Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Нормативно-правові засади ПР-діяльності

ПР-діяльність, як і будь-яку соціальну практику, реалізують на основі чинного законодавства і норматив­них документів, які регулюють цю сферу. Визначальни­ми для неї є такі нормативно-правові умови:

- вимоги чинного законодавства щодо функціону­вання конкретного суб’єкта (підприємства, господарсь­кого товариства, приватного підприємця тощо) правогосподарських відносин;

- положення статутних документів ПР-фірми. Крім загальних обов’язкових розділів, вони відобража­ють специфіку ПР-діяльності, особливості здійснення силами цього конкретного суб’єкта правогосподарських відносин;

- регламент роботи ПР-підрозділів фірми (організа­ції). У ньому передбачають права й обов’язки підрозді­лу, його працівників, систему взаємодії з іншими лан­ками фірми (організації);

- нормативні акти суміжних сфер діяльності. Враху­вання їх убезпечує від конфлікту інтересів різних підрозділів, дублювання в роботі, сприяє раціонально­му плануванню й оптимальному використанню зусиль, пов’язаних з реалізацією планів.

ПР-фахівцям доводиться враховувати і специфічні умови сфери, в якій вони працюють (політика, бізнес, культура тощо), а в кожній з них є особливі об’єкти, проекти, партії, суб’єкти господарювання тощо.

Співпраця із замовником відбувається на основі двосторонніх угод. Перед складанням угоди необхідно дізнатися якнайбільше про замовника, ознайомитися з його установчими документами, звернувши увагу на склад засновників і акціонерів, розмір статутного фонду, розташування офісу. Бажано також створити ідеальну модель майбутньої роботи, виокремити її етапи і визначити, що виконуватиметься на кожному з них, чи існують ризики і як їх уникнути. В угоді доцільно чітко вказати мету роботи і найважливіші умови її дося­гнення.

У підприємницькій практиці для здобуття односто­ронніх переваг трапляється навмисне поєднання різ­них документів (угод про конфіденційність, переда­вання ноу-хау або права на використання товарного знака тощо). Цьому варто запобігати під час укладання угоди.

Необхідно подбати і про захист інтелектуальної власно­сті, створення якої передбачається у процесі роботи (концепції, плани тощо). Кожний такий продукт необхідно реєструвати або визначати умови його вико­ристання, тиражування, передавання третій стороні. Передавання документації без згоди однієї зі сторін може спричинити несанкціоноване її використання. До укладення угоди про конфіденційність партнеру може бути надана лише реклама про ПР-фірму, що не розкриває творчої суті предмета, особливостей її діяльності.

До загальних (рамкових) угод додають протоколи про окремі аспекти майбутньої роботи: оплату, строки тощо. Вони теж мають відповідати всім законодавчим нормам. Не варто скорочувати тексти угоди, пропуска­ти деякі пункти, адже це може дати іншій стороні певні переваги. Підписувати угоду можна тільки після отри­мання санкції юристів.

 

3.3. Етичні засади ПР-діяльності

 

Закон не здатен повністю запобігти аномальним про­явам у будь-якому професійному процесі, в т. ч. у паблік рилейшнз. Тому в ПР-практиці нерідко виникають сут­тєві суперечності між метою й відповідністю нормам етики засобів її досягнення, а сама мета не завжди відпо­відає нормам моралі. Це свідчить, що ПР-діяльність, яка значною мірою ґрунтується на довірі й міжособи- стісних стосунках, не може спиратися лише на законо­давчі регулятори, вона повинна базуватися і на етичних засадах. Тим більше, що одним із стрижневих її завдань є сприяння утвердженню соціальної гармонії в усіх сфе­рах суспільного буття.

Ще на початку американської ПР-практики Айві Лі розіслав до редакцій газет «Декларацію принципів» з такою заявою: «Це не секретне прес-бюро. Ми працює­мо відкрито. Наша мета — пропонувати новини. Це не рекламне агентство; якщо ви вважаєте, що якийсь наш матеріал має поліпшити ваше фінансове становище, краще не використовуйте його. Наші матеріали точні. Ваші запити про більш докладний виклад пропонованих новин будуть відразу задоволені, ми з радістю дамо роз’яснення будь-якому редакторові. Коротко кажучи, наші плани — відверто і відкрито в інтересах бізнесу і суспільства надавати пресі і громадськості США точну і своєчасну інформацію».

Згодом практика довела, що ПР як професійна діяльність може бути успішною лише на чітких і непо­хитних моральних засадах. Для неї жодна мета ніколи не виправдає використання шкідливих для суспільства, його спільнот сумнівних засобів. Неможливо викори­стовувати ПР для підтримки нечесної справи, оскільки успішно здійснена методами ПР кампанія може тільки виявити її хибність.

Етичні норми ПР містять такі елементи:

а) визнані в цивілізованому суспільстві загальні норми поведінки людини незалежно від професії, віку, національної, релігійної належності тощо;

б) стандарти професійної етики, обумовлені моральними засадами підприємництва. За ринкових відносин важливими є довіра між партнерами, вимо­гливість до себе і до інших, почуття відповідальності. На таких засадах вибудовуються норми корпоративної етики, основні положення якої поширюються і на ПР- структури.

Певні норми стосуються тільки ПР-діяльності. Неприпустимою, наприклад, вважається оплата журналістам за підготовлені ними матеріали для газети, теле-, радіопрограм, як і отримання в процесі роботи подарунків, безкоштовне користування послугами клієнта. Шкодять справі спільні обіди, розваги, перехід до неофіційних стосунків. Проблематичною щодо вимог етики ПР-діяльності є організація і проведення заходів на замовлення виробників, продавців тютюнової, алкогольної продукції.

У багатьох країнах фахові асоціації значну увагу приділяють розробленню і дотриманню етичних кодексів. Наприклад, англійська Асоціація консультантів паблік рилейшнз зобов’язує суб’єктів ПР-діяльності безумовно дотримуватися етичних норм, забезпечувати чесну і правдиву співпрацю з клієнтами, колегами, представниками інших сфер. Фірма, яка входить до Асоціації, не повинна займатися спра­вою, що може зашкодити репутації Асоціації, ПР як діяльності загалом. Вона бере зобов’язання діяти від­повідно до інтересів громадськості, поважати істину, не поширювати (свідомо чи необачно) неправдиву інформацію.

У відносинах із замовниками має бути збережена конфіденційність. Неприпустиме використання отри­маної від замовника інформації на його шкоду або без його дозволу задля своєї вигоди. Рекомендується також повідомляти клієнту про будь-який фінансовий інтерес ПР-фірми, використання послуг якої пропо­нується, чи її представників. Не доцільно обслуговувати клієнта в умовах, що можуть йому зашкодити, гаран­тувати результати, які виходять за межі професійної компетенції. Представляти інтереси конкурентів можна тільки за згодою всіх зацікавлених сторін. У відносинах з колегами потрібно дотримуватися точності, щирості, уникати безглуздих претензій або некорект­них порівнянь.

Кодекс професійних стандартів Американської ПР-асоціації містить розділи, що регламентують роботу в окремих сферах і галузях. Кодекс Європейсь­кої конфедерації ПР зобов’язує кожного працівника цієї сфери поважати принципи загальної Декларації прав людини, регламентує ставлення до професії, клі­єнтів, громадської думки і засобів масової інформації, колег.

Відповідно до вимог російського Кодексу професій­них і етичних принципів у галузі зв’язків з громадські­стю діяльність ПР-консультанта, ПР-агентства має виходити із суспільного блага і не повинна завдавати шкоди законним інтересам, честі і гідності особистості людини. Забороняється участь у заходах, що загрожу­ють суспільству або переслідують таємні, не оприлюд­нені цілі. Практична діяльність у ПР має будуватися на неухильному дотриманні точності, правдивості і сум­лінності під час передавання інформації, недопустимості маніпулювання громадською думкою, використання відомостей, що вводять в оману, завдають збитків тре­тій стороні тощо. Не можна одночасно представляти інтереси кон­фліктуючих або конкуруючих сторін, надавати клієнто­ві послугу на умовах, які можуть вплинути на незалеж­ність, об’єктивність і чесність ПР-консультанта; укла­дати угоди з обіцянками досягнення результатів мето­дами і засобами, що суперечать етичним нормам; кори­стуватися методами, які принижують гідність клієнтів іншого ПР-агентства. Діяльність ПР-фахівця не повин­на шкодити інтересам журналістів, представників інших професій.

Дотримання кодексів етики доволі жорстко контро­люється національними ПР-об’єднаннями.

У червні 2003 р. в Римі відбувся Всесвітній фести­валь зв’язків із громадськістю (World Public Relations Festival), організований Італійською федерацією із зв’язків з громадськістю, Європейською конфедерацією із зв’язків з громадськістю і міжнародним об’єднанням Global Alliance. Одним із його найважливіших підсум­ків стало прийняття світового етичного кодексу ПР-фахівців, сформованого на основі національних кодексів професійної поведінки. Він закликає ПР-фахівців від­повідально ставитися до захисту інтересів клієнтів, під­тримувати високі професійні стандарти, удосконалюва­ти свою майстерність і зміцнювати єдність світового ПР-співтовариства.

У жовтні того ж року в Берліні на зборах Міжна­родної асоціації компаній-консультантів у сфері зв’яз­ків з громадськістю (ІССО) було ухвалено нову хартію, яка обумовила основні стандарти й етичні принципи поведінки, а також визнано, що ПР-діяльність перед­бачає чітке дотримання найвищих норм ділової етики, соціальної відповідальності і професіоналізму. Має свій етичний кодекс і Українська ліга зі зв’язків із громадськістю.

 

 


Читайте також:

  1. Базові засади менеджменту
  2. Валютно-фінансова інтеграція в Європі: історичні, економічні та інституційні засади
  3. Відомчі нормативно-правові акти
  4. Громадські туристичні організації: правові засади створення та функціонування
  5. Держава створює також юридично-інституціональні засади ринкової економіки.
  6. Державно-правові засади соціальної роботи.
  7. До джерел трудового права відносяться різні нормативно-правові акти.
  8. Еколого-економічні засади раціонального природокористування
  9. Економічні засади конструювання
  10. Загальні засади встановлення податків і зборів
  11. Загальні засади конституційного ладу в Україні
  12. Загальні засади конституційного ладу України.




Переглядів: 2891

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Побудова ПР-структур | Матеріально-технічне і фінансове забезпечення ПР-діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.