Уявіть себе депутатами парламенту і визначте, які положення, на вашу думку, мають увійти до закону України «Про громадянство України».
Узагальнюю відповіді учнів і відзначаю, що перш за все в новій державі (закон приймався в новоутвореній державі Україна) слід було визначити, хто має вважатися її громадянами. Можливі були два варіанти — визнати громадянство всіх, хто на час утворення України жив на її території і не належав до громадянства інших країн, або визнати громадянство лише за тими, хто є корінними жителями України з діда-прадіда.
Робота в групах
Об’єдную учнів у малі групи (5—7 осіб), і пропоную обговорити названі варіанти і визначити свою позицію.
Після закінчення роботи представники кожної групи висловлюють і обґрунтовують свою позицію.
Коментую відповіді учнів і повідомляю, що Україна визнала громадянство всіх, хто на час утворення держави жив на її території і не належав до громадянства інших країн, тобто обрала перший, більш демократичний варіант. Деякі інші країни, що утворилися на теренах колишнього СРСР (Латвія, Литва, Естонія), обрали протилежний варіант, що призвело до утворення величезної кількості апатридів та порушення їх прав.
Проміжний підсумок.
Згідно із Законом України «Про громадянство України» громадянами України було визнано всіх, хто на час утворення держави та прийняття закону постійно проживав на території України і не мав громадянства інших країн.
Розгляд питання про набуття громадянства при народженні дитини, а також визначення його при зміні громадянства батьків пропоную здійснити в процесі роботи малих учнівських груп.