Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Питання 2. Сутність режиму виконання і відбування покарання в установах виконання покарань.

Під сутністю режиму відбування покарання у виправних установах слід мати на увазі, насамперед, внутрішню сторону, внутрішній зв'язок, що складає загальну, а вірніше, всезагальну основу виконання адміністрацією та відбування засудженими покарання у виді позбавлення волі, що є організуючим початком їх виправлення і ресоціалізації. Режим має двоїстий, суперечливий характер: без режиму виконання не може бути режиму відбування покарання. У ньому поєднуються цілі примусового приведення у виконання правил режиму і виховання, тобто в ньому знаходять своє подальше втілення каральні властивості покарання та всебічний розвиток, створення умов для виховних заходів. Крім того, у режимі існує й таке протиріччя, як вплив адміністрації та протидія засуджених, що в остаточному підсумку приведе до розвитку й удосконалення режиму.

Щоб відшукати і розкрити сутність режиму виконання і відбування покарання у виді позбавлення волі потрібно судити про нього не за окремими проявами, а за всією сукупністю проявів системи його елементів. Потрібно розглядати усю взаємодіючу та динамічну систему правил режиму в поєднанні із зовнішньою та внутрішньою формами організації змісту, встановленої правовими нормами, що визначають повсякденне життя засудженого у виправній установі. Поодинокий розгляд окремих проявів сутності режиму через його елементи, сприйняті у відриві від інших, вочевидь може призвести до омани й невірного висновку.

Пізнання сутності режиму повинно починатися, насамперед, з визначення та пізнання його істотних ознак і основних елементів (підсистем). В кожному окремому елементі режиму в певній мірі містяться передумови більш загального поняття (наприклад, дисципліни, законності, закону тощо). Однак загальне не завжди складає сутність окремого. Справа в тому, що не загальне, а всезагальне піднімається над всіма особливостями окремого, особливого, загального і складає їх сутність Правопорядок є істотним, визначальним моментом усього змісту режиму, і, в той же час, уособлюючим щось загальне, а вірніше - всезагальне, властиве всій системі елементів режиму і кожному з них окремо. Правила поведінки, що закріплені в правових нормах і складають зміст режиму, являють собою не що інше, як державну волю, що здійснюється органами державної влади. Вони конкретно виражені в правових нормах, які встановлюють належну або можливу поведінку засудженого в період відбування покарання, а також регулюють порядок виконання, проведення в життя державної волі адміністрацією виправних установ.

Правопорядок має місце тоді, коли учасники регульованих нормами права суспільних відносин погодять свою поведінку з їх суб'єктивними правами та юридичними обов'язками; перетворюючи в життя виражену в нормах права державну волю.

Іншими словами, правопорядок, що виступає як сутність режиму відбування покарання у виправних установах, виражається в порядку відносин, що складаються в процесі реалізації правових норм учасниками правовідносин, зокрема, адміністрацією виправних установ та засудженими при виконанні і відбуванні покарання у виді позбавлення волі.

Підвищення ефективності виправлення і ресоціалізації засуджених нерозривно пов'язане з установленням, підтримкою й дотриманням у кожній виправній установі суворого і твердого правопорядку, удосконаленням профілактичної роботи з попередження правопорушень.

Адже відсутність у виправній установі твердого, заснованого на законі правопорядку заважає нормальному життю більшості засуджених, що стали на шлях виправлення, та цілеспрямованій роботі адміністрації в справі виконання покарання у виді позбавлення волі, здійсненні комплексу заходів щодо виправлення і ресоціалізації засуджених.

Забезпечення адміністрацією встановленого законодавцем правопорядку й дотримання його засудженими сприяє досягненню мети покарання - захисту інтересів особи, суспільства і держави шляхом створення умов для виправлення і ресоціалізації засуджених, запобігання вчиненню ними нових злочинів. Характерними особливостями встановленого і здійснюваного у виправних установах правопорядку, на наш погляд, є те, що тут на перший план виступають і домінують сувора, чітка вимогливість і примус у рамках законодавства, які мають місце у процесі виконання кримінально-правового покарання.

Правопорядок у виправних установах, на наш погляд, найбільш рельєфно виявляється саме в режимі - суворому і точному застосуванні адміністрацією, а також виконанні й дотриманні засудженими всієї системи правил поведінки в повсякденному житті - у побуті, процесі праці, навчанні, виховній роботі тощо.

Разом з тим, в умовах виправної установи правопорядок складається не тільки в результаті дотримання правил режиму, але й опосередковано, через інші засоби і методи виправлення і ресоціалізації, хоча б тому, що правила режиму тісно взаємозалежні, переплітаються з ними, немов пронизуючи їх.

Правопорядок — це стан упорядкованості системи суспільних відносин, заснованих на праві й законності. Правопорядок у виправних установах визначає поведінку всіх діючих у ньому суб'єктів (адміністрації та засуджених), що володіють правами й обов'язками юридичного характеру і спрямовані на виконання завдань кримінально-виконавчого законодавства.

Справжній правопорядок, що виступає як сутність режиму у виправних установах, немислимий без дотримання законності учасниками правовідносин у процесі реалізації правил і вимог режиму. Тому правопорядок у виправних установах слід розглядати як порядок відносин між адміністрацією та засудженими, що складається в результаті здійснення правових норм і вимог законності.

Правоохоронна діяльність, здійснювана державою (в особі ДПтСУ), виражається в наданні виправним установам прав і можливостей, а також створенні умов для правильного й ефективного застосування правових норм у частині виконання покарань у виді позбавлення волі, забезпечення режиму відбування покарання засудженими шляхом використання можливих правових засобів і методів впливу.

Причому, ці правові засоби і методи впливу в залежності від конкретних обставин можуть виступати в якості як основних, так і другорядних.

Наявність множинності та різноманітності засобів і методів впливу на засуджених при забезпеченні встановленого правовими нормами режиму відбування покарання утворюють єдину систему взаємодіючих і динамічних засобів і методів, що застосовуються адміністрацією виправних установ в процесі правоохоронної діяльності. Причому, всі засоби і методи впливу на засуджених, що застосовуються у виправних установах, тісно взаємопов'язані та знаходяться у постійній взаємодії.

Тому задля уточнення і конкретизації правоохоронної діяльності із забезпечення режиму, підтримки й захисту правопорядку у виправних установах, необхідно в цій системі засобів і методів у кожному конкретному випадку виділяти серед них основні, істотні.

Також слід відзначити, що під час застосуванні таких засобів впливу на засуджених слід враховувати і специфічні умови тримання, і людські стосунки, які відбуваються між засудженими, і сам контингент засуджених. Якщо у конфліктних ситуаціях перевагу віддавати силовим методам впливу на засуджених, а заходи стягнення будуть неадекватні характеру самих вчинків, неминуча відповідна негативна реакція. У зв'язку з цим суворість повинна поєднуватися з чутливим відношенням до законних потреб засудженого, але разом з тим потрібно виключити лібералізм, який породжує стан беззаконності та розпущеності. Слід враховувати й ту обставину, що в сучасних умовах демократичних змін у державі засуджені не тільки критично ставляться до дій адміністрації, але й більш вимогливо відносяться до забезпечення своїх прав.

Режим у колоніях має зводити до мінімуму різницю між умовами життя в колонії і на свободі, що повинно сприяти підвищенню відповідальності засуджених за свою поведінку і усвідомленню людської гідності. Тому, необхідно зауважити, що наведене положення дещо відрізняється від цілей режиму, закріплених у міжнародних нормативно-правових актах. Європейські в'язничні правила вказують, що режим, застосовуваний в місцях позбавлення волі, повинен: а) забезпечувати умови життя, сумісні з людською гідністю та нормами, прийнятими в суспільстві; б) звести до мінімуму негативні наслідки ув'язнення та різницю в ув'язненні та на свободі, з тим, щоб ув'язнений не втратив почуття самоповаги або особистої відповідальності; в) підтримувати та укріплювати зв'язки з рідними та громадськістю в інтересах ув'язнених та їх сімей; г) надавати можливість ув'язненим розвивати навички та схильності, що допоможуть їм успішно включитись у життя суспільства після звільнення.

Отже, підсумовуючи наведене вище, можна зазначити, що:

1) режим відбування покарання у виді позбавлення волі це досить складне правове явище, що має двоїстий, суперечливий характер;

2) сутність режиму полягає у системі правил режиму - необхідних, суттєвих його ознак, а також зовнішніх і внутрішніх форм організації тримання засуджених (охорони, нагляду, оперативно-розшукової та режимно-профілактичної діяльності);

3) поряд із сутністю, що є істотною, єдиною і визначальною у змісті режиму виступає правовий порядок виконання і відбування покарання у виді позбавлення волі;

4) правопорядок у виправних установах необхідно розглядати як порядок відносин адміністрації та засуджених, що складається м результаті реалізації правових норм і вимог законності;

5) в умовах виправної установи правопорядок (як сутність режиму) разом з тим відображає комплексний характер реалізації кримінально-правового покарання, застосування всіх засобів і методів цього процесу виправлення і ресоціалізації засуджених.


Читайте також:

  1. III. Виконання бюджету
  2. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  3. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  4. IV. Питання самоконтролю.
  5. V. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.
  6. V. Питання для самоконтолю
  7. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  8. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  9. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  10. Актуальні питання управління земельними ресурсами та їх охорони
  11. Амністія являє собою повне або часткове звільнення від кримінальної відповідальності і покарання певної категорії осіб, винних у вчиненні злочину.
  12. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.




Переглядів: 900

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Питання 1. Поняття режиму виконання і відбування покарання в установах виконання покарань в науково-юридичній літературі та Кримінально-виконавчому кодексі України. | Питання 3. Основні елементи режиму виконання і відбування покарання в установах виконання покарань.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.