Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Закони попит і пропозиція . Ринкова рівновага.

Нормативно – правові акти

Тема 7. Загальні основи ринку .

 

Лекція №12

 

Тема .Загальні основи ринку.

План

1. Закон попиту та пропозиції. Ринкова рівновага.

2. Еластичність попиту та пропозиції.

 

Ключові терміни та поняття:

Попит

Закон попиту

Пропозиція

Закон пропозиції

Коефіцієнти попиту і пропозиції

1.Господарський кодекс України/ Відомості Верховної Ради України, 2003, №18, №19-20, №21-22.

2.Цивільний кодекс України/ Відомості Верховної Ради України, 2003, №40-44.

3.Закон України «Про державний бюджет України».

 

Література (основна та додаткова)

 

1. Дзюбик С.Д., Ривак О.С. Основи економічної теорії: Навч. Посібник. – 2 – ге вид.,перероб. і доп. – К.:Знання,2008. – 332-353.

2.Економічна теорія: Політекономія: Підручник/ За ред.. В.Д.Базилевича. – 5 – те вид., стереотип. – К.: Знання – Прес, 2006. –253-261, 265-268, 277-294..

3.Політична економія. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ За ред.. В.О.Рибалкіна, В.Г.Бодрова. – К.:Академвидав,2004. – 672с. – 170-193,232-260.

4. Політична економія. Навчальний посібник/ За ред. д.е.н., проф. Г.І.Башнянина і к.е.н., доц. Є.С.Шевчук. 5 – те вид., стереотипне. – Львів: «Новий Світ - 2000»,2006. – 262-270.

Попит – це платоспроможна потреба , тобто потреба , яку суб’єкт здатний оплатити

Закон попиту – це причинно – наслідковий зв’язок між ціною товару і величиною попиту .

Закон попиту виявляється через економічну поведінку споживача.

1. Дохід споживача завжди обмежений, тому об’єктивно за меншу ціну він може купити більше товару.

2. В економіці діє закон спадної граничної корисності (кожна наступна одиниця товару приносить менше задоволення , ніж попередня, і тому споживач готовий придбати кожну наступну одиницю товару за меншу ціну).

3. Така поведінка пояснюється ефектом доходності(що означає зниження ціни на споживчі товари рівнозначне зростанню доходу, тому за нижчу ціну споживач готовий придбати більше певного товару ,не обмежуючи себе у споживанні інших благ).

4. Ефект заміщення , адже споживач зацікавлений у тому, щоб замінити споживання дорожчих товарів дешевшими( тобто якщо вони якісні , відповідають стандартам і т.д.) . Наприклад , якщо ціна на кефір знизиться, а на йогурт залишиться високою , споживач може замінити споживання йогуртів кефіром.

Рис 1. Крива попиту.

Нецінові чинники попиту:

- кількість покупців (збільшення кількості покупців підвищує ринковий попит і навпаки);

- доходи споживачів (пряма залежність між доходами і попитом);

- очікування споживачів (очікування зростання цін у майбутньому збільшує поточний попит і навпаки);

- ціни на супутні товари. Якщо зростає ціна на товар-субститут (взаємозамінний товар), то попит на нього знижується, а на його замінник — підвищується. Наприклад, подорожчання олії зумовлює скорочення попиту на неї і зростання попиту на маргарин. Якщо зростає ціна на то-вар-комплемент (доповнюючий), то зменшується попит і на цей товар, і на доповнюючий. Наприклад, зростання ціни на бензин змушує власника автомобіля менше користуватися ним, а відтак зменшується попит як на бензин, так і на мастила, гальмівну рідину тощо;

- місткість ринку. Чим розвиненіший ринок, тим більше він спонукає економічних суб'єктів до пошуку нових джерел доходу задля збільшення свого платоспроможного попиту;

- кліматичні умови (у курортній зоні пізньої весни, влітку та ранньої осені зростає попит на купальні костюми, екскурсійні послуги тощо).

Пропозиція — це обсяг товарів та послуг, який виробники хочуть і можуть поставити на ринок за різною ціною за певний проміжок часу.

Зміст закону пропозиції полягає в тому, що чим вища ціна (за інших однакових умов), тим більше товару за такою ціною товаровиробники готові запропонувати на ринок упродовж певного проміжку часу, і навпаки, чим нижча ціна, тим менше товарів виробник бажатиме і зможе поставити на ринок.


Читайте також:

  1. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  2. IV. Закони ідеальних газів.
  3. Аграрні закони України
  4. Аналіз попиту
  5. Аналіз попиту
  6. База управлінських рішень і закони організації.
  7. Булеві теореми та закони
  8. Валовий внутрішній продукт — це сукупна ринкова вартість кінцевої продукції та послуг, що вироблені резиден­тами країни за рік.
  9. Вдавані виключення із закону попиту
  10. Взаємодія попиту і пропозиції
  11. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  12. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.




Переглядів: 920

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зледеніння на планеті та іх наслідки | Нецінові фактори впливу на пропозицію

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.