Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Концепція прийнятного ризику

 

Як відомо, поняття безпеки тісно пов'язано з поняттям ризику. Традиційний підхід до питань забезпечення безпеки при експлуатації технічних систем базується на концепції абсолютної безпеки (принцип нульового ризику), яка ще відома як принцип ALAPA (від "As Low As Practicable Achievable", тобто "настільки низько, наскільки це практично можливо досягнути"). Концепція абсолютної безпеки сьогодні визнається неадекватною внутрішнім законам техносфери. Ці закони мають імовірнісний характер. Абсолютної безпеки не існує, вона може бути досягнута тільки в системах, що не мають запасеної енергії. Забезпечити нульовий ризик в діючих системах неможливо, слід орієнтуватися на відповідний ризик.

Поняття безпеки можна визначити як відсутність неприпустимого ризику, а основну задачу забезпечення безпеки – як виявлення, оцінка та виключення тих ризиків, що можна виключити, а інші ризики треба зменшити до визначеного соціально, економічно та технічно припустимого рівня, який визначений в суспільстві.

У багатьох країнах світу у теперішній час прийнята концепція прийнятного ризику (принцип ненульового ризику), яка відповідає відносній безпеці, що припускає забезпечення мінімальних наслідків у разі виникнення небезпеки. Ця концепція відома як принцип ALARA (від "As Low As Reasonable Achievable", тобто "настільки низько, наскільки це можливо бути досягнутим у границях розумного"). На підставі концепції прийнятного ризику розвиваються наукові основи в галузі безпеки.

Отже, об’єкт може бути тільки відносно безпечним, тому слід прагнути досягнення такого рівня ризику, який би можна було розглядати як "прийнятний".

Прийнятний ризик – це такий низький рівень смертності, травматизму або інвалідності людей, який не впливає на економічні показники підприємства або галузі економіки чи держави.

Це критерій, який дозволяє працювати з таким рівнем безпеки, коли ймовірність ризику зменшена до мінімуму або наслідки ризику (при великій його ймовірності) мінімальні. Прийнятність такого ризику повинна бути обґрунтована виходячи з економічних та соціальних міркувань.

Визначення рівня прийнятного ризику та прийнятної безпеки є доволі важкою задачею, рішення якої вимагає наукового аналізу економічних, екологічних та інших факторів, які визначають особливості розвитку виробництва та суспільства.

Для встановлення значення прийнятного ризику можна користуватися ідеєю, яку запропонував Фармер (Farmer) у 1967 р. для встановлення випадкової залежності між середньою кількістю радіоактивного витоку в атмосферу з ядерного реактору N та вірогідністю (частотою) настання такої події F, результатом чого є побудова "F/N - діаграми" (рис. 1.4).

Аналогічні діаграми можна будувати для встановлення прийнятного ризику нещасних випадків, різноманітних явищ як техносфери так і біосфери, а також економічних наслідків, збитків від техногенних катастроф та природних катаклізмів [19].

У разі великої кількості даних діапазон їх змінювань дуже великий, тому "F/N - діаграми" будуються у логарифмічному масштабі.

Завдяки "F/N - діаграмам" можна визначити граничну криву частоти аварійних подій чи небажаних наслідків, які можна використати для порівняння небезпек та у якості вихідних даних спеціалістам по безпеці. Граничну криву можна вважати критерієм безпеки: вона відділяє верхню область неприпустимо великого ризику від нижньої області прийнятного ризику.

Згідно міжнародним домовленостям, прийнятний рівень техногенного ризику знаходиться в межах від 10-7-10-6, індивідуального ризику – 10-6. Нормативу прийнятного соціального ризику не існує, цей ризик можна визначати небезпекою виробничих об’єктів.

 

 

 

Рисунок 1.4 – Частота та кількість нещасних випадків, пов’язаних з технікою ("F/N - діаграми") [19]:

1 – сумарна крива; 2 – загальна кількість аварій літаків; 3 – пожари; 4 – вибухи; 5 – прориви дамби; 6 – викиди шкідливих хімічних речовин; 7 – аварії літаків (без пасажирів); 8 – 100 атомних реакторів

 

 


Читайте також:

  1. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  2. Аналiз ризику методами iмiтацiйного моделювання
  3. Аналіз втрат від маркетингового ризику
  4. Аналіз кредитного ризику банку
  5. Аналіз невизначеності і ризику
  6. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.
  7. Аналіз ризику можливих збитків
  8. Аналіз ризику через моделювання.
  9. Аналіз та оцінка інвестування в умовах ризику. Якісні та кількісні методи оцінювання проектних ризиків.
  10. Аналітична психологія. Концепція Карла Юнга
  11. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  12. Взаємодія важелів. Оцінка сукупного ризику, зв'язаного з підприємством.




Переглядів: 2929

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ризик. Види ризиків | Аналіз та оцінка ризиків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.