Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Об’єктивне та суб’єктивне право.

Концепції прав людини і громадянина.

Сучасні концепції прав людини класифікують на:

· Суб’єктивістські, що покладають в основу розуміння прав людини волю відповідного суб’єкта. В межах цих концепції існують:

а) персоналізм, що утверджує як цінність вільну, творчу особистість, яка є результатом поєднання людського і духовного (божественного) начал (Бердяєв, Шестов, Муньє);

б) Екзистенціалізм, що вважає право екзистенцією, що забезпечує досягнення людських бажань. Існує у формі атеїстичного екзистенціалізму, який ґрунтується на твердженні про те, що сутність людини пов’язана з її існуванням у суспільстві та спеціальними засобами соціалізації, одним з яких є право (Сартр, Камю) та релігійного екзистенціалізму, який виходить з того, що людини має духовну природу, що характеризується її зв’язком з Богом, який створив людину, як біосоціальний індивід, що є незавершеним, саме тому право забезпечує інтереси людини як в межах земного існування, так і поза ним, а права людини класифікують на природні, тобто дані Богом, та штучні, дані державою (Ясперс, Марсель);

* Суб’єктивно-об’єктивістська концепція обґрунтована Німецькою школою права (Шеллер, Плестнер, Гелен), що намагається поєднати наукове пізнання людини, як біосоціального суб’єкта з її цінністю як суб’єкта політико-правових відносин. Саме це надає можливість відобразити у праві такі аспекти людини, як духовність, еволюційність та моральність.

Характеристика проблем правового статусу особи визначає необхідність дослідження поняття права як в об’єктивному, так і суб’єктивному значеннях. Це зумовлюється тим, що особа взаємодіє з обома вищезгаданими проявами права. Норми об’єктивного права регулюють поведінку особи, визначаючи зміст прав та обов’язків, а суб’єктивне право є засобом досягнення можливостей та реалізації інтересів особи. Саме за допомогою об’єктивного та суб’єктивного права особа реалізує себе, свій соціальний, юридичний та моральний потенціал, свої інтереси.

Різниця між правом в об’єктивному та суб’єктивному значенні визнавалася ще римськими юристами. Однозначно ця проблема вирішувалася науковцями США та європейських країн. У вітчизняній науці тривалий час відбувалися спроби визнати категорію суб’єктивного права не суттєвою, такою, що не має самостійного значення. Однак, в подальшому ці тенденції розвитку не отримали і на сьогодні загальновизнаною стала теза про багатоаспектність категорії «право». Вона набирає різноманітного значення в залежності від того, яке юридичне явище повинно відобразитись терміном право.

В сучасній юридичній літературі слово право вживається в двох основних значеннях – об’єктивному та суб’єктивному. Це надає можливість розглянути правову дійсність в двох аспектах: як систему встановлених чи санкціонованих державою (народом) норм і як можливості та повноваження, що належать суб’єктам на основі і в межах цих норм.

Однак, не будемо забувати і той факт, що визначеність суб’єктивного права ще не вирішилла теоретичних проблем його дослідженості в науці. Тривалий час цей термін відображали за допомогою іншої граматичної форми. Р.Ієрінг називав суб’єктивне право конкретним*, Р.Бабун – правомочністю**, а Л.Д.гі – соціальною функцією***. В зв’язку з появою широкого праворозуміння Л.С.Явич, С.Ф.Кечек’ян та О.О.Піонтковський пропонували об’єднати поняття об’єктивне та суб’єктивне право єдиним терміном «право». Хоча і така позиція не заважає визначити в праві два зрізи – обов’язкові приписи, що виходять від держави, та юридичні можливості окремих осіб.

Не дивлячись на згадані проблеми, в сучасній науці об’єктивне та суб’єктивне право визначаються самостійними та взаємозалежними категоріями, що відображають різноманітні сторон6и правової дійсності.

Об’єктивне право – це система загальнообов ’язкових норм, що мають формальний вираз, встановлюються та гарантуються державою (народом) з метою упорядкування суспільних відносин.

Об’єктивність права визначається тим, що воно:

- На залежить від волі та свідомості суб’єкта права;

- Не належить йому.

Формою виразу об’єктивного права є законодавство; правові звичаї; юридичні прецеденти; нормативні договори певної держави.

Суб’єктивне право – це міра юридично можливої поведінки, що задовольняє інтереси певної особи.

Суб’єктивний характер права виявляється у тому, що воно:

- Залежить від волі суб’єкта;

- Реалізується залежно від його бажання та належить йому.

Формою виразу суб’єктивного права є право, що визначає міру свободи певного суб’єкта шляхом конкретизації його можливої поведінки. Категорії об’єктивного та суб’єктивного права характеризуються:

- Спільними рисами;

- Відмінностями;

- Взаємодією.

Спільні риси:

1. Об’єктивне та суб’єктивне право мають юридичний характер.

2. Вони є засобами регулювання суспільних відносин.

3. Вони встановлюються державою.

4. Мають документальну форму закріплення.

5. Охороняються державою.

6. Мають визначений зміст та нормативний характер.

7. Мають юридичну силу, тобто породжують правові наслідки.

Однак, не дивлячись на наявність певних спільних ознак, категорії об’єктивного та суб’єктивного права мають самостійний характер. На це вказують їх своєрідні риси.

Об’єктивне право Суб’єктивне право
Залежить від об’єктивних умов розвитку суспільства, що мають економічний, політичний чи соціальний характер Залежить від суб’єктивних факторів, серед яких рівень підготовки депутатів, працівників правоохоронних і судових органів громадян
Складають норми загального характеру Стосуються певних суб’єктів
Поширюються на всі сфери суспільних відносин Поширюються на певну сферу відносин
Потребує конкретизації індивідуальними актами Є нормами прямої дії
Має форму нормативно-правового акту, звичаю, прецеденту чи нормативного договору, що складаються поняття джерела права Існує у формі індивідуальних нормативних актів – рішень, постанов, вироків, указів та ін.
Націлене на регулювання суспільних відносин Націлене на надання можливостей конкретн6им суб’єктам
Має загальнообов’язковий характер і поширюється на діяльність всіх суб’єктів права Має індивідуальний характер і регулює поведінку конкретного суб’єкта
Встановлює способи, межі та методи правового регулювання Встановлює особливі методи та способи поведінки суб’єктів стосовно до визначеного випадку
Залежить від потреб суспільства Залежить від настання юридичних фактів
Охороняється в загальному порядку державою Конкретизує засоби впливу на окремих суб’єктів

 

Взаємодія об’єктивного та суб’єктивного права виявляється двома напрямами:

- Об’єктивне право є мірою реалізації можливостей, наданих правом суб’єктам;

- Суб’єктивне право – це засіб (спосіб) реалізації об’єктивного права шляхом його конкретизації.

 


Читайте також:

  1. ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО.
  2. Господарські правовідносини та господарське законодавство і право.
  3. Екологічне право. Законодавчі та нормативні акти про охорону довкілля
  4. Зобов’язальне право.
  5. Індивідуальне, суб’єктивне відтворення подій, явищ і фактів в тому вигляді, в якому вони запам’яталися їх учаснику або сучаснику.
  6. ІНДУСЬКЕ ПРАВО.
  7. Об'єктивне та суб'єктивне право.
  8. Особистість і право. Гуманістична природа права.
  9. Поняття КП в ЗК . Співвідношення понять конст право і державне право.
  10. Правосвідомість і право. Роль правосвідомості в правотворчості (правоустановленні) і правореалізації
  11. Природне та позитивне право.




Переглядів: 4784

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Права людини і громадянина: співвідношення. | Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.055 сек.