Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Місцевих фінансів

 

Функціонування місцевих фінансів забезпечується чинною законо­давчою базою. До базових нормативних актів слід віднести Конститу­цію України (1996 р.), Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні” (1997 р.), Закон України “Про місцеві державні адміністрації” (1999 р.), Бюджетний кодекс України (2010р.), Податковий кодекс України (2010р.) щорічні закони Украї­ни про державний бюджет України.

Прийнята 28 червня 1996 р. Конституція Українизакріпила існу­вання місцевого самоврядування, яке в Україні визнається і гаранту­ється. В Основному законі країни знайшли відображення найважливіші фінансові аспекти забезпечення функціонування інституту місцевого самоврядування.

Так, в ст. 142 вказано, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування єрухоме та нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у влас­ності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їх спільної власності, що перебувають в управлінні районних та обласних рад.

Конституцією територіальним громадам надана можливість об’єднувати на договірних засадах об’єкти комунальної власності, кошти бю­джетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ. Важли­вим є положення Основного закону про те, що держава підтримує у фі­нансовому плані місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів відповідних бюджетів. Крім того, відзначено, що витрати органів місцевого самоврядування, які виникають внаслідок рішень державної влади, компенсуються державою.

В Конституції України також вказано, що органам місцевого само­врядування законом можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади (ст. 143). Держава фінансує здійснення цих повнова­жень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місце­вого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.

Фінансова база органів місцевого самоврядування форму­ється зокрема за рахунок місцевих податків і зборів.

Вперше, перелік місцевих податків і зборів в Україні був визначений ще у 1993 р. Декретом Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори".На момент ухвалення цього Декрету до складу місцевих було віднесено два податки й 14 зборів. У цьому нормативному акті визначалися також граничні обсяги місцевих податків і зборів, порядок їх обчислення та джерела сплати, повнова­ження органів місцевого самоврядування в галузі визначення місцевих податків і зборів, відповідальність платників.

18 лютого 1997 р. була прийнята нова редакція Закону України «Про систему оподаткування», який встановлював принципи побудови вітчиз­няної системи оподаткування, окреслював тогочасний склад податків і зборів, які спра­влялися в Україні, в тому числі місцевих податків і зборів, визначав основи механізму справляння податків та обов’язкових платежів, а та­кож права, обов’язки та відповідальність платників. У статті 15 Закону наводився перелік місцевих податків і зборів, у тому числі таких, які обо­в’язково затверджуються місцевими радами. Вказувалося, що місцеві по­датки і збори, механізм та порядок їх сплати встановлювався сільськи­ми, селищними, міськими радами відповідно до переліку і в межах гра­ничної величини ставок, визначених законодавством. Суми місцевих по­датків і зборів зараховувалися до місцевих бюджетів.

Новим етапом конструювання місцевих податків і зборів стало прийняття Верховною Радою України у грудні 2010 року Податкового кодексу України (ЗУ від 02.12.2010р. №2275).

Однією з основних засад податкового законодавства в Україні визначено те, що загальнодержавні та місцеві податки і збори, сплата яких не передбачена Кодексом сплаті не підлягають (ст.4).

Податком є обов’язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до Податкового кодексу (ст.6).

Збором (платою, внеском) єобов’язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовоюотримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій.

Сукупність загальнодержавних та місцевих податків і зборів, становитьподаткову систему України.

До місцевихналежать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених Податковим кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов’язковими до сплати на території відповідних територіальних громад (ст.8).

До місцевих податків належать: (ст.10)

1. податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

2. єдиний податок.

До місцевих зборів належать:

1. збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності;

2. збір за місця для паркування транспортних засобів;

3. туристичний збір.

Місцеві ради обов’язково установлюють податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, єдиний податок та збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності.

Місцеві ради в межах повноважень, визначених ПК та відповідно до його вимог, вирішують питання щодо встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.

Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно доБюджетного кодексу України (2010р.).

При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів визначаються обов’язкові елементи податку, визначенні статтею 7 ПКз дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII ПКдля відповідного місцевого податку чи збору (ст. 12).

Так, відповідно до статті 7 ПК, до обов’язкових елементів податку належать:

1) платники податку;

2) об’єкт оподаткування;

3) база оподаткування;

4) ставка податку;

5) порядок обчислення податку;

6) податковий період;

7) строк та порядок сплати податку;

8) податкові пільги та порядок їх застосування;

9) строк та порядок подання звітності про обчислення та сплату податку.

21 травня 1997 р. був прийнятий Закон України «Про місцеве само­врядування в Україні», який конкретизував основні положення Конс­титуції щодо місцевого самоврядування. Закон визначив організаційні питання функціонування інституту місцевого самоврядування, деталь­но окреслив повноваження рад, їхніх голів, виконавчих органів, а та­кож організаційно-правову, матеріальну і фінансову основу місцевого самоврядування.

У Законі (ст. 1) тлумачиться низка вихідних понять місцевого самоврядування та місцевих фінансів, таких як бюджет місцевого самоврядування (місцевий бюджет), районний та обласний бюджети, поточний бюджет та бюджет роз­витку, мінімальний бюджет місцевого самоврядування, мінімальний рі­вень соціальних потреб, самооподаткування.

Розділом ІІІ Законувизначено матеріальну та фінансову осно­ву місцевого самоврядування, центральне місце в якій займають об’єк­ти комунальної власності та місцеві бюджети. Вказано, що територіаль­ним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право кому­нальної власності на рухоме та нерухоме майно, доходи місцевих бюдже­тів, інші кошти, природні ресурси, підприємства, установи та організа­ції, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, за­клади культури, освіти, охорони здоров’я, науки, соціального обслугову­вання та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, а та­кож кошти, отримані від їх відчуження (ст. 60).

У Законі "Про місцеве самоврядування в Україні" (ст. 61) відзначе­но, що органи місцевого самоврядування самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з чинними законами. Особливо підкреслюється, що втручання державних органів у ці процеси не допускається. Одночасно вказано, що держава фінансо­во підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економ­ним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Держа­ва гарантує органам місцевого самоврядування дохідну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціаль­них потреб (ст. 62).

У випадках, коли доходи від закріплених за місцевими бюджетами загальнодержавних податків та зборів перевищуютьмінімальний обсяг місцевого бюджету, держававилучає з цього бюджету до державного ча­стину надлишку у встановленому порядку.

Законом передбачено ви­значення мінімальних обсягів місцевих бюджетів на основі нормативів бюджетної забезпеченості на одного жителя, які мають враховувати еко­номічний, соціальний, природний та екологічний стан територій, а та­кож з огляду на рівень мінімальних соціальних потреб (ст. 62).

Закон закріплює один з визначальних принципів функціонування міс­цевих бюджетів — самостійність, тобто невключення місцевих бюдже­тів до бюджетів інших рівнів та видів. Крім того відзначено, що само­стійність місцевих бюджетів гарантується власними та закріпленими за ними на стабільній основі доходами, а також правом самостійно визна­чати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до чинного законодавства (ст. 1 і 61).

Закон "Про місцеве самоврядування в Україні" визначив концептуальні підходи до формування доходів і збалансування місцевих бюджетів, а також витрачання бюджетних коштів (ст. 63, 64 і 65).

Передбаче­но поділ місцевих бюджетів на поточний бюджет і бюджет розвитку; виділення в дохідній і видатковій частинах коштів, пов’язаних з вико­нанням власних і делегованих повноважень органів місцевого самовря­дування.

Кошти поточного бюджету спрямовуються нафінансуваннябюджетних закладів і установ. З бюджету розвитку здійснюється фінан­суванняпрограм соціально-економічного розвитку відповідної терито­рії, інвестиційної та інноваційної діяльності, субвенцій та інших видат­ків, пов’язаних з розширеним відтворенням.

У Законі (ст. 65) закладено основи механізму стимулювання органів місцевого самоврядування до додаткового одержання доходів у процесі виконання місцевих бюджетів. Так, відзначено, що такі доходи і суми перевищення доходів над видатками, які утворилися в результаті збіль­шення надходжень до бюджету чи економії у видатках, вилученню не підлягаютьі використовуються за рішеннями відповідної ради (крім ви­падків, передбачених законодавством).

Місцеві бюджети мають бути достатніми для забезпечення виконан­ня органами місцевого самоврядування наданих їм законом повнова­жень та надання населенню послуг на рівні не нижчому за мінімальні соціальні потреби. Якщо дохідні джерела виявляються недостатніми, держава забезпечує збалансування місцевих бюджетів шляхом передачі необхідних коштів у вигляді дотацій, субвенцій та субсидій.

Важливе значення мають норми Закону, які стосуються фінансуван­ня витрат, пов’язаних із здійсненням органами місцевого самовряду­вання повноважень органів виконавчої влади та виконанням рішень ор­ганів виконавчої влади (ст. 67). Вказано, що держава фінансує у повно­му обсязі здійснення органами місцевого самоврядування повноважень органів виконавчої влади, необхідні для цього кошти щороку передба­чаються в Законі України про Державний бюджет України. А рішення органів державної влади, які призводять до додаткових видатків ор­ганів місцевого самоврядування, мають обов’язково супроводжуватися передачею їм необхідних фінансових ресурсів. Витрати органів місцево­го самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади і попередньо не забезпечені відповідними коштами, компенсу­ються державою.

Стаття 68Закону надає право органам місцевого самоврядування утворювати цільові фонди, які є складовою спеціального фонду відповідного місцевого бюджету.

У Законі "Про місцеве самоврядування в Україні" підтверджено пра­во органів місцевого самоврядування встановлювати місцеві податки і збори та зараховувати їх до місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України (ст. 69).

Рада або за її рішенням інші органи місцевого самоврядування можуть здійснювати місцеві запозиченнята отримувати позики місцевим бюджетам відповідно до вимог, встановлених Бюджетним кодексом України (ст. 70).

Органи місцевого самоврядування можуть створювати комунальні банки та інші фінансово-кредитні установи, виступати гарантами кредитівпідприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, здійснювати розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на депозитах з дотриманням вимог, встановлених Бюджетним кодексом України та іншими законами України.

 

Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 9 квітня 1999 р. визначає організацію, повноваження та порядок діяльності міс­цевих державних адміністрацій, їхні взаємовідносини з Президентом України, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, об’єд­наннями громадян, підприємствами, установами та організаціями. Окрес­лено основні завдання місцевих державних адміністрацій, принципи діяльності, компетенцію і повноваження, зокрема в галузі бюджету та фінансів.

 

21 червня 2001 р. був прийнятий перший в історії УкраїниБюджетний кодекс,який визначив засади бюджетної системи України, її структуру, принципи, правові засади функціонування, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законо­давства. Суттєвим досягненням цього документу, було визначення чітких «правил гри» у формуванні місцевих бюджетів.

8 липня 2010 року було прийнято нову редакцію Бюджетного кодексу, яка набирала чинності з 1 січня 2011 р. Новою редакцією кодексу уточнено і розвинуто формулювання (визначення термінів), доповнено попередній кодекс положеннями про державні та місцеві запозичення та державні і місцеві гарантії. Законодавець вніс деякі зміни в розподіл джерел наповнення державного і місцевих бюджетів (на користь бюджетів місцевого самоврядування), переклав виконання частини зобов’язань держави на органи місцевого самоврядування, проте - без належної фінансової компенсації їхніх додаткових витрат.

До основних новацій Бюджетного кодексу слід віднести таке:

1) по-новому представлено склад бюджетної системи України з виді­ленням державного і місцевих бюджетів, запроваджено нове визначення–бюджети місцевого самоврядування;

2) визначено принципи вітчизняної бюджетної системи;

3) запроваджено єдину бюджетну термінологію;

4) здійснено чіткий розподіл доходів і видатків між бюджетами всіх рівнів та видів;

5) застосовано принципово новий підхід до класифікації доходів і ви­датків місцевих бюджетів;

6) визначено внутрішню будову місцевих бюджетів;

7) встановлено джерела формування та напрями використання бю­джету розвитку;

8) зміцнено фінансову базу органів місцевого самоврядування за ра­хунок розширення переліку власних доходів;

9) встановлено зацікавленість органів місцевого самоврядування у додатковому одержанні доходів як державного, так і місцевих бюджетів;

10) визначено механізм здійснення місцевих запозичень;

11) запроваджено прозору процедуру міжбюджетних відносин;

12) систематизовано види бюджетних трансфертів та засади їх надання;

13) встановлено формульний порядок розрахунку обсягів міжбюджет­них трансфертів (дотацій вирівнювання місцевим бюджетам з держав­ного бюджету);

14) заборонено створення органа­ми місцевого самоврядування позабюджетних фондів;

15) регламентовано процедури бюджетного процесу;

16) визначено відповідальність усіх учасників бюджетного процесу, а також контрольні повноваження владних органів.

 

У щорічних законах України про державний бюджет Україникон­кретизується механізм реалізації окремих концептуальних положень Бюджетного кодексу України. Так, в цих законах визначається вичерп­ний перелік доходів загального і спеціального фондів місцевих бюдже­тів, особливості здійснення взаємовідносини між державним бюджетом України та місцевими бюджетами, встановлюються обсяги та порядок перерахування міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам, а та­кож обумовлюються додаткові положення, які регламентують бюджет­ний процес.

Крім перерахованих документів в Україні прийнято і діє ціла низка інших нормативних актів, які регламентують окремі аспекти функціонування місцевих фінансів; до них ми будемо звертатися в процесі викладення кожної теми.


Читайте також:

  1. Бюджет розвитку місцевих бюджетів
  2. Бюджет розвитку місцевих бюджетів є складовою спеціального фонду місцевих бюджетів.
  3. Валютні відносини, валютні системи як основа міжнародних фінансів
  4. Взаємозв’язок фінансів з іншими економічними категоріями розподільчого характеру
  5. Взаємозв’язок фінансів з іншими економічними категоріями розподільчого характеру.
  6. Взаємозв’язок фінансів з іншими категоріями
  7. Видатки місцевих бюджетів
  8. Видатки місцевих бюджетів
  9. Видатки місцевих бюджетів, їх суть та значення
  10. Видатки місцевих бюджетів.
  11. Видатки місцевих бюджетів. Вільні бюджетні кошти
  12. Види місцевих фінансових органів. Компетенція місцевих органів влади в галузі фінансів.




Переглядів: 1083

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нормативно-правове регулювання | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.024 сек.