- Доброго дня, діти! Сідайте. Мене звати Віта Вікторівна. Сьогодні урок математики проведу у вас я. Перевірте, чи все на вашій парті готове до роботи: підручники, зошити, ручки. Сядьте всі рівненько та приготуйтеся мене уважно слухати.
2:2 4:2 6:2 6:3 3:3 8:2
24:2 36:3 48:2 64:2
ІІ. Перевірка і поглиблення знань учнів ( 9 хв) 1. Математична розминка - Проведемо математичну розминку. - На дошці записані приклади.
- Знайдіть приклад з відповіддю 1 (2:2=1) - Хто ще знайшов приклад з відповіддю 1?(3:3=1) - Знайдіть приклад з відповіддю 2 (4:2=2; 6:3=2) - Знайдіть приклад з відповіддю 3 ( 6:2=3) - Знайдіть приклад з відповіддю 4 ( 8:2=4) - Знайдіть частку чисел 24 і 2.(24:2=12) - Яка в тебе відповідь? - Правильна відповідь 12. - Знайдіть частку чисел 48 і 2 (48:2=24) - Яка в тебе відповідь? - Правильна відповідь 24. - Знайдіть частку чисел 36 і 3 (36:3=12) - Яка в тебе відповідь? - Правильна відповідь 12. - Знайдіть часку чисел 64 і 2. (64:2=32) - Яка в тебе відповідь? - Правильна відповідь 32.
2. Самостійна робота - А зараз проведемо самостійну роботу. - Я роздаю вам картки. Зверху на лінії підпишіть своє прізвище. Ваше завдання : розв’язати приклади і записати відповіді.
_______________________________
24:2=___ 84:4=___ 46:2=___ 69:3=___ 33:3=___
_______________________________
88:4=___ 64:2=___ 44:4=___ 39:3=___ 22:2=___
_______________________________
24:2=12 84:4=21 46:2=23 69:3=23 33:3=11
_______________________________
88:4=22 64:2=32 44:4=11 39:3=13 22:2=11 Слідкую за роботою учнів і осанкою під час письма. - Діти, закінчуйте працювати та передайте картки на перші парти. - Хто виконав завдання, відкривайте зошити, запишіть число28 січня, класна робота.
3. Підсумок перевірки знань учнів Аналізую підготовку учнів до уроку. - Діти, ви швидко вмієте обчислювати усно, і швидко виконали завдання самостійної роботи, оцінки я повідомлю в кінці уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (2 хв)
-А зараз наступне завдання. - Поясніть, як знайти частку чисел 33 і 3. (Число 33 ми розкладаємо на розрядні доданки: 30 і 3. Спочатку 30 : 3=10, а потім 3:3=1 і 10+1=11)
33:3=
30+3 - Поясніть, як знайти частку чисел 39 і 3. (Число 39 ми розкладаємо на розрядні доданки: 30 і 9. Спочатку 30 : 3=10, а потім 9:3=3 і 10+3=13)
39:3=
30+9 - Правильно, відповідь 13. - Щоб розв’язати ці два приклади ми двоцифрове число розкладали на розрядні доданки. - А як знайти частку чисел 48 і 3?
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку (1 хв)
- На сьогоднішньому уроці ми і дізнаємось, як іншим способом можна поділити двоцифрове число на одноцифрове, будемо розв’язувати задачі, приклади, цікаві завдання. Будьте уважні і активні.
V. Сприйняття і усвідомлення нового навчального матеріалу (16 хв)
1. Ознайомлення з діленням двоцифрового числа на одноцифрове. - Увага, знайдемо частку чисел 48 і 3.
30+18
а) 48:3=
18:3=6
10+6=16
30:3=10
-У попередніх прикладах ми розкладали двоцифрові числа на розрядні доданки. - Ми розкладемо число 48 на розрядні доданки : 40 і 8. А ці числа не діляться на три, то цей спосіб нам не підходить. - Нам потрібно підібрати так два числа , щоб вони обидва ділились на 3. Як ви думаєте, які це числа?(Діти називають свої варіанти) - Найзручнішими доданками є 30 і 18. - Отже, ми розклали число 48 на зручні доданки 30 і 18. - Яке число спочатку будемо ділити? (30:3=10) (Відкриваю у таблиці) - Як далі будемо обчислювати? ( 18:3=6) ( Відкриваю у таблиці) - А що ж тепер треба зробити? (10+6=16)(Відкриваю у таблиці) - То ж яка частка чисел 48 і 3? (16) (Відкриваю у таблиці) - Так, відповідь 16. б) - А зараз знайдемо частку чисел 42 і 3. - До дошки піде один учень. - Записуй приклад на дошці, а ви записуйте в зошит : частка чисел 42 і 3. - Поясни, як ти будеш обчислювати. - Число 42 розкладаємо на зручні доданки 30 і 12. - Записуй ці доданки : 30+12. 42:3=
30+12 - Далі пояснюй (30:3=10, 12:3=4, 10+4=14) - Запиши відповідь. - Сідай на місце. в) - Другий приклад розв’яже … - Записуй приклад на дошці, а ви записуйте в зошит : частка чисел 54 і 3. - Поясни, як ти будеш обчислювати. - Число 54 розкладаємо на зручні доданки 30 і 24. - Записуй ці доданки : 30+24.
54:3=
30+24 - Далі пояснюй (30:3=10, 24:3=8, 10+8=18). - Запиши відповідь. - Сідай на місце. г) - Третій приклад розв’яже … - Записуй приклад на дошці, а ви записуйте в зошит : частка чисел 57 і 3. - Поясни, як ти будеш обчислювати. - Число 57 розкладаємо на зручні доданки 30 і 27. - Записуй ці доданки : 30+27. 57:3=
30+27 - Далі пояснюй (30:3=10, 27:3=9, 10+9=19). - Запиши відповідь. - Сідай на місце. 2. Робота з підручником (усно) - Діти, розгорніть свої підручники на сторінці 101. Знайдіть на сторінці приклади 80. - Потрібно закінчити розв’язання прикладів, це завдання будемо виконувати усно. - Читай перший приклад. Поясни як треба розв’язати цей приклад. 72:6=(60+12):6=12 (Число 72 розкладаємо на зручні доданки, на 60 і 12. 60:6=10; 12:6=2; 10+2=12) - Сідай. - Читай другий приклад. 91:7=(70+21):7=13 ( Розкладемо число 91на зручні доданки :70 та 21. 70 : 7=10; 21:7=3; 10+3=13) - Сідай. - Читай третій приклад. 85:5=(50+35):5=17 (Розкладемо число 85 на зручні доданки : 50 та 35. 50:5=10; 35:5=7; 10+7=17) - Сідай. - Молодці, ви гарно виконали завдання. 3.Фізкультхвилинка - А зараз ми проведемо фізкультхвилинку. Вийдіть всі із-за парт, станьте один за одним, розімкніться, щоб вам було зручно виконувати вправи. Руки вгору. Руки в сторони. Руки перед собою. Присіли. Встали. Нахилилися вперед, назад, І наліво, і направо Щоб нічого не боліло. Подивились на дерева за вікном, Подивилися на двері. Стали рівно. Напишемо носиком сьогоднішнє число :28. Потягніться, посміхніться одне одному. Та тихенько сідайте на місця.
VІ. Закріплення і застосування знань учнів( 13 хв) 1. Розв’язування задачі різними способами. - Діти, хто з вас любить грати у футбол? - А чи знаєте ви гру, як волейбол? ( Показ ілюстрації)(Волейбол — командна спортивна гра, в процесі якої дві команди змагаються на спеціальному майданчику, розділеному сіткою, прагнучи направити м'яч на сторону суперника так, щоб він приземлився на майданчику супротивника ) - Діти, розгорніть 102 сторінку підручника. Знайдіть задачу 85.
- Про кого розповідається в задачі? (Розповідається про хлопчиків) - В яку гру грали хлопчики?( У гру волейбол) - На скільки команд розділилися хлопчики? ( На дві) - Що запитується в задачі? - Повторіть задачу. - То як знайти скільки хлопчиків було у кожній команді?(24:2=12) - То скільки хлопчиків у кожній команді? - Ми розв’язали задачу однією дією. Це проста задача. - Подивіться у підручник. Після задачі є схема для виразу.
- Скільки дій у цьому виразі (3 дії) - Наше завдання доповнити цю задачу так, щоб вона розв’язувалася за цією схемою. - Щоб доповнити цю задачу потрібно розкласти число 24 на два доданки, але не розрядні. - Подумайте і складіть нову умову задачі з таким самим запитанням. - Мені сподобалася твоя задача. Повтори ще раз цю задачу, а ви уважно послухайте.( А я склала таку задачу : 10 хлопчиків з одного класу і 14 хлопчиків з другого розділилися для гри у волейбол на 2 команди.) - Доповнимо : 10 хлопчиків з одного класу і 14 хлопчиків з другого розділилися для гри у волейбол на 2 команди. - Розгляньте скорочений запит задачі.
10 хл. і 14 хл. – 2 к. ? хл. – 1 к.
O
- Як розв’язати цю задачу? 1) 10:2=5(хл) 2) 14: 2=7 (хл) 3) 5+7=12 (хл) - Запишемо розв’язання цієї задачі. - На дошці запише один учень, а ви запишете в зошити. Запишіть задача 85. - Як перша дія? - Що цією дією дізнаємось? (Скільки хлопчиків буде з першого класу) - Запиши цю дію. 1) 10:2=5(хл) - Яка друга дія? - Що цією дією дізнаємось? (Скільки хлопчиків буде грати з другого класу) - Запиши цю дію. 2) 14: 2=7 (хл) - Що цією дією дізнаємось? (Дізнаємось кількість хлопчиків в одній команді) - Запиши цю дію. 3) 5+7=12 (хл) - Який вираз можна скласти до цієї задачі?( Вираз : 10:2+14:2=12) - Запишіть цей вираз. - Яка ж відповідь задачі?(відповідь : у кожній команді було по 12 гравців) 2. Геометрична вправа. - Увага на дошку. - Діти, яку фігуру ви бачите на дошці? (Шестикутник) - Розглянемо його.
D M
О
K H
A P
- Цей шестикутник поділений двома відрізками. - Назвіть ці відрізки? (DP, AM) - Так, це відрізки DP і AM. - Назвіть, які фігури утворилися у цьому шестикутнику?(Чотирикутники, трикутники) - Покажіть чотирикутники. - То скільки чотирикутників?(2) - Покажіть трикутники. - То скільки трикутників?(2) - На дошці зображено ще шестикутники. - Як по-іншому можна провести відрізки у цьому шестикутнику? D M
K H
A P
- Цей шестикутник поділений двома відрізками. - Назвіть ці відрізки? (DА, MР) - Так, це відрізки DА і MР. - Назвіть, які фігури утворилися у цьому шестикутнику? (Чотирикутник, трикутники) - Покажи чотирикутники. - То скільки чотирикутників?(1) - Покажи трикутники. - То скільки трикутників?(2) - На дошці зображено ще шестикутник. - Як по-іншому можна провести відрізки у цьому шестикутнику? D M K H
A P
- Цей шестикутник поділений двома відрізками. - Назвіть ці відрізки? (АН, КM) - Так, це відрізки АН і КM. - Назвіть, які фігури утворилися у цьому шестикутнику? (Чотирикутник, трикутники) - Покажіть чотирикутники. - То скільки чотирикутників?(1) - Покажіть трикутники. - То скільки трикутників?(2) - Як по-іншому можна провести відрізки у цьому шестикутнику? D M K H
О
A P
- Цей шестикутник поділений двома відрізками. - Назвіть ці відрізки? (АН, КM) - Так, це відрізки АН і КM. - Назвіть, які фігури утворилися у цьому шестикутнику? (Чотирикутники, трикутники) - Покажіть чотирикутники. - То скільки чотирикутників?(2) - Покажіть трикутники. - То скільки трикутників?(2) 3. Робота з таблицею (усно) - Діти розгорніть сторінку 101 вашого підручника, знайдіть приклади 82.
- Складіть приклад на множення з відповіддю 42, використайте цю таблицю (21×2=42) - Прочитайте перший приклад на ділення. - Яка відповідь?(21) - Складіть приклад на множення з відповіддю на 96 (24×4=96) - Читай приклад на ділення, який розпочинається з числа 96. - Яка відповідь?(24) - Отже, щоб швидко розв’язати приклади на ділення, треба знати та вміти розв’язувати приклад на множення. - Складіть приклад на множення з відповіддю 48. (24×2=48) - Читай приклад на ділення, що розпочинається з 48. - Яка відповідь?(24) - Складіть приклад на множення з відповіддю 56. (28×2=56) - Читай приклад на ділення, що розпочинається з 56. - Яка відповідь?(28) - Складіть приклад на множення з відповіддю 54. (27×2=54) - Читай приклад на ділення, що розпочинається з 54. - Яка відповідь?(27) - Складіть приклад на множення з відповіддю 88. (22×4=88) - Читай приклад на ділення, що розпочинається з 88. - Яка відповідь?(22) - Складіть приклад на множення з відповіддю 75. (25×3=75) - Читай приклад на ділення, що розпочинається з 75. - Яка відповідь?(25)
4. Логічні завдання. - А зараз розв’яжемо завдання для кмітливих : а) Хто знає як записати число 2 за допомогою трьох п’ятірок? Запиши. ((5+5):5=2) б) Як записати число 0 за допомогою 3 п’ятірок?Хто знає? Запиши. ((5-5)×5=0). в) У тварини дві ноги, дві ліві, дві попереду, дві позаду. Скільки ніг у тварин?(4). г) Стоїть у полі дуб. На дубі – три гілки, на кожній гілці по три яблука. Скільки всього яблук?( Жодного, бо на дубі яблука не ростуть). д) Кухар насипав рис порівну у дів склянки. Потім він з однієї склянки пересипав рис у каструлю. Де рису більше : у каструлі, чи в склянці? Порівну, бо в каструлю пересипали із склянки).
VІІ. Підсумок уроку (2 хв) - Що ми вивчали на уроці? - Як знайти частку чисел 84 і 6. ( Показую приклад, діти пояснюють) 84:6=14
60+24
- Послухайте, які оцінки ви одержали за самостійну роботу.
П. 81 с. 101 П. 84 с. 102
VІІІ. Пояснення домашнього завдання (1 хв) - Відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання : приклади 81, сторінка 101; приклади 84, сторінка 102.