Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






КНИЖКОВА МІНІАТЮРА

Цікаво знати

Використання в українсь­кому середньовічному живо­пису різних кольорів було не випадковим. Кожен колір щось символізував. До того ж існувала певна ієрархія барв. Найвищою вважалася золота, або жовта, що символізувала небесне царство. Так, золота­ве тло мозаїк та ікон, німби навколо голів святих свід­чать, що зображена особа пе­ребуває на небі. Що ближчий колір до золотого, то він ва­гоміший. Білий колір означав Преображення Господнє - той стан, коли земна люд­ська природа перетворюється на вищу, духовну, синій - не­бесну твердь, блакитний і зе­лений - усе земне. Особливе значення в усьому християнському мистецтві належить пурпуровому кольору {поєд­нанню червоного з синім, бла­китним або фіолетовим), який за античних часів сим­волізував царську владу. Хі­тон на Христі був пурпуро­вого кольору як символ його божественного, царського по­ходження, а гіматій (плащ) мав блакитне забарвлення і символізував його земну при­роду. Навпаки, в одязі Божої Матері хітон зображували блакитним або зеленим, а мафорій - пурпуровим.

Червоний колір мав подвій­ний зміст. З одного боку, він символізував божественну. енергію, життєдайну силу й перемогу, як, наприклад, в об­разах святих воїнів (Юрія Змієборця, Дмитра Солунського та ін.), з іншого - в червоному одязі зображували святих мучеників, які проли­ли кров за віру Христову. Самого Ісуса Христа часто зображували не в пурпурово­му, а саме в червоному хіто­ні, ніби підкреслюючи значен­ня пролитої ним крові заради порятунку роду людського. Єдиний колір у символіці християнського мистецтва з негативним значенням - чор­ний. Це знак скорботи та пекла. Іконописці його вико­ристовували рідко, переважно в зображеннях Страшного Суду (за кн. Д. Степовика (Історія української ікони Х-ХХ століть». - К.: Либідь, 1996).

Особливим видом мистецтва Київ­ської Русі була книжкова мініатюра. Це невід'ємна складова мистецтва ру­кописної книги: написання тексту, художнього оформлення, виготовлен­ня оправи. Кажучи сучасною мовою, мініатюра – це ілюстрація до книги. Невеликі розміри цього художнього твору зумовлюють й особливо витопче ну манеру його виконання.

Загалом середньовічна рукописна книга була надзвичайно дорогою річчю. Створення її потребувало багато часу. Відповідно до неї й ставилися, як до святині.

Князь Ярослав Мудрий великий шанувальник книг – заснував при Софійському соборі в Києві бібліотеку і скрипторій – центр книгописання. Яка ж рукописна книга доби Київської Русі є найдавнішою? Це «Остромирове євангеліє», написане в 1056— 1057 рр. у Києві дияконом Григорієм на замовлення новгородського посад­ника Остромира. В ній на окремих ар­кушах вміщено три мініатюри із зобра­женням євангелістів Іоанна, Марка та Луки. Художникові, який дотримував­ся всіх тогочасних канонів, вдалося створити яскраві психологічні образи, що свідчить про його неординарний хист. Мініатюрам «Остромирового євангелія» притаманні яскравий і водночас вишуканий колорит, особлива співучість ліній. Облямовують їх ор­наменти, подібні до тих, які можна побачити в Київському Софійському соборі. Лінії на мініатюрах виконано золотом, а тло між ними заповнено яскравими барвами. Це нагадує сла­ветні київські перегородчасті емалі - ювелірне мистецтво, що в ХІ-ХІІ ст. досягло надзвичайно високого рівня.

Збереглися й інші книги часів Київ­ської Русі, прикрашені мініатюрами. Майже всі вони створені у Києві. Це «Ізборник Святослава», «Юрієве Єван­геліє» та ін.

Особливу увагу привертають мініа­тюри Радзивіллівського літопису по­чатку XV ст., який є копією Володимирського літописного зводу 1206 р. Книга містить 618 кольорових мініа­тюр, що ілюструють події часів Київ­ської Русі. Малюнки, виконані в неви­мушеній, вільній манері, дають цінні відомості про архітектурні споруди Київської Русі, одяг, зброю, речі до­машнього вжитку. В них відображено події, що відбувалися упродовж трьох століть: похід русичів на Царгород, будівництво Софійського собору і «града великого Києва», повстання киян у 1068 і 1147 роках, битви з ко­човиками, князівські усобиці.

Традиції книжкової мініатюри Київ­ської Русі стали основою для її по­дальшого розвитку: вони дали початок окремому виду образотворчого мистец­тва - книжковій графіці, що згодом досягне в Україні надзвичайно високо­го рівня.

1. Чим зумовлений розквіт мистецтва в Київській Русі? Які нові види мистецтва з'явилися в цей період?

2. Який тип храмів набув по­ширення в церковній ар­хітектурі?

3. Яку пам'ятку архітектури та мистецтва можна вва­жати символом усієї епо­хи? Чому?

4. Що таке «синтез мис­тецтв»?

5. Які види образотворчого мистецтва представлено у Софійському соборі в Києві?

6. Про що розповідають мо­заїки та фрески Софій­ського собору?

7. У чому призначення ікони?

8. Які твори мистецтва руко­писної книги доби Київ­ської Русі ви знаєте?

9. У чому, на вашу думку, полягає значення мистец­тва епохи Київської Русі для подальшого розвитку української культури?

 


Читайте також:

  1. Книжкова мініатюра
  2. Образотворче мистецтво Київської Русі: іконопис, фреска, мозаїка, книжкова мініатюра




Переглядів: 4853

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ІКОНОПИС | НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.