Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Причини розбіжності між схильностями і здібностями.

План

Тема:. Профорієнтація та профвідбір за обраним фахом

Лекція 3.

Мета:Надати студентам відомості про сутність профорієнтації та методи профвідбіру за обраним фахом

Література:

1.Ильин Е. П. И46 Дифференциальная психология профессиональной деятельности. — СПб.:Питер, 2008. — 432 с.:

1. Основні питання вибору професії

2. Схильності і здібності у виборі професії

3. Профвідбір за обраним фахом

Короткий зміст лекції.

Кожна людина може опанувати будь-якою професією, але вся справа в тім, скільки на це знадобиться часу і сил. Період трудової активності в житті суб'єкта обмежений (особливо це стосується артистів балету, цирку, спортсменів), а непродуктивна безрадісна діяльність обертається не тільки особистим нещастям, вона відбивається і на всім суспільстві. Від правильного вибору цієї діяльності і

її ефективного здійснення залежать щастя людини, її положення в суспільстві, матеріальний статок, фізичне і психічне здоров'я. Тим часом практика показує, що перший вибір професії, здійснюваний людиною у молодому віці, часто з натхнення, виявляється невдалим. Багато хто не зважуються перемінити професію, особливо якщо це зв'язано з одержанням другої вищої освіти, і змушені протягом десятиліть виконувати роботу, що не по душі. Психологія професійної діяльності не тільки дає науково обґрунтовані рекомендації для правильного вибору людиною професії з урахуванням її схильностей і професійно важливих якостей, але і вивчає вплив різних видів праці на розвиток здібностей і зміна особистісних рис (останнє називають професійною деформацією). А цей вплив може приводити до дивних результатів. Наприклад, установлено, що текстильники, що спеціалізуються на виробництві чорних тканин, розрізняють до сорока відтінків чорного кольору. Спортсмени — майстри по плаванню розрізняють температуру води в басейні з точністю до половини градуса.

У зв'язку з вибором тієї чи іншої професії важливо враховувати схильності людини. Традиційно схильність, як і інші психологічні поняття, визначається дослідниками по-різному. Зрозуміло, що не всяке заняття може бути притягальним для особистості, а тільки таке, котре зустрічає внутрішній відгук. Нерідко діяльність може подобатися своїми результатами, принесеної нею користю, тим, яке суспільне визнання вона дає. Але справжня схильність означає схильність і до самого процесу діяльності, коли робота — не просто засіб досягнення яких-небудь цілей, але і сама по собі стає привабливою.

В особистості студентів, що виявляють схильність до педагогічної професії, просліджується: а) уміння угадувати помисли і почуття учнів і знаходити доцільні рішення непередбачених педагогічних ситуацій; б) урівноваженість, тактовність і відсутність наказових форм у спілкуванні з дітьми; в) стрункість і послідовність думки, доказовість і приступність суджень для сприйняття учнями; г) здатність організувати учбово практичну і трудову діяльність учнів більш цілеспрямовано й ефективно. У дуже великої групи студентів вибір вузу не зв'язаний зі схильністю до навчального перед позначкам шкільного курсу: у технічному вузі таких виявилося 33,6%, у медичному — 69,6%, у сільськогосподарському — 54,9%, на економічному факультеті— 58,6%.

Невідповідності між здібностями і схильностями можуть бути двох видів:

• при наявності схильності недостатньо виражена здатність;

• при наявності здатності не виражена схильність.

Перший варіант розбіжності схильностей і здібностей виникає, через захвалювання учня при недостатньо виражених здібностях, що не розвилися належним образом тому, що надмірні похвали породили в учня самовпевненість, знизили його ретельність. Ще однією причиною розбіжності між здібностями і схильностями по першому варіанту може стати соціальна обумовленість вибору діяльності. Перевага як свідомий вибір може бути наслідком моди на професію, її престиж в суспільстві, тобто соціально обумовлено. Тоді здається, що професія

обрана по схильності. У цьому випадку вибір здійснюється людиною без урахування своїх здібностей, що і приводить до розбіжності між ними і перевагами (псевдосхильністю).

Другий варіант співвідношення схильностей і здібностей (здатності є, а схильності немає) скоріше варто розглядати як втрату схильності внаслідок втрати інтересу до діяльності через неправильне навчання (його монотонності, надмірних вимог, пропонованих до учня) чи появи сильного інтересу (можливо, по чисто зовнішній привабливості) до інший діяльності.

У порівнянні з інтровертами екстраверти більш схильні вибирати професії, зв'язані із соціальними контактами. Ті, хто навчався професіям типу«людина — людина» (учителя, лікарі, продавці), мали виражену потребу в спілкуванні, високу відповідальність і принциповість, сміливість у соціальних контактах, емоційну чутливість, традиціоналізм.

З організаційної і психологічної точок зору не можна ототожнювати професійний добір і добір персоналу при його найманні на роботу. Справа в тім, що в ситуації наймання необхідно враховувати не тільки ступінь відповідності вимогам, обумовленим професійними посадовими задачами, але і більш широким спектром організаційних факторів. Багато фахівців відмовляються від керівних посад, через те, що вважають себе нездатними до такої роботи. З 1725 опитаних у момент призначення на керівну посаду лише 8,8% рахували себе готовими до неї, 20% погодилися під натиском, а 66% знайшли в себе здатності до керівництва постфактум. Звідси випливає, що вивчення психологічних особливостей і здібностей у процесі профконсультації і добору може допомогти людям зрозуміти, до чого вони придатні, а до чого — ні, усуне необґрунтовані в багатьох випадках сумніву в наявності необхідних для виконання тієї чи іншої діяльності професійно важливих елементів.

Професійний добір будується на виявленні відповідності даної людини вимогам професійної діяльності. Критеріями такої відповідності прийнято вважати наявність у людини відповідних здібностей чи професійно важливих якостей.


Читайте також:

  1. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  2. Банкрутство підприємства: причини, наслідки, процедура.
  3. Банкрутство підприємства: причини, оцінка ймовірності настання та наслідки
  4. Безпосередньо збутові ризики та причини їх виникнення
  5. Безробіття і зайнятість населення: причини, види та наслідки
  6. Безробіття, його суть та причини. Закон Оукена.
  7. Безробіття: суть, причини, форми та соціально-економічні наслідки
  8. Бюджетний дефіцит як економічне явище та причини його виникнення
  9. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  10. Бюджетний дефіцит: причини виникнення та можливі джерела покриття
  11. Види і причини інфляції
  12. Види і причини сколіозу.




Переглядів: 886

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Корисні ради. | Особливості професійного добору та відбору в галузі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.