Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція № 3. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ.

Висновки.

Р.

Р.

Н.р.

ПЕРЕВІР СВОЇ ЗНАННЯ

1. Дати характеристику психічного розвитку періоду немовляти.

2. Кризи і новоутворення в перший рік життя дитини?

3. Охарактеризувати розвиток особистості на етапі раннього дитинства.

4. В чому полягають основні психологічні новоутворення раннього дитинства?

5. Розвиток соціальних емоцій дитини раннього віку.

6. В чому виражається "криза трирічного віку"?

7. Охарактеризувати психологічні особливості розвитку особистості дитини дошкільного віку.

8. В чому проявляється роль гри як провідного виду діяльності дошкільника?

9. Як розвивається трудова діяльність дитини дошкільного віку.

10. Розвиток мовлення в дітей дошкільного віку. Пояснити вплив мовлення на психічний розвиток дошкільника.

11. Охарактеризувати розвиток емоційно-вольової сфери дошкільника.

12. Розкрити значення мотиву у психічному розвитку дошкільника. Розвиток ієрархії мотивів, їх супідрядність.

13. Порівняйте особливості психічного розвитку дитини в період раннього дитинства та в дошкільному віці.

14. Розкрийте сутність психологічної готовності дитини до шкільного навчання.

15. Назвіть основні психологічні особливості дітей шестирічного віку.

 

 

Тема: Визвольна війна українського народу середини ХУІІ ст. Утворення козацької держави.

1. Причини війни, її характер та рушійні сили.

2. Хід війни у 1648-1654 рр. Переяславська Рада. "Березневі статті".

3. Формування української держави.

4. Події 1654-1657 рр.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА :

1. Історія України. Навчальний посібник для студентів неісторичних спеціальностей – К., 1998, с. 133-147

2. Лановик Б.Д. Історія України. – К.,1999, с. 84-97

3. Субтельний О. История Украины.- К.,1994, с. 159-179

4. Савченко Н.Н., Филиппенко Р.И. Учебное пособие "История Украины: конспект лекций" для студентов - X.: Изд-во НФАУ, 2002. – с. 37-47

 

1. Причини, характер та учасники війни.

 

ХУІІ століття у Європі було дуже бурхливим:

- між католицькими державами і протестантським союзом відбувалася 30-річна війна(1618-1648рр);

- в Англії почалася буржуазна революція;

- постійним явищем були селянські війни ( в Росії, Німеччині, Швеції);

Неспокійно було і в Речі Посполитої: вона пережила ряд козацько-селянських повстань (останнє закінчилось у 1638 р). Наступне десятиріччя - 1638-1648 – у Польщі називали "золотим покоєм" , однак цей спокій був оманливим, тому що залишалися протиріччя, які призвели до війни – "Хмельниччини".

Причинами війни були:

І. Соціально-економічні.

1) Посилення феодального гніту селян:

- польській шляхті належала більшість земель України;

- панщина становила 4-5 днів на тиждень, крім того, селяни виконували безліч інших повинностей;

- відсутність будь-яких прав у селян;

- щоб отримати більше прибутків, шляхтичі часто передавали свої землі в оренду євреям. Строки оренди були дуже короткими – 2-3 роки, і орендарі нещадно експлуатували селян. Француз Боплан порівнював становище українських селян з галерними невільниками;

 

2) Невдоволення своїм становищем козацтва:

- з одного боку, на початку ХУІІ століття козацтво стає провідною силою суспільства, даючи успішну відсіч татарсько-турецьким нападам, захищаючи кордони Речі Посполитої;

- в той же час, польський уряд постійно обмежує права козацтва (скорочено реєстр до 6 тис., не виплачується своєчасно зарплата, обмежується козацьке самоврядування та судочинство). "Козаки – це нігті на руках нашої політики,- часто казали польські королі. - Вони дуже швидко ростуть, тому їх потрібно частіше підстригати". Козацька делегація у 1632 р. навіть була позбавлена права брати участь у виборах нового короля Владислава.

 

3) Незадоволення своїм становищем українських міст та міського населення:

- постійно порушується Магдебурзьке право;

- залежність міського населення від польських магнатів;

- занепад українських міст.

ІІ. Національно-релігійні причини.

1) наступ католицької та уніатської церкви на православну, переслідування православної віри; заборона православним обіймати адміністративні посади навіть у місцевих органах;

2) Національне гноблення:

- українському населенню нав’язується польська мова;

- занепад української освіти;

- переслідування та знущання з української мови.

- своєї власної еліти в той час Україна не мала: українська шляхта все більше "соромиться" руської віри та мови, переходячи у католицизм. "Ополячились та покатоличились" – так про них казали в той час.

Найбільш активними учасниками війни були:

- козацтво;

- селяни;

- міщанство;

- дрібна українська шляхта;

- підтримку надавала повстанцям православна церква.

Характер війни можна визначити як:

- антифеодальний;

- національно-визвольний;

- з релігійними лозунгами.

Головними завданнями війни можна вважати такі:

- звільнення України з-під влади Речі Посполитої;

- сформувати власну українську державу;

- ліквідація існуючої феодально-кріпосницької моделі суспільства і створення нової, заснованої на дрібній власності на землю фермерського типу.

Очолив повстання Богдан (Зіновій)Хмельницький (1595 –1657 рр.)

- був освіченою людиною, вільно володів польською, латинською, турецькою та французькими мовами;

- майже все своє життя провів у війнах та походах. У битві під Цецорою у 1620 р. потрапив до полону і 2 роки провів у турецькій неволі;

- після повернення з полону жив у своєму хуторі Суботові, записався до реєстрового війська, брав участь у походах на Константинополь;

- під час війни між Польщею і Москвою бився на боці поляків;

- у війні Франції з Іспанією у 1644-46 рр. разом з 2 тисячами козаків брав участь в облозі Дюнкерка. На його здібності звертав увагу кардинал Мазаріні;

- у 1638 р. отримав посаду писаря війська Запорізького;

- намагався відстояти свої права в суді після захвату його хутора шляхтичем Чаплинським, але законним шляхом правди не добився, тому у грудні 1647 р. прибуває на Січ, на його заклик козаки виганяють з Січі польську залогу, і в лютому 1648 р. був обраний гетьманом.

 

2. Хід війни у 1648-1654 рр.

Починаючи війну з Польщею, Хмельницький добре розумів, що потрібен союзник. Росія ним стати не могла – вона сама ще не встигла відійти від війн з Польщею - і тому гетьман укладає союз з Кримським ханом (щоб мати міцний тил та допомогу татарської кінноти).

Національно-визвольна війна почалася серією блискучих воєнних перемог, що пояснюється наявністю у повстанців талановитого лідера.

1648 рік:

- 5-6 травня - битва під Жовтими Водами;

- 16 травня - битва під Корсунем

- вересень - битва під Пилявцями (Поділля)

- з листопада – почалася облога Львова, але брати штурмом це старовинне місто гетьман відмовився, і, взявши викуп у 20 тис. злотих, повертається у грудні до Києва.

- Польський уряд, наляканий перемогами Хмельницького, запропонував йому переговори, але гетьман висунув такі умови, які Польща відмовилася задовольнити. Тому наступного року війна продовжується.

1649 рік:

- з 30 червня почалася облога фортеці Збараж (тривала 7 тижнів);

- липень – Зборівська битва, під час якої поляки підкупили татар, і хан вимагає негайно розпочати переговори з Польщею. Перемога дісталася полякам, Хмельницький змушений був укласти Зборівський мир 8 серпня 1649 р. За його умовами:

- влада гетьмана поширюється на 3 воєводства (Київське, Брацлавське та Чернігівське, причому тут не мали права проживати поляки, євреї і була скасована унія);

- реєстр - 40 тис.;

- київському митрополиту обіцяне місце в сенаті;

- селяни, які не потрапили до реєстру, повинні були знов повертатися до своїх власників. Фактично за Зборівським миром була встановлена автономія для частини українських земель.

1650 рік

-Б.Хмельницький продовжує переговори з Москвою з метою залучити її на свій бік у війні проти Польщі;

- відбувся молдавський похід, щоб здобути підтримку молдавського володаря.

1651 рік

- війна поновлена,

- у червні - відбулася битва під Берестечком (на Волині, Рівненська обл.), з обох боків в ній брали участь 300 тис. – це більше, ніж у Бородинській битві 1812 р. І знов - зрада кримського хана. Татарське військо Іслам-Гірея відмовилося воювати в дні мусульманського свята – курбан-байрам. Втрати татар під час бою були сприйняти ними як справедлива кара Аллаха за порушення давнього звичаю предків. Відступаючи, хан взяв у полон Б.Хмельницького і писаря І.Виговського, а козацькі загони тимчасово очолив Іван Богун. Викупившись з неволі, гетьман повернувся, але битва вже скінчилася поразкою, 30 тис. козаків загинули.

- вересень – Білоцерківська угода, на невигідних для України умовах - під владою гетьмана залишається лише Київщина, реєстр скорочується до 20 тис., до того ж гетьман втрачає право на зовнішню політику.

- Невдоволення народних мас умовами Білоцерківського миру виявилося в їх масовому переселенні на Слобожанщину – під захист московської влади (Чернігівщина, Ніжин, Полтавщина, Миргород).

- у травні вщент були розбиті польські війська у битві на рівнині Батіг (над Бугом), 8 тис. поляків були зарублені козаками, це була їхня помста за Берестечко. Цю перемогу Хмельницького історики порівнюють з перемогою карфагенського полководця Ганнібала під Каннами.

- Відбувся другий молдавський похід – закінчується невдало, під час нього загинув старший син Богдана – Тимофій, на якого гетьман покладав особливі надії, вбачаючи в ньому свого наступника.

- нову перемогу над польським військом отримали козаки під Жванцем (на Поділлі)

- але цього року в Україні було дуже неспокійно - епідемії чуми та холери, почалися бунти козаків, а спільник хан укладає сепаратний мир з Польщею. Тому гетьман активізує переговори з Росією, і нарешті -

- 1 жовтня Земський Собор у Москві прийняв рішення про початок війни з Польщею і надання допомоги козакам.

- В Україну виїхало російське посольство на чолі з боярином Василем Бутурліним.

18 січня 1654 р.відбулася Переяславська Рада, а в березні був укладений договір з Росією, відомий як "Березневі статті", згідно з якими:

- українські землі переходять під захист Росії;

- на Україні зберігається її козацький устрій (в т.ч. виборність козацької старшини), судочинство, фінансова та адміністративна система;

- реєстр - 60 тис.;

- повна самостійність у внутрішній політиці;

- але: обмежуються права гетьмана у відносинах з Польщею та Туреччиною, і певна частина податків, зібраних в Україні, мала надходити до Москви.

 

Історики по-різному оцінюють Переяславський договір 1654 р.:

- як персональну унію, за якої дві країни, маючи одного монарха, зберігають самоврядування;

- як протекторат Московії над Україною: Україна – васальна, залежна територія;

- як входження України до складу Московської держави;

- як військово-політичний союз Москви та України;

- як конфедерація Москви та гетьманщини;

- як воз’єднання України з історичними землями Росії.

Трактування договору ускладнюється тією обставиною, що, укладаючи договір, кожна сторона вкладала в нього свій зміст:

- московська – розглядала його як крок до заволодіння Україною,

- українська – сподівалася зміцнити власну державність.

 

3. Формування української козацької держави.

Головними наслідками війни можна вважати:

- розгром польської армії та ліквідація старої адміністративної системи;

- скасування кріпосницьких порядків;

- утворення української держави – козацької республіки з виборними органами влади і колегіальністю в прийнятті рішень.

Які ознаки державності з’являються під час війни?

1) Територія:

- 200 тис. кв. км ;

- на Лівобережжі - Чернігівщина, Полтавщина,

- на Правобережжі – Київщина і частина Поділля;

- столиця – Чигирин;

2) Адміністративний устрій: полки

 

 


сотні

- полк - був військово-адміністративною одиницею (кількість їх – 40, потім 16, пізніше - 20). Рада обирала полковника та полкову адміністрацію.

- сотні – їх було 272. Управляв сотнею сотник, якого обирала сотенна рада;

- міста – мали Магдебурзьке право, управлялися виборними магістратами;

- села – управлялися старостами (війтами), яких обирала селянська община.

3) Політична влада.

- главою держави був гетьман, який обирався ;

- законодавчим органом була Генеральна Рада;

- виконавчий орган – Генеральна старшина (уряд), який також обирався (писар, обозний, підскарбій, осавули, хорунжий, бунчужний);

4) Збройні сили.

- військо під час війни було 300 тис.,

- за "Березневими статтями" – 60 тис.

- запрошувалися також найманці. За військовою організацією та тактикою українська армія була однією з найкращих у Європі ХУІІ ст.

5) Податкова і фінансова системи:

- бюджет був бездефіцитний (і це під час війни!);

- введена посада генерального підскарбія (1654 р.). який опікувався бюджетною сферою;

- карбувалася власна монета;

- доходи надходили до казни у вигляді податків з селян та міщан і податків з торгової діяльності;

- за рахунок бюджету утримувалися військо, державний апарат та суд;

- старшина та духовенство були звільнені від сплати податків;

6) Право та судова система.

- суд був становим : козацький, магістратський та духовний;

- правова система будувалася на Литовських статутах і за давніми козацькими вольностями;

7) Самостійна зовнішня політика: дипломатичні відносини з Росією, Кримом, Туреччиною, Молдавією, Швецією та ін.

8) Соціальна структура суспільства:

- козацтво : старшини та низове; мало право власності на землю, брати участь в прийнятті політичних рішень;

- селянство – стало вільним, скасовано кріпацтво . Селяни могли продавати свої землі, передавати їх у спадщину, вільно переходити у козацтво;

- міщанство;

- духовенство - тільки православне.

9) Державна символіка - герб війська Запорозького, прапори.

 

4. Події війни 1654-1657 рр.

 

Навесні 1654 р. армія Хмельницького разом з російськими військами успішно воює проти поляків на території Білорусії. Але московський цар був занепокоєний зростанням популярності гетьмана на білоруських землях, які вважав своєю вотчиною.

Тим часом татари здійснювали спустошливі напади на Україну, грабуючи її, і щоб забезпечити собі міцний тил, 1655 р. Хмельницький укладає договір про нейтралітет з Кримом.

Військові успіхи Росії проти Польщі занепокоїли Швецію, і вона також вирішила вступити у війну. Для Польщі настали скрутні часи, польські історики називають цей час "Потопом": Річ Посполита була на порозі знищення. В той же час Швеція пропонує допомогу Україні у зміцненні своєї державності, обіцяє захищати її від Росії. Розпочавши переговори зі Швецією, Хмельницький опинився у дуже складному становищі, між двох вогнів. Ним була дуже невдоволена Москва.

У 1656 р., не питаючи згоди гетьмана, Росія укладає з Польщею Вільнюський мир, який Хмельницький розцінив як відмову надалі захищати права України.

Щоб успішно воювати проти Польщі, Хмельницький намагається створити нову коаліцію, починає переговори з придунайськими державами: Молдавією, Трансільванією та Валахією. Але довести справу до кінця йому не вдалося. Засмучений невдачами у зовнішній політиці, зрадою Москви та особистими негараздами (він дуже боляче переживав смерть свого сина), Богдан Хмельницький помирає 27 липня 1657 р. Похований в Іллінській церкві у Суботові.

Роль Б.Хмельницького в історії України: (Див. підручники: Лановик, с. 85-90, Субтельний, с. 178-179, Лях, розділ У, гл.1 )

- засновник української держави;

- забезпечив національну єдність : не допускав збагачення старшини за рахунок рядових козаків і селян і не дозволяв "черні" диктувати свою волю;

- видатний полководець, засновник української армії, одержував блискучі перемоги, зробив внесок у розвиток військового мистецтва - вмів правильно визначити момент і напрям головного удару, вдало роз’єднуючи сили ворога знищував їх по черзі, вміло організовував розвідку і партизанську боротьбу в тилу ворога; його перемоги порівнюють з видатними полководцями минулого - Олександром Македонським та Ганнібалом;

- дипломат, який вивів Україну на міжнародну арену, вільно володів кількома

мовами.

Оцінки діяльності Б.Хмельницького:

Постать Б.Хмельницького неоднозначно оцінюється істориками.

М.С.Грушевський: «В нім занадто багато від Азії від великих азійських завойовників-кочовиків, фундаторів держав Орд. З тою поважною відміною, що для нього матеріалом, гарматним м’ясом служили не чужі, підбиті племена, а свій власний народ. Він збудував свою владу, владу пануючої старшинської весртви, ціною страшних жертв мас. Він зробив пустою половину України, щоб укріпити панування своє і своєї династії. В нім цілком не видно елементарної державної економіки, руки державного хазяїна української землі, як колись говорили».

О.Оглоблін: «Найбільше місце Б.Хмельницького в історії України – не як полководця, хоча б й великого, не як дипломата, хоча б й блискучого, а як державного діяча, фундатора й будівника Української козацької держави. Яку б ділянку громадсько-державного життя не взяти – хмельницький виступає скрізь як державний діяч великого формату».

Н.Яковенко «…хитроумний гетьман, плетучи мереживо союзницьких комбінацій, мимоволі сам закладав основи для неї (незгоди), бо кожний з його дипломатичних ходів зрештою переріс у братовбивчу війну між прихильниками полярних зовнішньополітичних орієнтацій».

Безперечно, Хмельницький був видатним політичним діячем, який об’єднав у визвольному русі різні суспільні сили. Він ніколи не відмовлявся від своєї мети – звільнення України від іноземного гноблення. Тому головним здобутком Хмельницького була Українська держава.

Образ Б.Хмельницького висвітлений в мистецтві:

- М.Старицький "Богдан Хмельницький";

- Г.Хоткевич "Богдан Хмельницький";

- І.Ле "Богдан Хмельницький";

- Н.Рибак "Переяславська Рада";

- П.Панч "Гомоніла Україна";

- П.Загребельний "Я, Богдан";

- Г.Сенкевич "Вогнем і мечем"

Вшанування пам’яті Б.Хмельницького:

- у 1943 р. під час війни була введена висока урядова нагорода – орден Богдана Хмельницького ;

- місто Переяслав було перейменоване на Переяслав-Хмельницький, місто Проскурів – у Хмельницький, а Кам’янець - Подільська область – на Хмельницьку.

Таким чином, найголовнішим результатом війни з Польщею стала поява нової держави – України, яка перейшла під захист московського царя на правах автономії. Це було закріплено "Березневими статтями."

Але подальша доля української держави складається трагічно – протягом ХУІІ-ХУІІІ ст. царський уряд поступово обмежує автономію, поки від неї нічого не залишилось.

 

Завдання:

Заповніть таблицю «Українсько-польські угоди часів Визвольної війни»:

Угода Дата Основні умови Значення для України
         

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  3. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  4. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  5. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  6. Аграрне виробництво і його особливості
  7. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  8. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ
  9. Анатомо-фізіолгічні особливості
  10. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  11. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів
  12. Антисептики ароматичного ряду (фенол чистий, іхтіол, дьоготь, мазь Вількінсона, лінімент за Вишневським). Особливості протимікробної дії та застосування.




Переглядів: 898

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Проблема 5 | ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТАРШОКЛАСНИКА.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.