МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 11: Ринок. Конкуренція й основні моделі ринків1 Ринок, його суть, принципи та функції. 2 Умови формування ринкових відносин в Україні 3 Класифікація ринку 4 Механізм функціонування ринку 5 Конкуренція і моделі ринків 6 Антимонопольне законодавство та антимонопольна практика. І. Ринок – сукупність виробничих відносин, що виникають між різними суб’єктами господарської діяльності у процесі виробництва й розподілу економічних благ, обміну результатами виробництва, товарного обігу на основі об’єктивних законів товарного господарства. Умови виникнення ринку: СПП, спеціалізація виробництва, економічна відокремленість суб’єктів господарської діяльності, вільний обмін ресурсами. Функції ринку: інформаційна; розподільча; регулююча; стимулююча; ціноутворювальна; контрольна; сануюча; інтегрувальна. Об’єкти ринку: товари і послуги, економічні ресурси, фінансові ресурси. Суб’єкти ринку: домогосподарства – власник економічних ресурсів та основна структурна одиниця, яка функціонує в сфері споживання кінцевих продуктів виробництва, благ та послуг. Бізнес – споживач економічних ресурсів, функціонує з метою отримання прибутку. Уряд – виконує функцію регулювання. ІІ. Розвиток ринкових відносин в кожній країні відбувається по особливому, але маючи деякі спільні риси в розвитку дозволяють виділити кілька моделей ринку: 1. американська. 2. японо-німецька. 3. шведська. 4. південнокорейська. Залежно від умов, в яких діють суб’єкти господарського життя, вирізняють в еволюції такі типи ринків: 1. Вільний. 2. Деформований. 3. Регульований або соціально-орієнтований. ІІІПроникнення ринкових відносин у всі сфери економічного життя суспільства зумовлює необхідність класифікувати види ринків за певними ознаками, в залежності від бажання отримати характеристику визначеного об’єкта дослідження. Структура ринків за критеріями: 1. По відношенню до законодавства: 1.1 легальний. 1.2 нелегальний. 2. За територіально-адміністративною ознакою: 2.1 місцевий. 2.2 регіональний 2.3 національний. 2.4 світовий. 3. За способом взаємодії суб’єктів ринкових відносин: 3.1 оптова торгівля 3.2 роздрібна 3.3 державні закупки. 4. За суб’єктами: 4.1 споживчий ринок. 4.2 ринок виробників 4.3 ринок посередників 4.4 державний ринок. Дослідження структуризації ринку дозволяє виділити основні види ринку за об’єктом: 1. Ринки товарів і послуг: - товарів споживання (продовольчі та непродовольчі); - послуг (побутові, транспорті, комунікаційні); - житло та будівлі невиробничого призначення. 2. Ринок факторів виробництва: - нерухомість; - знарядь праці; - робочої сили; - сировини та матеріалів; - землі; - енергоресурсів; - корисних копалин. 3. Фінансовий ринок: - інвестицій;. - кредитний; - цінних паперів; - валютно-грошовий. 4. Ринок інтелектуальної праці: - інновацій; - винаходів; - інформаційний; - товари літератури та мистецтва. 5. Регіональний ринок: - місцевий; - внутрішній; - національний; - зовнішній; - міжнародний. ІV. Ринковий механізм – механізм взаємозв’язку і взаємодії основних елементів ринку: попиту, пропозиції та ціни. Закон пропозиції – прямий зв’язок між ціною та обсягом пропозиції. Ступінь зміни попиту на певну продукцію під впливом зміни ціни на неї характеризує еластичність попиту: Еластичність попиту і пропозиції означає ступінь відносної змінюваності попиту і пропозиції під впливом відносної зміни ринкової ціни. де Q – обсяг попиту; P – ціна. або
Якщо Ed>1 – еластичний; Ed<1 – нееластичний; Ed=1 – одинично еластичний. Ступінь зміни пропозиції на певну продукцію під впливом зміни ціни на неї характеризує еластичність пропозиції. Якщо Es = 1 – одинично еластична; E<1 – нееластичний; E>1 – еластичний; E=0 – абсолютно нееластична; E®¥ - абсолютно еластична. Перехресна еластичність – зміна обсягу виторгу товару Х від зміни ціни на товар Z: Рівноважна ціна – ціна за якої розмір попиту дорівнює розміру пропонування і встановлюється рівноважна кількість, що може бути продана за цією ціною. За цих умов відсутні і надлишок і дефіцит. Графічно це точка перетину кривих AS і AD. V.Функції конкуренції: - врівноваження попиту і пропозиції, формування ринкової ціни. - встановлення балансу між суспільними потребами та виробництвом - узгодження інтересів виробників з інтересами споживачів. - стимулювання технічного прогресу - контролю - регулювання Методи конкурентної боротьби: 1. ціновий: знижки цін, сезонні розпродажі, демпінг, тощо 2. неціновий: якість, сервісне обслуговування, надання гарантій, тощо. Види конкуренції : 1. Досконала. 2. Недосконала. 3. Внутрішньогалузева 4. Функціональна 5. Видова 6. Предметна 7. Цивілізована 8. Недобросовісна
Читайте також:
|
||||||||
|