Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Навички спілкування

У цьому параграфі ти:

□ оціниш рівень своєї упевненості у спілкуванні з незнайомими людьми;

□ потренуєшся долати сором'язливість;

□ прочитаєш поради психологів, як поводитись у незнайомій компанії;

□ оціниш роль навичок у спілкуванні.

1. Назвіть ситуації, за яких ви можете опинитись у незнайомій компанії (перейти до нової школи, записатися до спортивної секції чи музичної студії, поїхати до літнього табору, прийти на день народження до двоюрідного брата, на дискотеку...).

2. Оцініть, як почуваєтеся серед незнайомих людей. Для цього проведіть у класі умовну лінію. З одного боку стануть ті, хто вільно почувається будь-де, а з іншого — ті, хто дуже сором'язливий. Решта стають ближче до того чи того краю.

У незнайомій компанії важливо постаратися справити хороше враження. У цьому тобі допоможуть поради психологів, як долати сором'язливість, починати розмову, підтримувати її та коректно завершувати спілкування.

Не хвилюйся, якщо в тебе не все вийде з першого разу. Цих навичок набувають у процесі тренування.

Як подолати невпевненість

Чимало людей сором'язливі від народження і через це багато втрачають. Тому якщо ти соромишся вітатись із знайомими, запитати дорогу чи зателефонувати у довідку, розпитати продавця про товар, почуваєшся невпевнено у компанії незнайомих людей, тобі треба тренувати навички подолання невпевненості.

Почни з простого, наприклад, потренуйся розпитувати про товар у магазині.

Уяви себе актором, що грає роль упевненої і розкутої людини, для якої покупки — звична річ.

Напиши сценарій, як ти покличеш продавця і що скажеш. Потренуйся спочатку перед дзеркалом, а потім з близькими дорослими чи другом.

Зроби це! Похвали себе і рухайся далі, щоразу ускладнюючи ситуації.

Як спілкуватись у незнайомій компанії

Ось кілька порад, як познайомитися з людиною, наприклад, у новій школі, на дискотеці чи в таборі відпочинку, підтримати і правильно завершити спілкування.

Як познайомитися

Обери, з ким ти хочеш познайомитися. Найкраще того, хто доброзичливий на вигляд, усміхається або сидить окремо. Привітайся і познайомся: «Привіт, я ... .А ти?»

Обміняйтесь базовою інформацією: де живете, в яких школах навчаєтесь.

Зроби комплімент: «У тебе класні черевики».

Попроси про невеличку послугу (потримати книжку, підказати час, показати дорогу).

Поговоріть про погоду, обміняйтеся враженнями про вечірку.

Якщо тобі сподобався співрозмовник, можна продовжити спілкування.

Як підтримати розмову

Розкажи якусь історію про себе, розпитай про співрозмовника.

Покажи, що тобі цікаво слухати, будь активним слухачем (див. таблицю 7, с. 110).

Від того, як завершилося спілкування, залежить, чи приємно буде зустрічатися з цією людиною наступного разу.

Як завершити спілкування

• Кінець розмови має бути невимушеним. Постарайся обрати для цього підходящий момент. Не переривай співрозмовника на півслові.

• Подай невербальний сигнал про те, що тобі треба йти: відведи погляд, нахились до виходу, склади долонями руки.

• Скажи, що мусиш іти, запевни співрозмовника, що тобі було приємно спілкуватися з ним, і ти сподіваєшся на наступну зустріч.

Вчимося робити і приймати компліменти

Робити комплімент — не означає підлещуватися до когось чи маніпулювати ним. Це уміння корисне кожній вихованій людині.

Ти можеш зробити комплімент щодо зовнішнього вигляду співрозмовника (його одягу, взуття, зачіски), його умінь чи особистих якостей, наприклад, почуття гумору.

Не менш важливим є уміння приймати компліменти. Не слід відмахуватися від них, але не треба й починати вихвалятися: «Я і не таке ще вмію!»

Якщо тебе хвалять, вислухай і тепло подякуй. Можеш зробити комплімент у відповідь: «Дякую, ти теж добре катаєшся на роликах».

Як зробити комплімент

Запитай дозволу: «Можна тебе про щось запитати?» або: «Дозволь тобі щось сказати».

Висловся конкретно: «Де ти навчився так кататися на роликах?», «У тебе чарівна усмішка».

Щиро вислов свої почуття: «Це просто клас!», «Так приємно з тобою спілкуватися».

Пограйте в гру «Вальс-комплімент».

1. Станьте в коло. Розрахуйтесь на перший-другий номери.

2. Перші номери роблять крок уперед і повертаються обличчям до других. Пари торкаються долонями (мал. 42) і ведуть діалог:

— Ти подобаєшся мені.

— Чому?

— Ти подобаєшся мені тому, що...

1 називають одну характерну рису, що подобається у партнерові. Потім міняються ролями.

3. Перші номери роблять крок управо і повторюють те саме з іншими партнерами.

4. Гра закінчується, коли пари повертаються у початкове положення.

Мал. 42

Навички спілкування

Уміння спілкуватися допомагає уникати непорозумінь і налагоджувати стосунки.

1. Об'єднайтесь у групи. На картках запишіть навички, необхідні для ефективного спілкування (мал. 43).

2. Розкладіть картки у вигляді трикутника. На вершині

— картка, на якій записано найважливіші, на вашу думку, навички. У другом рядку — дві картки з менш важливими, а в третьому — три з найменш важливими навичками.

3. Порівняйте трикутники у різних групах.

4. Розкажіть, чи важко було порозумітися.

Мал. 43

 

Підсумки

Чимало людей страждають від сором'язливості.

Якщо почуваєшся невпевнено у незнайомій компанії, соромишся розмовляти з батьками своїх друзів чи з друзями твоїх батьків, тобі слід тренувати навички подолання сором'язливості, а також уміння знайомитися, починати, підтримувати і завершувати розмову.

22. Стосунки і здоров’я

У цьому параграфі ти:

□ дізнаєшся, як стосунки впливають на здоров'я і життєвий успіх людини;

□ дослідиш спільні риси і відмінності стосунків з різними людьми;

□ потренуєшся уникати непорозумінь з дорослими;

□ оціниш якість твоїх стосунків і розробиш план їх удосконалення.

Коли люди знайомляться, спілкуються, разом живуть або навчаються, між ними виникають стосунки. Стосунки бувають родинними, дружніми, діловими, романтичними. Деякі стосунки формуються за нашим бажанням, інші — незалежно від того, хочемо ми цього чи ні.

Наведіть якнайбільше прикладів стосунків (друзі, подружжя, батько і син, брат і сестра, тітка і племінниця, бабуся й онук, тренер і спортсмен, учитель і учень...).

Якщо між людьми склалися здорові стосунки, вони відчувають потребу у спілкуванні й сумують, коли змушені розлучатися. Нездорові стосунки характеризуються підозрами, егоїзмом, бажанням контролювати і підкоряти.

Здорові стосунки є запорукою щасливого і успішного життя. Вчені дослідили, що вони сприяють зменшенню кількості стресів і хвороб, зростанню популярності й упевненості в собі. У дорослому житті такі стосунки сприяють авторитету, вищому рівню фінансового добробуту, стабільності в подружньому житті, самоповазі та усвідомленню сенсу життя.

Стосунки — це зв'язок між людьми, які добре знають одне одного.

Чому? Тому що люди, між якими склалися здорові стосунки, краще задовольняють власні потреби, повніше реалізують себе, легше долають труднощі і розв'язують проблеми.

1. Розглянь мал. 44 про стосунки з різними людьми.

2. Порівняй свої стосунки з батьками, іншими членами родини, вчителями і друзями. Що спільного у цих стосунках? Чим вони різняться?

3. Намалюй портрет людини, стосунки з якою ти вважаєш особливими. Що найбільше цінуєш у цих стосунках?

Пам'ятаєш історію, як батько звелів своїм синам завжди триматися разом, і продемонстрував необхідність цього за допомогою простого віника? Адже цілий віник важко зламати, а розібравши його на окремі гілочки, зробити це дуже легко.

Як бути дружними і діяти в команді, ми можемо повчитись і у тварин. Прочитайте уроки гусей і наведіть приклади, коли люди чинили так, як це роблять гуси.

Уроки гусей

1. Махаючи крилами, гуси створюють підйомний потік для птахів, що летять за ними. V-подібна будова зграї приблизно на 70 відсотків зменшує зусилля під час польоту порівняно з тим, якби гуси летіли поодинці.

Урок: той, хто рухається в одному напрямку з іншими, досягає бажаного швидше і легше, тому що інші члени команди створюють для нього сприятливі умови.

2. Якщо птах випадає зі зграї і починає летіти сам по собі, він одразу відчуває опір вітру і сповільнює рух. Тому намагається якнайшвидше повернутись у зграю.

Урок: краще залишатись у команді з тими, хто рухається у тому ж напрямку, бути готовим приймати допомогу і самому надавати її іншим членам команди.

3. Коли птах, що летить попереду, втомлюється, він повертається у зграю, а на його місце стає інший.

Урок: якщо учасники команди по черзі виконуватимуть найскладнішу роботу, це піде на користь усій команді.

4. Якщо гуску підстрелили або вона захворіла, зграю залишають ще два птахи. Вони невідступно летять за нею, допомагають і захищають її, поки вона одужає або помре.

Урок: треба підтримувати одне одного і в радості, і в горі.

Батьки або дорослі, які опікуються про тебе — найрідніші для тебе люди. Теплі і щирі стосунки з ними важливі для тебе у будь-якому віці, а тим більше у підлітковому, коли ти ще не готовий до самостійного життя.

Але ти дорослішаєш, стаєш самостійнішим, і стосунки з ними також потребують змін.

Як краще переконати батьків або близьких дорослих що ти став дорослішим і потребуєш більшої свободи, дізнайся з короткого крос-тесту.

1. Тобі здається, що дорослі недостатньо поважають тебе і не дають тієї свободи, яку мають твої друзі. Ти:

нічого їм не скажеш, вважатимеш, що ти гірший за інших і не заслуговуєш на те, що мають твої однолітки (2); робитимеш по-своєму, бо переконаний, що батьки відстали від життя і не розуміють потреб сучасної молоді (3); спробуєш довести їм, що вже достатньо дорослий (4)?

2. Така поведінка позбавляє тебе шансу змінити ситуацію на краще. Близькі дорослі можуть навіть не здогадуватися, що тебе турбує, а ти почуватимешся приниженим і нещасним (1).

3. Такі думки можуть викликати у тебе гнів. А гнів — найгірший порадник. Він не змінить ситуацію на краще. Агресивна поведінка лише загострить стосунки між вами, віддалить вас одне від одного. І як наслідок — ти не отримаєш того, чого прагнеш (1).

4. Цей варіант — найкращий. Але вимагає від тебе додаткових зусиль, адже ніщо важливе у житті не дається легко. Можливо, для цього доведеться взяти на себе виконання деяких домашніх обов’язків. Але коли дорослі наполягатимуть на своєму, ти сприймеш це спокійно, як таке, що зараз змінити неможливо. Згодом спробуєш поговорити з ними ще раз.

Намагайся більше спілкуватися з близькими дорослими. Лише в такому разі вони знатимуть, що з тобою відбувається і як тобі допомогти.

Завжди намагайся пояснити причини своєї поведінки, навіть якщо вчинив щось погане. Адже у більшості випадків діти роблять це не тому, що хочуть завдати прикрості, а тому, що не знають, як інакше досягти важливої мети (наприклад, щоб з ними дружили, звертали на них увагу). Якщо будеш щирим — дорослі допоможуть тобі зрозуміти, у чому ти схибив, і дадуть слушну пораду.

Наші вчинки впливають на інших людей і викликають у них різні почуття. Наприклад, ви з другом домовилися зустрітись о третій. Ти спізнився на двадцять хвилин. Він, звісно, може розсердитися на тебе. Якщо ти не помиєш за собою посуд чи забудеш прибрати ліжко, то засмутиш батьків. Не виконаєш домашнє завдання — прикро вразиш учителя. Усе це не сприятиме поліпшенню ваших стосунків.

І навпаки, якщо ти скажеш другові щось приємне, звариш картоплю до маминого приходу, будеш активним на уроці, то викличеш теплі почуття, і, отже, стосунки між тобою і другом, батьками, вчителями поліпшаться.

Оціни свої стосунки з різними людьми за 10-бальною шкалою: 10 балів — вони цілком тебе влаштовують, 0 балів — абсолютно неприйнятні.

Обери людину, стосунки з якою ти хотів би поліпшити. Включи цей пункт до проекту самовдосконалення. Для цього:

спочатку продумай, що може зруйнувати ці стосунки. Запиши те, що спаде тобі на думку;

обговори це з мамою, татом чи другом. Можливо, вони додадуть кілька пунктів;

постарайся уникати таких дій. Постійно аналізуй, чи вдається тобі це робити;

приготуй для цієї людини маленький подарунок. Не обов'язково купувати його, краще зробити своїми руками (наприклад, сплести браслет чи записати на диск нову гру або прибрати у квартирі); намагайся робити маленькі сюрпризи не лише на день народження чи інші свята, а постійно радуй своїх рідних і друзів.

Навички формування стосунків

Для формування позитивних міжособистісних стосунків треба володіти багатьма життєвими навичками.

1. Об'єднайтесь у групи. На окремих картках запишіть навички, необхідні для формування стосунків (мал. 45).

2. Розкладіть ці картки у вигляді трикутника. На вершині — картка, на якій записано найважливіші, на вашу думку, навички. У другому рядку — дві картки з менш важливими, а в третьому — три з найменш важливими навичками.

3. Порівняйте трикутники у різних групах.

4. Розкажіть, чи складно було досягти порозуміння.

Мал. 45

 

Підсумки

Позитивні міжособистісні стосунки сприяють здоров'ю і життєвому успіху.

У групових стосунках важливо вміти надавати і приймати допомогу.

У стосунках з близькими дорослими найважливішими є довіра і щирість.

Поліпшити стосунки тобі допоможуть навички толерантності, співчуття, роботи в команді, ефективного спілкування, асертивності та уміння розв'язувати конфлікти.


Читайте також:

  1. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  2. Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
  3. Безпосереднє спілкування з журналістами
  4. ВЕРБАЛЬНІ, НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ
  5. ВИДИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ. ВИМОГИ ДО ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ.
  6. Види і форми спілкування. Етапи спілкування.
  7. Види спілкування.
  8. Види спілкування.
  9. Види спілкування: міжособистісне, громадське, групове, матеріальне, знакове (мовне), смислове, ділове, інтимне, інтегроване.
  10. Види усного ділового спілкування
  11. Види усного спілкування
  12. Види, типи і форми професійного спілкування




Переглядів: 5121

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Стилі спілкування | Види і наслідки конфліктів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.