Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Органічна хімія і паливо

Розповсюдження автомобільного, авіаційного та інших видів транспорту, у яких використовуються бензинові, дизельні або реактивні двигуни, є однією з найбільш характерних рис технічного прогресу сучасного суспільства. Основним джерелом палива для всіх видів транспорту являється нафта. Фракційна переробка нафти призводить до її поділу на фракції:

1) вуглеводневий газ (пропан, бутан);

2) бензинова фракція (Ткип. до 200º С );

3) керосин (Т кип. 220-275º С );

4) газойль або дизельне паливо (Ткип. 200-400º С);

5) мастильні олії (Ткип. вище 300º С);

6) залишок (мазут).

До складу бензинової фракції входять петролейний етеркип. 20-40º С) і екстракційний бензинкип. 60-120º С). Фракція, що має Ткип. 40-200º С, називається бензином і містить вуглеводні С69. Керосин містить вуглеводні С916, використовується в невеликих опалювальних пристроях та турбінах. Газойль або дизельне паливо використовується головним чином як паливо для дизельних двигунів. Мастильні масла (або нафтові масла) містять вуглеводні С2050, очищують і використовують як мастильні матеріали (олії циліндрові, низькозастигаючі, турбінні, компресорні, автомобільні, авіаційні тощо). Мазут використовують як паливо або після вакуумної перегонки одержують більш висококиплячу фракцію. Залишок – асфальт (ізоляційний вологозахисний матеріал). До речі, таке застосування має і природній асфальт, що добувають на о. Тринидат у Карибському морі та в Ізраелі у Мертвого моря.

Основним моторним паливом у наш час є бензин.

Процеси, що відбуваються у циліндрах бензинового двигуна.

У цьому двигуні відбувається спалювання попередньо стиснутої суміші пари бензину і повітря, підпаленої електричною іскрою. Суміш швидко спалахує з утворенням вуглекислого газу і води, а також невеликої кількості продуктів неповного окиснення (у тому числі чадного газу). Частина енергії, що звільняється у процесі горіння, за допомогою руху поршня перетворюється у механічну енергію.

Паливо для бензинових двигунів має різні властивості. При використанні деяких з них двигун працює нормально, а інші призводять до стукоту мотора. Це означає, що згоряння відбувається дуже швидко, тобто замість спокійного горіння відбулася детонація і сила вибуху неправильно розподілилася у стиснутому просторі. Представником неякісного палива є гептан СН3(СН2)5СН3, в той час як 2,2,4-триметилпентан (у побуті його невірно називають ізооктаном), навпаки має в цьому відношенні унікальні властивості. Ці дві сполуки були покладені в основу шкали октанових чисел: гептану за визначенням надано значення нуль, а “ізооктану” – сто. Відповідно до цієї шкали, наприклад, бензин з октановим числом 90 має властивості суміші 90 % “ізооктану” і 10% гептану. Чим вище октанове число палива, тим вища його якість. Деякі сполуки мають октанове число більше 100.

Бензин, що отримують з нафти шляхом простої перегонки, має октанове число 50-55 і непридатний для безпосереднього використання у двигунах. Для підвищення октанового числа використовують:

1. Каталітичний крекінг – високотемпературна переробка нафтових фракцій з використанням каталізаторів. Каталізатори (алюмосилікати складу mAI2O3 .nSiO2, цеоліти) забезпечують ізомеризацію і циклізацію вуглеводнів, за рахунок чого підвищується їх октанове число:

Варіантом каталітичного крекінгу є гідрокрекінг:

Каталізують цей процес суміші NiO+WO3 або СоО+МоО3, які наносять на цеоліти чи аморфні алюмосилікати.

2. Риформінг – каталітична переробка бензинових фракцій прямої перегонки нафти за допомогою водню під тиском з використанням каталізаторів. У якості каталізаторів використовують Pt/SiO2 або Pt/Al2O3 – це для платформінгу. Якщо риформінг проводять в атмосфері водню, то говорять про гідрориформінг:

Риформінг складається з процесів дегідрування, гідрування і ізомеризації алканів. Перетворення нерозгалужених алканів у розгалуженні можна схематично представити наступним чином:

Інколи октанове число підвищують, додаючи сполуку, яка має високе октанове число (наприклад, толуен чи тетраетилсвинець Pb(C2H5)4).

Дизельне паливо – це основне паливо для двигунів Дизеля. У циліндрах цих двигунів повітря стискується до більших величин, ніж у бензинових двигунах. При швидкому стискуванні повітря нагрівається приблизно до 3000 С; у нього впорскується мілкодисперсне паливо і відбувається швидке горіння суміші. Для характеристики дизельного палива використовують не октанові, а цетанові числа. Нульове значення має 1-метилнафтален, а цетан (гексадекан CH3(CH2)14CH3 ) має цетанове число 100.

Ракетні палива складають 90% маси ракети і бувають рідкими і твердими. Рідкі палива складаються з двох компонентів: палива і окисника (табл. 4.5).

 

Таблиця 4.5 – Види рідкого палива

Паливо Окисник
Рідкий водень Рідкий кисень
Рідкий водень Рідкий азот
Вуглеводні С12 – С15 Рідкий кисень
Вуглеводні С12 – С15 Н2О2 (w = 98 %)
Гідразин (NH2 – NH2) Нітроген оксид

 

Тверді ракетні палива складаються з трьох компонентів і окисника (амоній перхлорат), відновника (алюміній) і полімерної складової (полібутадієн або поліуретан), яка потрібна для постійного горіння.


Читайте також:

  1. Аналітична хімія, як фундаментальна наука.
  2. БІОХІМІЯ М’ЯЗІВ І М’ЯЗОВОГО СКОРОЧЕННЯ
  3. Біохімія наркотиків
  4. Геохімія – ключ до розкриття геологічних процесів.
  5. Дизельне паливо.
  6. Додаткові паливодозуючі системи і пристрої карбюраторів
  7. Замикаючі витрати на паливо, електроенергію і тепло
  8. Лекція №1. Біохімія як наука. Хімічний склад організму. Хімічний склад харчових продуктів
  9. Органічна хімія і забруднення навколишнього середовища
  10. Органічна хімія і харчова промисловість
  11. Паливо для газобалонних автомобілів.




Переглядів: 1184

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Органічна хімія і харчова промисловість | Органічна хімія і забруднення навколишнього середовища

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.