Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



НОВАТОРСЬКІ ТЕАТРАЛЬНІ ЕКСПЕРИМЕНТИ ЛЕСЯ КУРБАСА

Тема 13. ТЕАТРАЛЬНА КУЛЬТУРА

Змістовий модуль V. Українська художня культура ХХ ст.

Якщо картину розвитку україн­ського театру XX ст. уявити у вигля­ді генеалогічного дерева з розлогою гіллястою кроною, то кореневу систе­му цієї метафоричної рослини стано­витиме «Молодий театр» - колек­тив, очолюваний видатним україн­ським режисером і актором Лесем Курбасом,що існував у Києві в 1917-1919 рр. Фактично ця трупа, що скла­далася переважно з молоді, дала пош­товх творчому зростанню більшості провідних театральних діячів Украї­ни: акторам Г. Юрі, М. Терещенку, В. Васильку, Н. Ужвій, П: Самійленко, П. Долині, П. Нятко, художнику-сценографу А. Петрицькому, кіноре­жисерові О. Довженку, поетам П. Ти­чині й М. Семенку та багатьом іншим митцям.

На відміну від більшості європей­ських країн входження вітчизняного театру в нову мистецьку епоху, опано­вування ним модерністичної естетики в Україні не збіглося з початком сто­ліття. Новий етап у розвитку україн­ського сценічного мистецтва розпочав­ся, власне, завдяки діяльності Леся Курбаса.

Лесь Курбас здобував вищу освіту в університетах Відня та Львова, мав досвід акторської роботи в трупі, де працювали його батьки, - у театрі то­вариства «Руська бесіда» на Галичи­ні, а режисерської - в створеному ним колективі «Тернопільські театральні вечори». У 1916 р. він створив у Ки­єві театральну студію. Ця студія й ста­ла основою трупи «Молодого театру», яка, маючи за мету осягнути театраль­ну модель модерністського мистецтва, здійснила справжню революцію в сце­нічному мистецтві України.

«Молодий театр» проіснував лише два сезони: з осені 1917 до весни 1919 року. Це були роки страшних лихоліть: революції, війни, постійні зміни влади. У програмі його діяль­ності, сформульованій у маніфесті, видрукованому на шпальтах київської преси восени 1917 р., оприлюднюва­лися не тільки естетичні, а й грома­дянські, соціальні та етичні позиції митців нової генерації, які вбачали у театрі рушійну силу культурного роз­витку загалом. Тому практично кожна нова вистава цього колективу ставала своєрідною сходинкою в осягненні пев­ного мистецького напряму, естетичної течії, не пройденої театром раніше.

За короткий буремний відрізок ча­су «Молодий театр» здійснив понад десять вистав (режисерами переважно виступали Лесь Курбас та Г. Юра). Паралельно велася студійна робота з акторської майстерності, пластики, мистецтва слова тощо. Традиції іта­лійської комедії дель арте знайшли ві­дображення в спектаклі «Горе брехунові» за Ф. Грільпарцером, театраль­ний символізм - у постановці «Чорної Пантери...» В. Винниченка та драма­тичних етюдів О. Олеся, естетика психологічного театру - у виставі «Лікар Керженцев» за Л. Андреєвим.

Однією з найвідоміших вистав в іс­торії українського театру взагалі і «Молодого театру» зокрема стала по­становка Лесем Курбасом трагедії Софокла «Цар Едіп». Уперше репрезен­туючи на українській сцені давній текст, режисер та його сподвижники спромоглися мистецькими засобами втілити не лише міфологічний світ грецької античності, а й освоїти новіт­ні театральні течії, що розроблялися в Європі такими театральними діячами, як Жак-Далькроз та Дельсарт. Утім, принциповою у цій виставі була суго­лосність із сучасністю: Лесь Курбас (головну роль виконав він сам) сфор­мулював чи не найважливішу для того­часного українця проблему виживання в революційному вирі, схарактеризу­вавши у такий спосіб його світосприй­няття та світорозуміння. Адже у 1918 р., так само, як колись міфологіч­ний Едіп, пересічний житель України опинився на роздоріжжі і змушений був самостійно обирати свою майбутню долю, подекуди, наче засліплений, знищуючи своїх близьких і рідних.

«Молодий театр» припинив свою діяльність у 1919 р., коли його було об'єд­нано із Першим .театром Української Радянської Республіки ім. Т. Шевченка. Згодом на його основі було створено Дніпропетровський театр ім. Т. Шев­ченка. Молодотеатрівці частково роз­чинилися у новій трупі (1920 р. її зу­силлями було здійснено знамениту інсценізацію Шевченківської поеми «Гайдамаки» в режисурі Леся Курбаса). Інша частина акторів залишила Київ, і саме з молодотеатрівського ко­реня проросли паростки нового театру ім. І. Франка, який спільно з актора-ми-галичанами заснував у Вінниці в 1920 р. актор і режисер Гнат Юра. На початку 20-х років режисер Мар­ко Терещенкостворив експеримен­тальний колектив, що став основою майбутнього українського державного театру в Одесі, а в 1927 р. новий Червонозаводський театр у Харкові (зго­дом - Донецький український музично-драматичний театр) очолив Василь Василько - учень Леся Курбаса.

Упродовж 20-30-х років в Україні було створено мережу державних ста­ціонарних театрів, діяльність яких пізніше суворо контролюватимуть ідеологічні органи влади. Водночас стався принциповий примусовий по­ворот у діяльності театрів: від есте­тичних пошуків до виконання пропа­гандистських ідеологічних функцій. Визначні досягнення українського те­атрального авангарду 20-х років, сце­нічні експерименти режисерів Леся Курбаса, В. Василька, М. Терещенка, Ф. Лопатинського, Г. Ігнатовича, Б. Тягна, російського режисера Б. Глаголіна, який у 1925-1928 рр. поставив в Україні близько десятка вистав, а також сценографічні відкриття А. Петрицького, В. Меллера, О. Хвостенка-Хвостова, М. Драка - наприкінці 30-х років були повністю знівельовані наступом тоталітарної радянської сис­теми, яка для керівництва мистецтвом виробила так званий метод соціаліс­тичного реалізму.

Було також примусово припинено творче протистояння між художника­ми різних мистецьких напрямів", зок­рема між Лесем Курбасом та Г. Юрою й очолюваними ними театрами «Бере­зіль» та ім. І. Франка. У 1933 р. Леся Курбаса усунули від керівництва ство­реного ним у 1922 р. театру «Бере­зіль», а згодом репресували. У 1937 р. він загинув у соловецьких таборах ра­зом із багатьма іншими представника­ми української інтелігенції. А леген­дарний театр «Березіль», перейме­нований на Харківський академіч­ний український драматичний театр ім. Т. Шевченка, очолив його учень режисер і актор Мар'ян Крушельницький.Саме завдячуючи йому в ук­раїнській театральній практиці збе­реглося чимало з того, що започатку­вав реформатор сцени Лесь Курбас.

 


Читайте також:

  1. Експерименти в економіці
  2. Експерименти Д.Уотсона
  3. Соціально-політичні експерименти 1958-1962 років.
  4. Театральні елементи в іграх та обрядах
  5. Театральні корифеї
  6. Театральні корифеї
  7. Часткова лібералізація політичного режиму в Україні під час «відлиги». Нові експерименти в економічній та соціальній сферах.
  8. Часткова лібералізація політичного режиму в Україні під час «відлиги». Нові експерименти в економічній та соціальній сферах.
  9. Що таке спін електрона? Які експерименти підтвердили наявність спіну у мікрочастинок?




Переглядів: 3500

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Регіональна сертифікація в Європейських країнах(ЄС). | ЕПОХА ІДЕОЛОГІЧНИХ МІФІВ СОЦРЕАЛІЗМУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.025 сек.