Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Стилі спілкування

 

У цьому параграфі ти:

□ пригадаєш, як поводяться люди, коли їм треба відстояти свої права, відмовитися від пропозиції або попросити про послугу;

□ дослідиш переваги і недоліки різних стилів спілкування;

□ вчитимешся просити про послугу й висувати справедливі вимоги.

Манера спілкування

Існують ситуації, в яких буває складно відмовитися, відкрито висловити свої почуття, попросити когось про послугу чи відстояти свої права. У таких ситуаціях люди поводяться:

пасивно — нехтують власними інтересами і за будь-яку ціну намагаються уникати конфліктів;

упевнено (асертивно) — відстоюють свою позицію, зважаючи на почуття та бажання інших;

агресивно — завжди намагаються відстояти лише власну точку зору, не зважають на інтереси інших.

1. Прочитай ситуацію та варіанти поведінки.

Ти позичив другу свій улюблений диск, а він повернув його зіпсованим. Ти:

а) скажеш про це другу і попросиш купити тобі новий диск;

б) нічого не скажеш і купиш новий диск сам;

в) позичиш у друга його улюблений диск і так само зіпсуєш його.

2. Яку манеру спілкування описано в кожному з варіантів?

3. Як би кожен з вас вчинив у такій ситуації?

4. Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті? Як ви тоді вчинили?

Переваги і недоліки різних стилів спілкування

Якщо людина нехтує власними інтересами і за будь-яку ціну намагається уникати конфліктів, вона демонструє пасивну поведінку. Пасивні люди не вміють захистити себе і зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них, а то й небезпечна. Вони легше піддаються впливу реклами і оточення, більше ризикують потрапити у залежність від психоактивних речовин, стати жертвою шахраїв.

Агресивні люди намагаються відстояти власну точку зору, незважаючи на інтереси і почуття інших. Вони нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки і фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, стороняться і можуть звинуватити навіть у тому, чого вони не робили.

Упевнена поведінка — це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність ввічливо відмовитися від того, що не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним. Упевнену поведінку ще називають гідною, інтелігентною або самостверджувальною. Іноді її плутають з агресивною. Але ці стилі спілкування такі різні, як Сонце і Вітер у байці Езопа.

Сонце і Вітер

Засперечалися одного разу Сонце і Вітер, хто з них сильніший.

— Я сильніше, — казало Сонце.

Ні, я сильніший, казав Вітер.

Довго вони сперечались. Та ось побачили, що дорогою йде одягнений у пальто перехожий.

— Це шанс перевірити наші сили, — сказав Вітер. — Найсильнішим буде визнано того, хто зніме з цього чоловіка пальто.

Сонце погодилося. Першим був Вітер. Він почав щосили дути і шарпати поли пальта перехожого. Але що сильніше дув Вітер, то більше чоловік кутавсь у пальто.

Потім настала черга Сонця. Воно простягло до чоловіка свої промені, висушило одяг, зігріло. Спочатку він перестав кутатись, потім розстебнув пальто і нарешті зняв його, насолоджуючись теплим сонячним днем.

Сонце перемогло!

Хоч у деяких ситуаціях доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати й агресивно, упевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій.

Об'єднайтесь у 2 групи. Розподіліть ситуації і за допомогою таблиці 8 проаналізуйте наведені варіанти поведінки. Визначте стилі спілкування. Які їх позитивні та негативні наслідки?

Ситуація 1. Сашко сидить у кінозалі. Дівчата позаду голосно розмовляють, сміються і шурхотять обгортками від цукерок. Він:

мовчки терпітиме;

скаже: «Дівчата, будь ласка, тихіше, мені погано чути»;

скаже: «Припніть язики або вимітайтесь!»

Ситуація 2. Катю запросили на день народження у кафе. Всім подали коктейлі з алкоголем. Катя не вживає алкогольних напоїв. Вона:

попросить офіціанта принести сік;

вип'є коктейль, адже незручно відмовлятися;

влаштує сцену і скаже, що культурні люди подають не лише алкогольні напої.

Таблиця 8

Ознаки і наслідки різних стилів спілкування

Тренінг упевненої поведінки

Навичок упевненої поведінки набувають у процесі тренувань. За допомогою наступного завдання закріпи ці навички у трьох типових ситуаціях: коли треба відмовитися від небажаної пропозиції,

попросити про послугу і висунути справедливу вимогу.

Об'єднайтесь у 3 групи і за допомогою малюнків 34, 39 і 40 розіграйте ситуації, в яких ваша поведінка має бути асертивною:

група 1: друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хочеш (див. мал. 34 на с. 98);

група 2: тобі терміново треба зателефонувати, а біля телефону-автомата черга (див. мал. 39);

група 3: ти позичив другові 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень (див. мал. 40).

Мал. 39 Як висловити прохання

Ввічливо перепроси і поясни проблему: «Вибачте, мені терміново треба зателефонувати».

Вислови прохання у позитивній формі: «Дозвольте, я пройду без черги».

Якщо твоє прохання задовольнили, сердечно подякуй: «Дякую, ви мені дуже допомогли».

Якщо відмовили, прийми це з гідністю: «Гаразд, я зачекаю (пошукаю інший телефон, зателефоную пізніше)».

Спокійно закінчи розмову: «Пробачте, що потурбував».

Поясни, що ти відчуваєш, за допомогою «Я-повідомлення»: «Мені

не подобається, що ти не повертаєш борг».

Висунь вимогу: «Я хотів би, щоб ти віддав гроші».

Запитай, що він про це думає: «Добре?», «Що ти скажеш?».

Якщо відповідь тебе влаштовує, на цьому можна закінчити:

«Дякую за розуміння. Ходімо гуляти».

Мал. 40. Як висунути справедливу вимогу

Підсумки

У житті постійно трапляються ситуації, коли необхідно звернутися по допомогу, чітко висловити свою позицію або від чогось відмовитися.

У таких випадках люди зазвичай поводяться або пасивно, або агресивно, або упевнено.

Упевнена манера спілкування є найкращою у більшості випадків.

Пасивна і агресивна манери спілкування доречні лише у деяких ситуаціях.

Навичок упевненої поведінки набувають у процесі тренувань.

 


Читайте також:

  1. Автократично-демократичний континуум стилів керування.
  2. АЛЬТЕРНАТИВНІ ЖИТТЄВІ СТИЛІ
  3. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  4. Архітектура в стилі рококо
  5. Архітектура в стилі рококо
  6. Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
  7. Безпосереднє спілкування з журналістами
  8. ВЕРБАЛЬНІ, НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ
  9. ВИДИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ. ВИМОГИ ДО ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ.
  10. Види і форми спілкування. Етапи спілкування.
  11. Види речень в ділових паперах та їх стилістичні функції.
  12. Види речень в ділових паперах та їх стилістичні функції.




Переглядів: 1901

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава 1. Соціальне благополуччя | Навички спілкування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.