Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Інтелект вище норми

125-134 - високий інтелект

135 і вище - геній

Але статистично «нормальне» суспільство не буде розвиватися і в підсумку загине. Отже, необхідні варіації нормативу для розвитку суспільства.

___________________________________

2. Адаптаційний підхід

Бути нормальним означає бути пристосо-ваним, адаптованим. Цей підхід найбільш близький до цілісного погляду на людину, що живе в умовах, що змінюються.

Але здатність соціально адаптуватися до будь-яких умов і на будь-якому рівні свід-чить про нерозвиненість особистості.

3.Культурно-релятивістський підхід

Нормальне - то, що відповідає уявленням даної культури про норму.

Але існують універсальні психічні розлади, наприклад, старече слабоумство, які не залежать ні від культури, ні від рангу.

4.Психопатологічний підхід

Норма розуміється, як відсутність будь-яких виражених патологічних симптомів.

В своїх тестах і анкетах дослідники виходять з уявлень і категорій, запозичених з психіат-рії, і на їх основі будують структуру як хво-рої, так і здорової особистості. Однак, не ви-

кликає сумнівів однобокість цього підходу.

5. Гуманітарний (гуманістичний) підхід

Норма - це стан людини, котра самоудоско-налюється, самоактуалізується.

___________________________________

А. Маслоу пропонує наступні характеристики особистостей, котрі самоактуалізуються:
- ефективне сприйняття реальності;

- стійкість до того, що сприймається;

- прийняття себе, інших, природи;

- відсутність сорому, провини, тривоги;

- безпосередність, простота, природність;

- центрованість на цілі;

- незалежність та наявність потреби в самоті від суєти;

- автономія, тобто незалежність від культури й оточення;

- наявність відповідальності за свою долю;

- спокійне ставлення до соціальних заохо-чень;

- свіжість сприйняття, відкритість нових вра-жень, вміння радіти життю;

- вершинні переживання стану підйому і екстазу;

- глибокі міжособистісні відносини;

- розмежування цілей і засобів;

- філософське почуття гумору;

- опір окультуренню.

___________________________________

Фромм виділяє такі характерні риси норми:
- продуктивна діяльність, тобто творення;

- зв'язок людини із зовнішнім світом через емоції і переживання;

- осягнення об'єктивної реальності своїм інтелектом;
- усвідомлення власної неповторності при наявності зв'язку з близькими і з іншими людьми;
- відсутність визнання ірраціональних авто-ритетів, але охоче підпорядкування раціо-нальним;
- постійне відродження нормальної людини;
- нормальна людина дивиться на життя як

на найбільше з дарованих їй благ

Норма - це процес досягнення особистістю (біопсихосоціальною одиницею) функціо-нального оптимуму і динамічної рівноваги в реалізації цілей самозбереження, розвитку і самореалізації.

Психічно ненормальною (аномальною) вва-жається поведінка, яка йде врозріз з цін-ностями, звичками або думками більшості людей у ​​суспільстві.

Література
1. Братусь Б.С. Аномалії особистості. М., Думка, 1988
2. Ганнушкіна П.Б. Вибрані праці, М., Медицина, 1964
____________________________________

3. Зейгарник Б.В. Патопсихологія. М., изд-во МГУ, 1999

4. Леонгард. Акцентуйовані особистості. М. 1981

5. Психологія / За ред. А.А. Крилова. СПб, 1998
6. Практикум з патопсихології. М., изд-во МГУ, 1987

Методи дослідження в медичній психології доцільно розділити на три групи:

1) Інтерв'ювання,

2) Експериментально-психологічні методи дослідження,

3) Оцінка ефективності психокорекційного впливу.

Цілі інтерв’ювання:

- оцінка індивідуально-психологічних особливостей клієнта або пацієнта,

- ранжування виявлених особливостей за:

- якістю,

- силою і

- тяжкістю та

- віднесення їх до:

- психологічних феноменів або до

- психопатологічних симптомів.

___________________________________

Існує декілька поширених у середовищі медичних психологів міфів:

1. Інтерв’ю можна здійснювати заочно без безпосереднього контакту з клієнтом.

2. Інтерв’ю можна проводити довільно без будь-яких правил

3. Інтерв’ю – це індивідуальна творчість фахівця інтерв’юера

4. Інтерв’ю не обов’язково документувати, головне – поставити діагноз

5. Інтерв’ю не повинно нести в собі функ-ції психокорекції

6. Інтерв’ю не є науковим дослідженням,

тому воно не підлягає будь-якій перевірці

7. Інтерв’ю – це священнодія і вчитись йому можна тільки на сеансах Вчителя – досвідченого фахівця психолога.

8. До того ж, лікарям психіатрам невідома норма психіки та й у практичній діяльності вони спілкуються лише з хворими, тому їх опитування завжди тенденційне, упередже-не, направлене на «обов’язкове» виявлен-ня патології.

___________________________________

Отже принципами інтерв'ю є:

- однозначність,

- точність і

- доступність формулювань-питань,

- адекватність,

- послідовність (алгоритмізованість),

- гнучкість,

- неупередженість опитування,

- перевірюваність отримуваної інформації,

- опитування повинно нести в собі і діагностичну і лікувальну (заспокійливу) функції

Питання повинні формулюватись точно і однозначно, тобто не допускати різного сприйняття їх суті

Відповідь на них повинна також бути однозначною і інформативною відносно мети дослідження

Принцип доступності базується на кількох параметрах:

- словниковому (лінгвістичному),

- освітньому,

- культурному,

- культуральному,

__________________________________

- мовному,

- національному,

- етнічному та інших факторах.

Доступність грунтується на урахуванні діагностом:

- статусу пацієнта,

- рівня його знань,

- словникового запасу,

- субкультуральних особливостей,

- жаргонної практики.

Антиципаційний тренінг – властивість інтерв’ю, котра поєднує діагностичні і лікувальні його функції.

Інтерв'ю складається з:

- вербальних і

- невербальних способів спілкування

Мова міміки і жестів - це той фундамент, на якому грунтується консультування та інтерв'ювання.

Невербальна мова, на думку А.Айві, функціонує на трьох рівнях:

___________________________________

· Умови взаємодії:

· час і

· місце бесіди,

· оформлення кабінету,

· одяг та інші важливі деталі, більшість з яких впливає на характер взаємин між двома людьми;

Інформаційний потік:

· важлива інформація часто приходить до нас у формі невербальної комуні-кації, але набагато частіше

· невербальна комунікація модифікує зміст і переставляє акценти в словес-ному контексті;

Інтерпретація: індивіди, що належить до різних культур, мають зовсім різні способи інтерпретації невербальної комунікації. Те, що сприйняв з невербальної мови один, може докорінно відрізнятися від того, що зрозумів інший. Тому для більш правильної інтерпретації невербальної мови необхідно декілька сеансів спілкування з людиною.

Візуальний контакт. Важливо те, коли і чому індивід перестає дивитися вам в очі. Рух очей - ключ до того, що відбувається в голові клієнта. Зазвичай візуальний контакт припиняється, коли людина говорить на делікатну тему.

____________________________________

Мова тіла. За цим параметром суттєво відрізняються представники різних культур. Різні групи вкладають неоднаковий зміст в одні й ті ж жести.

Інтонація і темп мови. Інтонація і темп мови людини може стільки ж сказати про неї, особливо про її емоційний стан, скільки і вербальна інформація. Те, наскільки го-лосно або тихо вимовляються речення, може служити індикатором сили почуттів. Швидка мова зазвичай асоціюється зі станом нервозності і гіперактивності; в той час як уповільнена мова може свідчити про млявість і депресію.

За Д. Гріндером і Р. Бендлером існує три типи неузгодженостей в структурі мови інтерв'юйованого, які можуть служити для вивчення глибинної структури психіки людини: - викреслення,

- спотворення і

- надузагальнення.

Експериментально-психологічні (пато-і нейропсихологічні) методи дослідження

Патопсихологічні методи досліджень

___________________________________

Під патопсихологічним дослідженням (екс-периментами) в психології розуміється використання будь-якої діагностичної про-цедури з метою моделювання цілісної системи пізнавальних процесів, мотивів і відносин особистості (Б.В.Зейгарник).

Завданнями параклінічних методів у клінічній психології є:

- виявлення змін окремих психічних функ-

цій і

- виявлення патопсихологічних синдромів.

Під патопсихологічним синдромом розумі-ють патогенетично обумовлену спільність симптомів, ознак психічних розладів, внут-рішньо взаємообумовлених і взаємопо-в'язаних (В.М.Блейхер).

Медичний психолог направляє своє дослід-ження на розкриття і аналіз:

- певних компонентів мозкової діяльності,

- її ланок і

- чинників,

випадання яких є причиною формування симптомів, котрі спостерігаються в клініці.

___________________________________

· шизофренічний
• афективно-ендогенний

• олігофренічний
• екзогенно-органічний
• ендогенно-органічний
• особистісно-аномальний
• психогенно-психотичний
• психогенно-невротичний

321

Шизофренічний симптомокомплекс склада-ється з таких особистісно-мотиваційних розладів як:

- зміна структури та ієрархії мотивів,

- розлади розумової діяльності, що пору-шують:

- цілеспрямованість мислення і

- смислоутворення:

· резонерство,

· зісковзування,

· різноплановість,

· патологічний полісемантизм при

_________________________________

- збереженні операційної функції,

- емоційні розлади:

· спрощення,

· дисоціація емоційних проявів,

· знакова парадоксальність,

- зміна самооцінки і

- зміна самосвідомості:

· аутизм,

· сенситивність,

· відчуженість і

· підвищена рефлексія.

 

 

В психопатичний (особистісно-аномальний) симптомокомплекс входять:

- емоційно-вольові розлади,

- порушення структури та ієрархії мотивів,

- неадекватність самооцінки та рівня домагань,

- порушення мислення у вигляді

«відносного афективного недоумства»,

- порушення прогнозування та опори на минулий досвід.

___________________________________

Органічний (екзо-і ендогенний) симптомо-комплекс характеризується:

· загальне зниження інтелекту,

· розпад накопичених відомостей і знань,

· мнестичні розлади:

· довгострокової і

· оперативної пам'яті,

· порушення уваги та

· розумової працездатності,

· порушення операційної сторони і

· цілеспрямованості мислення,

· зміна емоціональної сфери з афектив-ною лабільністю,

· порушення критичних здатностей і

· самоконтролю.

В олігофренічний симптомокомплекс вхо-дять:

· нездатність до навчання та формування понять,

· дефіцит інтелекту,

· дефіцит загальних відомостей і знань,

· примітивність і конкретність мислення,

· нездатність до абстрагування,

· підвищена сугестивність,

· емоційні розлади.

___________________________________

Правильна кваліфікація патопсихологіч-ного синдрому дозволяє медичному психо-логу:

· верифікувати нозологічний діагноз і

· у вірному руслі направити корекційну і терапевтичну роботу.

Вміння:

· підібрати необхідні при конкретній клі-нічно виявленій патології параклінічні методи,

· обгрунтувати необхідність їх викори-стання,

· вірно трактувати отримані з їх допомогою результати

вважається невід'ємною складовою діяль-ності медичного психолога.

Основні методи патопсихологической діаг-ностики при порушеннях тих чи інших сфер психічної діяльності:

Розлади уваги:

· таблиці Шульте Класичний

· коректурна проба

· рахунок по Крепелину

· методика Мюнстерберга

Розлади пам'яті:

· тест десяти слів

· піктограма

____________________________________

Розлади сприйняття:

· сенсорна збудливість

· проба Ашафенбург

· проба Рейхардта

· проба Ліпмана

Розлади мислення:

· тести на класифікацію,

· виключення,

· силогізми,

· аналогії,

· узагальнення

· асоціативний експеримент

· проблема Евер’є

· піктограма

· тест дискримінації властивостей понять

329

Розлади емоцій:

· тест Спілбергера

· метод колірних виборів Люшера

Розлади інтелекту:

· тест Равена

· тест Векслера

Детальніше про методи дослідження та критерії оцінки результатів див додатковий файл «Тести до опорн консп»

Практична класифікація методів психоте-рапії (за Михайловим Б. В.,2002)

І. Класичні методи,

1. Сугестивні.

1.1. Сугестія,

____________________________________

1.2. Гіпнотерапія,

1.3. Самонавіювання і автотренінг,

1.4. Емоційно-стресова психотерапія,

1.5. Плацебо-терапія

2. Раціональна психотерапія.

3. Психоаналіз.

4. Поведінкова терапія.

ІІ. Групова психотерапія.

ІІІ. Синтетичні методи (психотерапія нової хвилі “new wave”):

1. «Еріксоновський» гіпноз,

2. Нейро-лінгвістичне програмування,

3. Гештальт-терапія,

4. Груповий аналіз,

5. Трансактний аналіз,

6. Когнітивно-біхевіоріальна терапія,

7. Екзістенційна («гуманістична») психо-терапія,

8. Психоаналітично-оріентована психоте-рапія

ІУ. Неокласичні методи.

1. Симультанно-мнестична психотерапія

(психометодологія).

У. Опосередкована психотерапія.

УІ. Фармакопсихотерапія.

1. Сугестія – інформаційний вплив на психічну сферу через навіювання, тобто:

____________________________________

- сприйняття суб’єктом інформації:

- ззовні

- у повному обсязі

- некритично

- без суб’єктивно-особистісного перероб-лення


Читайте також:

  1. POS -Інтелект - відеоконтроль касових операцій
  2. Адміністративний захист об’єктів інтелектуальної власності від недобросовісної конкуренції
  3. Адміністративно-правовий захист об’єктів інтелектуальної власності
  4. Адміністративно-правовий захист права інтелектуальної власності
  5. Адміністративно-правові норми
  6. Адміністративно-правові норми поділяють на види за різними критеріями.
  7. Бюджетні правовідносини: об’єкти, суб’єкти, норми бюджетного права
  8. Важкість праці: Динамічні, статичні навантаження. Напруженість праці. Увага, напруженість аналізаторних функцій, емоційна та інтелектуальна напруженість, монотонність праці.
  9. Вартість є однією з основних ознак товару. Щоб продати права на об'єкти інтелектуальної власності чи ви­користати їх у власному виробництві, необхідно визначити їхню вартість.
  10. Види мислення. Розвиток мислення. Поняття про інтелект.
  11. Використання в господарській й діяльності прав інтелектуальної власності
  12. Використання об'єктів права інтелектуальної власності у власному виробництві




Переглядів: 812

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання. | Це не лише

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.057 сек.