Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Статусно-ролева концепція особистості.

Значним впливом в соціології особистості користується рольова теорія особистості. Основні положення цієї теорії були сформульовані Г.Кулі, Дж. Мидом, Р. Лінтоном, Т. Парсонсом, Р. Мертоном і ін.

Рольова теорія особистості описує її соціальну поведінку двома основними поняттями «соціальний статус» і «соціальна роль». Розберемо, що означають ці поняття. Кожна людина в своєму житті взаємодіє з безліччю інших індивідів. У просторі соціальних зв'язків і взаємодій вчинки людей, їх відносини один з одним у вирішальній мірі визначаються положенням (позицією), яку вони займають в суспільстві в цілому і в соціальній групі, зокрема. Відповідно до цього положення (позицією) індивід володіє певними функціональними правами і обов'язками у відносинах з іншими індивідами.

Певна позиція, займана індивідом в суспільстві або соціальній групі, пов'язана з іншими позиціями через систему прав і обов'язків, називається соціальним статусом. У статусі фіксується той набір конкретних функцій, який повинен виконувати людина в соціальній групі, суспільстві і тих умов, які повинні бути представлені йому для здійснення цих функцій. Таким чином, поняття соціальний статус характеризує місце особистості в соціальній стратифікації суспільства, в системі громадських взаємодій, її діяльності в різних сферах життя і, нарешті, оцінку діяльності особистості з боку суспільства. Соціальний статус відображається як у внутрішній позиції (у установках, ціннісних орієнтаціях і т.д.), так і в зовнішньому вигляді (одязі, манері поведінки, жаргоні і інших знаках соціальної приналежності).

Проте права і обов'язки людини закріплюються за ним не абсолютно, а відносно прав і обов'язків по відношенню до нього інших людей. Так, наприклад, позиція професора співвідносна з позицією студентів, завідуючого кафедрою, декана, ректора вузу і т.д. У всіх цих випадках професор наділяється своєрідним набором прав і обов'язків. З цього прикладу видно, що кожна людина включена не в один соціальний зв'язок, а є своєрідним перетином великої кількості зв'язків, взаємодій і відносин з іншими людьми з різного приводу, виконуючи кожного разу певні функції. Той же професор є чоловіком, батьком, членом певної партії і т.д.

Таким чином кожна людина має безліч статусів. Оскільки кожної людини характеризує не один, а декілька статусів, Р.Мертон ввів в соціологію поняття «статусний набір», яке застосовується для позначення всієї сукупності статусів даної людини. У цій сукупності найчастіше виділяють ключовий, головний або інтегральний статус, характерний для даного індивіда. Саме по цьому статусу його виділяють ті, що оточують і ототожнюють з цим статусом індивіда. Часто буває так, що головний статус обумовлений посадою або професією людини (директор, банкір). Але не обов'язково посада, професія визначають головний статус людини. Це може бути також расова приналежність (наприклад, негр) і соціальне походження (дворянин) і т.д. Загалом головним для життєдіяльності людини виступає той статус, який визначає цінності і установки, спосіб життя, коло знайомих, манеру поведінки особистості.

У соціології прийнято розрізняти два рівні статусної позиції людини: соціально-груповий і особистий. Соціально-груповий — це положення індивіда в суспільстві, яке він займає як представник великої соціальної групи (раси, нації, статі, класу, шару, релігії, професії і т.д.). Особистим статусом називається положення індивіда в малій групі (сім'ї, шкільному класі, студентській групі однолітків і т.д.). Соціально-груповий статус залежить від положення тієї або іншої соціальної групи в соціальній стратифікації суспільства. Особистий же статус визначається індивідуальними якостями особи і залежить від того, як її оцінюють і сприймають члени малої групи.

Залежно від того, чи посідає людина певну статусну позицію завдяки успадкованим ознакам або завдяки власним зусиллям, розрізняють ще два види статусів: наказаний і досягнутий. Наказаний — це означає нав'язаний суспільством, незалежно від зусиль і заслуг особистості. Він обумовлений статтю, расою, етнічним походженням, соціальним положенням сім'ї, місцем народження та ін. Досягнутий статус визначається зусиллями самої людини, його талантами, наполегливістю, цілеспрямованістю або виявляється слідством успіху і везіння.

Соціальний статус визначає конкретне місце, яке займає індивід в даній соціальній системі. Знаючи соціальний статус даної людини, його соціальні функції, люди чекають від нього, що він володітиме певним набором якостей, здійснювати певний набір дій, які необхідні для виконання його функцій. За визначенням Р.Лінтона, очікувана поведінка, що асоціюється із статусом, який має чоловік, називається соціальною роллю. Інакше кажучи, соціальна роль — це модель поведінки, орієнтована на даний статус відповідно до очікувань людей. Її також можна визначити як шаблонний тип поведінки, направлений на виконання прав і обов'язків, наказаних конкретному статусу. А це означає, що соціальну роль можна розглядати як статус в русі, статус в його реальному здійсненні.

Очікуванняможуть бути зафіксовані в певних інституціоналізованих соціальних нормах: юридичних документах, інструкціях, положеннях, статутах і т.д., а можуть носити характер звичаїв, вдач, і в тому і в іншому випадку вони визначаються статусом. Так статус викладача вузу — це цілком певні права і обов'язки, більшість з яких зафіксована юридично в Законі про вищу освіту, статути того або іншого вузу. Соціальна ж роль викладача включає і те, як він повинен поводитися із студентами (передавати знання, стежити за дисципліною, оцінювати знання, служити прикладом культурної поведінки і т.д.). Отже, роль викладача в його відношенні із студентами — це очікування внутрішньо пов'язаних один з одним вчинків, рис особистості.

Кожен індивід в ході соціалізації виробляє сам уявлення про те, як він повинен поступати у взаємодії з світом інших соціальних статусів.

Т. Парсонс вважав, що будь-яка роль описується п'ятьма основними характеристиками: 1) способом отримання — одні наказують, інші — завойовуються; 2) емоційністю — одні ролі вимагають емоційної стриманості, інші — розкутості; 3) масштабом — частина ролей сформульована і строго обмежена, інша — розмита; 4) формалізацією — дії в строго встановлених правилах або довільно; 5) мотивацією — на загальне благо, на особистий прибуток і т.д.

Сукупність ролей, витікаючих з кожного статусу, що належить даній людині, називається ролевим набором. Поняття «ролевий набір» описує всі види і все різноманіття шаблонів поведінки (ролей), закріплених за одним статусом. Кожна особа володіє лише їй властивим набором ролей. Унікальність поєднання соціальних ролей слід розглядати як один з аспектів індивідуальності особи, її духовних властивостей і якостей.


Читайте також:

  1. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  2. Аналітична психологія. Концепція Карла Юнга
  3. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  4. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  5. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  6. Виховання — цілеспрямований та організований процес формування особистості.
  7. Відповідно до розділу 5 Тимчасового регламенту Кабінету Мі­ністрів України концепція повинна мати шість розділів.
  8. Вітчизняна концепція витрат виробництва і прибутку.
  9. Вплив спадковості, середовища і виховання на розвиток особистості.
  10. Всебічний розвиток особистості припускає визначення галузей діяльності, у яких відбувається розвиток особистості.
  11. Геоцентрична концепція.
  12. Гуманітарно-демократичний напрям (концепція).




Переглядів: 1273

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характер та основні типи акцентуації характеру. | Соціальна поведінка: загальна характеристика.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.