Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Протокол №5 від 23.01.2007 р.

Харків – ХНАМГ – 2007

Будівництво”, „Міське

Промислове та цивільне

Електротехнічні системи

З КУРСУ ПСИХОЛОГІЇ ТА ПЕДАГОГІКИ

КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

(для студентів 1-4 курсів заочної форми навчання

спец.:6.050100 – „Економіка підприємства”,

„Облік і аудит”;

6.050200 – „Менеджмент організацій”;

6.100400 – „Транспортні системи”;

електроспоживання”;

будівництво і господарство”;

6.092200 – „Електричний транспорт”)

Конспект лекцій з курсу психології та педагогіки (для студентів 1-4 курсів заочної форми навчанняспец.: 6.050100 – „Облік і аудит”, „Економіка підприємства”; 6.050200 – „Менеджмент організацій”; 6.100400 – „Транспортні системи”; 6.090600 – „Електротехнічні системи електроспоживання”; 6.092100 – „Міське будівництво і господарство”, „Промислове та цивільне будівництво”; 6.092200 – „Електричний транспорт”). Уклад.: Золотарьова І.М. – Харків: ХНАМГ, 2007. – 30 с.

 

Укладач: І.М.Золотарьова

 

Рецензент: О.О.Жигло

 

Рекомендовано кафедрою мовної підготовки, психології та педагогіки,

 

ПЕРЕДМОВА

 

 

Курс психології та педагогіки являє собою складову частину загальногуманітарної підготовки студентів. Психологія та педагогіка тісно пов`язані між собою і складають наукову основу процесів навчання та виховання. Найважливіші знання з основ психології, такі, як структура діяльності людини, психологічні особливості процесу спілкування, зміст та механізми пізнавальних процесів різного рівня психічної організації, являють собою теоретичну та практичну підставу педагогіки. Саме тому у даному посібнику знанням з курсу загальної та педагогічної психології приділяється найбільше уваги.

Посібник адресований студентам Харківської національної академії міського господарства, які заочно вивчають даний курс згідно з планами Заочного факультету та Факультету післядипломної освіти і заочного навчання за дисциплінами: „Психологія”, „Психологія і педагогіка”, „Основи психології та педагогіки”.

Головна мета посібника – надати практичну допомогу студентам при вивченні курсу, систематизувати та узагальнити теоретичний матеріал, отриманий на лекціях.

 

ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГІЇ. ЗВ`ЯЗОК З ІНШИМИ НАУКАМИ

 

1. Поняття про психологію та педагогіку. Історія формування

психології як науки.

2. Мозок та психіка. Етапи еволюції психіки. Внесок І.М.Сеченова

та І.П.Павлова у розвиток світової психології.

3. Структура сучасної психології.

 

 

Предмет вивчення в психології – людина. Людину вивчає багато наук. Соціальні: соціологія, філософія, політологія. Природознавчі: медицина, антропологія, фізіологія. Психологія вивчає людину з точки зору її психічної діяльності. По-грецьки слово "псюхе" – душа.

Психологія – наука про факти, закономірності та механізми психіки людини. Предмет дослідження – психічна діяльність людини та її особливості. Педагогіка як наука тісно пов`язана із психологією, це наука про навчання людини та її виховання.

Душею людина почала цікавитися з того часу, як тільки відокремила себе від світу природи та усвідомила себе як людину. Давні люди смерть, сон, непритомність розглядали як однорідні явища. Сон, наприклад, вважали явищем, коли душа тимчасово залишає тіло. Смерть – коли душа зовсім не повертається до тіла. Тому у давніх людей не було трагедії смерті. Душі людей, що вмерли, розглядалися як своєрідні співбратства, як і у живих.

З появою релігії поняття душі набуває нематеріального змісту.

V-VII ст. до н.е. – Фалес, Анаксімен, Анаксімандр в основу душі покладали те, з чого створений навколишній світ: воду, вогонь, повітря. Вони відокремлювали душу від її носія – людини. Душа становила ту субстанцію, з якої утворено першоджерело світу.

V ст. до н.е. – Геракліт розглядав душу як частину природи. Життя душі, на його думку, підпорядковувалось загальним законам природи.

IV ст. до н.е. – Аристотель написав трактат "Про душу", в якому довів, що душа та тіло – єдине ціле. На його думку, дух присутній в усьому живому: рослинах, тваринах, людях.

Проблемою душі цікавились Декарт, Дидро, Радищев.

Значний внесок у розвиток психології як науки було зроблено російським вченим І.М.Сеченовим у ХIХ ст. І.М.Сеченов довів, що джерелом психічної діяльності людини є мозок, ввів поняття рефлексу як реакції організму на зовнішні подразнення.

Роботу І.М.Сеченова було продовжено російським психофізіологом І.П.Павловим наприкінці ХIХ – початку ХХ ст. І.П.Павлов відкрив закономірність регулювання мозком взаємодії вищих тварин та людей із зовнішнім середовищем. Йому належить теорія про так звану другу сигнальну систему. Перша сигнальна система – це безпосереднє сприйняття світу: бачити, слухати, чути. Друга притаманна лише людині, це так званий "образ образу" – слова та думки.

Джерело психіки – зовнішній світ, зміст же її формується характером взаємодії із оточуючим середовищем. Психічна діяльність людини відтворюється спеціально пристосованим органом – мозком. Він складається із двох частин: спинного та головного. Так звані безумовні (природжені) рефлекси містяться у спинному мозку. Умовні (придбані) – у головному.

У півкулях головного мозку психічні функції людини розподіляються відповідним чином: ліва півкуля контролює логічні операції, мовлення, мислення. Права – уяву, образи, емоції, орієнтацію у просторі. Дане явище отримало назву функціональна асиметрія головного мозку.

Психологія як наука займає проміжне місце між природних, соціальних та філософських наук. Структуру сучасної психології можна розглядати залежно від підстав класифікації.

А. За конкретним видом діяльності людини: психологія праці,

педагогічна, медична, юридична, психологія спорту,

художньої творчості та ін.

Б. За різними аспектами розвитку: психологія немовлят,

підлітків, людей середнього віку, старих людей, порівняльна

психологія.

В. За психологічним аспектом співвідношення особистості та

суспільства: соціальна, диференціальна, загальна.

Загальна психологія – своєрідна збірна назва. Загальна психологія вивчає психічні явища, що у тій чи іншій мірі представлені у будь-якому психологічному напрямку дослідження.

Матеріали досліджень загальної психології, а також педагогічної та вікової дають багатий теоретичний матеріал для розвитку педагогіки як науки про навчання та виховання людини.

 

 

 


Читайте також:

  1. Багаторівневий підхід. Протокол. Інтерфейс. Стек протоколів.
  2. Види атак на механізми та протоколи автентифікації
  3. Віддалена робота із ОС. Протокол SSH. Утиліта putty
  4. Деякі протоколи і послуги Рівня застосувань.
  5. Дипломатичний протокол: сутність і роль в міжнародних відносинах
  6. Довідка. Протокол, витяг із протоколу
  7. Додаткові протоколи до Женевських конвенцій 1977 р.
  8. Етапи еволюції поштових протоколів
  9. Задачі протоколів обміну файлами
  10. Кіотський протокол
  11. Класифікація протоколів
  12. Криптографічні протоколи автентифікації




Переглядів: 685

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види аерофотозйомок | ДІЯЛЬНІСТЬ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.