МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Промисловий переворотПерехід до індустріальної системи господарювання ХVІІІ- пер. пол. ХІХст. ТЕМА 4 1.Промисловий переворот 2.Індустріалізація 3.Особливості аграрного розвитку 4.Міжнародні економічні відносини
Промисловий переворот - це перехід від мануфактури з її ручною ремісничою технікою до великого машинного фабрично – заводського виробництва, який забезпечував впровадження у промислове виробництво і транспорт системи робочих машин, парових двигунів, створення самостійної машинобудівної галузі. Промисловий переворот - це світовий процес, що визначався загальними законами і одночасно мав свої особливості у кожній країні. Першою його здійснила Великобританія в останній третині ХVІІІ - сер. ХІХст. Хоча передумови перевороту визріли вже в середині ХVІІІст. Аграрний переворот і політика обгороджування створили резерв робочої сили, необхідної для розвитку фабричної промисловості. Мануфактурний процес досяг високого рівня спеціалізації, диференціації, удосконалилися знаряддя праці. З’явилися спеціалізовані мануфактури для виробництва знарядь праці. Технічний прогрес передував промисловому перевороту та відбувався в ході його розвитку. Він почався в текстильній, поширився в металургійній промисловості, енергетиці, та транспорті. В англійській металургії технічне переоснащення почалося в середині ХVІІІст. За 1750-1770рр було побудовано 27домен на коксі та закрито 25 на деревному вугіллі. Важливим показником успіхів промислового перевороту було поширення парових машин. Промисловий переворот зробив неминучим зміни у засобах транспорту та зв’язку. Були поліпшені сухопутні шляхи, знайдено спосіб твердого покриття. Промислова революція змінила економічну географію Великобританії. З’явилися нові промислові райони. Провідна роль належала легкій промисловості. Головною особливістю промислового перевороту у Франції був його порівняно затяжний характер. Почався він пізніше, ніж у Великобританії (1805-1810рр), а завершився у кінці 60-х р. ХІХст. Вирішальний етап промислового перевороту розпочався після революції 1848-1849рр. Фабричне виробництво охопило майже всі галузі промисловості: текстильну, металургійну, хімічну, гірничу, машинобудування. Важка промисловість Франції відставала від англійської, німецької, американської. Промисловий переворот у Німеччині почався з великим запізненням -30-х р ХІХст. Повільність економічного розвитку пояснювалася політичною роздробленістю німецьких земель, пануванням феодальної системи землеволодіння, що стримувало формування вільної робочої сили, збереженням цехової системи. Значних успіхів досягла гірнича промисловість. У сер. ХІХст. добували більш як 3 млн. т. вугілля, виплавляли 200 т. чавуну. Для цього періоду характерні досягнення німецької техніки: P установка для швидкого книгодрукування (1814); P кам’яно точильна машина (1835); P циліндрично – точильний верстат (1803); P горизонтальний верстат (1807); P набивний верстат (1836). Промисловий переворот у Німеччині завершився в 50-70-х рр. ХІХст. після революції 1848-1849рр. Його характеризують такі економічні показники: P продукція важкої промисловості; P виплавляння чавуну; P споживання бавовни зросли у 3 рази; P видобуток вугілля – у 4 рази; P потужність парових двигунів – у 9 разів; P протяжність залізниць – у 3,3 рази. Важливими галузями німецької промисловості стали гірнича, металургійна, хімічна, машинобудівна, воєнна. Виняткове значення мало залізничне будівництво, капіталовкладення в яке у 1870р становили 4 млрд. марок. Почало розвиватися калійне виробництво. З’явилася нова галузь – електромеханічна, що обслуговувала телеграф і електричну сигналізацію. В Австрійській імперії, де панували феодальні порядки, промисловий переворот здійснювався повільно. Промисловість відігравала незначну економічну роль, ремісниче та мануфактурне виробництво було пов’язане з домініальним господарством. Розвивалася лише чеська промисловість. Поширилося використання парових машин: у 1830р їх нараховувалось 11, в 1850р – 900, в сер. 60-х. р.- 2000. У Чехії розвивалися такі галузі, як цукрова, пивоварна, харчова промисловість. У кінці 50-х. р. з’явилися перші акціонерні товариства. Американська промислова революція була частиною розвитку світового індустріального господарства, її початковий етап виявився лише після англо – американської війни 1812-1815рр. Промисловий переворот почався в умовах не сформованості системи мануфактурного виробництва, значного розвитку ремесла та домашньої промисловості. Механізація та будівництво фабрик почалися в текстильній галузі. Революціонізуюче значення для розвитку американської індустрії мав промисловий переворот на транспорті. Почали будувати шосейні дороги. У 1807р. на р. Гудзон з’явився перший у світі пароплав, побудований Р. Фолтоном. Машинобудування розвивалося повільно. Перший завод з виробництва парових машин з’явився в 1803р. у Філадельфії. У 50-х р. ХІХст. в промисловості північно – східної частини США запанувала фабрична система. Після громадянської війни 1861-1865рр. були створені сприятливі умови для розширення внутрішнього ринку. Особливо сприятливим для економіки був період промислового піднесення 1867-1873рр. За цей період було побудовано 200 домен на мінеральному паливі, потужність вугільних шахт зросла в 2 рази. На 1870р. усі галузі промисловості були оснащені механічними двигунами потужністю 2346тис. к. с., в основному паровими. З’явилися нові галузі: електротехнічна, гумова, нафтодобувна та нафтопереробна. Значних успіхів досягло машинобудування, зокрема у виробництві сільськогосподарської техніки, локомотивів. Розвиток верстатобудування дав можливість масово виробляти різні машини. Посилилося значення стандартизації. Важливе значення мала територіальна експансія США і швидке зростання населення країн. За 70р. (1783-1853) територія США збільшилася в три рази – з 890тисю до 3 млн. кв. миль. За 40 років (1820-1860) зросло з 9638т. до 31443тис. осіб. Цьому сприяла масова імміграція з Європи. Отже, промисловий переворот, що почався в останній третині ХVІІІст. і завершився в 60-80-х р. ХІХст., охопив Великобританію, США, Німеччину, Францію, інші європейські країни. Було сформовано аграрно – промислове господарство, створено економічні передумови для утвердження індустріальної цивілізації. Важливим підсумком промислового перевороту було створення національних фінансово – кредитних систем, що забезпечували потреби індустріального розвитку.
Читайте також:
|
||||||||
|