Фінансові санкції (пеня) за порушення податкового законодавства
Адміністративна відповідальність
Згідно зі ст. 9 Кодексу України про адміністративне правопорушення (далі КоАП) адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Адміністративна відповідальність настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою кримінальної відповідальності.
Суб'єктами адміністративної відповідальності можуть бути фізичні особи, які досягли 16-річного віку. До осіб віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років, які вчинили адміністративні правопорушення, застосовуються заходи впливу, передбачені статтею 24-1 цього Кодексу.
Таблиця 6.1
(станом на 02.12.2010 р.)
№ з/п
Зміст порушення
Вид і розмір фінансової санкції
Законодавчий акт, яким надано право застосування фінансової санкції
Примітка
Порушення встановленого порядку взяття на облік (реєстрації) в органах державної податкової служби
Неподання у строки заяв або документів для взяття на облік у відповідному органі ДПС, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до облікових даних платника податків, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін або повторне неподання таких документів, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності
Штраф:ОСНОВНИЙ
- на самозайняті особи у розмірі 170 грн.;
- на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність - 510 грн.
ПОВТОРНИЙ (на протязі року)
- на самозайняті особи у розмірі 340 грн.;
- на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність – 1020 грн.
ст.. 117, пп..117.1 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Платниками податків, що виробляють спирт етиловий (коньячний, плодовий), алкогольні напої та тютюнові вироби, порушено вимоги щодо обов’язкової реєстрації як платників акцизного податку органами ДПС за місцем державної реєстрації таких суб’єктів у п’ятиденний строк з дня отримання ліцензії на виробництво
Штраф в розмірі 1700 грн.
ст.. 117, пп..117.2 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Продовження таблиці 6.1
Порушення строку та порядку подання інформації про відкриття або закриття банківських рахунків
Неподання банками або іншими фінансовими установами відповідним органам ДПС повідомлення про відкриття або закриття рахунків платника податків (потягом 3 р.д. з дня відкриття/закриття рахунка (включаючи день відкриття/закриття)
Штраф у розмірі 340 грн. за кожний випадок неподання або затримки
ст.. 118, пп..118.1 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Здійснення видаткових операцій за рахунком платника податків до отримання повідомлення відповідного органу ДПС про взяття рахунку на облік в органах ДПС
Штраф на банк або іншу фінансову установу в розмірі 10 % суми усіх операцій за весь період до отримання такого повідомлення, здійснених з використанням таких рахунків (крім операцій з перерахування коштів до бюджетів або державних цільових фондів), але не менш як 850 грн..
ст.. 118, пп..118.2 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Неповідомлення фізичними особами - підприємцями та особами, що провадять незалежну професійну діяльність, про свій статус банку або іншій фінансовій установі при відкритті рахунку
Штраф в розмірі 340 грн. за кожний випадок неповідомлення
ст.. 118, пп..118.3 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Порушення платниками податків порядку подання інформації про фізичних осіб - платників податків
Неподання або порушення порядку поданняінформації для формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків
Штраф:ОСНОВНИЙ
- у розмірі 85 грн.
ПОВТОРНИЙ (на протязі року)
- у розмірі 170 грн..
ст.. 119, пп..119.1 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платників податку, суми утриманого з них податку
Штраф:ОСНОВНИЙ
- у розмірі 510 грн.
ПОВТОРНИЙ (на протязі року)
- у розмірі1020 грн.
ст.. 119, пп..119.2 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Продовження таблиці 6.1
Оформлення документів, які містять інформацію про об’єкти оподаткування фізичних осіб або про сплату податків без зазначення реєстраційного номера облікової картки платника податків, або з використанням недостовірного реєстраційного номера облікової картки платника податків, крім випадків, визначених ст.. 119, пп..119.2 Податкового Кодексу
Штраф на платника податків у розмірі 170 грн.
ст.. 119, пп..119.3 Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності
Неподання або несвоєчасне подання платниками податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати та сплачувати податки, збори податкових декларацій (розрахунків)
Штраф:ОСНОВНИЙ
- у розмірі 170 грн., за кожне таке неподання або затримку
ПОВТОРНИЙ (на протязі року)
- у розмірі 1020 грн. за кожне таке неподання або затримку
ст.. 120, пп..120.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Неподання платником податків - фізичною особою декларації чи включення до неї перекручених (недостовірних) даних про суми одержаних доходів, понесених витрат, та якщо такі дії платника призвели до заниження суми оподатковуваного доходу
Штрафної санкції на платника податків-фізичну особу у розмірі 25 % від різниці між заниженою сумою податкового зобов’язання і сумою, визначеною податковим органом.
ст.. 120, пп..120.1.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
У разі коли платник податків до початку його перевірки контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового зобов’язання
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму такої недоплати та штраф у розмірі 3 % від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;
б) або відобразити суму такої недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов’язання, збільшену на суму штрафу у розмірі 5 % від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов’язання з цього податку.
Якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період, то штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
При самостійному донарахуванні суми податкових зобов’язань інші штрафи не застосовуються*
ст.. 120, пп..120.2
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
*Це правило не застосовується, якщо: а) платник податків не подає податкову декларацію за період, протягом якого відбулася недоплата податкового зобов’язання;
б) судом встановлено скоєння злочину посадовими особами платника податків або фізичною особою – платником податків щодо умисного ухилення від сплати зазначеного податкового зобов’язання.
Порушення встановлених законодавством строків зберігання документів з питань обчислення і сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи
Незабезпечення платниками податків зберігання первинних документів облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом не менш як 1095 днів (ст.44 ПК) їх зберігання та/або ненадання платниками податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках: - у разі втрати – відновити протягом 90 днів; - під час перевірки надати документи не менше ніж за 3 дні до її завершення тощо.
Штраф:ОСНОВНИЙ
- у розмірі 510 грн.
ПОВТОРНИЙ (на протязі року)
- у розмірі 1020 грн.
ст.. 121, пп..121.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Порушення правил застосування спрощеної системи оподаткування фізичною особою - підприємцем
Несплата (неперерахування) платником податку - фізичною особою сум єдиного податку в порядку та у строки, визначені законодавчим актом
Штраф у розмірі 50 % ставок податку встановлених для фізичних осіб - платників єдиного податку, визначених законодавчим актом
ст.. 122, пп..122.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання
У разі коли контролюючий орган самостійно визначає суми податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах статті 54 ПК (пп.. 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6)
Штраф:ОСНОВНИЙ
- у розмірі 25 % суми нарахованого податкового зобов’язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість;
ПОВТОРНИЙ(протягом 1095 днів)
- у розмірі 50 % суми нарахованого податкового зобов’язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість;
(протягом 1095 днів втретє та більше)
- у розмірі 75 % суми нарахованого податкового зобов’язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість.
ст.. 123, пп..123.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Продовження таблиці 6.1
Використання платниками податку (посадовими особами платника податку) сум, що не сплачені до бюджету внаслідок отримання (застосування) податкової пільги, не за призначенням та/або всупереч умовам чи цілям її надання згідно із законом з питань відповідного податку, збору (обов’язкового платежу)
Додатково до штрафів, передбачених пунктом 123.1 Податкового Кодексу № 2755-УІ, тягне за собою стягнення до бюджету суми податків, зборів (обов’язкових платежів), що підлягали нарахуванню без застосування податкової пільги. Сплата штрафу не звільняє таких осіб від юридичної відповідальності за умисне ухилення від оподаткування.
ст.. 123, пп..123.2
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди органу державної податкової служби
Відчуження платником податків майна, яке перебуває у податковій заставі, без попередньої згоди органу державної податкової служби, якщо отримання такої згоди є обов’язковим згідно з Податковим Кодексом № 2755-УІ
Штраф в розмірі вартості відчуженого майна.
ст.. 124, пп..124.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Порушення порядку отримання та використання торгового патенту
Суб’єкти господарювання, що проводять торговельну діяльність, здійснюють торгівлю готівковими валютними цінностями, діяльність у сфері розваг та надають платні послуги, за порушення вимог статті 267 розділу ХІІ Податкового Кодексу(ПК) несуть таку відповідальність:
ст.. 125, пп..125.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
- за порушення порядку використання торгового патенту (пп.267.4.1 - 267.4.3 пункту 267.4 статті 267 розділу ХІІ ПК),
Штраф у розмірі збору на один календарний місяць (для діяльності у сфері розваг - у розмірі збору на один квартал);
- за здійснення діяльності без отримання відповідних торгових патентів або з порушенням порядку використання торгового патенту (пп..267.4.4 - 267.4.6 пункту 267.4 статті 267 розділу ХІІ ПК (крім діяльності у сфері розваг)),
Штраф у подвійному розмірі збору за весь період здійснення такої діяльності, але не менше подвійного його розміру за один місяць;
Продовження таблиці 6.1
- за здійснення реалізації товарів без отримання пільгового торгового патенту або з порушенням порядку його отримання та використання (пп. 267.1.2, 267.4.4 - 267.4.6 пункту 267.4 статті 267 розділу ХІІ цього Кодексу);
Штраф у п’ятикратному розмірі збору за весь період здійснення такої діяльності, але не менше п’ятикратного його розміру за рік;
- за здійснення торговельної діяльності без придбання короткотермінового патенту або з порушенням порядку його отримання та використання (пп.. 267.4.4 - 267.4.6 пункту 267.4 статті 267 розділу ХІІ ПК);
Штраф у подвійному розмірі збору за весь строк такої діяльності;
- за здійснення діяльності у сфері розваг без отримання відповідного торгового патенту або з порушенням порядку його використання, (пп.. 267.4.4 і 267.4.5 пункту 267.4 статті 267 розділу ХІІ ПК);
Штраф у восьмикратному розмірі збору за весь період провадження такої діяльності, але не менше восьмикратного його розміру за один квартал;
Несплата (неперерахування) платником збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності сум збору в порядку та у строки, визначені ПК
Штраф у розмірі 50% ставок збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності (ст.. 267 розділу ХІІ ПК).
Порушення правил сплати (перерахування) податків
У разі коли платник податків не сплачує суму самостійно визначеного грошового зобов’язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податку притягується до відповідальності у вигляді штрафуу таких розмірах: -
· при затримці до 30 календарних днів
включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання;
Штраф у розмірі 10 % погашеної суми податкового боргу;
ст.. 126, пп..126.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Продовження таблиці 6.1
· при затримці більше 30 календарних
днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання.
Штраф у розмірі 20 % погашеної суми податкового боргу.
Порушення правил нарахування, утримання та сплати (перерахування) податків у джерела виплати
Не нарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків*.
Штраф:ОСНОВНИЙ
- штраф в розмірі 25 % суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету;
ПОВТОРНИЙ(протягом 1095 днів)
- штраф у розмірі 50 % суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету;
(протягом 1095 днів втретє та більше)
- у розмірі 75 % суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету
.
ст.. 127, пп..127.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
*Відповідальність за погашення су-ми податкового зобов’язання або податкового бор-гу, що виникає внаслідок вчинен-ня таких дій, та обов’язок щодо погашення такого податкового боргу покладається на особу, визначену цим Кодексом, у тому числі на податкового агента. При цьому платник податку - отримувач таких доходів звільня-ється від обов’яз-ків погашення такої суми подат-кових зобов’язань або податкового боргу.
Продовження таблиці 6.1
Неподання або подання з порушенням строку банками та іншими фінансовими установами податкової інформації органам державної податкової служби
Неподання або подання податкової інформації банками та іншими фінансовими установами з порушенням строку, визначеного цим Кодексом, органам державної податкової служби
Штраф:ОСНОВНИЙ
- у розмірі 170 грн.
ПОВТОРНИЙ (на протязі року)
- у розмірі 340 грн.
ст.. 128, пп..128.1
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Пеня
При затримці сплати всіх видів податків (після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов’язання)
Нараховується пеня на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 % річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Глава 12.
ст.. 129, пп..129.4
Податкового Кодексу
№ 2755- УІ від 02.12.2010р.
Адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Адміністративне правопорушення визнається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.
За вчинення адміністративних правопорушень до платників податків можуть бути застосовані такі адміністративні стягнення:
а) попередження;
б) штраф;
в) конфіскація:
– предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення;
– грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення. Попередження як захід адміністративного стягнення виноситься в письмовій формі. У передбачених законом випадках попередження фіксується іншим установленим способом.
Штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян і посадових осіб за скоєння відповідних адміністративних правопорушень.
Конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, полягає в примусовій безоплатній передачі цього предмета у власність держави за рішенням суду. Конфісковано може бути лише предмет, який є у приватній власності порушника, якщо інше не передбачено законами України.
При накладенні стягнення враховуються характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність.
Обставинами, що пом'якшують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються:
ü щире розкаяння винного;
ü відвернення винним шкідливих наслідків правопорушення, добровільне відшкодування збитків або усунення заподіяної шкоди;
ü вчинення правопорушення під впливом сильного душевного хвилювання або при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин;
ü вчинення правопорушення неповнолітнім;
ü вчинення правопорушення вагітною жінкою або жінкою, яка має дитину віком до одного року.
Обставинами, що обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються:
ü продовження протиправної поведінки, незважаючи на вимогу уповноважених на те осіб припинити її;
ü повторне протягом року вчинення однорідного правопорушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню; вчинення правопорушення особою, яка раніше вчинила злочин;
ü втягнення неповнолітнього в правопорушення;
ü вчинення правопорушення групою осіб;
ü вчинення правопорушення в умовах стихійного лиха або за інших надзвичайних обставин;
ü вчинення правопорушення в стані сп'яніння. Орган (посадова особа), який накладає адміністративне стягнення, залежно від характеру адміністративного правопорушення може не визнати дану обставину обтяжуючою.
При вчиненні однією особою двох або більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.
Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим же органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
Доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких уповноважений орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Уповноважений орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Якщо при розгляді справи орган (посадова особа) прийде до висновку, що в порушенні є ознаки злочину, він передає матеріали прокурору, органу попереднього слідства або дізнання.
При малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням.
Основним документом, що регламентує порядок застосування, встановлює види та розміри адміністративної відповідальності є Кодекс України «Про адміністративні правопорушення» від 07.12.1984 р. із змінами та доповненнями 02.12.2010 р. (табл. 6.2).