Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Організація бухгалтерського обліку і звітності в комерційних банках

Тема 1. ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ І ПРИНЦИПИ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ В БАНКАХ

Перелік питань для самостійного вивчення

1. Організація бухгалтерського обліку і звітності в комерційних банках.

2. Характеристика операційної роботи комерційних банків.

3. Характеристика банківської документації.

4. Особливості побудови Плану рахунків бухгалтерського обліку в банках.

Перелік рекомендованих джерел

1. Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України: Постанова Правління НБУ від 17.06.2004 р., № 280 : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // www.bank.gov.ua.

2. Інструкція про порядок складання та оприлюднення фінансової звітності банків України : Затв. постановою Правління НБУ від 24.10.2011 р., № 373 : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // zakon.rada.gov.ua.

3. Положення про організацію внутрішнього аудиту в комерційних банках України: Постанова Правління НБУ від 20.03.1998 р., № 114 : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // www.bank.gov.ua.

4. Положення про організацію бухгалтерського обліку та звітності в банківських установах України: Постанова Правління НБУ від 30.12.1998 р., № 566 : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // www.bank.gov.ua.

5. Положення про організацію операційної діяльності в банках України: Постанова Правління НБУ від 18.06.2003 р., № 254 : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // www.bank.gov.ua.

6. План рахунків бухгалтерського обліку банків України: Постанова Правління НБУ від 17.06.2004 р., № 280 : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // www.bank.gov.ua.

7. Про Національний банк України: Закон України від 20.05.1999 р., № 679-XIV : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // zakon.rada.gov.ua.

8. Про банки і банківську діяльність: Закон України від 07.12.2000 р., № 2121-IIІ : [Електронний ресурс]. – режим доступу : http: // zakon.rada.gov.ua.

9. Облік і аудит у банках : підручник / [А. М. Герасимович, Л. М. Кіндрацька, Т. В. Кривов’яз, та ін.; за ред. проф. А. М. Герасимовича]. – К. : КНЕУ, 2004.

10. Кіндрацька Л. М. Фінансовий та управлінський облік у банках : підручник / Л. М. Кіндрацька . — К. : КНЕУ, 2008.

Бухгалтерський облік у банківській системі України організує Національний банк України (НБУ), виходячи із загальноприйнятих у міжнародній практиці принципів та стандартів бухгалтерського обліку і чинного національного законодавства.

У комерційних банках бухгалтерський облік виконує наступні функції:

фінансову, управлінську, статистичну, контролюючу.

Виходячи з цих функцій бухгалтерський облік є:

- інформаційною системою, що формує фінансову інформацію про банк як суб’єкт господарської діяльності;

- процесом визначення, вимірювання й передавання інформації економічного характеру;

- сукупністю процедур, що визначають зміст здійснених операцій, їх часовий вимір і результати цих операцій.

Об’єктами бухгалтерського обліку, що відображаються на синтетичних і аналітичних рахунках є:

§ активи банку – готівкові кошти; кошти на кореспондентських рахунках банку; депозити в інших банках; портфель цінних паперів; нематеріальні й матеріальні активи; кредити та фінансовий лізинг, що надані клієнтам; банкам; інші активи.

§ зобов’язання банку – кошти на кореспондентських рахунках інших банків, депозити та кредити контрагентів (банків і клієнтів); кошти до запитання клієнтів; строкові депозити клієнтів; цінні папери власного боргу та інші зобов’язання;

§ капітал – статутний капітал, нерозподілені прибутки (нерозподілені прибутки минулих років), прибутки (збитки) звітного року, що підлягають затвердженню; інші фонди та загальні резерви, результати переоцінювання.

Бухгалтерський облік в банках повинен виконувати такі завдання:

- забезпечувати своєчасність і точність здійснення та відображення в обліку грошово-розрахункових операцій;

- формувати необхідну інформацію про стан розрахунків і рахунків, відкритих у банку;

- забезпечувати контроль за наявністю і рухом майна банку; за використанням матеріальних, трудових й фінансових ресурсів; за збереженням грошових й матеріальних цінностей; за правильним використанням власних коштів і залучених ресурсів;

- формувати інформацію для складання фінансової, статистичної, податкової звітності, що подається до НБУ, фінансовим, податковим та іншим контролюючим органам;

- забезпечувати прийняття управлінських рішень керівництвом банку.

Бухгалтерський облік і звітність у банках будуються на загальноприйнятих у міжнародній практиці принципах:

1. Принцип безперервності діяльності означає, що банківська установа постійно функціонує і продовжуватиме свою роботу у майбутньому. Тому господарські засоби відображаються в балансі за їх фактичною собівартістю, а не ринковою ціною.

2. Принцип постійності передбачає, що банки протягом тривалого часу мусять керуватися одним й тими ж правилами й методами бухгалтерського обліку. Будь-які зміни обґрунтовуються й відображаються в додатку до фінансової звітності.

3. Принцип обачливості не дозволяє завищувати оцінку активів і доходів, а також недооцінювати зобов’язання і витрати. За цим принципом банки повинні вести спеціальні рахунків сумнівних активів, резервів під знецінювання активів тощо.

4. Принцип нарахування вимагає відображення в обліку доходів і витрат в тому звітному періоді, в якому вони були нараховані або здійснені незалежно від того, коли фактично були отримані чи сплачені гроші.

5. Принцип реалізації передбачає, що доходи від надання банківських послуг чи проведення операцій, а також витрати відображаються в обліку в день їх здійснення , незалежно від того, коли фактично було отримано чи сплачено гроші за ними.

6. Принцип окремого відображення активів і пасивів означає, що статті активів і пасивів оцінюються окремо у балансі і відображаються у розгорнутому вигляді.

7. Принцип прийнятності вхідного балансу означає, що залишки за рахунками на початок поточного звітного періоду повинні відповідати залишкам на кінець попереднього (поділ діяльності банку на звітні періоди).

8. Принцип суттєвості орієнтує на те, що в обліку мають бути відображені всі суттєві події або господарські операції. Другорядні фіксуються в статті витрат або у статті “інші”.

9. Принцип собівартості визначає, що активи і пасиви обліковуються за фактичними витратами їх придбання чи виникнення.

10. Принцип відкритості передбачає, що фінансові звіти мають бути якісними, детальними і не двозначними, достовірно відображати фінансовий стан та результати діяльності установи за звітний період.

11. Принцип консолідації обумовлює порядок складання зведеної фінансової звітності в цілому для банку, якщо він має філії, дочірні та спільні підприємства. Цей принцип передбачає уніфікацію рахунків дочірних та спільних підприємств, зведення статей балансу, зменшення валюти балансу та залишки за взаємними розрахунками та вкладеннями.

12. Принцип переваги змісту над формою означає, що операції відображаються відповідно до їх економічної суті.

Організація бухгалтерського обліку в комерційних банках має свої особливості і являє собою систему правил, яка забезпечує процес збору, опрацювання, використання, аналізу та зберігання облікової інформації для виконання функцій банків.

Організація бухгалтерського обліку і звітності в банках України здійснюється згідно Положення про організацію бухгалтерського обліку та звітності в банках України, затверджене постановою Правління НБУ від 30.12.1998 р. № 566.

Організація бухгалтерського обліку повинна забезпечити:

§ швидке й чітке обслуговування клієнтів;

§ своєчасне відображення банківських операцій у обліку й звітності банку;

§ попередження виникнення нестач, незаконного витрачання коштів і матеріальних цінностей;

§ скорочення затрат праці та коштів на виконання банківських операцій на основі застосування засобів автоматизації.

§ належне оформлення документів , що полегшує їх використання та попереджає виникнення помилок й здійснення незаконних операцій.

Збір, опрацювання та відображення облікової інформації про всі банківські операції вподовж кожного облікового періоду називають циклом процесу опрацювання інформації.

Обліковими періодами в банку є: день, місяць,квартал, рік.

Щоденний обліковий цикл банку складається з кількох послідовних фаз:

- збір інформації про кожну банківську операцію з відображенням її у первинних документах;

- аналіз операції, складання бухгалтерського проведення й запис його до Журналу реєстрації господарських операцій у хронологічному порядку:

- перенесення даних бухгалтерських проведень на рахунках Головної книги для систематизації й узагальнення даних

- складання оборотно-сальдового балансу.

Такий обліковий цикл у банку повторюється щоденно й закінчується складанням щоденного оборотно-сальдового балансу. Всі облікові роботи виконуються з використанням мережі персональних комп’ютерів і програмного забезпечення САБ (система автоматизації банку).

Щоденний оборотно-сальдовий баланс ще називають пробним або первинним оскільки в ньому не враховані наслідки регулюючих проведень.

Місячний і квартальний облікові цикли додатково включають такі фази:

- підготовку робочих облікових звітів;

- складання проміжних регулюючих проведень;

- складання місячних або квартальних звітів.

У свою чергу річний обліковий цикл доповнюється такими фазами:

- складання річних регулюючих проведень;

- занесення регулюючих проведень до Головної книги та закриття рахунків у ній;

- складання заключних проведень;

- підготовка повного врегульованого балансу.

Робочі облікові звіти готуються перед складанням фінансових звітів і до внесення регулюючих та заключних проведень. Повний робочий обліковий звіт містить інформацію, необхідну для завершення решту фаз.

На базі повного робочого облікового звіту складають звіт про фінансові результати та бухгалтерський баланс.

Фінансові звіти за квартал та місяць називають проміжними фінансовими звітами. Щомісячні фінансові звіти використовуються лише керівництвом банку для внутрішніх цілей. Квартальні фінансові звіти складаються як для управлінських цілей, так і для подання в скороченому вигляді акціонерам та іншим зацікавленим особам (контролюючим органом).

Наприкінці кожного проміжного облікового періоду з Головної книги до проміжного робочого облікового звіту включається первинний пробний баланс. Проміжний обліковий звіт доповнюється проміжними регулюючими проведеннями й врегульовані сальдо рахунків переносяться до відповідних колонок звіту про фінансові результати та бухгалтерського балансу. Проміжні фінансові звіти далі складаються на підставі цього робочого облікового звіту.

У річному обліковому циклі після підготовки робочих облікових звітів складають регулюючі проведення, які враховуються при складанні річних фінансових звітів. Далі складаються річні фінансові звіти, а після них регулюючі проведення вносяться до Журналу регулюючих проведень, а потім відображаються на рахунках Головної книги. Ці проведення датуються останнім днем облікового періоду. І, нарешті, рахунки Головної книги закриваються.

Важливою фазою річного облікового циклу є здійснення заключних проведень на рахунках доходів та витрат. Рахунки доходів та витрат є номінальними, бо використовуються для накопичення даних тільки за поточний обліковий період. Наприкінці кожного періоду їх кінцеві сальдо з допомогою заключних проведень переносяться на рахунок сальдової частини “ Фінансовий результат поточного року”.

Після цього заключні проведення відображаються у Головній книзі і складається ще один пробний баланс, який називають повним або врегульованим.

 


Читайте також:

  1. II. Організація і проведення спортивних походів
  2. II. Організація перевезень
  3. II. Організація перевезень
  4. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  5. Автоматизовані форми та системи обліку.
  6. Адміністративно-територіальна організація
  7. Активні операції комерційних банків
  8. Аналіз консолідованої звітності
  9. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  10. Аналітична перевірка звітності
  11. Аудит комерційних банків.
  12. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції




Переглядів: 1173

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Приклад варіанта модульної контрольної роботи | Характеристика операційної діяльності комерційних банків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.