МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ХАРАКТЕИСТИКА РИНОЧНИХ СТРУКТУРДжерела формування власних ресурсів підприємств.
В умовах ринкової економіки конкуренція є формою економічної боротьби між окремими суб'єктами ринку за кращі умови задоволення свого попиту, кращі умови і результати господарювання. Конкуренція проявляє себе в рамках конкретної галузі (галузева конкуренція) і в рамках усього народного господарства (міжгалузева конкуренція) У залежності від місцезнаходження підприємств - конкурентів, конкуренція може бути внутрішньою і зовнішньою. Основні п'ять умов конкуренції були визначені ще Л. Смітом: 1. Кількість конкурентів повинна бути достатньою, щоб виникла боротьба за переваги. 2. Конкуренти повинні діяти незалежно і не бути в змові. 3. Всі економічні суб'єкти повинні володіти достатніми знаннями про ринкові можливості. 4. Потрібен час, щоб ресурси почали відповідати знанням про ринкові можливості. 5. Необхідна свобода дій на ринку, тобто вільного вступу економічних суб'єктів на ті чи інші ринки і вільний вихід із них. У залежності від виконання даних умов у економічній літературі виділяють чотири типи ринкових структур. - звичайну конкуренцію; - монополістичну конкуренцію; - олігополію; - чисту монополію.
Основними методами конкурентної боротьби між продавцями споживчого ринку є цінова і нецінова конкуренція. При ціновій конкуренції основним засобом суперництва є зниження цін на свої товари в порівнянні з цінами на аналогічну продукцію інших продавців. У даному випадку торгове підприємство може використовувати переваги низьких витрат або свідомо йти на втрату прибутку для розширення своєї частини ринку. У сучасних умовах у країнах з розвиненою ринковою економікою відкрита цінова конкуренція може не використовуватися, тому що зниження цін в одного з продавців товару викликає аналогічні дії інших конкурентів, що не приводить до зміни позиції фірми на ринку, а тільки зменшує прибутковість галузі в цілому. При неціновій конкуренції більш вигідна позиція на ринку завойовується завдяки якісним характеристикам діяльності продавця, його особистому іміджу, додатковими умовами обслуговування і т.д. Сучасний стан конкуренції на споживчому ринку України характеризується переважним розвитком цінової конкуренції між окремими продавцями товарів. Причиною цього є зубожіння більшості прошарків населення, вкрай низький рівень доходів, низька вимогливість до якості торгового обслуговування. Але на окремих сегментах ринку, при реалізації товарів, орієнтованих на споживача із середнім і високим рівнем доходів, усе більше (а іноді - визначальне) значення в боротьбі за покупця мають інструменти нецінової конкуренції. Конкуренція може набувати особливої форми й у зв'язку з використанням особливих методів забезпечення тих чи інших переваг на ринку (права на вигідне розташування підприємства, першочерговість забезпечення товарами, виняткове право на торгівлю визначеним видом продукції і т.д.).
Конкуренція в сфері торгівлі має певні особливості, характерні для галузі:
- підприємства торгівлі, особливо роздрібної, орієнтовані на територіально обмежений ринок, розміри якого залежать від місцезнаходження підприємства, його транспортної доступності для потенційних покупців; - підприємства торгівлі виконують функцію посередника - результати конкурентної боротьби визначаються, насамперед, конкурентноздатністю реалізованих товарів. Тому Система ринкової саморегуляції діяльності господарюючих суб'єктів, вільне формування виробництва на нерегульованих ринках сприяє ефективному розподілу ресурсів, оптимальному використанню досягнень науково-технічного прогресу, забезпечує найбільш повне задоволення різноманітних потреб населення в товарах і послугах, підвищенню їхньої якості, що в кінцевому результаті приведе до росту матеріального благополуччя населення України Одночасно, варто констатувати, що в чистій формі вільна економіка не існує в жодній країні світу, скрізь ринковий механізм доповнюється і коректується системою державного регулювання. Необхідність державного регулювання ринкового механізму обумовлюється негативними наслідками, що можуть мати місце і повинні бути попереджені й обмежені. Взаємодія держави і підприємства в умовах ринкової економіки показана на малюнку. Характер взаємин підприємств і держави визначений Господарчим кодексом України. Законодавством визначено, що держава гарантує дотримання прав і законних інтересів підприємства. Підприємство при здійсненні господарської й іншої діяльності має право за власною ініціативою приймати будь-які рішення, що не суперечать законодавству України. Втручання в діяльність підприємства з боку держави, громадських організацій, політичних партій неприпустимо. Державне регулювання діяльності підприємства в умовах ринкових відносинах здійснюється у формі розробки і прийняття відповідного законодавства, що регламентує окремі аспекти діяльності підприємств. Вплив держави на економіку підприємства здійснюється: - у формі прямого державного регулювання діяльності підприємств; - через непрямі (економічні) форми впливу.
ВЗАЄМОДІЯ ДЕРЖАВИ І ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ РИНКОВИХ ВІДНОСИН
Регулювання діяльності підприємств в умовах ринку значно відрізняється від утручання держави в економіку підприємств, як це мало місце в умовах командної економіки. Відсутність директивних указівок державних органів підприємствам, застосування переважно економічних методів впливу, відсутність суб'єктивного підходу до умов роботи окремих підприємств, захист судом інтересів підприємств від зазіхань державних чиновників, захист комерційної таємниці підприємства - це характерні риси взаємодії підприємства і держави в ринковому середовищі, які повинні бути утворені в Україні. Регламентуючи окремі аспекти діяльності підприємств, держава, одночасно, зацікавлено в активному розвитку як ринкової економіки в цілому, так і кожного конкретного підприємства України.
Література: Мазаракі А.А. с. 35-44, 67-77
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|