«Хто серед вас мудрий і має розуміння? Нехай своєю доброю поведінкою покаже, якими насправді є його вчинки, і зробить це з лагідністю, котра властива мудрості» (ЯК. 3:13).
Ви вже дізналися, що оцінюючи вчинки, ми співставляємо їх із моральними чеснотами. Проте часто буває так, що ми чинимо зло, зовсім не бажаючи того. Інколи це трапляється тому, що ми ображені, засмучені, маємо поганий настрій. Кожному з вас напевно, відомо, що іноді, прагнучи зробити добро, ми лише завдаємо людям зайвого клопоту.
Причиною багатьох наших помилок є невміння передбачати наслідки своїх вчинків та невміння керувати собою. Охоплені люттю, роздратуванням, почуваючись ображеними, люди не здатні до поміркованих учинків. Недарма кажуть: «Лиха іскра і поле спалить, і сама пропаде».
Вчинки - це наші дії. Оскільки людське життя складається з різноманітних дій (ми навчаємося, спілкуємося, працюємо), то всі ці дії в широкому значенні і є нашими вчинками. Саме тому кажуть: «Людина є тим, що вона чинить». Зрозуміти це твердження допоможе приклад. Ви всі добре знаєте, що навчання є складною, відповідальною справою. Воно вимагає від кожного сумління, працьовитості, наполегливості, завзяття. Однак про те, якими ви є учнями, судять не з вашого розуміння названих рис, а з того, як саме ви навчаєтеся. Тобто вчинки - це не думки, наміри, бажання, а реальні дії. Пригадуєте казку про Буратіно? Ляльковий хлопчик бажав своєму таткові лише добра, проте увесь час робив шкоду. Його наміри і вчинки були протилежними.
РОБОТА В ГРУПАХ Оберіть одну з наведених ситуацій та продумайте відповідь на поставлене до неї запитання.
Марійка часто пропускає уроки. Її сварять учителі та класний керівник. Марійчина однокласниця Ганнуся дуже переймається проблемами Марійки, однак ніколи нічого їй не каже, оскільки вважає, що це - особиста справа дівчини й не треба втручатися.