Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні зміни психічних функцій

Психологія пізньої дорослості.

У період пізньої дорослості відбувається багато змін у житті кожної людини. По-перше, відбувається зміна соціального статусу, так як після 60 років більшість людей припиняють професійну діяльність і виходять на пенсію. Для більшості людей ця зміна діяльності проходить дуже хворобливо, супроводжується депресією, кризовими проявами. Людина, особливо з вираженою професійною ідентичністю, повинна відмовлятися від усього звичного, важливого і цінного для неї. Така людина може відчувати власну непотрібність через те, що уже немає можливості виконувати професійну роль, бути потрібною суспільству та близьким людям.

Типовим для людей нашого суспільства є зміна економічного стану людей похилого віку. Їм потрібно пристосовуватися до нового способу життя, якщо діти не допомагають, або не можуть допомагати їм. Тому деякі люди віку пізньої дорослості продовжують працювати не за фахом, щоб підтримати матеріально стан сім`ї.

Більшість подружжів, що зберегли шлюб, виростили дітей, наголошують, що саме в цей час спільне спілкування займає перше місце в емоційному житті. Вони душевно близькі, схильні підтримувати і допомагати один одному.

По-іншому відчувають себе люди, які втратили чоловіка або дружину, така втрата є великим горем і супроводжується тривалою адаптацією. Часто такі люди починають займатися різними видами суспільнокорисної діяльності, відвідують групи здоров`я, займаються танцями, тим, де можна реалізувати основну потребу в соціалізації та емоційному спілкуванні. В Києві таких людей можна зустріти майже кожного вечора на станції метро “Театральна”, де вони знайомляться, співають, танцюють, разом проводь вечори.

Приблизно в 65 років у віці пізньої дорослості розпочинається криза, яку Е.Еріксон назвав кризою “Я – інтеграції”

Криза завершується успішно, якщо людина, аналізуючи своє життя, задоволена ним, вбачає в ньому сенс, приймає його таким, яким воно є. Якщо людина все життя вважає марним, можливості втраченими та марною тратою сил, то інтеграція не відбувається. Стан такої людини можна назвати відчаєм, депресією, у ній спостерігається соціальна ізоляція, зростає тривожність, страх перед подальшим життям.

Основні зміни психічних функцій. Згідно Б.Г.Ананьєву, зрілість фізична, особистісна, пізнавальна та професійна не співпадають за строками, так як процес розвитку гетерохроній. В період пізньої дорослості пізнавальні можливості людини за загальними параметрами дещо нижчі, ніж у попередніх вікових періодах. Але для реалізації пізнання людина використовує зафіксовані життєвим досвідом прийоми. Згідно дослідження, літні люди мають високий рівень аттенціональних здібностей: вони можуть концентрувати та утримувати увагу навіть у несприятливих умовах. Хороші показники має інтелектуальна діяльність: люди пізньої дорослості володіють логічними формами мислення, дедуктивною логікою, розумові операції доведені ними до досконалості. Добре розвинуте рефлексивне мислення, але виникають проблеми із функціонуванням пам’яті. Люди похилого віку схильні сприймати та утримувати менше інформації ніж молоді. Вони мають схильність запам’ятовувати те, що важливо для них або буде в нагоді. Зазвичай, краще виконуються вправи, якщо була попередня інструкція з методики класифікації та організації матеріалу, що запам’ятається. Ефективності запам’ятовування сприяє тренування. Але людям після 70 років не завжди вдається досягти рівня молодих людей, навіть після тренувань. Навчання тільки помножує різницю в результатах. Отже, резервні можливості розвитку людей похилого віку значно менші, мають меншу пластичність.

У деяких людей похилого віку спостерігається зниження пізнавальної діяльності. Це може бути визнано прямими та опосередкованими причинами. Крайній прояв інтелектуального спаду називають деменцією.

Деменція – комплекс порушень, який включає дефекти пізнання, прогресуючу амнезію та зміни особистості, які пов’язують з періодом старіння.

До прямих причин спаду інтелекту відносять: хворобу Альцгеймера та судинні ураження мозку (атеросклероз, інфаркт мозку).

До опосередкованих причин зниження інтелекту відносять: психологічні очікування (деякі люди заздалегідь очікують, що стануть безпорадними та залежними від інших); психічне здоров`я (домінування депресивних станів); інші фактори – побічні дії ліків, погане харчування, вживання алкоголю, інтелектуальна бездіяльність.

Історично існує думка, що старіння це завжди проблеми, згасання життя, тривалі та тяжкі хвороби. Насправді це не так, бо багато людей похилого віку сприймають процес старіння як адаптацію до нових умов, появу вільного часу, щоб зайнятися улюбленими справами, виховувати онуків.

 

 

Тема 14. ПРОБЛЕМА СМЕРТІ У СВІТОСПРИЙМАННІ ОСОБИСТОСТІ


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  3. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  4. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  5. АДАПТАЦІЯ ОПЕРАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДО ЗМІНИ ЇЇ ЗАВАНТАЖЕННЯ.
  6. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  7. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  8. Адміністративні зміни кінця 18-19 ст. та утворення нових архівів
  9. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  10. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  11. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  12. Аналіз чутливості рівня беззбитковості до зміни основних факторів




Переглядів: 775

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психосоціальний розвиток середньої дорослості | Смерть як природне явище

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.