МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Економічний розвиток та економічне зростанняТа циклічний характер суспільного відтворення Тема 16. Економічне зростання Контрольні завдання Визначте єдино правильну відповідь 15.1. Національного багатство - це: а) всі основні фонди країни, що використовуються у виробничій та невиробничій сферах; б) вся маса грошей, золотого запасу, іноземної валюти, яка знаходиться у банках і на руках у населення; в) нагромаджені, створені працею минулих та сучасних поколінь матеріальні блага і культурні цінності, природні ресурси країни, які залучені до господарського обороту. 15.2. Показником економічної ефективності суспільного виробництва є: а) рівень задоволення платоспроможного попиту населення; б) виробництво сукупного продукту на душу населення; в) продуктивність праці. 15.3. Показником соціально-економічної ефективності суспільного виробництва є: а) виробництво сукупного продукту на душу населення; б) трудомісткість; в) продуктивність праці. 15.4. При розширеному відтворенні: а) весь додатковий продукт іде на особисте споживання, відсутній фонд нагромадження; б) весь додатковий продукт іде у фонд нагромадження; в) забезпечується зростання обсягів виробництва та більш повне задоволення потреб суспільства. 15.5. Вперше зробив спробу з’ясувати умови відтворення на суспільному рівні: а) Дж. М. Кейнс; б) Ф. Кене; в) К. Маркс.
Ключові слова: економічний розвиток (економічний прогрес), науково-технічний прогрес, науково-технічна революція, економічний цикл, криза, депресія, пожвавлення, піднесення. Економічний розвиток (економічний прогрес) – це безперервний, поступальний рух по висхідній лінії усієї економічної системи і кожної її підсистеми зокрема. Так прогрес технологічного способу виробництва виражається у переході від способу виробництва, заснованого на ручній праці, до способу виробництва, що ґрунтується на машинній праці, а від нього – до того, в основі якого лежить автоматизована праця. Прогрес у відносинах власності виявляється в еволюції власності – від індивідуальної до колективної, від колективної до державної та наддержавної. Прогрес господарського механізму – це еволюція важелів управління економікою, поступовий перехід від ринкового саморегулювання до державного, до їх раціонального поєднання, а згодом до наднаціонального управління економікою в межах цілих регіональних об’єднань типу Європейського Союзу, до якого входить 27 європейських країн. Економічний розвиток –це основа суспільного розвитку, складовими якого є (окрім економічного) соціальний, правовий, політичний, духовний та інший прогрес. Економічний розвиток передбачає економічне зростання. Економічне зростання –це такий стан економіки, що характеризується кількісним та якісним зростанням виробництва і споживання. Об'єктом виміру економічного зростання служить, як правило, валовий внутрішній продукт і національний доход. Показниками кількісного зростання є абсолютний приріст, темп зростання, темп приросту, середньорічні темпи зростання і приросту.
, (3.8) де - обсяг продукту звітного (поточного) року; - обсяг продукту базисного року.
(3.9)
(3.10) Середньорічні темпи зростання і приросту суспільного продукту розраховуються в середньому за відповідний ряд років. Якість економічного зростання з’ясовується через зміну показників виробництва продукту (ВВП, національного доходу) на душу населення, порівнюючи за різні періоди. Розрізняють два основні типи економічного зростання – екстенсивний та інтенсивний. Екстенсивний тип – це таке економічне зростання, яке здійснюється завдяки кількісному збільшенню факторів виробництва при збереженні старої технологічної і технічної бази виробництва. Це означає, що обсяг суспільного продукту зростає за рахунок: ▪ зростання кількості робочої сили або зростання інтенсивності праці; ▪ розширення використання природних ресурсів, введення в оборот нових земель; ▪ збільшення основних і оборотних фондів. В умовах повністю екстенсивного економічного зростання ефективність суспільного виробництва не збільшується. Інтенсивний тип – це таке економічне зростання, яке досягається внаслідок якісного вдосконалення речових і особистих факторів, всієї системи продуктивних сил. Економічне зростання ґрунтується виключно на підвищенні ефективності суспільного виробництва. У процесі розширеного відтворення відбувається поєднання інтенсивного та екстенсивного типів економічного зростання. Розрізняють переважно інтенсивне або переважно екстенсивне економічне зростання. Основою інтенсифікації є НТП та НТР. Науково-технічний прогрес (НТП) зароджується у XVI ст. коли при мануфактурному виробництві почалося зближення науки і техніки, яке завершилось на межі XVIII – XIX століть. Крупне машинне виробництво стало визначатись перш за все прогресом науки і відкрило великі можливості для її технологічного застосування. Тим самим наука і техніка стали органічно пов'язаними, взаємостимулюючи розвиток Науково-технічна революція (НТР) – це якісний стрибок, переворот у взаємодії людини з природою, у технологічному способі виробництва і насамперед – у системі продуктивних сил. НТР починається в середині 50-х років XX ст., коли наука стає безпосередньою продуктивною силою суспільства. Суть НТР найповніше розкривається в її рисах: § випереджаюче зростання науки у системі „наука - техніка- виробни цтво”. Наука починає виконувати функцію безпосередньої продуктивної сили; § фундаментальні зміни в техніці, які проявляються, в першу чергу, в появі автоматичного керуючого пристрою; § докорінні перетворення робочої сили. Вони передбачають перевагу розумових зусиль, високий рівень освіти, кваліфікації та ін.; § докорінне перетворення предметів праці, поява нових видів матеріалів з наперед заданими властивостями; § виникнення принципово нових технологій – лазерних, плазмових; § початок інформаційної революції, матеріальною основою якої є поява принципово нових засобів передачі інформації.
Читайте також:
|
||||||||
|