслідок потрібні нестандартні управлінські рішення та їхній аналітико-експертний супровід. Глибокий аналіз якості сучасних технологій управління дозволяє визначити й сформувати технологію підготовки управлінських рішень на основі впровадження аналітичних технологій.

Інформаційно-аналітичне забезпечення вимагає режиму цілеспрямованого пошуку та подання у відповідному вигляді інформації, необхідної для аналізу та вибору альтернатив, навіть коли головна увага приділяється короткостроковим проблемам, де спектр альтернатив не дуже великій, а потреби в складних методах аналізу невеликі, а основні інформаційні потреби пов'язані з відстеженням поточної ситуації є потреба в здійсненні моніторингу та обробки інформації яка передбачає – попередній перегляд, попередня класифікація інформації, організація та контроль за проведенням прогнозно-аналітичних робіт (формулювання та коректування питань, на які потрібно одержати відповідь від учених та фахівців, організація процедури вироблення відповідей, остаточна адаптація отриманих результатів), підготовки інформаційно-аналітичних матеріалів за результатами виконуваних наукових досліджень. Пропонована нами модель інформаційно-аналітичного забезпечення та супроводу управлінської діяльності припускає виконання наступних функцій:

I. Моніторинг ситуації.Реалізація цієї функції забезпечує аналіз всієї поточної інформації, та її узагальнення, та надання Ії керівникам у придатному вигляді відповідно до їх потреб.

Результати цієї роботи використовуються не тільки для складання аналітичних довідок для поточного інформування керівництва, але й для формування розвитий інформаційної бази за допомогою обробки джерел та введення інформації в систему з наступною можливістю багаторазового її застосування.

Матеріали аналізу джерел, утворюють базу і є основою для підготовки аналітичних доповідей, записок, довідок, оглядів і інших документів системи проблемно-орієнтованого інформування керівництва .

II. Експертно-аналітичне забезпечення.При реалізації цієї функції необхідно долучати найбільш компетентних та кваліфікованих фахівців які мають досвід, аналітичної діяльності та особисто приймають участь у тій діяльності, яку вони обслуговують це неодмінна умова високої ефективності роботи будь-якого аналітичного центру. Тільки так можна досягти необхідної якості аналітичної роботи в реальному процесі прийняття рішень.

Необхідність аналітичних досліджень у процесах управління не викликає сумнівів. Це обумовлено тим, що тільки всебічний і змістовний аналіз розвитку ситуації може дозволити приймати компетентні рішення на будь-якому рівні управлінської ієрархії. Разом з тим, очевидна складність вибору підходів, методів, засобів, визначення правових аспектів організації збору інформації та проведення аналітичних досліджень. Ця складність характеризується наступними основними особливостями.

Перша з них пов'язана з відсутністю чітко пророблених концептуальних основ аналітичної діяльності. Це обумовлює труднощі проведення стратегічних досліджень, здійснення довгострокового прогнозування та необхідних перетворень і результатів таких перетворень.

Друга особливість визначається незначністю вітчизняного досвіду створення відповідних систем і технологій інформаційної підтримки аналітичних досліджень.

III. Збір і первинна обробка інформації.Проведення аналітичних досліджень безпосередньо опирається на процеси збору й первинної обробки інформації. Від успіху їхньої реалізації багато в чому залежить ефективність результатів аналітичних досліджень. При поганій організації робіт зі збору й первинної обробки інформації аналітичні дослідження характеризуються низькою вірогідністю та об'єктивністю, і їхні результати, як правило, відбивають суб'єктивну думку окремих аналітиків-експертів.

Робота зі збору та первинної обробки інформації поєднує безліч технічних і рутинних операцій у єдиний процес, забезпечуючи прийом і реєстрацію вступник інформації, перевірку цілісності й вірогідності даних, систематизацію інформації з тематики..

Основними джерелами інформації для проведення аналітичних досліджень є:

- результати фундаментальних теоретичних робіт із проблем проведених досліджень;

- матеріали, підготовлені різними аналітичними підрозділами й службами;

- державні та комерційні інформаційні ресурси;

- інформація, що надходить у відповідь на запити до абонентів різного рівня;

- оперативна інформація.

З урахуванням ознак інформації (вид, актуальність, тематика, джерело інформації) проводиться її первинна обробка, ціль якої - мінімізувати обсяг матеріалів для зменшення трудомісткості операцій при наступному проведенні аналітичних робіт, спростити процедуру пошуку та підбору необхідної інформації для кожного аналітичного дослідження, систематизувати інформацію за ступенями важливості й актуальності. Досягнення цієї мети реалізується через освоєння сучасних інформаційних технологій обробки інформації.

Доцільне використання як внутрішніх, так і зовнішніх баз даних. У внутрішніх базах даних зберігається інформація, до якої найбільше часто звертаються при рішенні аналітичних завдань. Зовнішні бази даних служать як додаткові джерела інформації.

Для проведення аналітичних досліджень необхідно підтримувати в актуальному стані, як мінімум, такі групи баз даних:

1. Група баз даних із законодавчими й нормативно-правовими документами.

2. Група баз даних зі статистичною інформацією та аналітичними матеріалами, отриманими за результатами безпосередньої обробки статистики.

3. Група баз даних, що містять результати аналітичних досліджень. Ці бази даних, насамперед, містять тексти підготовлених і розісланих аналітичних записок, графіки, картографічну інформацію, що відбиває регіональну обстановку або ілюструє результати конкретного дослідження.

4. Група довідкових баз даних. Ця група містить списки науково-експертних і прогностичних організацій, окремих експертів, аналітичних центрів, фірм-постачальників масивів інформації, державних і комерційних організацій, профіль роботи яких пов'язаний з аналітичною діяльністю, списки (каталог) зовнішніх баз даних, списки телеконференцій і телесемінарів і ін. До цієї групи ставляться також масиви класифікаторів і словників, на основі яких забезпечується інформаційна інтеграція різних джерел інформації й засобів обробки даних.

5. Група баз даних оперативної інформації з матеріалів центральної й регіональної преси.

IV. Створення системи автоматизованої підтримки аналітичних досліджень.Така система дозволить оптимально організувати супровід інформаційно-аналітичних досліджень. Завдання вирішуються із застосуванням спеціальних інформаційно-програмних засобів, які включають наступні структурно-інформаційні, лінгвістичні (язикові) і прикладні програмні компоненти:

- прикладні програми аналітичної, пошукової обробки інформації та конвертування даних;

- прикладні програми картографічного аналізу інформації;

- прикладне інформаційно-програмне забезпечення систем баз знань;

- логічні структури баз даних для рішення аналітичних завдань;

- типові формати вхідних і вихідних повідомлень і звітів;

- запрограмовані стратегії пошуку й обробки (включаючи контент-аналіз) текстової інформації;

- засоби ведення й використання класифікаторів інформації й словників.

У структурі спеціальних інформаційно-програмних засобів виділяються наступні блоки:

- організація зовнішньої інформаційної взаємодії й попередньої обробки інформації;

- автоматизація робочих місць аналітиків;

- організація системи колективного використання даних.

- спеціальні інформаційно-програмні засоби розробляються з урахуванням створення єдиної технології обробки інформації, що ґрунтується на розробці й використанні типових технологічних блоків автоматизації. Ці технологічні блоки підтримують реалізацію таких технологічних процесів, як прийом і обробка текстової, табличної й графічної інформації, при необхідності уведення інформації з паперового носія, адресне пересилання даних, виборче доведення інформації до зацікавлених співробітників, проведення аналітичної, експертної, статистичної обробки інформації, формування електронних архівів і ін.

G Визначення

Виходячи з вищевикладеного, можна представити узагальнену блочно-функціональну модель інформаційно-аналітичного забезпечення органів управління як сукупність взаємодіючих підсистем, що мають своє призначення:

1. «Інформаційно-комунікаційне середовище» - забезпечення зовнішніх і внутрішніх комунікацій (взаємодій), організація доступу (у тому числі вилученого) до зовнішніх і внутрішніх інформаційних ресурсів.

2. «Моніторинг проблемних ситуацій» - виявлення пріоритетних проблем у відповідній галузі на основі об'єктивної вихідної та отриманої в результаті аналітико-синтетичної обробки похідної інформації про стан, системи.

3. «Інформаційно-документальне обслуговування» - забезпечення необхідного рівня якості прийнятих рішень за рахунок:

- збору, аналітичної переробки й надання інформації у різних режимах фактографічної інформації про поточній, бажаній і прогнозованій ситуаціях в об'єкті управління та у зовнішнім середовищі;

- збору й надання у різних режимах документів аналітичного, нормативно-правового та науково-методичного характеру, а також забезпечення доступу до спеціально організованих аналітичних фондів.

4. «Ситуаційний і системний аналіз (аналітико-інформаційні дослідження)» -забезпечення необхідного рівня якості прийнятих рішень за рахунок поглиблення процедур аналізу та прогнозування ситуацій, а також за рахунок оцінки наслідків прийнятих рішень.

5. «Підтримка процесів підготовки управлінських рішень» - забезпечення необхідного рівня якості прийнятих рішень за рахунок надання інформації з аналогів і прецедентів розв'язуваних питань, аналітичної обробки інформації й підтримки змістовної експертизи прийнятих рішень.

6. «Підтримка процесів прийняття рішень» - забезпечення необхідного рівня обґрунтованості та погодженості прийнятих рішень за рахунок супроводу процедурних і змістовних аспектів групового обговорення при прийняття рішень.

7. «Підтримка управління діяльністю власне самого органа управління» - забезпечення необхідного рівня кінцевих показників діяльності структури за рахунок інформаційного обслуговування внутрішніх управлінських функцій та автоматизованої підтримки основних процедур внутрішнього управління (планування, розподілу ресурсів, контролю, аналізу й т.п.).


Читайте також:

  1. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  2. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  3. II. Організація і проведення спортивних походів
  4. II. Організація перевезень
  5. II. Організація перевезень
  6. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  7. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  8. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  9. IV. Вимоги безпеки під час роботи на навчально-дослідній ділянці
  10. VII. Прибирання робочих місць учнями (по завершенню роботи) і приміщення майстерні черговими.
  11. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  12. Адміністративно-територіальна організація




Переглядів: 1355

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 1. Основи інформаційно-аналітичної діяльності. | Лекція 3. Інформаційно-аналітичне дослідження.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.