МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Березня 1991 р. — проведення референдуму щодо збереження СРСР.Наука Провідний науковий центр України — Академія наук на чолі з Б. Патоном, яка складалася з трьох секцій: • фізико-технічних і математичних наук; • хіміко-технологічних і біологічних наук; • суспільних наук;
— зростання кількості дослідників в академічних установах; — вагомі здобутки вітчизняної науки:
• створення унікальної плавильної установки «Уран», що використовувалась для вивчення плазми і керованої термоядерної реакції; • використання теоретичних розробок математиків для розрахунку орбіт штучних супутників Землі; • відкриття механізму передавання генетичної інформації; • створення автоматизованих систем проектування електронно-обчислювальних машин; • винайдення нових марок високостійкого чавуну, безнікелевої антикорозійної сталі та ін.; • удосконалення зв'язків науки з виробництвом; • високий відсоток нереалізованих перспективних наукових розробок (за винятком ВПК).
— Не зважаючи на складні умови праці вчених-гуманітаріїв в умовах тоталітарної системи, вийшли в світ цікаві твори М. Брайчевського ( «Приєднання чи возз'єднання?»), Ю. Бадзьо («Лист до російських та українських істориків»), О. Апанович, І. Дзюби та ін. — Вихід у світ багатотомних «Історії Української PCP», «Історії українського мистецтвознавства», «Історії української літератури», «Словника української мови», «Української Радянської Енциклопедії»; — недостатнє фінансування науки. Література — Збагачення української літератури новими творами О. Гончара(« Собор», «Береглюбові», «Чорний Яр»), М. Стельмаха («Правда і кривда», «Дума про тебе»), П. Загребельного («Диво», «Розгін»), І. Білика («Меч Арея»), історичними романами Ю. Мушкетика, Р. Іванченко та ін. — Видання збірок віршів Д. Павличка, І. Драча, В. Коломійця, Б. Олійника таін. — Велика популярність пісень, написаних на слова А. Малишка («Пісня про рушник»), М. Ткача («Марічка»), М. Сингаївського («Чорнобривці»), Д. Павличка («Два кольори») та ін. — Незважаючи на ідеологічний тиск, продовжували працювати відомі письменники та публіцисти М. Руденко, В. Снєгірьов, В. Стус, Є. Сверстюк, Л. Костенко та ін. — Посилення уваги українських письменників не лише до історичних, але й до сучасних тем. Мистецтво Новаторство у вітчизняному кінематографі (зародження нового напрямку в кіномистецтві — «поетичного кіно»). — Плідна праця українських кіномитців; вихід у світ яскравих кінострічок « Тіні забутих предків » С. Параджанова, «Білий птах з чорною відмітаною» Ю.Іллєнка, «В бій ідуть тільки "старики"», «Ати-бати, йшли солдати...» Л. Викова, «Тривожний місяць вересень» Л. Осики, «Вавилон-ХХ» І. Миколайчука та ін. — Позитивні зрушення в розвитку театрального мистецтва (плідна діяльність академічних драматичних театрів ім. І. Франка у Києві, ім. Т. Шевченка у Харкові, ім. М. Заньковецької у Львові, Київського театру опери та балету ім. Т Шевченка, Львівського театру опери та балету ім. І. Франка таін.). — Яскрава гра майстрів сцени Н. Ужвій, Б. Ступки, — A. Роговцевої та ін. — Втрата національного колориту в українському театральному мистецтві та кінематографі (активне витіснення української мови тощо). Розвиток усіх жанрів музичного мистецтва (створення нових опер, оперет, симфоній, пісень тощо). — Творча діяльність сузір'я талановитих оперних співаків (Д. Гнатюк, Є. Мірошниченко, М. Кондратюк, А. Мокренко, А. Солов'яненко та ін.). Створення яскравих оперних творів («Тарас Шевченко», «Ярослав Мудрий» Г. Майбороди, «Мамаї», «Вій», «Шельменко-денщик» В.Губаренка, «Украдене щастя» Ю. Мейтуса, «Лісова пісня» — B. Корейка, «Назар Стодоля» К. Данькевича та ін.). — Яскраві виступи українського народного хору ім. Г. Вірьовки, капели «Думка», капели бандуристів України, Черкаського народного хору, Гуцульського та Буковинського ансамблів пісні й танцю тощо. — Плідна діяльність композитора В. Івасюка (пісні «Я піду в далекі гори», «Червона рута», «Водограй» таін.). — Піднесення в українській хореографії, пов'язане з діяльністю Державного ансамблю танцю України ім. П. Вірського, народних ансамблів «Ятрань» із Кіровограда, «Чорнобривець» із Миронівки, «Дарничанка» з Києва тощо. — Розкриття тем вітчизняної історії в українському образотворчому мистецтві (роботи В. Задорожнього, М. Хмелька, М. Божія, Т. Яблонської, В. Полтавця тощо);
РОЗПАД РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ І ВІДРОДЖЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ Перебудова в Радянському Союзі й Україна — 1982—1985 рр.— «парад генсеків» — період короткочасного перебування при владі Ю. Андропова та К. Черненка. — Березень 1985 р.— прихід до влади М. С. Горбачова, який розпочав процес «перебудови». Перебудова мала охопити основні сфери життя суспільства: — економіку (перехід від екстенсивних методів господарювання до інтенсивних); — внутрішню політику (демократизація суспільного життя); — зовнішню політику (припинення «холодної війни»); — соціальну сферу (поліпшення матеріального добробуту людей); — ідеологію (ліквідація цензури, гласність).
Основні етапи перебудови I етап (1985—1988 рр.) — період розробки концепції перебудови, здійснення перших економічних реформ, визрівання політичного курсу перебудови: — прийняття програми прискорення соціально-економічного розвитку країни (квітень 1985 р.); Політика прискорення — це політика, яка передбачала розробку довгострокових заходів, спрямованих на соціально-економічний розвиток країни, широке впровадження досягнень НТП, реорганізацію управлінської структури, пріоритетний розвиток машинобудування, спробу вирішити традиційні соціальні проблеми —житлову, продовольчу, забезпечення населення товарами | повсякденного вжитку тощо. — реформа М. Рижкова та Л. Абалкіна (червень 1987 р.), суть якої полягала у запровадженні принципу трьох «С» — самостійність, самоокупність, самофінансування. Були ухвалені «Закон про державне підприємство (об'єднання)», «Закон про кооперацію» таін.; — перебування перебудовчих процесів в Україні під контролем радянської номенклатури (при владі залишався консерватор В. Щербицький, оточення якого віддавало перевагу адміністративно-командним методам керівництва; курс не змінився і при його наступнику В. Івашкові); — початок політичних реформ (лібералізація, відміна цензури, реабілітація політв'язнів тощо). У результаті запропоновані економічні реформи виявилися утопічними й непослідовними, проводилися невпевнено і зазнали провалу. Замість очікуваного прискорення темпів економічного розвитку розпочалося їх падіння, загострювалися соціальні проблеми, відбувся сплеск інфляції. II етап (1988—1991 рр.) — період активних політичних перетворень, курс на перехід до регульованої ринкової економіки: — XIX партійна конференція (червень 1988 р.), на якій було ухвалено рішення про кардинальне реформування політичної системи, взято курс на гласність, яка виявилася у поверненні із забуття історичних фактів, оприлюдненні інформації про події, що раніше свідомо приховувалися, публікації творів радянських та зарубіжних авторів, розповсюдження яких раніше заборонялося; у більш широкому ознайомленні радянської": загалу з масовою культурою Заходу, у відмові ві; класових і партійних оцінок суспільних явищ накористь загальнолюдських тощо; Гласність — політика максимальної відвертості та правди в діяльності державних і громадських організацій, дієва й активна форма участі громадської думки в демократичному вирішень | найважливіших проблем країни. — проведення перших демократичних виборів де Верховної Ради (1990 р.); — погіршення економічної ситуації (дефіцит товарів, інфляція, черги, перехід підприємств України на бартер — натуральний обмін, низька продуктивність праці, падіння національного прибутку у 1991 р. на 13 % тощо); — неспроможність союзних структур здійснювати ефективне управління економікою республіки; — прийняття Верховною Радою СРСР програми переходу до регульованої ринкової економіки (червень 1990 р.), яка з самого початку виявилася нежиттєздатною. У результаті безсистемна перебудова призвела до розвалу народного господарства, зростання інфляції, розбалансованості економіки.
Аварія на Чорнобильській АЕС 26 квітня 1986 р. — аварія на Чорнобильській АЕС, яка стала найбільшою екологічною катастрофою XX ст. Трагічні наслідки були спричинені пасивністю керівництва республіки, яке приховувало інформацію від народу, нехтуючи здоров'ям нації. Наслідки: — загинуло 7 тис. ліквідаторів наслідків аварії, понад 60 тис. стали інвалідами, 100 тис. померли; — радіоактивне забруднення території України, що призвело до погіршення здоров'я населення; — економічні збитки; — підтвердження антинародної природи тоталітарного режиму; — пожвавлення суспільно-політичного руху в республіці (масовий мітинг протесту в Києві у листопаді 1988 р., присвячений екологічним проблемам, на якому критикували посадових осіб, винних у Чорнобильській катастрофі); — 30-кілометрова зона — непридатна для проживання територія. Серпень 1990 р. — постанова Верховної Ради УРСР «Про невідкладні заходи із захисту України від наслідків Чорнобильської катастрофи». Україну було оголошено зоною екологічного лиха, вирішено припинити експлуатацію ЧАЕС, уряду доручено звернутися до міжнародних організацій із закликом про надання допомоги у ліквідації наслідків аварії. Побудований саркофаг — об'єкт «Укриття», плануються «Укриття-2», демонтаж четвертого блоку. Розгортання національно-визвольного руху в Україні — Критика існуючого ладу, відродження української історії (повернення із забуття творів М. Гру-шевського, М. Костомарова, В. Винниченка та ін., здійснення спроби заповнити «білі плями» історії, реабілітація жертв сталінських репресій, виникнення неформальних організацій — Товариство Лева, Український культурологічний клуб тощо). — Зростання суспільно-політичної активності населення з 1988 р. (перші масові мітинги, пікети, страйки з вимогами докорінних змін у державі, поширення національної символіки; порушення проблем стану української мови та культури Спілкою письменників України тощо). — Видання перших неформальних газет та журналів («Вибір», «ВільнаУкраїна», «Український вісник», «Літературнагазета» таін.). — Виникнення нових громадських об'єднань (Товариство української мови ім. Т. Шевченка, історико-просвітницьке товариство «Меморіал», студентське об'єднання «Громада», клуб «Спадщина», асоціація «Зелений світ» та ін.). — Відновлення роботи Української Гельсінської Спілки. — Активізація руху національних меншин (виникнення національно-культурних товариств, повернення депортованих татар до Криму, надання автономії Криму в результаті референдуму 1991 р.). — Відродження заборонених церков і релігійних конфесій (відновлення УГКЦ (1990 р.), відродження УАПЦ (1990 р.), повернення культових споруд віруючим, видання релігійної літератури). — Розгортання робітничого руху. Шахтарський страйк у липні 1989 р. охопив півмільйона гірників, його особливостями були висока організація, створення страйкових комітетів і робітничих дружин, висування поряд з економічними політичних вимог — відставка місцевого партійно-радянського керівництва та ін.; робітничий страйк відбувся у Донбасі в листопаді 1989 р., страйкарі вимагали відмінити 6 статтю Конституції СРСР, дозволити вільне створення політичнихпартій та рухів, заборонити суміщення партійних і державних посад тощо. Формування Народного Руху України Створений в вересні 1989 р. Голова- І. Драч Мета: Перетворення України в демократичну правову державу, радикальна перебудова її економіки, створення умов для розвитку і самозбереження українського народу Основні засади: Демократизація суспільного й державного життя; —наповнення суверенітету України реальним змістом; —екологічна безпека; —економічна самостійність; —надання українській мові в УРСР статусу державної; —відродження національної символіки; —з 1990 р. — більш радикальні вимоги: вихід України із СРСР, усунення КПРС від влади, проведення виборів до рад на багатопартійній основі тощо Формування багатопартійної системи 1990 р. — початок формування багатопартійної системи після переходу до політичного плюралізму та вилучення статті про керівну і спрямовуючу роль КПРС із Конституції СРСР та УРСР, прийняття Верховною Радою України постанови «Про порядок реєстрації громадських об'єднань». Політичний плюралізм — свобода діяльності політичних партій, багатопартійність у країні. Квітень 1990 р. — створення першої політичної партіїУкраїнської республіканської партії (УРП) на базі УГС. Лідер — Л. Лукяненко 1990-1991 рр. — виникнення понад 20 опозиційних партій (Демократична партія України (ДемПУ), Українська християнсько-демократична партія (УХДП), Соціал-демократична партія України (СДПУ), Соціал-демократична партія України (об'єднана) (СДПУ(о)), Українська народна партія (УНП), Українська народно-демократична партія (УНДП), Партія зелених України (ПЗУ) тощо). Переважна більшість новостворених партій ставила на меті створення самостійної Української держави. Партії були нечисельними, не мали чітко визначеної ідеології та соціальної бази. 1990 р. — криза КПУ (масовий вихід із її лав, оформлення Демократичної платформи, яка ставила на меті демократизацію партії: відмову від комунізму як утопічної мети, скасування принципу демократичного централізму, перетворення КПУ на парламент: ську партію; у грудні 1990 р. представники Демплат-форми вийшли з КПУ й утворили Партію демократичного відродження України (ПДВУ)).
Вибори до Верховної Ради УРСР 1990 р. — Вибори були прямими, таємними, на альтернативній основі. — Створення демократичними силами України передвиборчого Демократичного блоку (загальні вимоги — досягнення політичного й економічного суверенітету України, прийняття нової Конституції). — Опір КПУ, відсторонення представників Демократичного блоку від засобів масової інформації. Результати: Демблок отримав 111 мандатів із 442 (особливо переконливою була перемога демократичних сил у Львівській, Івано-Франківській, Тернопільській областях і в Києві). Декларація про державний суверенітет України (16 липня 1990 р.) Суверенітет — незалежність держави в зовнішніх і верховенство у внутрішніх справах. Декларація продержавнийсуверенітетУкраїни—законодавчі» документ, ухвалений Верховною Радою УРСР 16 липня 1990 р. що проголошував державний суверенітет республіки в складі СРСР. Основні положення: — право української нації на самовизначення; — принцип народовладдя; — розподіл влади на законодавчу, виконавчу та судову; — гарантія прав і свобод громадян, передбачених Конституцією; — територіальна недоторканність України, самостійне визначення адміністративно-територіального устрою; — економічна самостійність; — екологічна безпека України; — право на власні збройні сили, внутрішні війська й органи держбезпеки; — УРСР — суб'єкт міжнародного права. Декларація про державний суверенітет України заклала основні принципи державотворчих процесів, стала основою нового законодавства України, кроком на шляху просування до незалежності. Спроби збереження федерації радянських республік Початок осені 1990 р.— загострення боротьби у Верховній Раді між прибічниками курсу на підписання нового союзного договору та народно-демократичною опозицією, яку представляла Народна Рада на чолі з І. Юхновським. 1жовтня 1990 р. — початок політичного страйку в низці регіонів України, у якому взяло участь близько 1 млн осіб (найбільше страйкарів було у Львові, Івано-Франківську, Тернополі, Києві); організація національно-демократичними силами маніфестації у Києві, до якої приєдналися й страйкарі, з вимогами роздержавлення підприємств, надання Декларації просуверенітет статусу конституційного закону тощо. 2жовтня 1990 р. — у Києві почалося голодування студентів (157 осіб), які виступили з такими вимогами:
— Відставка голови Ради Міністрів В. Масола. — Перевибори до Верховної Ради на багатопартійній основі. — Націоналізація майна КПРС і ВЛКСМ на території України. — Відмова від нового союзного договору. — Повернення українських солдат в Україну для проходження військової служби та ін. Згодом до студентів приєдналася частина депутатів. 11 жовтня 1990 р. — початок масового студентського страйку в Києві, участь у якому взяло близько 100 тис. осіб. 17 жовтня 1990 р.— постанова Верховної Ради УРСР про проведення референдуму щодо довіри парламенту, заява про можливість підписання нового союзного договору тільки після побудови правової суверенної Української держави та прийняття нової Конституції України. За цих умов В. Масол був вимушений піти у відставку, а студентський страйк і голодування були припинені. Кінець жовтня — грудень 1990 р. — контрнаступ реакційних сил (арешт опозиційного депутата С. Хмари та лідерів студентського голодування; ініціювання всесоюзного референдуму щодо збереження СРСР, метою якого повинно було стати фактичне збереження унітарної держави та припинення руху республік до незалежності; саме питання на референдумі було сформульоване так, щоб виборці проголосували за збереження СРСР). Референдум — усенародне опитування з найважливіших питань державного життя, в якому беруть участь усі громадяни, що мають виборчі права.
Особливості березневого референдуму 1991 р. в Україні — У першому питанні, винесеному на референдум, ішлося про необхідність збереження СРСР як оновленої федерації рівноправних суверенних республік, у якій повною мірою гарантуватимуться права і свободи людини будь-якої національності (схвалили 70,5 % виборців). — У другому питанні йшлося про згоду бути в Союзі на засадах Декларації про державний суверенітет України (схвалили 80,2 % виборців). — До бюлетенів у Львівській, Тернопільській та Івано-Франківській областях було внесено третє питання — щодо створення незалежної Української держави, яка самостійно розв'язуватиме всі питання внутрішньої та зовнішньої політики (схвалили 88 % виборців). У результаті український народ довів, щоне хоче повернення до старої унітарної форми правління, і прагне створити суверенну Українську державу.
Національно-культурне відродження в Україні Боротьба за піднесення статусу української мови —Протест української інтелігенції проти русифікації (IX з'їзд письменників України у червні 1986 р.). — Створення у 1989 р. з ініціативи Спілки письменників України та Інституту мовознавства АН УРСР товариства шанувальників української мови, яке у 1991 р. перейменовано у Всеукраїнське товариство «Просвіта» ім. Т. Г. Шевченка. — Прийняття восени 1989 р. Верховною Радою УРСР Закону «Про мову », згідно з яким українська мова була оголошена державною. — Збільшення кількості шкіл з українською мовою викладання. Повернення історичної пам'яті: — Відкриття широкому загалу правди про національно-визвольну боротьбу українського народу, голодомор 1932-1933 р., примусову колективізацію, масові репресії тощо. — Видання раніше заборонених творів українських письменників М. Хвильового, М. Зерова, В. Винниченка, Г. Косинки, М. Драй-Хмари, О. Теліги, О. Ольжича, В. Стуса та ін. — Видання історичних праць М. Грушевського, Д. Яворницького, М. Куліша, І. Крип'якевича, О. Субтельного, І. Лисяка-Рудницького, Т. Гунчака, літописів Г. Граб'янки, С. Величка та ін. — Розвиток українського кінематографа (фільми С. Параджанова, Ю. Іллєнка та ін.). — Популярність творів, що відображали реалії навколишнього життя та історичне минуле українського народу.
Читайте також:
|
||||||||
|