МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПЕРЕДМОВАКонцевич І.О., Михайличенко Б.В., Судова медицина За редакцією І.О. Концевич та
Редактор видавництва “Вища школа”: І. С. Каруліна Комп’ютерна верстка: В. I. Чалчинський Коректор: Л. Л. Сісіна
Формат 84х108 1/32. Папiр офсетний. Гарнiтура таймс. Друк офсетний. Надруковано у Фастівському МПП «Поліфаст».
Я73 164 Рекомендовано до друку ухва тою вченої ради Кам'янець Подільського національного університету імені Івана Опенка, протокол № 5 від 6 05 2010 р Рецензенти: В. М. Синьов— дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, І. В. Дмітрієва— доктор педагогічних наук, доцент, А. І. Шинкарюк- доктор психологічних наук, професор Миронова СП. Основи корекційної педагогікинавчальний посібник С П Миронова, О В Гаврилов, М П Матвеева , за заг ред С П Миронової — Кам'янець-Подільський Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Опенка, 2010 - 264 с ISBN 978 663-063-5 У навчальному посібнику подано загальні знання про корекщину педагогіку як науку, дітей із порушеннями психофізичного розвитку як суб'єкт корекційної освіти, загальну характеристику сучасної системи освггньо-корекщйних послуг, зміст і процедуру відбору дітей у спеціальні заклади, методичні рекомендації щодо індивідуального навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку та особливостей індивідуального підходу до них в умовах загальноосвітніх шкіл Навчальний посібник може бути використаний як студентами при вивченні основ корекційної педагогіки, так і вчителями психологами v процесі психолого-педагогічного супроводу дітей з вадами психофізичного розвитку в умовах загальноосвітніх закладів Матеріал посібника орієнтує психолого-педагопчний персонал загальноосвітніх закіадш на тісну співпрацю з фахівцями-дефектологами УДК 376 1(075 8) ББК 74 35я73 978-663-063-5 © С. П. Миронова, О. В. Гаврилов, М. П. Матвеева, 2010 ЗМІСТ ПЕРЕДМОВА 6 НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ Модуль І. ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ Теча 1 1 ДІТИ З ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ЯК СУБ'ЄКТ КОРЕКЦІЙНОЇ ОСВІТИ 13 1 Сутність та класифікація порушень психофізичного розвитку 14 2 Причини порушень психофізичного розвитку 19 3 Особливості процесу аномального розвитку 21 Тема 1 2 КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА ЯК НАУКА 23 1 Предмет, завдання та понятшно-категоріальний апарат 2 Галузі корекцшноі педагогіки 27 3 Перспективи розвитку корекцшноі педагогіки в Україні 29 Тема 1 З ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ 1 Диференціація системи закладів для дітей, що потребують 2 Можливості інтегрованої та інклюзивної освіти дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку 34 3 Індивідуальне навчання дітей з порушеннями психофізичного 4 Корекщйна спрямованість як основний принцип організації Тема 1 4 ВІДБІР ДІТЕЙ У СПЕЦІАЛЬНІ ЗАКЛАДИ 53 1 Принципи відбору дітей у спеціальні заклади 54 2 Організація роботи психолого медико-педагогічних консультацій 55 3 Участь педагогів загальноосвітніх закладів у розв'язанні Модуль II. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА Тема 2 1 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ 1 Психо того педагогічна характеристика дітей з порушеннями мовпення 2 Навчання і виховання дітей з порушеннями мовлення 65 3 Особливості роботи вчителя з дітьми, що потребують Теча 2 2 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ 1 Сутність, етіологія та класифікація затримки психічного 2 Психолого-педагопчна характеристика дітей із затримкою 3 Навчання і виховання дітей із ЗПР у школах та класах 4 Корекційш прийоми реалізації індивідуального підходу до дітей із Тема 2 З ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА 1 Сутність, етіологія та патогенез порушень опорно-рухової системи 85 2 Психолого-педагопчна характеристика дітей з порушеннями 3 Навчання і виховання дітей з порушеннями опорно-рухової 4 Корекційш прийоми реалізації індивідуального підходу до дітей Тема 2.4 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ 1 Роль слуху в розвитку людини 100 2 Причини виникнення та класифікація порушень слухової 3 Навчання і виховання дітей з порушеннями слухової функції у спеціальних закладах 110 4 Організація допомоги учням з порушеннями слуху в умовах Тема 2 5. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ 1 Порушення зору як психолого-педагопчна проблема 117 2 Класифікація порушень зорової функції та причини їхнього 3 Навчання і виховання дітей з порушеннями зорової функції у спеціальних закладах 126 4 Організація допомоги учням з порушеннями зору в умовах Теча 2 b ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ 1 Психоіого педаїопчна характеристика дітей з порушеннями 2 Навчання і виховання дітей з порушеннями інтелекту у спеціальних закладах 139 3 Індивідуальний підхід до дітей з порушеннями інтелекту в умовах індивідуального навчання 144 Тема 2 7 ПСИХОЛОГО ПЕДАГОГІЧНА ДОПОМОГА ДІТЯМ 1 Психолого-педагогічна характеристика дітей з порушеннями 2 Організація корекційної роботи з дітьми, що мають порушення Модуль III. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНА КОРЕКЦІЯ ВІДХИЛЕНЬ У ПОВЕДІНЦІ ДІТЕЙ180 1 Поняття про девіантну поведінку 182 2 Соціально-психологічна характеристика видів девіантноі 2 1 Характеристика делшквентної поведінки 185 2 2 Характеристика адиктивної (залежної) поведінки 190 2 3 Характеристика суїцидної поведінки 197 3 Біологічні, соціальні та психологічні детермінанти відхилень у поведінці 201 4 Психологічна характеристика важковиховуваності як основи 5 Психолого-педагогічна корекція девіантноі поведінки школярів у навчально-виховному процесі 219 5 1 Превенція девіантноі поведінки 220 5 2 Психолого-педагогічна інтервенція девіантноі поведінки 229 БІБЛІОГРАФІЧНИЙ СПИСОК 242 ОСНОВНА ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА 242 РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА 245 ДОДАТКИ 249 Н Я Семаго, М М Семаго 249 Додаток 2 Опитувальник ПЕРЕВАГИ ТА ТРУДНОЩІ 250 ПРЕДМЕТНИЙ ПОКАЖЧИК 261 ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК 263 ПЕРЕДМОВА На сучасному етапі відкрилися нові перспективи у системі корекційної освіти, пов'язані з переосмисленням ставлення до організації навчання і виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку. Влада, педагогіка, пересічні громадяни прагнуть наблизитись до розуміння труднощів, з якими зустрічаються ці особи; активно дискутують з приводу переваг спеціальної чи інтегрованої освіти; намагаються створити певні умови для їхнього життя (пандуси, сурдопереклад тощо); впроваджують зарубіжний досвід. Практика європейських країн, США, Канади свідчить, що діти з особливостями психофізичного розвитку можуть одержувати освіту не лише у спеціальних, відокремлених від загальної освіти закладах, а й у загальноосвітніх школах за моделлю інтегрованої чи інклюзивної освіти, яка передбачає надання якісних освітніх послуг дітям незалежно від рівня їхнього розвитку. Запровадження сучасних моделей організації навчання, виховання і реабілітації дітей з особливостями психофізичного розвитку потребує не лише спеціальної організації матеріального середовища, а й підготовки психолого-педагогічного персоналу загальноосвітніх закладів, оскільки ефективність інтегрованого та інклюзивного навчання залежить від правильного психолого-педагогічного супроводу цих дітей, який забезпечують як вчителі-дефектологи, так і педагоги та психологи загальноосвітніх закладів. З часів зародження теорію навчання і виховання дітей з вадами психофізичного розвитку називали дефектологією. В останні роки внаслідок активізації міжнародних зв'язків, гуманізації освіти все частіше використовуються терміни «корекційна педагогіка», «спеціальна педагогіка», «спеціальна психологія». Розв'язання проблем корекційної педагогіки можливе на разі у тісному взаємозв'язку із загальною педагогікою та психологією. Зокрема, такими проблемами є раннє виявлення та діагностика відхилень у розвитку дітей, правильне тлумачення труднощів у навчанні, адекватна психолого-педагогічна допомога. Наказом МОН України за Х° 691 від 02 12.2005 р «Про створення умов щодо забезпечення права на освіту осіб з інва- Передмова лідністю» передбачено включення у навчальні плани дисципліни «Основи корекційної педагогіки» у вищих навчальних закладах III-IV рівня акредитації, які готують фахівців за напрямом «Педагогічна освіта». Окрім того, навчальними планами спеціалізацій «Початкова освіта», «Дошкільна освіта», «Практична психологія» передбачено навчальну дисципліну «Основи дефектології», зміст якої по суті є тотожним. На забезпечення цих дисциплін і спрямовано цей навчальний посібник. Його метою с ознайомлення майбутніх педагогів і психологів із корекційною педагогікою як наукою; дітьми із порушеннями психофізичного розвитку як суб'єктом корекційної освіти; загальною характеристикою сучасної системи освітньо-корекційних послуг; із змістом і процедурою відбору дітей у спеціальні заклади, прийомами психолого-педагогічної допомоги дітям, що потребують корекції психофізичного розвитку. Навчальний посібник відповідає навчальній програмі дисципліни «Основи корекційної педагогіки», укладеній доктором педагогічних наук, професором, дійсним членом НАПН України В. М. Синьовим (Київ, 2006 p.). У навчальному посібнику розкрито питання корекційної освіти дітей з різними порушеннями у психофізичному розвитку, психолого-педагогічної допомоги дітям з вадами емоційно-вольової сфери. Окремий розділ присвячено психолого-педа-гогічній корекції відхилень у поведінці дітей. У посібнику подано розроблені авторами методичні рекомендації щодо індивідуального навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку як форми організації корекційно-педа-гогічного процесу та особливостей індивідуального підходу до дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах інтегрованої та інклюзивної освіти. До кожної теми подаються запитання для контролю знань студентів. Методологічною основою посібника стали наукові дослідження багатьох відомих вчених, зокрема, таких як: В. І. Бондар Л. С Виготський, С. Д. Забрамна, І. Г. Єременко, Н. М. Назарова, М. С. Певзнер, Б. П. Пузанов, В. М. Синьов, Н. М. Стадненко, Л. М. Шипіцина та ін. Навчальний посібник є результатом опрацювання великої кількості літературних джерел, наведених у списку використаної та рекомендованої літератури, та власного досвіду авторів. Сподіваємось, що саме таке поєднання теоретичного та практичного матеріалу сприятиме не лише засвоєнню теоретичних основ корекційної педагогіки, а й формуванню певних практичних вмінь. Навчальний посібник може бугп використаний не лише гг\ дентамп при вивченні основ корекційноі педагогіки, а іі вчителями, психологами у процесі психолого-педагопчного сунроводч дітей з вадами психофізичного розвитку в умовах загальноосвітніх закладів. Наголосимо, що матеріал цього посібника забезпечує лише основами корекційноі педагогіки, орієнтує исихолого-педаго гічний персонал загальноосвітніх закладів на тісну співпрацю з фахівцями-дефектологами. Навчальний посібник підготовлено колективом авторів, кожен з яких є досвідченим викладачем ВНЗ та практичним дослідником у певній галузі корекційноі педагогіки та спеціальної психології. Автори: С. П. Миронова:передмова; модуль І;2.1, 2 3 3; 2.4.4, 2.5.4, 2.6; О. В. Гаврилов- 2.2; 2.3; 2 4; 2.5 1, 2.5 2, 2 5 3; М. П. Матвеева:2.7; модуль III. НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ» Читайте також:
|
||||||||
|