Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні категорії педагогіки

Література

План

Тема 8. Педагогіка як наука про освіту

Лекція 7

Тестові завдання

1. Освіта забезпечує:

а) інтелектуальний, культурний, духовний, соціальний, економічний розвиток суспільства;

б) науково-технічні здобутки суспільства;

в) суму знань, необхідних для життя.

2. Однією з основних функцій освіти є:

а) забезпечення господарських галузей спеціалістами;

б) збереження загальнолюдського досвіду;

в) розвиток здібностей окремої особистості;

г) формування суспільного і духовного життя людини.

3. Найдавнішим українським університетом є:

а) Львівський;

б) Харківський;

в) Київський;

г) Одеський;

д) Чернівецький?

4. До факторів, що гальмували розвиток освіти в Україні в минулі століття, належить:

а) слабка матеріальна база навчальних закладів;

б) відсутність кваліфікованих спеціалістів;

в) русифікаторська політика уряду;

г) низька суспільна потреба?

5. До структури вітчизняної освіти входить (знайдіть зайве):

а) дошкільна освіта;

б) загальна середня освіта;

в) позашкільна освіта;

г) професійно-технічна освіта;

д) післядипломна освіта;

е) аспірантура;

є) докторантура;

ж) релігійна освіта;

з) самоосвіта громадян?

6. Роком заснування Київського університету є:

а) 1834;

б) 1805;

в) 1661;

г) 1784?

7. Університет належить до рівня акредитації:

а) І;

б) ІІ;

в) ІІІ-ІУ?

8. Проранжуйте освітньо-кваліфікаційні рівні (від найнижчого до найвищого):

а) молодший спеціаліст;

б) спеціаліст;

в) магістр;

г) бакалавр.

9. У державній національній програмі “Освіта” (“Україна ХХІ століття”) намічена, як один з основних шляхів реформування вищої освіти, оптимізація мережі вищих навчальних закладів на основі:

а) наукового аналізу схеми їх розміщення;

б) збільшення їх кількості;

в) реформування переліку спеціальностей;

г) об'єднання закладів подібного профілю?

10. Що з переліченого нижче не є принципом навчально-виховної діяльності закладів освіти:

а) доступність для кожного громадянина всіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою;

б) гуманізм, демократизм, пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей;

в) гнучкість і прогностичність системи освіти;

г) поєднання державного управління і громадського самоврядування в освіті;

д) узгодження можливостей тих, хто навчається, з їхніми потребами?

 

Мета: ознайомити студентів з історією розвитку педагогічної науки, її основними категоріями; розглянути провідні галузі сучасної педагогіки як науки, що є фундаментом освіти.

 

1. Розвиток педагогіки в історії людства; її сучасний стан.

2. Основні категорії педагогіки: виховання, освіта, навчання.

3. Система педагогічних наук.

 

1. Бабанский Ю.К., Сластенин В.А. и др. Педагогика. – М.: Просвещение, 1988. – 479 с.

2. Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки. – К.: Академвидав, 2003. – С. 231-250.

3. Столяренко Л.Д., Самыгин С.И. Психология и педагогика в вопросах и ответах. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2000. – С. 374-387.

4. Тодорова І.С. Основи психології та педагогіки. – Полтава, 2002. – С. 84-88.

5. Харламов И.Ф. Педагогика. – М.: Высшая школа, 1990. – С. 15-26.

 

 

1. Розвиток педагогіки в історії людства; її сучасний стан

Кожна наука має свою історію і досить визначений аспект природних чи соціальних явищ, вивченням яких вона займається і знання яких має велике значення для осмислення її теоретичних засад.

Виокремлення та формування педагогіки як науки були викликані зростаючими потребами суспільства у створенні спеціальних навчально-виховних закладів, у теоретичному осмисленні й узагальненні стихійного досвіду навчання та виховання підростаючих поколінь. Освіта і виховання, таким чином, перетворились на об’єктивну потребу суспільства й стали вагомою передумовою його розвитку.

Ось чому на певному етапі розвитку людського суспільства , зокрема в пізній період рабовласницького ладу, коли виробництво і наука досягли значного розвитку, виховання виділяється в особливу суспільну функцію, тобто виникають спеціальні виховні заклади, з’являються особи, професією яких стало навчання та виховання дітей. Це мало місце в багатьох стародавніх країнах, але найбільш достовірні відомості про школи для хлопчиків дійшли до нас із Єгипту, країн Близького Сходу, античної Греції.

З античної Греції і походить термін „педагогіка”, хоча спершу він стосувався дещо іншого, ніж сьогодні, явища.

У Стародавній Греції педагогами звалися раби, яким аристократи доручали наглядати за своїми дітьми, супроводжувати їх до школи та зі школи, нести навчальне приладдя, а також виводити на прогулянки. Грецьке слово „педогогос” (від „пейдос” – дитина, „гогос” – вести) означає буквально „дітоводитель”. У подальшому педагогами стали називати спеціально підготовлених людей, що займалися навчанням і вихованням дітей, для яких педагогічна діяльність являлася професією. Так виникла особлива наука про виховання, що отримала назву „педагогіка”.

Зі Стародавньої Греції походять також інші педагогічні поняття: „школа” (буквально – „дозвілля”), „гімназія” („громадська школа фізичного виховання”, а згодом – просто школа) тощо.

Значне місце посідали проблеми виховання в працях давньоримських філософів та ораторів, таких, як Лукрецій Кар (бл. 99-55 рр. до н.е.), Квінтиліан (42-118 рр. до н.е.) та інші.

В епоху Середньовіччя проблеми виховання розроблялися філософами-богословами, педагогічні ідеї яких мали релігійне забарвлення. Хоча в міських школах та університетах могли працювати люди, що не мали духовного сану, та офіційна ідеологія була безумовною.

У Давньоруській державі тих, хто навчав дітей, називали „майстрами грамоти”. Термін „педагог” з’явився за посередництвом візантійських церковних книг у Х ст.

В епоху Відродження (ХІV – ХVІ ст.) педагогічна думка сягнула нового розвитку. Видатні діячі цього періоду італієць Вітторіо да Фельтре (1378 – 1446), іспанець Хуан Вівес (1442 – 1540), нідерландець Еразм Роттердамський (1465 – 1536) та інші критикували механічне зубріння, що процвітало в тогочасному навчанні, виступали за гуманне ставлення до дітей, за звільнення особистості від духовного гніту.

Попри значний розвиток виховної теорії, педагогіка продовжувала лишатися складовою філософії. Як окрема наука, вона вперше була виділена із системи філософських знань на початку ХVІІ ст. Оформлення педагогіки як самостійної наукової дисципліни більшість дослідників пов’язують з іменем видатного чеського педагога Яна Амоса Коменського (1598 – 1670). Коменський уперше створив ґрунтовне вчення про сутність, основні принципи і методи навчання, класно-урочну систему. В своїй основній праці „Велика дидактика” вчений визначив сутність і завдання освіти, яка покликана служити людині для вдосконалення її розуму, мови й рук, щоб вона могла все потрібне розумно споглядати, висловлювати словами та втілювати в дії. Я.А. Коменський виступав за енциклопедичність, посильність і доцільність змісту освіти, єдність та наступність шкіл усіх типів. У своїх творах він обґрунтував основні принципи навчання: наочності, свідомості, міцності, послідовності та систематичності, посильності, емоційності. Увів поняття навчального року з поділом його на чверті та канікули, запровадив перевідні іспити в кінці року, різні види контролю й перевірки успішності учнів. Сформульовані ним принципи, методи, форми організації навчальної роботи з дітьми і морального виховання стали невід’ємними елементами подальших науково-педагогічних систем.

В історію педагогіки ввійшло також ім'я Джона Локка (1632-1704), англійського філософа і педагога, який зосередив свою увагу на теорії виховання джентльмена – людини, впевненої в собі, що поєднує широку освіченість з діловими якостями, вишуканість манер із моральними переконаннями.

Суттєвий внесок у педагогіку зробили німецькі педагоги Йоганн Фрідріх Гербарт (1776-1841) – автор теоретичних узагальнень у галузі психології навчання і Фрідріх Адольф Вільгельм Дістервег (1790-1866) – противник станових та національних обмежень у царині освіти, виховання релігійного фанатизму.

Неоціненний вклад у ставлення наукової педагогіки внесли праці Ж.-Ж.Руссо (1712-1784), К.-А.Гельвеція (1715–1771) у Франції, І.-Г. Песталоцці (1746 – 1827) у Швейцарії.

На становлення вітчизняної педагогічної думки значний вплив мали праці Л.М. Толстого (1828 – 1910), М.І. Пирогова (1810 – 1881), К.Д. Ушинського (1824 – 1870). Вагомий спадок української педагогічної думки становлять ідеї визначних діячів культури, зокрема письменників – І. Котляревського, І.Франка, Лесі Українки, П.Грабовського, С.Васильченка, а особливо – Тараса Шевченка (1814-1861). Як громадянина і патріота, його не могли не хвилювати проблеми освіти рідного народу. Він обстоював право українців на рідну школу, доступну для всіх дітей. Народний учитель, педагог має бути втіленням кращих рис людини, як І.П.Котляревський, що його Шевченко змалював у повісті „Близнецы”. У той же час Кобзар у своїх поетичних та прозаїчних творах, епістолярній спадщині, щоденниках із прикрістю говорить про те, що як система народної освіти в царській Росії, так і значна більшість її носіїв були надто далекі від досконалості. Осуджує він і освіту дворянської молоді. У „Щоденнику” від 1857 р. є, зокрема, запис, навіяний реальною зустріччю: „Що ж посередні та найгірші випускники, коли кращий з них безграмотний та, в додачу, п’яниця? Прокляття вам, людиновбивці – кадетські корпуси!”. Виховання дівчат у дворянських родинах та жіночих закладах освіти також надзвичайно далеке від ідеалу. Поет обурюється тим, як дівчата-дворянки привчаються сприймати заміжжя. „Навіщо вони дітей народжують, ці амфібії, ці бездушні автомати? З якою метою вони виходять заміж, ці мертві красуні? Щоб зробити кар’єру… ; а діти – це вже необхідний наслідок кар’єри, і нічого більше. Бідні бездушні матері! Ви … свій священний обов’язок передаєте найманій гувернантці і, ще гірше, сільській неграмотній бабі. І чи ж диво після цього, що порода гарненьких лялечок у нас не переводиться? Та й чи буде коли кінець цій породі? Навряд чи, – вона страшенно живуча на нашому плідному, заматерілому ґрунті”.

В останні роки свого життя Т. Шевченко намагався бути корисним рідній школі. Він радісно зустрів звістку про відкриття в Україні недільних шкіл і для них написав у 1861 р. „Буквар южнорусский”, який посів одне з провідних місць в історії освіти й культури України.

У ХХ ст. найвідомішими вітчизняними педагогами вважаються А.С.Макаренко (1888 – 1939) та В.О. Сухомлинський (1918 – 1970). Обидва вони отримали вищу педагогічну освіту в Полтаві.

Виникнувши як наука про виховання дітей і молоді, педагогіка по мірі розширення меж виховання й сфери суб’єктивних факторів у житті суспільства, стає наукою про загальні закономірності виховного впливу на людей будь-якого віку.

Отже, сьогодні педагогіка– це сукупність теоретичних і прикладних наук, що вивчають процеси виховання, навчання і розвитку особистості.

Її предметомє навчально-виховна діяльність, що здійснюється в закладах освіти людьми, уповноваженими на це суспільством.

 

Основними поняттями (категоріями) педагогіки є:

- виховання як один із факторів формування особистості. Воно полягає в тому, що люди хочуть тими чи іншими засобами досягти певної мети – розвивати і створювати у вихованця певні якості. Виховання являє собою таке суспільне відношення, в якому одні люди свідомо впливають на інших з метою спрямованого формування особистості.

Процес виховання орієнтований, зокрема, на формування соціально-важливих якостей особистості, на створення й розширення кола її ставлень до світу – суспільства, до інших людей, до самої себе. Чим ширша, різноманітніша система цих ставлень, тим багатший внутрішній світ особистості;

- освіта, що становить таку сторону виховання, яка полягає в оволодінні системою наукових і культурних цінностей, накопичених людством, в оволодінні системою пізнавальних умінь та навичок, формування на їхній основі світогляду, поведінки моральних й інших якостей особистості, розвитку її творчих сил і здібностей, підготовку до суспільного життя, до праці. До змісту освіти включаються всі елементи соціального досвіду.

Освіта може бути досягнута різними шляхами – як через самоосвіту, так і шляхом планомірного, системного навчання;

- навчання відіграє провідну роль у освіті. Воно являє собою цілісний педагогічний процес, у ході якого розв'язуються завдання освіти, виховання й розвитку тих, хто навчається.

Процес цей насамперед двосторонній. З одного боку, в ньому виступає той, хто навчає (педагог), а з другого – ті, хто навчається. Для них даний процес набуває характеру учіння, оволодіння навчальним матеріалом. Спільна діяльність педагога й тих, хто навчається, спрямована на оволодіння науковими знаннями, вироблення умінь та навичок, застосування їх на практиці, розвиток творчих здібностей, формування світоглядних та морально-етичних поглядів і переконань.

Основні поняття педагогіки, як і відображені в них явища, невіддільні одне від одного, вони перехрещуються й взаємопов’язані в єдиному, цілісному педагогічному процесі.


Читайте також:

  1. Gigabit Ethernet на витій парі категорії 5
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  4. Амністія являє собою повне або часткове звільнення від кримінальної відповідальності і покарання певної категорії осіб, винних у вчиненні злочину.
  5. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  6. Артеріальний пульс, основні параметри
  7. Банківська система та її основні функції
  8. Безпека» і «небезпека» як ключові категорії в безпеці життєдіяльності
  9. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  10. Будова й основні елементи машини
  11. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  12. Бюджетування (основні поняття, механізм).




Переглядів: 703

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Освіта – запорука суспільного розвитку | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.