Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Формування української національної держави

Військові перемоги Б. Хмельницького призвели до суттєвих змін у політичному становищі в Україні. На звільненій території лікві­довувались органи державної влади Речі Посполитої і почала утворюватись нова політична система, формувалась українська на­ціональна держава. Піднесення національно-визвольного руху, за­вдання ведення тривалої і широкомасштабної війни, необхідність управління великою масою людей, значний розмір звільненої те­риторії і міжнародні справи — все це вимагало створення нового ефективного військрво-адміністративного апарату, здатного орга­нізувати повсталих і досягти поставленої мети.

Зразком для політичного устрою всієї України був устрій Запо­розької Січі. Формування української держави відбувалося в умовах війни, тому для виконання державних функцій використовувалась перевірена на практиці військово-адміністративна, полково-сотенна організація козацтва. Правове оформлення українська держав­ність здобула у Зборівському (1649) та Білоцерківському (1651) договорах Б. Хмельницького з Польщею. Українське виселеннявизнавало саме ці органи публічної влади, створені Б. Хмель­ницьким.

Вся територія оголошувалася власністю Війська Запорозького.Населення розділялося на декілька станів, що мали своє, самовря­дування, але всі разом підпорядковувалися гетьманському уряду: селяни (виконували господарську повинність, тобто були підданними власника землі, але мали свою управу і свій суд — так званий копний суд); міщани, що розділялися на тих, хто мав магдебурзь­ке право, (отже, мав свій магістрат і суд), і тих, що не мали (знахо­дилися під козацькою, тобто державною юрисдикцією); духівницт­во, що мало власне самоврядування і суд, і шляхта, що, у принципі, злилася зі старшинським козацьким прошарком. Влада належала військовому стану — козакам, що у мирний час ставали хлібороба­ми і землевласниками, іноді займалися промислами, отже, входи­ли в територіальні одиниці (сотня, полк), кожна з яких мала своє самоврядування і суд, але строго підпорядковувалася вищому ор­гану. Вся система була виборною: селяни обирали своїх старших і членів копкого суду, так саме робили міщани і козаки. Духівниц­тво також обиралося, зокрема, священники приходів. Обиралися сотники, полковники і гетьман, але генеральна старшина форму­валася гетьманом. Посполитий (селянин або міщанин) міг перейти , у козаки і навпаки, козаки в посполиті.

Адміністративна система складалася з декількох ланок. Центра­льне місце у системі органів нової влади посідав гетьман, яким з 1648 р. був Б. Хмельницький. Йому належала вища військова, законодавча, виконавча і судова влада. Найважливіші військово-політичні питання мала вирішувати військова рада, в якій могло брати участь все військо. Проте вона збиралася рідко. У зв'язку з тим, що чисельність війська досягла 200 тис, у раді, як правило, брали участь ті військові частини, які знаходилися поряд, — інші полки надсилали своїх представників.

Більш дієвим і постійним органом влади була рада генеральної старшини. До неї входили: обозний, 2 осаули, 2 судді, генеральний писар; пізніше — також генеральні хорунжий, бунчужний і під­скарбій. Старшинська рада могла бути вузькою або більш широ­кою: генеральної старшини, генеральної старшини з полковника­ми, ще ширше — із сотниками. Раду генеральної старшини скликав гетьман перед кожною військовою радою, а також при необхіднос­ті вирішити складні питання.

Вся територія України поділялась на полки, кількість яких за­лежно від обставин змінювалась (1648 р. — 40, 1649 р. — 16, 1650 р. — 20). На чолі полку стояв призначений гетьманом або обраний полковою радою полковник. Йому належала вся повнота влади на території полку. З полковником військові й адміністрати­вні функції здійснювала також полкова старшина: полковий пи­сар, обозний, суддя, осаул тощо. Полки ділилися на сотні на чолі з сотником і аналогічною полковій старшиною. У полку могло бути до 20 сотень. Сотні поділялись на курені (по 20-30 козаків у кож­ному) на чолі з курінним отаманом. У містах і селах управління здійснювали отамани, а в тих, що мали магдебургське право, — магістри на чолі з війтами, ратуші.

Полково-сотенний устрій української держави був унікальним явищем в світовому державному будівництві, притаманним лише Україні. Особливістю його було те, що він означав здійснення не лише військової влади, але й адміністративної і судової. Другою особливістю була виборність органів влади, значна роль колегіаль­них установ, чого не було тоді в Європі. Державний лад України того часу був прогресивнішим, ніж у інших країнах.

Успіхи у Визвольній війні спричинили суттєві зміни у соціаль­но- економічній ситуації в Україні. Вигнання польської шляхти фа­ктично означало і позбавлення її землеволодіння, — тому земля переходила в руки селян і козаків. Значно зміцнила свої економі­чні позиції козацька старшина. Зміни відбулися і в соціальній струк­турі українського суспільства. Вплив козацтва як соціального ста­ну, його чисельність значно зросли. Вільніше стали себе почувати селяни і міщани, хоча багаторічні безперервні бої, розруха, людсь­кі та матеріальні втрати виснажували народ.

Уряд Б. Хмельницького для утримання свого апарату та інших потреб ввів систему податків, яка складалася з трьох основних ча­стин: подимне (від кожного « диму» — хати); стація — на війська; оренда — податок на різні промисли (млини, ґуральні тощо). Крім того, міщани сплачували ще й внутрішнє мито за право торгувати. З тих, хто виробляв спиртні напої, стягувалася так звана показенщина. Податки збиралися лише з міщан та селян. Козаки (та час­тина населення, яка знаходилася у збройних силах) звільнялися від податків. За деякими даними (на жовтень 1650 р.)- Б. Хмель­ницький отримав 5 млн злотих прибутку. Б. Хмельницький робив спроби ввести в Україні свою грошову систему.

Напередодні і ході Національної революції було сформульовано де­кілька концепцій можливого державно-політичного устрою України:

1) концепція «ягеллонського легітимізму», тобто збереження України в складі Польщі, але на правах автономії;

2) москвофільська — орієнтація на Москву, московський проте­кторат над Україною;

3) протурецька — орієнтація на Туреччину, її протекторат над Україною;

4) утворення незалежної Української козацької держави.

У політичному розвитку України йшла боротьба двох основних тенденцій: демократично-охлакратичної та монархічної (гетьман­ської). Автором і головним прибічником ідеї українського монар­хізму був сам Б. Хмельницький, який прагнув до самодержавної влади в Україні.

Нова українська держава створювалась на основі ідеології укра­їнської козацької державності, де провідною верствою населення повинно було стати козацтво. Вже 1649 р. Б. Хмельницький вису­ває ідею створення незалежної, соборної (об'єднаної) козацької України в етнічних межах. Він справедливо вважає цю державу спадкоємицею Київської Русі. Державу Б. Хмельницького можна кваліфікувати як аристократичну республіку. 1650 р. її територія сягала 200 тис. кв. км, а населення — 1,5 млн людей. Проте слід відзначити, що територія України не була стабільною внаслідок майже перманентної війни.

Б. Хмельницький проводив активну зовнішню політику. Він ро­зумів, що сама Україна навряд чи зможе звільнитися від польсько­го панування, тому уже з 1648 р. цілеспрямовано шукав союзни­ків. Йому вдалося укласти військовий союз з Кримським ханством, і татари брали участь у всіх найважливіших битвах з польським військом (правда, їхня роль у цьому, як показано вище, була неод­нозначною). Вів Хмельницький переговори і з Туреччиною про можливу її участь у війні проти Польщі. Султан пропонував пере­йти в його підданство, але Хмельницький не погодився. Прагнучи ізолювати Польщу, він налагоджував відносини з Валахією, Мол­давією, Семиграддям (Трансільванією), Швецією. Активно велись переговори про співробітництво (з 1648 р.) з Московським царст­вом. Було встановлено дипломатичні зв'язки з Австрією, Англією, Венецією, Персією. Це свідчить про те, що Україна стає суб'єктом міжнародних відносин, суб'єктом міжнародного права.

Велику зацікавленість виявив Б. Хмельницький до молдавсь­ких справ, здійснивши на її територію декілька походів. У серпні 1650 р. українські і татарські війська вступили до Молдавії і захопили її столицю Ясси, оскільки господар (князь) Молдавії Василь Лупул підтримував зв'язки з польськими магнатами. Лупул зму­шений був відмовитися від союзу з Польщею, сплатити перемож­цям контрибуцію і пообіцяв віддати свою дочку Розанду за сина Хмельницького Тимоша. Таким чином, Хмельницький забезпечив свій тил і на деякий час отримав нового союзника.

1653 р. відбувся новий молдавський похід, який очолив Тиміш Хмельницький. Його здійснили на прохання В. Лупула, на якого інапали сусіди. Спочатку Тиміш діяв успішно і повернув престол і своєму тестеві, але потім зазнав поразки і помер від рани 6 вересня 1653 р. Цей факт мав суттєве значення для подальшого розгортан­ня подій в Україні.


Читайте також:

  1. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Аграрний комплекс національної економіки.
  6. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  7. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  8. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  9. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  10. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  11. Алгоритм формування статутного фонду банку
  12. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу




Переглядів: 1374

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Початок та основні події війни 1648-1653 рр. | Переяславська рада 8 січня 1654 року

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.