Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Спілкування як комунікація передбачає обмін інформацією між людьми. Виділяють вербальну і невербальну комунікацію.

1.

План.

ПСИХОЛОГІЯ СПІЛКУВАННЯ

ЛЕКЦІЯ 5.

ТОКСИКОМАНІЯ.

На сучасному етапі широко розповсюдженими є узалежнення від токсичних речовин, що вживаються шляхом вдихання парів (інгаляційним). До них відносяться пари бензину, ацетону, розчинників на основі толуолу, клею т.ін. Переважна більшість вживаючих токсичні інгалянти – підлітки. Особливістю зловживання інгалянтамі є їх регіональне і обмежене в часі розповсюдження. Одні речовини стають "модними" серед підлітків в деяких містах і місцевостях і відсутні в інших, де можуть використовувати інші речовини. З роками одні інгалянти змінялися іншими і в одній і тій же місцевості.

 

СУЧАСНІ МЕТОДИ ЛІКУВАННЯ НАРКОМАНІЙ

 

Медичні проблеми включають: медикаментозне лікування наркоманії, сугестивну і гіпнотерапію, фізіотерапію, фізичну, психічну і соціальну реабілітацію хворих.
При лікуванні наркоманії користуються декількома загальними принципами:

1) добровільність, яка є одним з найважливіших факторів лікування;

2) індивідуалізація лікування;

3) комплексність терапії, яка включає медикаментозні, психотерапевтичні та реабілітаційні методи.


Медикаментозне лікування наркоманії


Загальні напрямки фармакотерапії при наркоманії: 1) лікування гострої інтоксикації при передозуванні наркотичних речовин; 2) терапія соматичних і неврологічних порушень, які виникають у хворих в результаті хронічної інтоксикації наркотичними сполуками; 3) купірування абстинентного синдрому, який викликається припиненням прийому наркотику; 4) медикаментозний вплив на мотиваційні та емоційні процеси, що визначають формування аддиктивної поведінки хворих.

 

Література:

 

1.Напрєєнко О.К., Влох І.Й., Голубков О.З. Психіатрія / За ред. проф.. О.К.Напрєєнка /. – К.: Здоров”я. – 2001.

2.Фридман Л.С., Флеминг Н.Ф., Робертс Д.Х., Хайман С.Е. Наркология. СПб.: Бином, Невский диалект, 1998.

3.Шабанов П.Д. Руководство по наркологии. СПб.: Лань, 1998.

4.Шейдер Р. Психиатрия. М.: Практика, 1998.

5.Руководство по психиатрии / под ред. А.В. Снежневского /. – М.: “Медицина”. – 1983. – Т.1.

6.Кузнецов В.М., Чернявський В.М. Психіатрія . – К.: “Здоровя”. – 1993.

7.Руководство по психиатрии / под. ред. Г.В. Морозова /. – М.: “Медицина”. – 1988. – т.1.

8.Сметанников П.Г. Психиатрия / руководство для врачей. – М.: “Медицина”. – 2002.

9.Коркина М.В., Лакосина Н.Д., Личко А.Е. Психиатрия. – М.: “Медицина”. – 1995.

 

Лекцію підготувала асистент І.Краснопольська.

 

Затверджено на засіданні кафедри

(протокол №_____ від”____”_______________2008 р.)

 

 

Завідувач кафедри психіатрії, наркології

І медичної психології проф. Винник М.І.

 

 

1. Спілкування: його структура, рівні, функції, основні способи впливу, види.

2. Мова і спілкування. Механізм сприйняття людини людиною під час спілкування.

3. Бар’єри спілкування.

4. Конфлікт: поняття, види, структура, форми, засоби вирішення.

СПІЛКУВАННЯ – це взаємодія двох або більше людей, що складається з обміну між ними інформацією пізнавального або афективно-оціночного характеру.

Ще одне трактування є можна зустріти у багатьох джерелах – це процес встановлення контактів між людьми, породжуваний потребами спільної діяльності та включає в себе обмін інформацією (комунікацію), вироблення єдиної стратегії взаємодії (інтеракції), сприйняття і розуміння один одного (перцепції).

Існують різні рівні спілкування:

ритуальний, або соціально-рольовий рівень. Метою спілкування на цьому рівні є виконання очікуваної від людини ролі, демонстрація знання норм соціального середовища;

діловий, або маніпулятивний, рівень. Метою такого спілкування є організація спільної діяльності, пошук засобів підвищення ефективності співробітництва;

інтимно-особистісний рівень. Мета – задоволення потреби в розумінні, співчутті, співпереживанні. Для спілкування на цьому рівні характерні психологічна близькість, емпатія, довірливість – домінує Я-Ти контакт.

 

Найважливішими людськими потребами, реалізованими в спілкуванні є потреба в довірчому спілкуванні (афіліації) і милосердя (альтруїзмі). Мотиви афіліації і допомоги засновані на позитивному ставленні до людей.

МОТИВ АФІЛІАЦІЇ спонукає заводити дружбу і відчувати прихильність, радіти іншим людям і жити разом з ними, співпрацювати і спілкуватися з ними, любити і приєднуватися до групи.

АЛЬТРУЇЗМ – це самостійний мотив, в основі якого лежить любов і безкорислива турбота про інших, здатність пожертвувати чимось заради іншого, потреба віддавати і почуття відповідальності.

 

Виділяють такі функції спілкування:

1) контактна функція – встановлення контакту як стану обопільної готовності до прийому і передачі повідомлень і підтримки взаємозв'язку у вигляді постійної взаємоорієнтованності;

2) інформаційна функція – обмін повідомленнями, думками, задумами, рішеннями;

3) спонукальна функція – стимуляція активності партнера для направлення його на виконання певних дій;

4) координаційна функція – взаємне орієнтування й узгодження дій при організації спільної діяльності;

5) функція розуміння – адекватне сприйняття і розуміння змісту повідомлення взаємне розуміння – намірів, установок, переживань, станів;

6) емотивна функція – збудження в партнері потрібних емоційних переживань, а також зміна з його допомогою своїх переживань і станів;

7) функція встановлення відносин – усвідомлення і фіксація свого місця в системі рольових, статусних, ділових, міжособистісних та інших зв'язків співтовариства, в якому діє індивід;

8) функція здійснення впливу – зміна стану, поведінки, особистісно-смислових утворень партнера.

Структура акта спілкування включає перцептивну, комунікативну та інтерактивну сторони.

ПЕРЦЕПТИВНА СТОРОНА – процес сприйняття партнерами одне одного, їх взаємного пізнання як основа для взаєморозуміння.

КОМУНІКАТИВНА СТОРОНА – використання засобів спілкування, поділяються на вербальні та невербальні. Хороший комунікатор – це людина, що володіє багатим репертуаром комунікативних технік, що використовуються на різних рівнях спілкування.

ІНТЕРАКТИВНА СТОРОНА – взаємодія людей, що припускає визначену форму організації спільної діяльності (згода, пристосування чи конкуренція, конфлікт).

До структурних компонентів акта ВЕРБАЛЬНОЇ комунікації відносять:

комунікативний намір – бажання вступити в спілкування з іншою особою;

задум повідомлення – це інформація в початковому вигляді, яку один партнер має намір передати іншому;

мета, тобто мотиваційну складову, яка визначає, що, навіщо і чому хоче сказати автор висловлювання;

когнітивну – розуміння повідомлення, що складається в тлумаченні адресатом отриманого повідомлення.

Ситуативні ролі спілкуючихся:

• лідер, що прагне вести розмову і контролювати його хід;

• «посередник», що стежить за загальним ходом бесіди, що врівноважує інтереси різних людей;

• «вередлива дитина», що порушує будь-які заборони, виступаючий з незалежними судженнями;

• «гнучка людина», готовий пристосуватися до різних ситуацій.

Основні правила ВЕРБАЛЬНОЇ комунікації.

1.Висловлення має містити рівно стільки інформації, скільки потрібно для виконання поточних цілей спілкування.

2.Висловлення повинне по можливості бути правдивим. Намагайтеся не говорити того, що вважаєте помилковим або того, для чого у вас немає достатніх підстав.

3.Висловлювання має відповідати предмету розмови. Намагайтеся не відхилятися від теми.

4.Висловлювання має бути ясним. Уникайте незрозумілих висловів, неоднозначності, непотрібного багатослів’я.

Функції ВЕРБАЛЬНИХ повідомлень.

В процесі невербальних повідомлень люди отримують таку інформацію:

1.Про особистість комунікатора. Ця інформація включає відомості про: темперамент людини, його емоційному стані в даній ситуації, його образі «Я», самооцінки, його особистісних властивостях і якостях, його комунікативної компетентності (те, як він вступає в контакт, підтримує його і виходить з нього), його соціальний статус. його приналежності до певної групи або субкультурі.

2.Інформацію про ставлення учасників комунікації один до одного, що включає відомості про: бажаному рівні спілкування (соціальна та емоційна близькість або віддаленість), характер або типі відносин (домінування - залежність, розташування - неприхильність), динаміку взаємин (прагнення підтримувати спілкування, припинити його, «з'ясувати стосунки» і т. д.).

- Інформацію про ставлення учасників комунікації до самої ситуації, що охоплює відомості про: включеність в дану ситуацію (комфортність, спокій, інтерес), прагнення з неї вийти (нервозність, нетерпіння і т.д.).

 

НЕВЕРБАЛЬНА комунікація є обмін невербальними повідомленнями між людьми, а також їх інтерпретацію. Невербальна комунікація доповнює мову і передає емоційні стани.
Невербальні повідомлення можуть бути закодовані за допомогою:

1) виразних рухів тіла - так зване експресивна поведінка особистості (міміка, жести, пози);

2) звукового оформлення мови (висота, гучність, швидкість, ритмічність і т.д.);

3) певним чином організованої мікросередовища, що оточує людину (тобто того простору, який людина може контролювати чи змінювати: від обстановки квартири до відстані, на якій він віддає перевагу говорити зі співрозмовником);

4) використання матеріальних предметів, що мають символічне значення (букет квітів до дня народження, опущена штора на вікні як умовний знак того, що нікого немає вдома).

Функції НЕВЕРБАЛЬНИХ повідомлень:

1. Додатки вербальних повідомлень - роблять мову більш виразною і прояснюють її зміст.

2.Спростування - невербальне повідомлення суперечить вербальному. (Якщо на запитання «Вам цікаво?» Співрозмовник демонструє замішання, відводить очі вбік, винувато посміхається і при цьому каже: «Загалом так», то можна засумніватися в його правдивості.

3. Заміщення - використання невербального повідомлення замість вербального. (Жестами показати приятелеві, що треба вийти поговорити).

4. Регулювання - використання невербальних знаків для координації взаємодії між людьми. (Поворот голови у бік того, хто повинен виступати, дотик до кого-небудь, що виражає бажання про щось запитати). Ці та багато інших знаки регулюють протягом комунікації.

Виділяють різні види невербальної комунікації:

акустичну (тембр, темп, гучність, висота звуку, сміх, плач, зітхання, кашель)

оптичну (міміка, поза, жести, хода; фізіогноміка: будова обличчя і черепа, будова тулуба); Кинесика - руху, які відображаються за допомогою оптичної системи суб'єкта: жести, пози, міміка, почерк, оформлення зовнішності.

тактильно-кинестезические (рукостискання, поцілунок, погладжування, поплескування); Такесика - невербальна комунікація, пов'язана з тактильною системою сприйняття; включає найрізноманітніші дотику - рукостискання, поцілунки, погладжування і т.д.

ольфакторну (запах тіла, запах косметики).

 

ОСНОВНІ ПСИХОЛОГІЧНІ СПОСОБИ ВПЛИВУ в процесі спілкування: переконання, навіювання, психічне зараження, наслідування.

Переконання – спосіб свідомого та організованого впливу на психіку індивіда ззовні. Переконують вплив проходить успішніше, якщо висловлену думку в максимальному ступені відповідає потребам і мотивам даної людини.

Навіювання – процес психічного впливу на людину при ослабленому контролі його свідомості і некритичної оцінки змісту сприймаються повідомлень. Сам акт впливу однієї людини на іншу може носити в різного ступеня усвідомлений характер. У процесі спілкування люди постійно впливають один на одного, вселяючи або нав'язуючи один одному свою думку, оцінки і настрій, але далеко не завжди усвідомлюються і розцінюються як факт навіювання і взаємовпливу.

Психічне зараження засноване на неусвідомлюваної, довільної схильності індивіда до певних психічних станів. Зараження здійснюється через передачу психічного настрою, через загострення почуттів і пристрастей. Зараження відбувається при різних масових акціях. Чим більше аудиторія, тим більше ступінь емоційної напруги людини, що впливає на аудиторію. Особливою ситуацією, що підсилює зараження, є паніка.

Наслідування спрямоване на відтворення індивідом певних зовнішніх рис і зразків поведінки, манер, дій, вчинків, які характеризуються і супроводжуються при цьому певної емоційної та раціональної спрямованістю.

Проявом наслідування в якійсь мірі виступає мода. Мода - це специфічна і динамічна форма стандартизованого масової поведінки, що виникає стихійно під впливом домінуючих в суспільстві настроїв і швидко мінливих смаків і захоплень.

ВИДИ СПІЛКУВАННЯ: міжособистісне, громадське, групове, матеріальне, знакове (мовне), смислове, ділове, інтимне, інтегроване.


Читайте також:

  1. Автоматичний обмін даними.
  2. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  3. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  4. Американський стандартний код для обміну інформацією ASCII.
  5. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  6. Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
  7. Безпосереднє спілкування з журналістами
  8. Білковий обмін
  9. Білковий обмін: загальні відомості
  10. Буфер обміну — це тимчасове місце зберігання інформації, яку було скопійовано або переміщено з одного місця з метою використання в іншому.
  11. В адміністративному праві виділяють загальну, особливу і спеціальну частини.
  12. Вентиляція. Види вентиляції. Організація повітрообміну в приміщеннях, повітряний баланс, кратність повітрообміну




Переглядів: 625

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Наркоманія стимуляторами. | Класифікація бар’єрів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.