Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Граничний доход

Тести

 

1. Ви - досконалий конкурент («ціноодержувач»). Якщо ринкова ціна на помідори встановлена на рівні 3 грн/кг, який буде Ваш граничний доход (MR), при обсязі продажів 100 кг? 20 кг? Який при цьому буде Ваш середній доход (AR)?

2. Чи може фірма – досконалий конкурент впливати на величину свого валового (сукупного) доходу (TR)? Якщо так, то яким образом? Якщо ні, то чому?

3. Ринкова ціна одиниці продукції, що випускається, складає 70 грн. Величина середніх витрат (АТС) при оптимальному випуску продукції, складає 12 одиниць продукції, дорівнює 80 грн. величина середніх перемінних витрат (АТС) при тім же обсязі випуску продукції складає 50 грн. Яке, на Вашу думку, рішення в короткостроковому періоді повинна прийняти фірма – досконалий конкурент у даних економічних умовах: піти з ринку або залишитися і чому? Дайте графічний аналіз ситуації?

Задачі

 

1. Який із графіків, зображений на мал., описує попит на продукт зовсім конкурентного продавця. Відповідь аргументуйте.

 

2. На рис. зображені три графіки:

C, P

C, P

 
 

                   
     
 
 
 
   
AVC
   
 

 

 


Q

ATC
C, P Q

 

 


Q

Вам необхідно, проаналізувавши кожний із представлених графіків, визначити:

-обсяг виробництва, максимізіруючий прибуток або мінімізуючий збитки;

-визначити величину прибутку або збитків і показати це на графіках;

-визначити, який вид прибутку має фірма;

-дати рекомендації про подальший поводженні фірми на ринку в короткостроковому періоді.

Знання: формування оптимального обсягу виробництва продукції в короткостроковому періоді, визначення ціни і максимілізація прибутку в умовах доскональної конкуренції.

Уміння: розрахунок максимального прибутку в умовах доскональної конкуренції; графічне визначення оптимального обсягу виробництва й ухвалення рішення про існування фірми, визначення ціни й обсягу випуску при яких фірма повинна припинити виробництво.

 

Тема 4. 2. Монополія

 

4.2.1 Недосконально конкурентні ринки

4.2.2 Граничний доход

4.2.3 Оптимальний випуск для монополії

4.2.4 Причини існування монополії і цінової дискримінації, види
монополій

4.2.I Недосконально конкурентні ринки

 

Не всі ринки працюють ефективно. Ефективність ринків зменшується по

наступним причинам:

-існування монополії;

-зовнішні фактори (втручання держави - податки, мита).

-недосконалість інформації (ризики)

Недосконально конкурентні ринки - ринки, на яких покупці або продавці можуть впливати на ринкову ціну.

Монополія характеризує наявністю одного єдиного продавця товару або виду послуг на ринку (газові й електричні компанії, телефонні, алмазний синдикат «Де Бирс»).

Монополісти «ціновиробники» приймають ринкову криву попиту як дану і самі вибирають як ціну, так і обсяг виробництва (Р, Q), максимальну прибуток одержують за рахунок збільшення ціни.

Монопольна влада – здатність продавця або групи продавців (олігополія), що діє спільно, піднімати ціну вище конкурентного рівня, обмежуючи масштаби власного випуску.

 

 

Для визначення оптимального випуску фірма також проводить граничний аналіз з метою нарощувати або знижувати випуск, він здійснюється методом порівняння (МR і МС)

Таблиця 4.3

Попит, сукупний, граничний доход

 

Обсяг попиту, ед. у тиждень (Q) Ціна за од., грн. (Р) Сукупний доход, грн., (ТR) Граничний доход, грн. за од., (МR)
 
32(max)
-2
-6
-10
-6

Аналіз: у недосконалого конкурента (у тому числі і для монополіста) MR<P (зв'язано з убутної кривої попиту, Р - зменшується)

 

 

Рис.4.9. Зміна доходу уздовж кривої попиту

 

 
 

Далі до кривої попиту додамо криву граничного доходу

Рис.4 .10. Зміна P і MR от Q

 

 

Рис. 4. 11. Зміна TR от Q

Аналіз:

-крива MR бере початок у крапці на кривій попиту;

-після першої одиниці випуску, MR стає менше Р;

-MR перетинає горизонтальну вісь у крапці, де TR максимальний;

-де MR - позитивний, збільшення TR відбувається за рахунок збільшення випуску;

-де MR – від’ємний, збільшення Tr відбувається за рахунок зменшення обсягу продажу.

 

Висновок: TR приймає максимальне значення в тому випадку, коли MR = 0.

4.2.3 Оптимальний випуск для монополії

 

 

Рис. 4. 12. Оптимальний випуск для монополії

Аналіз. -оптимальний випуск для монополії Q* при якому MR = МС; -для Q<Q* MR>MC – збільшення випуску приводить до зростання прибутку; -для Q>Q* MR<MC – зростання прибутку відбувається при зменшенні випуску; -при даному обсязі випуску Q*; Р*>АТС*; -загальна величина монопольного прибутку буде дорівнює (Р* - ATC*)Q*. Висновок: монополіст максимізує прибуток, піднімаючи ціну вище рівня граничних витрат (Р*>МС)

 

Таблиця 4.4

Рішення монополіста про оптимальний обсяг пропозиції (випуску)

 

Період Граничні умови Перевірка прибутком
Короткостроковий Вибрати обсяг випуску, при яких МR=МС Робити тільки в тому випадку, якщо Р*>=АVС, припинити виробництво, якщо Р*<АVС
Довгостроковий Вибрати обсяг випуску, при яких МR=LМС Робити тільки в тому випадку, якщо Р*>=LАС, і піти з галузі, якщо Р<LАС

 

4.2.4 Причини існування монополії і цінової дискримінації, види монополій

 

Монополія в порівнянні зі доскональною конкуренцією обмежує випуск і підвищує ціну Різниця між ними в тім, що MR<P для монополії, а в умовах доскональної конкуренції MR=P.

Причини існування монополії:

-економія від масштабу, тобто якщо весь обсяг продукції виробляється на
одній фірмі, то вона може робити з мінімальними витратами;

-єдина фірма може мати контроль над рідкими і надзвичайно
важливими ресурсами - контролем над видом сировини або видом знання
(захищених патентом);

-фірма може одержати виключне право від уряду на продаж
блага (э/э, у деяких країнах тільки державні монополії можуть
продавати тютюн).

 

Цінова дискримінація (поділу)

ü Цінова дискримінація - поводження продавця на ринку в уславиях недосконалої конкуренції, коли він установлює різні ціни на однакові товари, для різних груп покупців, що є наслідком різниці у витратах. Вона може бути при наступних умовах:

-наявність у продавця можливості розділити покупців на групи, виходячи
з еластичності попиту на товари;

-одержання додаткового прибутку продавцем за рахунок виробництва
більшого обсягу продукції або послуг;

-велика кількість споживачів скористаються даною послугою або
товаром.

Результати існування монополії:

-нераціональне використання ресурсів;

-необхідна суспільству продукція не виробляється (Q менше, ніж в умовах доскональної конкуренції);

-відсутні стимули впровадження прогресивної технології (немає конкурентів);

-ріст витрат виробництва,

-виробництво негнучке.

Дрібним фірмам з новими ідеями важко пробитися на монополізовані ринки, тому у всіх країнах з ринковою економікою діє антимонопольне законодавство, що контролює й обмежує монопольну владу, приклад США.

 

Види монополії

Закрита монополія - монополія, що має юридичний захист від інших конкурентів (патент, авторський право).

Природна монополія - монополія, у якій довгострокові середні витрати мінімальні, і тоді, коли фірма обслуговує весь ринок (ефект масштабу виробництва). Виробництво одною фірмою обходиться дешевше, ніж його виробництво двома або більш фірмами.

Відкрита монополія - монополія, що є єдиним продавцем на ринку якого-небудь продукту, але не має спеціального захисту від конкурентів.

"Чиста монополія” - організація ринку, при якій на ньому існує єдиний продавець товару, причому цьому товарові немає близького замінника. Це галузь, що складається з однієї фірми.

 

Терміни

 

Недосконально конкурентні ринки, монополія, монопольна влада, цінова дискримінація, закрита монополія, природна монополія, відкрита монополія, чиста монополія.

 


Читайте також:

  1. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  2. Аналіз диференціації населення за доходами
  3. Аналіз доходів і витрат підприємства
  4. Аналіз доходів та витрат від операцій з цінними паперами.
  5. Аудит валових витрат і валового доходу підприємства
  6. Аудит доходів і результатів діяльності
  7. Блок 5. Доходи та рівень життя населення.
  8. Бухгалтерський облік витрат і доходів та визначення фінансового результату основної діяльності готелю
  9. Бухгалтерський облік доходів і витрат комерційного банку
  10. Бухгалтерський облік доходів і фінансових результатів підрядних будівельних організацій
  11. Бюджет – загальне поняття, що об’єднує різноманітні фінансові документи, які включають заплановані доходи і державні видатки на відповідний період.
  12. Бюджетна класифікація доходів бюджету




Переглядів: 902

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Модуль 4 | Етапи розвитку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.