Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Приватне право

Публічне право

Публічне і приватне право.

Предмет і метод правового регулювання, що є підставами поділу системи права на галузі, визначаються глибинним поділом права на дві підсистеми: приватну і публічну, відомі ще з часів Стародавнього Рима.

Публічне і приватне право - це, з одного боку, суперечливі, а з іншого - взаємозв'язані грані права. Сьогодні правові системи багатьох цивілізованих країн грунтуються на принципі поділу права на приватне і публічне (ФРН, Франція, Італія, Іспанія і ін.). Світова юридична наука визнає поділ права на приватне і публічне певною мірою за умовний, але необхідний.

Уявимо поділ права на приватне і публічне з вказівкою предмету, ознак, методу, що відносяться до кожного з них:

- підсистема права, яка регулює державні, міждержавні і суспільні відносини.

 

- підсистема права, яка регулює майново-вартісні відносини і особисті немайнові відносини які виникають з приводу духовних благ і пов'язані з особою їх учасників.

Предмет регулювання публічного права Предмет регулювання приватного права
- сфера «державних справ»: сфера устрою і діяльності держави як публічної влади, всіх публічних інститутів, апарату держави, адміністративних відносин, державної служби, кримінального переслідування і відповідальності, принципів, норм і інститутів міждержавних відносин і міжнародних організацій і т.д. - сфера «приватних справ»: сфера статусу вільної особи, приватної власності, вільних договірних відносин, спадкоємства, вільного переміщення товарів, послуг і фінансових коштів і т.д.

 

Ознаки публічного права:

 

1) регулює відносини між державними органами або між приватними особами і державою;

2) забезпечує публічний інтерес - акцентує увагу на заборонах, обов'язках людей (підданих) перед державою;

3) забезпечує одностороннє волевиявлення суб'єктів права;

4) містить норми загальні і безособові;

5) характеризується переважанням директивно-обов'язкових норм, розрахованих на ієрархічні відносини суб'єктів і субординацію правових норм і актів;

6) широко використовує новітні технічні прийоми.

 

Ознаки приватного права:

1) регулює відносини приватних осіб між собою;

2) забезпечує приватний інтерес: акцентує увагу на економічній свободі, вільному самовиявленні і рівності товаровиробників, захисті власників від свавілля держави;

3) забезпечує вільне волевиявлення суб'єктів при реалізації своїх прав;

4) допускає широке використання договірної форми регулювання;

5) містить норми, звернені до суб'єктивного права ;

6) характеризується переважанням диспозитивних норм, розрахованих на самовідповідальність за своїми зобов'язаннями і діями;

7) зберігає класичну юридичну техніку.

 

Галузі права, які відносяться до публічного права: Галузі права, які відносяться до приватного права:
- конституційне, - адміністративне, - кримінальне, - фінансове, - бюджетне і податкове, - адміністративно-процесуальне; - карно-процесуальне, - міжнародне публічне, - міжнародне гуманітарне право і ін. - цивільне, - сімейне, - авторське, - житлове, - трудове, - цивільно-процесуальне, - міжнародне приватне право і ін.

 

Критерії віднесення норм до приватного або публічного права:

1) інтерес (публічний, державний інтерес - сфера публічного права, приватний - сфера приватного права);

2) предмет правового регулювання (приватному праву властиві норми, які регулюють майнові відносини, публічному - немайнові);

3) метод правового регулювання (в публічному праві - метод субординації, в приватному - координації);

4) суб'єктний склад (публічне право регулює відносини приватних осіб з державою або між державними органами, приватне - приватних осіб між собою).

Таким чином, галузі права можна розділити на ті, у яких переважають засади публічного права, і ті, у яких переважають засади приватного права. Для перших характерний імперативний метод правового регулювання, для других – диспозитивний.

Переважання у галузі права засад публічного (або приватного) права не виключає наявність в ній норм приватного (або публічного) права і відповідно певного поєднання імперативного і диспозитивного методів регулювання, що свідчить про відсутність «чистих» галузей права.

Наприклад, підприємницьке право - система норм, які регулюють майнові (товарно-грошові) і управлінські відносини. Якщо методом регулювання перших є диспозитивний (орієнтований на рівність сторін-підприємців), то других - імперативний (у відносинах підприємців і органів управління він передбачає обов'язкові управлінські акти, адресовані підприємцям - в межах компетенції управлінського органу).


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  4. V. Класифікація і внесення поправок
  5. А. Правобережну Україну.
  6. А/. Право власності.
  7. Аграрне право
  8. Аграрне право та законодавство США, Німеччини, Франції, Великої Британії, Ізраїлю, Польщі, Росії
  9. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  10. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства




Переглядів: 1225

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Метод правового регулювання - сукупність прийомів і способів правової дії на суспільні відносини . | Система законодавства.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.