Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ХАРАКТЕИСТИКА РИНОЧНИХ СТРУКТУР

Джерела формування власних ресурсів підприємств.

 

Державні Колективні Приватні АТ
- бюджетні асигнування - прибуток - виторг від реалізації майна - дивіденди і % по ЦБ - безоплатна фінансова допомога - вступні і пайові внески - дивіденди і % по ЦБ - приватний капітал - прибуток - дивіденди і % по ЦБ - виручка від продажу акцій - прибуток - дивіденди і % по ЦБ

 

В умовах ринкової економіки конкуренція є формою економічної боротьби між окремими суб'єктами ринку за кращі умови задоволення свого попиту, кращі умови і результати господарювання.

Конкуренція проявляє себе в рамках конкретної галузі (галузева конкуренція) і в рамках усього народного господарства (міжгалузева конкуренція)

У залежності від місцезнаходження підприємств - конкурентів, конкуренція може бути внутрішньою і зовнішньою.

Основні п'ять умов конкуренції були визначені ще Л. Смітом:

1. Кількість конкурентів повинна бути достатньою, щоб виникла боротьба за переваги.

2. Конкуренти повинні діяти незалежно і не бути в змові.

3. Всі економічні суб'єкти повинні володіти достатніми знаннями про ринкові можливості.

4. Потрібен час, щоб ресурси почали відповідати знанням про ринкові можливості.

5. Необхідна свобода дій на ринку, тобто вільного вступу економічних суб'єктів на ті чи інші ринки і вільний вихід із них.

У залежності від виконання даних умов у економічній літературі виділяють чотири типи ринкових структур.

- звичайну конкуренцію;

- монополістичну конкуренцію;

- олігополію;

- чисту монополію.

 

 

Модель ринку Кількість фірм   Характер продукції Умови вступу до галузі Контроль цін   Доступ до інформації Типові галузі
Звичайна конкуренція Велика кількість Однорідна Достатньо легкі Відсутність Рівний Сільське господарство, роздрібна торгівля
Монопольна конкуренція Багато Неоднорідна Відносно легкі Є, але обмеженні Деякі обмеження Роздрібна і оптова торгівля, виробництво одягу
Олігополія Декілька Однорідна і різнорідна Можливі перешкоди Обмежений взаємною залежністю     _ Виробництво сталі, автомобілів, цигарок
Монополія Одна   _ Блокований Значущий     _ Місцеві підприємства суспільного значення

 

Основними методами конкурентної боротьби між продавцями споживчого ринку є цінова і нецінова конкуренція.

При ціновій конкуренції основним засобом суперництва є зниження цін на свої товари в порівнянні з цінами на аналогічну продукцію інших продавців. У даному випадку торгове підприємство може використовувати переваги низьких витрат або свідомо йти на втрату прибутку для розширення своєї частини ринку. У сучасних умовах у країнах з розвиненою ринковою економікою відкрита цінова конкуренція може не використовуватися, тому що зниження цін в одного з продавців товару викликає аналогічні дії інших конкурентів, що не приводить до зміни позиції фірми на ринку, а тільки зменшує прибутковість галузі в цілому.

При неціновій конкуренції більш вигідна позиція на ринку завойовується завдяки якісним характеристикам діяльності продавця, його особистому іміджу, додатковими умовами обслуговування і т.д.

Сучасний стан конкуренції на споживчому ринку України характеризується переважним розвитком цінової конкуренції між окремими продавцями товарів. Причиною цього є зубожіння більшості прошарків населення, вкрай низький рівень доходів, низька вимогливість до якості торгового обслуговування.

Але на окремих сегментах ринку, при реалізації товарів, орієнтованих на споживача із середнім і високим рівнем доходів, усе більше (а іноді - визначальне) значення в боротьбі за покупця мають інструменти нецінової конкуренції.

Конкуренція може набувати особливої форми й у зв'язку з використанням особливих методів забезпечення тих чи інших переваг на ринку (права на вигідне розташування підприємства, першочерговість забезпечення товарами, виняткове право на торгівлю визначеним видом продукції і т.д.).

 

Конкуренція в сфері торгівлі має певні особливості, характерні для галузі:

 

- підприємства торгівлі, особливо роздрібної, орієнтовані на територіально обмежений ринок, розміри якого залежать від місцезнаходження підприємства, його транспортної доступності для потенційних покупців;

- підприємства торгівлі виконують функцію посередника
між виробником і споживачем. Це вимагає, з одного боку, можливостей виробників, якісних характеристик товарів, вироблених ними, обліку їхньої конкурентноздатності, з іншого боку - попиту споживачів, обсягу і структури платоспроможного попиту. Тільки на основі аналізу цих факторів торгове підприємство може вирішувати проблему підтримки своєї конкурентноздатності;

- результати конкурентної боротьби визначаються, насамперед, конкурентноздатністю реалізованих товарів. Тому
найбільше значення для переваг у конкурентній боротьбі
мають не внутрішні можливості підприємства, а характер його
взаємодії з ринком товарних ресурсів: рівень цін і умови
закупівлі товарів, можливості одержання цінових знижок, широта.
глибина і відновлення асортименту, якості закуповуваних товарів і
інше. Ці фактори визначають стартові умови «боротьби за покупця» і відповідно зростання обсягів реалізації товарів.

Система ринкової саморегуляції діяльності господарюючих суб'єктів, вільне формування виробництва на нерегульованих ринках сприяє ефективному розподілу ресурсів, оптимальному використанню досягнень науково-технічного прогресу, забезпечує найбільш повне задоволення різноманітних потреб населення в товарах і послугах, підвищенню їхньої якості, що в кінцевому результаті приведе до росту матеріального благополуччя населення України

Одночасно, варто констатувати, що в чистій формі вільна економіка не існує в жодній країні світу, скрізь ринковий механізм доповнюється і коректується системою державного регулювання.

Необхідність державного регулювання ринкового механізму обумовлюється негативними наслідками, що можуть мати місце і повинні бути попереджені й обмежені.

Взаємодія держави і підприємства в умовах ринкової економіки показана на малюнку. Характер взаємин підприємств і держави визначений Господарчим кодексом України. Законодавством визначено, що держава гарантує дотримання прав і законних інтересів підприємства. Підприємство при здійсненні господарської й іншої діяльності має право за власною ініціативою приймати будь-які рішення, що не суперечать законодавству України. Втручання в діяльність підприємства з боку держави, громадських організацій, політичних партій неприпустимо.

Державне регулювання діяльності підприємства в умовах ринкових відносинах здійснюється у формі розробки і прийняття відповідного законодавства, що регламентує окремі аспекти діяльності підприємств. Вплив держави на економіку підприємства здійснюється:

- у формі прямого державного регулювання діяльності підприємств;

- через непрямі (економічні) форми впливу.

 

 

ВЗАЄМОДІЯ ДЕРЖАВИ І ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ

РИНКОВИХ ВІДНОСИН

 

 

ДЕРЖАВНЕ

 

 
 

 


ЗАХИСТ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

                       
   
       
 
 
 
   
     
 
 

 


 

       
   
ЗАХИСТ СПОЖИВАЧІВ
 
 
РЕГУЛЮВАННЯ

 

 


Регулювання діяльності підприємств в умовах ринку значно відрізняється від утручання держави в економіку підприємств, як це мало місце в умовах командної економіки. Відсутність директивних указівок державних органів підприємствам, застосування переважно економічних методів впливу, відсутність суб'єктивного підходу до умов роботи окремих підприємств, захист судом інтересів підприємств від зазіхань державних чиновників, захист комерційної таємниці підприємства - це характерні риси взаємодії підприємства і держави в ринковому середовищі, які повинні бути утворені в Україні.

Регламентуючи окремі аспекти діяльності підприємств, держава, одночасно, зацікавлено в активному розвитку як ринкової економіки в цілому, так і кожного конкретного підприємства України.

 

Література: Мазаракі А.А. с. 35-44, 67-77

 


Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  3. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  4. VІ. План та організаційна структура заняття
  5. VІ. Структурно-логічні схеми
  6. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  7. Адаптивні організаційні структури управління.
  8. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  9. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  10. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  11. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  12. Аналіз динаміки і структури валового нагромадження.




Переглядів: 443

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Підприємство харчування виконує три основних функції | Варіант 1

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.