Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Середовище життєдіяльності людини.

Неможливо вивчати особливості людини, колективу чи суспільства, не враховуючи їх місця в навколишньому середовищі і стану цього середовища, тому безпека життєдіяльності вивчає людину і її навколишнє середовище в системі «людина - життєве середовище». Ця система є складною в тому ро­зумінні, що до неї, як правило, входить велика кількість змінних, між якими існує велика кількість зв'язків.

Людина є одним з елементів - суб'єктом - зазначеної системи, в якій під терміном «людина» розуміється не лише одна істота, індивід, а й група людей, колектив, мешканці населеного пункту, регіону, країни, суспільство, людство загалом.

Життєве середовище - другий елемент системи «людина - життєве се­редовище», її об'єкт. Життєве середовище є частиною Всесвіту, де перебуває або може перебувати в даний час людина і функціонують системи її життєза­безпечення.

Людину постійно оточує природне та соціальне навколишнє середови­ще, а також створені нею матеріальні та духовні умови її існування. Крім то­го саме людина має своє індивідуальне зовнішнє середовище організму.

Зовнішнє середовище організму - це всі тканини і органи організму, в яких протікають ті фізіолого-біологічні процеси, які визначають життя орга-


нізму, як цілого і які відгороджені від зовнішнього середовища шкірою і сли­зовими оболонками.

Навколишнє середовище - це вся сукупність природних та антропоген­них факторів у середовищі яких існує людина.

Атмосфера - зовнішня газова оболонка Землі, товщиною близько 3000 км; її склад: азот - 78%, кисень - 21%, вуглекислий газ, озон, водяна па­ра, інертні гази та інші гази і домішки - 1%.

Літосфера - зовнішня тверда оболонка, що включає земну кору з час­тиною верхньої мантії Землі. Земна кора має товщину до 80 км, складається на 99,5% з кисню, кремнію, водню, алюмінію, заліза, магнію, натрію та каль­цію, інші елементи - 0,5%.

Гідросфера - сукупність океанів, морів, льодовиків, води континентів та островів, що складає 16 млрд.м3 води і становить 0,25% маси планети.

Біосфера - область існування живих організмів на Землі, що включає частину атмосфери, літосфери та гідросфери. Верхня межа біосфери сягає 85 км, нижня - 2 км в літосфері, та до 11 км в гідросфері.

Аналізуючи процеси у біосфері Землі, видатний український вчений В.І. Вернадський дійшов висновку, що еволюція видів переходить в еволю­цію всієї біосфери, і відзначив, що спостерігається перехід біосфери в якісно новий стан - ноосферу. Він зазначив, що на наших очах біосфера різко змі­нюється: перебудова її наукою через організовану людську працю є природ­ний процес, корені якого лежать глибоко і який готувався еволюційним про­цесом, тривалість якого вимірюється мільйонами років.

Ноосфера - (сфера розуму, буквально «мисляча оболонка») - фаза роз­витку біосфери, у ході якої розумна діяльність людства стає головним визна­чним фактором її функціонування.

Середовище життєдіяльності - сукупність природних та антропогенних факторів, з якими людина взаємодіє прямо чи опосередковано протягом жит­тя. Середовище життєдіяльності є складовою навколишнього середовища і визначається для кожної людини окремо. Середовищем життєдіяльності людства в цілому практично є навколишнє середовище. Середовище життє­діяльності людства можна класифікувати таким чином:

Природне середовище - середовище, в якому антропогенні фактори не присутні.


Відкрите середовище - середовище, в якому переважають природні фа­ктори над антропогенними (вулиці міст, сіл, територія стадіонів, парків).

Внутрішнє середовище - середовище, в якому питома вага антропоген­них факторів перевищує питому вагу природних факторів (закриті примі­щення, відкриті території складів, майстерень).

Виробниче середовище - найбільш небезпечне для людини, саме на виробництві на неї діють підвищені рівні шуму, вібрації; гостріше проявля­ються психофізіологічні фактори (стрес, втома); в повітрі робочої зони часто знаходяться токсичні речовини; на виробництві людина більше взаємодіє з машинами та механізмами, що є потенційно небезпечними. Проводячи тре­тину свого життя, чи майже половину активного часу на виробництві, необ­хідно дбати про забезпечення безпечних та прийнятних умов праці.

Із збільшенням антропогенного впливу на природу, виникла необхід­ність контролю за побутовим середовищем, умови якого до недавнього часу визначалися кожною сім'єю самостійно. Стан забруднення води та повітря, рівень вологості, шуму, випромінювань в домашніх приміщеннях не вважа­лися проблемою, проте, дослідження визначили небезпечне перевищення рі­вня зазначених показників в оселях. До такого стану призводить ряд факто­рів:

- близьке розташування підприємств без санітарно-захисної зони;

- викиди підприємств, що розташовані поблизу, перевищують норми;

- специфічні кліматичні та мікрокліматичні умови;

- близьке розташування автомобільних доріг з інтенсивним рухом;

- використання різноманітних технічних засобів;

- використання хімічних речовин.

Людина вже давно живе не в «природі», а мешкає в середовищі, антро­погенно зміненому, трансформованому під впливом своєї діяльності. Людст­во, розростаючись чисельно і розповсюджуючись на планеті відтіснило ін­ших мешканців природи. Та і саму природу воно відкинуло на задвірки біо­сфери, замінюючи останню техносферою, або біотехносферою.

Техносфера - це регіон біосфери, перетворений людиною за допомо­гою прямого або непрямого впливу технічних засобів з метою найкращої відповідності своїм матеріальним і соціально-економічним потребам.

Створена руками і розумом людини техносфера, призначена максима­льно задовольняти її потреби в комфорті та безпеці, далеко не виправдала надії людей. Техносфера включає в себе регіони міста, промислові зони, ви­робниче та побутове середовище. Нераціональна господарська діяльність, ба­гаторазово піднесена здобутками науково-технічного прогресу, призвела до пошкодження і вичерпання природних ресурсів, зміни регенераційних меха­нізмів біосфери, деформації природного кругообігу речовин та енергетичних потоків на планеті, порушила динамічну рівновагу глобальної земної соціое-косистеми.


У глобальної екосистеми, біосфериі, яка є єдиним цілим, ніщо не може бути виграно або втрачено. Усе, що добуто з неї людською працею, повинно бути повернено. Оплати цього «векселя» не можливо уникнути, він може бу­ти лише відстрочений.


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  3. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  4. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  5. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  6. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  7. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  8. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  9. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  10. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.
  11. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.
  12. Антропогенний вплив на навколишнє середовище




Переглядів: 9475

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні поняття та визначення безпеки життєдіяльності. | Ризик, як оцінка небезпек.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.