Найпростішу конструкцію мають відцентрові реле швидкості. Реле представляє собою пластмасову планшайбу 4, встановлена на валу, швидкість обертання якого необхідно контролювати. На планшайбі закріплена плоска пружина 3 з масивним рухомим контактом 2 і нерухомий регульований контакт 1.
При обертанні планшайби на рухливий контакт діє відцентрова сила, яка при певній швидкості обертання долає опір плоскої пружини і виробляє перемикання контактів. Підвід струму до контактного вузла здійснюють через контактні кільця і щітки, які на малюнку не показані. Незважаючи на свою простоту , система забезпечує підтримку швидкості з похибкою близько 2%.
Електромеханічне реле контролю швидкості (РКС )
Електромеханічне реле контролю швидкості (РКС ) працює за принципом асинхронного двигуна. Ротор реле являє собою постійний магніт 1, з'єднаний з валом двигуна, швидкість якого вимірюється . Постійний магніт поміщений усередині алюмінієвого циліндра 5, що має обмотку у вигляді білячої клітки. Циліндр може повертатися навколо осі на невеликий кут і перемикати при цьому за допомогою упору 3 контакти 4 (6).
При нерухомому двигуні упор займає середнє положення і контакти реле знаходяться в «нормальному» положенні. При обертанні двигуна і тим самим магніту 1 на циліндр 5 починає діяти обертаючий момент, під впливом якого він повертається і забезпечує за допомогою упору 3 перемикання контактів 4 .
При швидкості двигуна, близькій нулю, циліндр повертається в середнє положення і контакти 4 переходять у свій «нормальний» стан. Величина швидкості, при якій перемикаються контакти реле, визначається положенням налагоджувальних гвинтів 2 .