Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сутність та основні види монополії

План

Тема 10. Монопольний ринок

Мета:розкрити особливості функціонування монопольного ринку

 

1. Сутність та основні види монополії

2. Попит, сукупний та граничний доход в умовах чистої монополії

3. Короткострокова та довгострокова монопольна рівновага

4. Монополістичне ціноутворення. Цінова дискримінація

5. Економічні наслідки монополії

6. Регулювання монополій

7. Попит і пропозиція покупця в умовах досконалої конкуренції і монопсонії

8. Ціноутворення в умовах монопсонії. Встановлення обсягу закупівель монопсоніст

 

Література: [1, с. 146-155], [2, с. 139-157], [3, с. 92-109], [4, с. 225-232; 260-267], [5, с. 299-332; 337-364], [6, с. 460-482]

 

 

 

Монополія - це ринкова структура, у якій одна фірма є єди­ним продавцем товару, на який не існує близьких замінників.

Фірма володіє монопольною владою, коли вона може впливати на ціну свого товару, змінюючи кількість продукції, яку вона готова продавати.

Умови функціонування монопольного ринку:

- наявність одного виробника, який продає однорідну продук­цію, що не має близьких субститутів, багатьом покупцям;

- частка випуску монопольного ринку відповідає ринковій пропозиції;

- галузь складається з однієї фірми;

- існування бар’єрів для входження в галузь;

- відсутність вільного входу на ринок.

Не маючи можливості впливати на ринкову ціну, кожен споживач змушений орієнтувати свій попит відповідно до ціни, яку пропонує монополіст. Монополіст регулює ціну так, щоб споживачі придбали весь обсяг товару, який він пропонує, визначаючи при цьому не тільки обсяг його пропозиції, але і його ціну. Таким чином монополіст використовує свою монопольну владу.

Монопольна влада надає можливість монополії впливати на ціну товару.

Маючи можливість регулювати обсяг попиту через ринкову ціну, монополіст обирає обсяг виробництва таким чином, щоб максимізувати свій прибуток.

Бар’єри для входу в галузь – це обмежувачі, які запобігають появі додаткових продавців на ринку монопольної фірми. До них належать:

Ø виключні права від уряду;

Ø патенти й авторські права;

Ø власність на всю пропозицію;

Ø перевага низьких витрат великого виробництва, зумовлена монополізацією ринку;

Ø нечесна конкуренція.

Різновиди монополій:

1. Чиста монополія – це така монополія, коли на ринку існує єдиний продавець товару, в якого немає близьких субститутів.

2. Природна монополія – це монополія, яка має місце в галузях, де мінімізація середніх витрат виробництва досягається, коли існує одна єдина фірма в галузі.

3. Проста монополія – це монополія, що встановлює однакові ціни на один і той же товар для всіх покупців.

4. Монополія, що застосовує цінову дискримінацію, - це монополія, що встановлює різні ціни на один і той же товар для різних покупців.

5. Закрита монополія – це монополія, що захищена від конкуренції через юридичні обмеження.

6. Відкрита монополія – це монополія, коли одна фірма на деякий час стає єдиним виробником продукції не маючи спеціального захисту.

7.Монопсонія – це ринок, де багато продавців і є лише один покупець.

8. Адміністративна монополія – це монополія, яка виникає в умовах адміністративно-командної системи. Вона базується на державній власності на засоби виробництва, діє в умовах значно обмеженого ринку, для неї характерний прямий розподіл ресурсів. Така монополія діє в умовах закритої економіки. Адміністративна монополія не є ринковою, вона виникає в неринковому середовищі, але має більшу монопольну владу, ніж економічна монополія.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Артеріальний пульс, основні параметри
  5. Банківська система та її основні функції
  6. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  7. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  8. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  9. Безробіття: сутність, види, соціально – економічні наслідки.
  10. Бізнес-план підприємства: сутність та складові
  11. Біологічна, соціальна та психологічна сутність здоров’я.
  12. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.




Переглядів: 1893

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Досконала конкуренція та ефективність | Попит, сукупний та граничний доход в умовах чистої монополії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.