Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Покоління прав людини

Розуміння прав людини як властивостей, залежних від людської природи, а не від милості володаря, прийшло тільки в епоху Просвітництва і ранньобуржуазних револю­цій (XVII-XVIII ст.).

Чеський юрист Карел Васак, перший генеральний сек­ретар Міжнародного інституту прав людини у Страсбурзі, у 1979 р. виділив три «покоління» прав людини.


До першого покоління належать переважно особисті та політичні права: право на свободу слова, на справедливий суд, вибір релігії. Інакше ці права називають негативними, оскільки вони закріплюють автономію особистості щодо держави, оберігають людину від свавілля з боку держави. Перші юридичні акти, що фіксують «негативні» права людини, були створені в ході революцій XVII-XVIII ст. Так, англійський Білль про права 1689 р. — акт, в основ­ному присвячений діяльності парламенту, — містив по­ложення про заборону тортур і про право індивідуальних петицій до короля.

Систематизовані зведення прав людини містили фран­цузька Декларація прав людини і громадянина (1789 р.) і Конституція СІЛА, яка у 1789-1791 pp. була доповнена першими 10 поправками, що одержали загальну назву Білль про права. Ці акти гарантували свободу і недотор­канність особи, непорушність приватної власності, право на самозахист і опір пригнобленню. У XIX ст. особисті, економічні та політичні права набули формально-юридич­ного закріплення в більшості діючих конституцій. Тим самим завершився етап формування першого покоління прав людини.

До другого покоління належать соціально-економічні та соціально-культурні права, що гарантують рівність усіх членів суспільства: право на працю, освіту, право на відпо­чинок, на гідну винагороду за працю тощо. На відміну від прав першого покоління їх називають «позитивними», оскільки вони містять опис благ, які людина має право одержувати від суспільства. Ця група прав людини почала формуватися у середині XIX ст., в умовах індустріальної революції і зростання чисельності та значення армії на­йманої праці. Так, Конституція Франції 1848 р. фіксувала право на вільну працю, на соціальну допомогу через без­робіття, старість, сирітство, інвалідність; у Франкфурт­ській Конституції Німеччини (1849 р.) закріплювалося право на безплатну початкову освіту.

Конституційне закріплення обширної групи соціальних і культурних прав: на працю і відпочинок, безплатну осві­ту, матеріальне забезпечення через втрату працездатності, на охорону материнства і дитинства — є однією з нечислен­них заслуг перед людством СРСР та інших країн марксист­ського соціалізму. У більшості країн Західної Європи і


Північної Америки соціальні права людини одержали ви­знання після Другої світової війни.

Особисті (громадянські), політичні, економічні, соціаль­ні та культурні права людини підтверджені і гарантовані Загальною декларацією прав людини 1948 р. і Міжнарод­ною Хартією прав людини (складається з ряду міжнародних пактів і протоколів до них, відкритих для підписання в 1960-х pp.). Вони визнані більшістю країн світу.

Друга половина XX ст. була відмічена, з одного боку, зростанням національно-визвольного руху, що спричинило розпад колоніальних імперій. З іншого боку, на порядок денний постало питання про охорону прав найбільш слабо захищених, а подекуди й дискримінованих верств населен­ня. Так сформувалося третє покоління прав людини,або колективні права: право нації на самовизначення, право народу на розвиток, права жінок, дітей, біженців, націо­нальних меншин.

Наприкінці XX ст. загострилися глобальні проблеми: тероризм, нарощування озброєнь, забруднення навколиш­нього середовища і загрозливе вичерпання природних ре­сурсів, бідність, голод, невиліковні хвороби. Людство все більш усвідомлює себе як цілісне явище, приходить до розуміння того, що подолання кризових явищ залежить від загальних зусиль народів. Юридичним виразом процесу глобалізації стало формування четвертого покоління прав людини.До них відносять закріплені в міжнародних до­кументах права на мир і безпеку, на здорове довкілля, на доступ до економічного, наукового і культурного потенці­алу людства, зокрема — інформаційні права. Деякі учені відносять до четвертого покоління також права, пов'язані із клонуванням та іншими відкриттями в біології1.

Чотири покоління прав людини взаємопов'язані й у жодному випадку не відміняють один одного. Колективні права не повинні ущемлювати прав і свобод особистості.


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  3. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  4. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  5. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  6. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  7. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  8. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  9. Акустичні поля людини
  10. Альних особливостей людини.
  11. Аналіз безпеки життєдіяльності людини
  12. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.




Переглядів: 838

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правовий статус особистості, його структура та види | Права людини і права громадянина

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.