МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Стилі спілкування
У цьому параграфі ти: □ пригадаєш, як поводяться люди, коли їм треба відстояти свої права, відмовитися від пропозиції або попросити про послугу; □ дослідиш переваги і недоліки різних стилів спілкування; □ вчитимешся просити про послугу й висувати справедливі вимоги. Манера спілкування Існують ситуації, в яких буває складно відмовитися, відкрито висловити свої почуття, попросити когось про послугу чи відстояти свої права. У таких ситуаціях люди поводяться: пасивно — нехтують власними інтересами і за будь-яку ціну намагаються уникати конфліктів; упевнено (асертивно) — відстоюють свою позицію, зважаючи на почуття та бажання інших; агресивно — завжди намагаються відстояти лише власну точку зору, не зважають на інтереси інших. 1. Прочитай ситуацію та варіанти поведінки. Ти позичив другу свій улюблений диск, а він повернув його зіпсованим. Ти: а) скажеш про це другу і попросиш купити тобі новий диск; б) нічого не скажеш і купиш новий диск сам; в) позичиш у друга його улюблений диск і так само зіпсуєш його. 2. Яку манеру спілкування описано в кожному з варіантів? 3. Як би кожен з вас вчинив у такій ситуації? 4. Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті? Як ви тоді вчинили? Переваги і недоліки різних стилів спілкування Якщо людина нехтує власними інтересами і за будь-яку ціну намагається уникати конфліктів, вона демонструє пасивну поведінку. Пасивні люди не вміють захистити себе і зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них, а то й небезпечна. Вони легше піддаються впливу реклами і оточення, більше ризикують потрапити у залежність від психоактивних речовин, стати жертвою шахраїв. Агресивні люди намагаються відстояти власну точку зору, незважаючи на інтереси і почуття інших. Вони нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки і фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, стороняться і можуть звинуватити навіть у тому, чого вони не робили. Упевнена поведінка — це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність ввічливо відмовитися від того, що не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним. Упевнену поведінку ще називають гідною, інтелігентною або самостверджувальною. Іноді її плутають з агресивною. Але ці стилі спілкування такі різні, як Сонце і Вітер у байці Езопа. Сонце і Вітер Засперечалися одного разу Сонце і Вітер, хто з них сильніший. — Я сильніше, — казало Сонце. Ні, я сильніший, казав Вітер. Довго вони сперечались. Та ось побачили, що дорогою йде одягнений у пальто перехожий. — Це шанс перевірити наші сили, — сказав Вітер. — Найсильнішим буде визнано того, хто зніме з цього чоловіка пальто. Сонце погодилося. Першим був Вітер. Він почав щосили дути і шарпати поли пальта перехожого. Але що сильніше дув Вітер, то більше чоловік кутавсь у пальто. Потім настала черга Сонця. Воно простягло до чоловіка свої промені, висушило одяг, зігріло. Спочатку він перестав кутатись, потім розстебнув пальто і нарешті зняв його, насолоджуючись теплим сонячним днем. Сонце перемогло! Хоч у деяких ситуаціях доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати й агресивно, упевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій. Об'єднайтесь у 2 групи. Розподіліть ситуації і за допомогою таблиці 8 проаналізуйте наведені варіанти поведінки. Визначте стилі спілкування. Які їх позитивні та негативні наслідки? Ситуація 1. Сашко сидить у кінозалі. Дівчата позаду голосно розмовляють, сміються і шурхотять обгортками від цукерок. Він: мовчки терпітиме; скаже: «Дівчата, будь ласка, тихіше, мені погано чути»; скаже: «Припніть язики або вимітайтесь!» Ситуація 2. Катю запросили на день народження у кафе. Всім подали коктейлі з алкоголем. Катя не вживає алкогольних напоїв. Вона: попросить офіціанта принести сік; вип'є коктейль, адже незручно відмовлятися; влаштує сцену і скаже, що культурні люди подають не лише алкогольні напої. Таблиця 8 Ознаки і наслідки різних стилів спілкування Тренінг упевненої поведінки Навичок упевненої поведінки набувають у процесі тренувань. За допомогою наступного завдання закріпи ці навички у трьох типових ситуаціях: коли треба відмовитися від небажаної пропозиції, попросити про послугу і висунути справедливу вимогу. Об'єднайтесь у 3 групи і за допомогою малюнків 34, 39 і 40 розіграйте ситуації, в яких ваша поведінка має бути асертивною: група 1: друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хочеш (див. мал. 34 на с. 98); група 2: тобі терміново треба зателефонувати, а біля телефону-автомата черга (див. мал. 39); група 3: ти позичив другові 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень (див. мал. 40). Мал. 39 Як висловити прохання Ввічливо перепроси і поясни проблему: «Вибачте, мені терміново треба зателефонувати». Вислови прохання у позитивній формі: «Дозвольте, я пройду без черги». Якщо твоє прохання задовольнили, сердечно подякуй: «Дякую, ви мені дуже допомогли». Якщо відмовили, прийми це з гідністю: «Гаразд, я зачекаю (пошукаю інший телефон, зателефоную пізніше)». Спокійно закінчи розмову: «Пробачте, що потурбував». Поясни, що ти відчуваєш, за допомогою «Я-повідомлення»: «Мені не подобається, що ти не повертаєш борг». Висунь вимогу: «Я хотів би, щоб ти віддав гроші». Запитай, що він про це думає: «Добре?», «Що ти скажеш?». Якщо відповідь тебе влаштовує, на цьому можна закінчити: «Дякую за розуміння. Ходімо гуляти». Мал. 40. Як висунути справедливу вимогу Підсумки У житті постійно трапляються ситуації, коли необхідно звернутися по допомогу, чітко висловити свою позицію або від чогось відмовитися. У таких випадках люди зазвичай поводяться або пасивно, або агресивно, або упевнено. Упевнена манера спілкування є найкращою у більшості випадків. Пасивна і агресивна манери спілкування доречні лише у деяких ситуаціях. Навичок упевненої поведінки набувають у процесі тренувань.
Читайте також:
|
||||||||
|